Dat klinkt niet zo best, maar gelukkig staat er wel wat tegenover.
Traditionele fabrikanten geven een model eens in de zoveel jaar een grondige upgrade en voeren hooguit één keer per jaar een modeljaarupdate door. Tesla is natuurlijk geen traditionele fabrikant en pakt het anders aan. Ze voeren upgrades door op ieder willekeurig moment. Zo is nu de instapversie van de Model 3 aan de beurt. Alhoewel het niet op alle vlakken een upgrade te noemen is.
Het gaat om de goedkoopste versie van de Model 3, de instapper met één elektromotor op de achteras. Deze ging voorheen door het leven als de Model 3 Standard Range Plus, maar die (onnodig lange) naam heeft Tesla nu geschrapt. De instap-Model 3 heet nu gewoon Model 3. De vierwielaangedreven Long Range en Performance blijven nog gewoon hetzelfde heten.
Er is meer veranderd dan de naam: de instapper heeft nu meer range gekregen. De Standard Range had voorheen een actieradius van 448 km, maar dat is nu 491 km geworden. Tesla kon het natuurlijk niet op zich laten zitten dat de goedkopere e-Niro en Kona Electric meer range hadden.
Ruim 40 km extra actieradius is natuurlijk mooi meegenomen, maar je levert wel wat in. De Model 3 is namelijk trager geworden. Voorheen ging de goedkoopste Tesla nog in 5,6 seconden van 0 naar 100, maar nu heb je daar meer dan 6 seconden voor nodig. 6,1 om precies te zijn. De topsnelheid van 225 km/u is wel gelijk gebleven.
Wat dan weer niet gelijk is gebleven is de prijs. De Model 3 is €1.000 duurder geworden. De goedkoopste Tesla staat nu voor €49.980 in de configurator.
mashell zegt
Ik voorspel reacties over 4860 batterijen, een fabriek bij Berlijn die mogelijk wel of niet eerder dan vliegveld Berlin Brandenburg operationeel is en de wagen op miraculeuze wijze veel goedkoper gaat maken en actuele productie in China…
Nuchter beschouwd is 10% extra range voor €1000 extra natuurlijk een goede deal!
flutterby zegt
@mashell: persoonlijk verwacht ik niet dat ze de Model 3 ooit in Berlijn gaan maken. Sedans zijn namelijk helemaal niet populair in Europa en de 4680 in de Y laat nog wel even op zich wachten. Als er een model naast de Y uit Berlijn gaat komen vermoed ik dat het een hatchback wordt oftewel een “mini-Y”, misschien beter bekend als “Model 2”, “$25k Tesla” of sinds kort “Robotaxi”.
Wolflow zegt
@mashell: En ook nog 9% langzamer voor dat geld
Dutchdriftking zegt
@mashell: helemaal eens. Dat zal je vaker gebruiken dan dat stukje sprintverlies.
Flutterbi zegt
Voor dit geld zou ik een klein beetje door sparen en de Kia EV6 GT bestellen.
metalmike zegt
Ik zou voor de normale EV6 gaan, vanaf € 43.505. Dan hou je dus 6,5K over voor opties in vergelijking met de Model 3.
Pascal zegt
Da’s alleen maar leuk als je genoeg heb aan een praktijkrange van 250km en dat zal voor veel mensen niet gelden vrees ik.
alassad zegt
Is het gewicht hetzelfde gebleven?
Variomatic zegt
Flutterbi, Flutterby.. eh.. huh?
flutterby zegt
@variomatic: ik ben de delta variant.
bernoulli zegt
Hij is nog steeds even snel. Alleen de versnelling is veranderd.
mashell zegt
De wagen heeft helemaal geen versnellingen…
Acceleratie is een mooi Nederland woord, zouden we meer moeten gebruiken.
bernoulli zegt
Ik spreek ook niet over versnellingen.
flutterby zegt
@mashell: dat klinkt niet als een Nederlands woord. Daarnaast heeft de VanDale als definitie van “acceleratie” simpelweg “versnelling”. Het lijkt erop dat versnelling het correcte Nederlandse woord is.
Redrum zegt
Dacht dat het aan de batterij lag waardoor de auto iets zwaarder is geworden en dus iets trager maar blijkbaar wel meer range gekregen.
Pascal zegt
Misschien limiteert Tesla ‘m softwarematig een beetje zodat ie (vanwege de toegenomen range) niet teveel in het vaarwater van de LR AWD komt.
wimof zegt
In België krijgen we onze zonnepanelen productie niet eens op het net, benieuwd hoe ik een beetje wat lader op datzelfde net kan aansluiten, volgens mijn netwerkbeheerder nu alvast (nog) niet.