Een vlugge Porsche voor nog geen halve ton.
We zijn bij Autoblog niet vies van een afschrijvingsgebbetje als het over de Porsche Taycan gaat, maar de eerste EV van Porsche doet ook veel dingen goed, waaronder steeds betaalbaarder worden voor occasionkopers. De Porsche Taycan hierboven is voorlopig de goedkoopste van Marktplaats en duikt onder de magische grens van € 50.000,-.
Zoals je misschien wel verwacht, is de goedkoopste Porsche Taycan een basale versie. Je kijkt hier naar een Performance-uitvoering uit 2021. Die uitvoering is zo oud dat hij al nieuw meer gebruikt wordt bij de huidige Taycan-generatie. De Porsche Taycan Performance heeft 381 pk aan vermogen en sprint in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 230 km/u. De EV weegt 2.205 kilo, wat betekent dat je volgend jaar € 460,- aan wegenbelasting per jaar gaat betalen.
Met een 11 kW 3-faselader duurt het bijna 20 uur om de batterij volledig op te laden. Gelukkig kun je ook snelladen. Als je dat doet, is de accu vol na 3 uur en 13 minuten. Met zo’n volle accu zou je 487 kilometer ver kunnen komen volgens de WLTP. In de praktijk is dat een kilometer of 330.
We zijn benieuwd hoeveel kilometers er nog over zijn van de WLTP-range. De goedkoopste Porsche Taycan van Marktplaats heeft er namelijk al 227.981 kilometer op zitten. Toch ziet het interieur er verrassend netjes uit voor een auto met dik twee ton op de teller. Her en der vind je wat gebruikssporen, maar daar valt mee te leven.
De momenteel goedkoopste Porsche Taycan die je op Marktplaats kunt kopen, staat bij R Mobility in Geldermalsen. Ooit werd dit exemplaar nieuw verkocht voor € 101.459,-. Nu is daar minder dan de helft van over. De dealer vraagt € 47.950,- voor de goedkoopste Taycan van Nederland.
Zoek je toch wat meer vermogen in je gebruikte Taycan? Er staat nog een Taycan voor minder dan € 50.000,- op Marktplaats. Dit is zelfs een 4S Performance uit 2020 met 435 pk. Let wel op: deze Taycan wordt aangeboden door een particulier. Of ga je liever voor iets ouders en nog wat Duitser?
potver7 zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar als ze de compositie van die headerfoto wat slimmer aanpakken dan kunnen ze meteen een stuk meer voor die auto vangen. Ik moest echt drie keer kijken om zeker te zijn dat het ding rechtsvoor niet een beetje oververhit was geraakt.
GebakkenLei zegt
Ik had hetzelfde. Op de headerfoto lijkt het wel een schadeauto.
deduitsedrie zegt
Ik ben zelf “voorzichtig” aan het kijken om de M140 te vervangen met een Taycan, in Gentiaan blauw echt een prachtige auto. De prijzen moeten nog iets verder zakken of iig vergelijkbaar met wat minder kilometers (die van de header foto is buiten de accu garantie van 8jaar of 160kkm). Een andere Porsche van vergelijkbare leeftijd ga ik nooit kunnen betalen.
Het gewicht is trouwens rond de 2100kg en niet 2700kg dus de MRB zal nog wat lager zijn.
Bas Leesberg zegt
Inderdaad, 2.205 kilo rijklaar. MRB wordt daardoor € 460 per jaar. Ik heb het inmiddels aangepast in het artikel.
vbarchetta zegt
Alleen heeft die “particuliere verkoper” de prijs wel exclusief BTW staan dus het verschil is ineens toch wel een serieus getal. Ik neem aan dat er geen ondernemer meer is die zo’n auto volledig gaat bijtellen vanaf de nieuwprijs en hem dus ex btw zou kopen….
audirs3 zegt
Een Panamera schrijft toch harder af, ik snap die aandacht van autoblog niet richting de Taycan. Je hebt al een Panamera voor minder dan 15k!
ouwedibbes83 zegt
Uit 2021? Of bedoel je het eerste generatie model van 15 jaar oud?
reactief zegt
De Taycan uit het artikel weegt veel minder(2105kg), komt veel verder dan 330km (volgens 100.000km test van Autobild ongeveer 415km) en laadt binnen 17min van 10 tot 80% (FastNed cijfers).
Oww… en afschrijfkoning toch? Met 24ct per kilometer op basis van volle nieuwprijs is dat niet hoog. Zeker als je eigenlijk alle voordelen ook nog mee telt (subsidie, afschrijving op de zaak etc etc).
En als laatst: de andere Taycan van 50k staat voor dat bedrag te koop excl. BTW. Daar mag dus nog zo’n 10k bovenop.
mashell zegt
Geen zin om te poetsen en stofzuigen maar wel om rare close-ups te maken van de raambedieningsknoppen…
Hoezo duurt het het laden met een 11kW boordlader 20 uur, er zit toch geen 220kW batterij in?
schuimbekje3 zegt
huh, degene die ik ooit gereden heb was met 200kw in 20 min vol, niet 3 uur…
b088y zegt
Maanden geleden kon je al een taycan kopen bij Duitse Porsche dealer met approved garantie voor onder de 50k en minder dan 100k km.
Er zijn tig auto’s onder de 60k te vinden met Porsche approved met minder dan 60k km.
ouwedibbes83 zegt
Ben je dan nog veel kwijt aan import of juist praktisch niets omdat het een elektrische wagen is?
Fer-4S zegt
Import is zo geregeld. BPM-vrij, export kenteken nemen, als je het een beetje gunstig plant, kun je in ruim een week na afhalen bij dealer in Duitsland op