Er is een nieuwe goedkoopste Skoda Octavia. De prijzen zijn ook al bekend en scherp.
Het is misschien wel een van de meesterzetten van Ferdinand Piëch geweest. Nee, we doelen niet op auto’s als de Porsche 917, Audi quattro of Volkswagen Phaeton, maar Skoda in het algemeen en de Octavia in het bijzonder. In heel Europa staat de auto hoog op het lijstje bij hen die een nuchtere allround auto zoeken.
Vierde generatie
Inmiddels zijn we aanbeland op de vierde generatie Octavia. Er wordt vrij weinig getornd aan het recept. Het is over het algemeen keurig en ordentelijk, niet frivool of sprankelend. De nieuwe Octavia was tot op heden slechts leverbaar met een relatief ‘dikke‘ 1.5 TSI motor, er is nu een nieuwe basismotor.
1.0 TSI
Het betreft de 1.0 TSI die we kennen uit een enorm arsenaal aan VW-producten van Audi, Seat, Skoda en Volkswagen. De 999 cc grote driecilinder weet dankzij een turbootje er toch 110 pk uit te persen. Dat is overigens 5 pk minder dan een tijdje geleden. Het nieuwe basismodel van de Skoda Octavia is standaard voorzien van een handgeschakelde zesbak.
‘Sprinten’
Vanuit stilstand naar 100 km/u ‘sprinten’ duurt 10,8 seconden in de goedkoopste Skoda Octavia. De iets zwaardere Octavia Combi doet er een hele tiende van een seconde langer over. De topsnelheid wordt niet vermeld. Waarschijnlijk interesseert het niemand die geinteresseerd is in een Octavia 1.0 TSI. Ter referentie vorige Octavia met iets meer vermogen haalde precies 200 km/u.
Ambition
De Skoda Octavia 1.0 TSI wordt standaard geleverd als Ambition, die voor 27.290 euro in de prijslijst staat. Deze heeft al navigatie, virtual cockpit, climate control, cruise control, lichtmetalen wielen en LED-lampen voor en achter. Eigenlijk alles wat je nodig hebt dus. De Octavia 1.0 TSI Style staat een rede hoger en kost 29.090 euro. Voor dat geld krijg je 4G internet, bluetooth, draadloze oplaadfunctie voor smartphone, keyless entry, parkeerpiepers voor en achter, privacy glass en bipsverwarming.
Zakelijk
Uiteraard mikt Skoda ook op de zakelijke rijder. Daarvoor zijn er twee uitvoeringen specifiek gericht op viriele carrièretijgers. Er is een Octavia Business (26.990 euro), Octavia Business Sport (27.390 euro) en Octavia Business Edition Plus (29.490 euro). Inderdaad, de Business uitvoering is de goedkoopste Skoda Octavia. Deze uitvoering is eigenlijk op de leasemarkt gericht, maar als particulier mag je ‘m vast wel kopen van Skoda.
Meer versies
Er komen overigens nog meer varianten aan van de Skoda Octavia. Naast de goedkoopste Octavia, komen er nog een paar duurdere versies. De 1.0 TSI e-TEC komt boven deze 1.0 TSI te staan. Deze wordt bijgestaan door een 48V-generator ter ondersteuning en zal altijd uitgevoerd worden met de zeventraps DSG-bak. Daarnaast volgen nog een Octavia iV (plug-in Hybride) en Octavia G-TEC (op aardgas).
Concurrentie
Uiteraard kijken we ook even wat de concurrentie vraagt voor vergelijkbare waar.
Fiat tec 1.4 T-Jet 16v Mirror (357)
€ 22.455
Als je een Europese prijsvechter zoekt, kun je niet om de Fiat Tipo heen. De C-segment hatchback van de Italianen is geen rechtstreekse Golf-concurrent, maar zit er ietsje onder. Net als de Octavia, eigenlijk. De Fiat Tipo is op dit moment verkrijgbaar in enkele zeer aantrekkelijk uitgevoerde actiemodellen tegen een scherpe prijs. Ook de viercilinder turbomotor is prettiger dan de driecilinder van de concurrentie. Dat prijsverschil zie je overigens absoluut terug. Qua verfijning, comfort en rijeigenschappen merk je dat de auto tegen een scherpere prijs gebouwd is. Ook is de ruimte enorm als bij de Octavia.
Honda Civic 1.0 i-VTEC S (FK)
€ 25.875
De Honda Civic is een beetje een buitenbeentje, maar houdt ook het midden tussen een reguliere hatchback en een liftback. Qua ruimte is de Civic iets minder bedeeld dan de Skoda. Althans, qua liters. De Civic heeft namelijk een grotere wielbasis en dat merken de achterpassagiers. Het uiterlijk is een beetje polariserend voor ons nuchtere Hollanders, maar je herkent ‘m tenminste op de parking bij parenclub vlak over de Belgische grens.
Hyundai i30 Fastback 1.0 T-GDI Comfort (PD)
€ 27.795
De auto die nog het dichtste in de buurt komt bij de Skoda Octavia, is de Hyundai i30 Fastback. Ook dit is een relatief nuchtere liftback met een hoop ruimte en fatsoenlijke uitrusting. Qua prijzen en prestaties ligt het heel erg dicht bij elkaar, alhoewel de Hyundai marginaal vlotter is. Wel een groot verschil is de ruimte. De Skoda heeft een kofferbak van 600 liter, die van de i30 meet 450 liter.
grasvreter zegt
Ik word wel een beetje bedroefd van deze 1.0 torretjes…
ukbob zegt
@grasvreter: wel eens eentje uitgetest..? Ik ben gek op leuke auto’s met nog leukere motoren. En rijd ook liever een toffe en mooie Alfa dan een ‘saaie’ VAG auto.
Máár dat blokje in je daily: niks mis mee. Bij voorkeur gekoppeld aan een DSG heeft het me behoorlijk kunnen verrassen!
EJS zegt
Ik heb een tijdje een Fabia st gereden met 110pk 1.0 TSI en dsg7. Was idd een fijne combinatie en heeft genoeg koppel ook met een volle auto nog goed van z’n plek te gaan. In een volle Octavia is het denk ik wel een beetje een grensgeval, maar je zit er toch bijna het hele jaar alleen in.
Volvo_440_turbo zegt
@EJS jij bent misschien graatmager, maar de helft van wij Belgen kampen met overgewicht… voor ons mag er dan wel wat meer koppel onderin zijn :)
EJS zegt
Ik val met 90kg geloof ik niet meer in die categorie, en dit blokje heeft echt meer dan voldoende koppel. Vroeger had je in dit segment nog 1.6 en 2.0 4 cilinders met vergelijkbare en vaak zelfs minder vermogen.. het koppel daarvan is nóg veel lager en ook pas hoger in de toeren. Dit is echt niet zo erg hoor.
En ja, meer koppel = fijner.
brammetjedeb zegt
@ukbob: zo ook onze 1,2 diesel 3 pitter. Kom zelden tekort. Maar daarbij vraag ik me weleens af of een cilinder meer met wat grotere inhoud van de motor nou zoveel meer zooi uitstoot. Het hoeft toch vele malen minder hard te werken?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik denk dat we gewoon steeds meer gewend raken aan auto’s met een beetje voldoende vermogen. Ik bedoel het is niet alleen van deze tijd dat er treurige motortjes in de goedkoopste auto’s lagen. Mijn eerste auto was een Golf II CL 1300 met 50pk en 4 versnellingen. Die deed 17(!) seconden over 0-100 en had een topsnelheid van 150km/u of zo.
matter zegt
@F36GC: precies. 0-100 in 10 seconden en een top van 200 is echt prima voor een instapper.
sudbina zegt
@grasvreter: weleens mee gereden? De 1.0 drie cilinder turbo voelt (en is?) vlotter dan de oude 1.8 atmosferische vier cilinder naar mijn idee. Lekker opgefokt toeren monstertje.
Alleen wat ik mij wel afvraag; blijft het heel op de lange termijn met die plastic as erin…? Of gaat het vijf jaar mee en is het dan economisch afgeschreven?
bugboy zegt
@sudbina: Het is echt niet meer zo degelijk als een oude 2l 4 cilinder met 100pk. Gebouwd op CO2 uitstoot en niet op duurzaamheid van de auto zelf.
grasvreter zegt
Ja. Rij wel eens een golf torretje van werk. Van de gasrespons word ik al ongelukkig. Je kan bij die auto’s constant gas in gas af tikken met je voet en er gebeurd helemaal niks.
En niet sneller dan mijn beide atmosferische auto’s met 1.8 126 en 2.0 136pk. Zowel tot de 100 als op topsnelheid. En die hebben wel een directe gasrespons. En wat zal langer meegaan, zo’n plastic motorblok of gietijzer? Okay, ik rij dan wel 1 op 13, dat kan zuiniger.
MiniManiac zegt
Mijn volgende (2dehands) wordt nog kleiner:
De 900cc in een renault clio grandtour( break dus). Vind dit juist de enige motor die beetje uitspringt tussen al de grijze massa in hetzelfde segment.
Fiscaal interessant en vrolijk pittig motortje, leuk om mee te rijden!
Dat ie meer verbruikt dan voorgeschreven is zoals bij elke auto. Klopt dat ie niet minder verbruikt dan een grotere motor, maar ook niet meer. Dat de motor in praktijk meer uitstoot intereseert me geen hol.
Heb de vergelijkende test gedaan tegenover een Opel (geeuw) Astra break met 1.4 140pk benzine motor in en vond de Renault met zijn 90pk veel leuker. Bij de Astra voel je gewoon dat die 3-400kg meer moet in gang trekken. Verbruik: kwam op 6,2l voor de Renault en 7,4 voor de Astra.
Mensen jammeren altijd over kleinere motoren, maar persoonlijk vind ik dit in combinatie met licht gewicht het leukste recept, rij maar eens met een klassieke Mini met 998cc motortje van 40pk ?
Het echte probleem is dat er steeds meer rommel (lees: gewicht) in hedendaagse auto’s komt. Motortjes om je stoel te verzetten, je koffer toe te doen, de auto de lijnen doet volgen terwijl je op je gsm aan het swipen bent, etc… Als je dan nog maar zwijgt van de nutteloze SUV’s alleen maar om met je kont hoger te zitten dan de rest.
De race om de motor zuiniger te maken tov de gewichtstoename is een verloren strijd…
scalvaro zegt
Een praktische Autoblog consumententip: “maar je herkent ‘m tenminste op de parking bij parenclub vlak over de Belgische grens”. Dank @willeme, ik ben namelijk altijd erg van slag als ik daar geweest ben.
mashell zegt
Die lieve Chantal aan de balie fluistert je ook niet voor niets in de oren dat je Jerommeke beter uit de weg kunt gaan.
bruinwerker zegt
Echt een keurige wagen. De Superb zal wel naar S-Klasse formaat groeien.
alloallo zegt
Eerder A8!
baklava zegt
Een 1.0 in zo’n grote, zware auto…yikes
lekbak zegt
@baklava: ik kan me ook niet voorstellen dat dit zuiniger is dan een 1.5. Niet op de snelweg tenminste, en al helemaal niet na 19.00 als je 130 mag rijden. Zodra je vermogen gaat vragen van die motor moet er een flinke sloot benzine de verbrandingskamer in om te voorkomen dat die motor hoogoventje gaat spelen. Doei efficiëntie…
baklava zegt
@lekbak: klopt. Op papier heel zuinig, maar in de praktijk verre van.
mashell zegt
Als de topsnelheid 200 is dan heeft de 1.0 motor bij 130 natuurlijk nog steeds luilekkerland en draait deze mooi zuinig zonder oververhit te worden. In de formule voor luchtweerstand zit de snelheid in het kwadraat dus bij 130 wordt er nog niet de helft van het maximum vermogen gevraagd.
Maar de ware efficiëntie zit inderdaad bij lagere snelheden, met een kleiner slagvolume hoeft er gewoon minder brandstof in.
Het is overigens fascinerend om te zien dat aan de ene kant met bij VAG bezig is met motoren met een steeds kleiner slagvolume en aan de andere kant ook met 2 liter motoren komt die maar weinig vermogen leveren.
lekbak zegt
@mashell: “met een kleiner slagvolume hoeft er gewoon minder brandstof in”.
Dat is dus niet hoe het werkt bij turbo motoren. Zodra de turbo iets begint te doen word die kleine motor eigenlijk een grotere motor. Bij 1 bar (over)druk moet er minstens zoveel benzine in als in een 2.0 liter.
Echter, die grotere motor heeft meer oppervlakte in de verbrandingskamer en kan daardoor sneller afkoelen tussen de verbrandingen door. Die kleine motor kan dat niet en moet daarom EXTRA benzine inspuiten die de motor inwendig kan koelen. Zodra je het vermogen wat die motor kan leveren dus daadwerkelijk gaat gebruiken ga je dus minder zuinig rijden met een kleine motor.
Dit heeft dus niks te maken met het wel of niet kunnen leveren van vermogen of met de levensduur van de motor. Het heeft alles te maken met verbruik en het vermogen wat je actueel van die motor vraagt.
In de praktijk blijkt dat die kleine motortjes op de snelweg al te hard moeten werken en daar al onzuinig zijn. Ze zijn wel zuinig in de file en in de stad als je rustig rijdt. Want dan vraag je geen vermogen.
stuko zegt
@baklava: tsja.. ik had die gedachte eerst ook bij de (lease) Polo die ik nu heb met 1.0 tsi. Tot slot is de Polo van nu op een cm na even groot dan een Golf 3 van weleer.
Wat blijkt, gaat meer dan prima. Optrekken gaat vlot genoeg, verbruik is redelijk goed te noemen. Snel is het niet, maar zo irritant langzaam als een Up/Aygo of Polo met 1.0mpi is het zeker niet.
baklava zegt
Een Polo is idd prima met zo’n motor, maar dit is toch echt wel een behoorlijke slag groter.
mashell zegt
Je moet in 2020 ook niet meer naar het slagvolume kijken maar naar het afgegeven vermogen en dan is 110 pk voor een lichtjes opgezwollen Golf eigenlijk prima in orde.
lekbak zegt
@mashell: voor comfort is dat waar. Wil je ook zuinig zijn dan moet je kijken naar het slagvolume icm het verwachte vermogen wat je gaat gebruiken. Werkelijk gebruikt vermogen dus en niet wat in de folder staat.
Zo zal de 1.0 best prima voor een polo zijn maar niet voor een Passat. Niet persee omdat die 110pk te weinig is, maar omdat een passat groter en zwaarder is en daardoor in de praktijk altijd meer vermogen vraagt. Een 1.5 met diezelfde 110pk is dan zuiniger. Wil je vermogen efficiënt kunnen leveren dan heb je slagvolume nodig.
karhengst zegt
@lekbak Wat dat betreft hoort er in een auto eigenlijk een motor te zitten die in de basis genoeg slagvolume heeft om hem op een rustige manier van z’n plek te krijgen als de turbo er niet op had gezeten. De turbo is er dan alleen voor de extra vaart die dan incidenteel nodig is.
Voor de Passat zal die turbo dus altijd mee moeten draaien omdat er in de basis te weinig koppel voorhanden is, tja en dan worden ook de kleine torretjes dorstig en wordt het er niet comfortabeler op.
dalmore zegt
Toch ontzettend jammer dat het subtiele design van Skoda weer de nek om wordt gedraaid met zo’n afschuwelijke grille
geelbarrel zegt
@dalmore: met bovenin een KIA deuk… mooi is anders idd
Ben E. zegt
Een 1.0 in deze auto, heb je dan vooraan ook kofferruimte?
christian85 zegt
@benna: jazeker, moet je wel eerst alle kunststofkappen verwijderen
Dutchcarwizard zegt
Nette basisuitrusting zeg!!!
bugboy zegt
Een C-segment met 1l 3 cilinder en het dan een Sport uitvoering. Turbo op een Taycan is nog geloofwaardiger ?
bernoulli zegt
Als een dikke vent zonder conditie in een Feyenoord-shirt.
OT: Die Tipo was een leuke concurrent voor de Rapid. Niet voor deze Octavia.
karhengst zegt
Ben ik de enige die een wat suffe 3-Serie in dat front ziet? Chromen stripje in het midden en je kunt er al heel wat mee voor de gek houden.
tjorque zegt
Wat een prijzen pfff
Ik heb mijn Octavia 1.4 tsi 150pk net geen 24k betaald…
Een 1.0 zal ook wel ok rijden, maar ik wil toch iets meer dan ok :)
MiniManiac zegt
Mijn volgende (2dehands) wordt nog kleiner:
De 900cc in een renault clio grandtour( break dus). Vind dit juist de enige motor die beetje uitspringt tussen al de grijze massa in hetzelfde segment.
Fiscaal interessant en vrolijk pittig motortje, leuk om mee te rijden!
Dat ie meer verbruikt dan voorgeschreven is zoals bij elke auto. Klopt dat ie niet minder verbruikt dan een grotere motor, maar ook niet meer. Dat de motor in praktijk meer uitstoot intereseert me geen hol.
Heb de vergelijkende test gedaan tegenover een Opel (geeuw) Astra break met 1.4 140pk benzine motor in en vond de Renault met zijn 90pk veel leuker. Bij de Astra voel je gewoon dat die 3-400kg meer moet in gang trekken. Verbruik: kwam op 6,2l voor de Renault en 7,4 voor de Astra.
Mensen jammeren altijd over kleinere motoren, maar persoonlijk vind ik dit in combinatie met licht gewicht het leukste recept, rij maar eens met een klassieke Mini met 998cc motortje van 40pk ?
Het echte probleem is dat er steeds meer rommel (lees: gewicht) in hedendaagse auto’s komt. Motortjes om je stoel te verzetten, je koffer toe te doen, de auto de lijnen doet volgen terwijl je op je gsm aan het swipen bent, etc… Als je dan nog maar zwijgt van de nutteloze SUV’s alleen maar om met je kont hoger te zitten dan de rest.
De race om de motor zuiniger te maken tov de gewichtstoename is een verloren strijd…
jometdebanjo zegt
Wat zielig. Een 1.0 Tsi met 3 cilinder. Dit is toch niet leuk meer Skoda/VAG?’zeg nou zelf… souplesse is compleet weg.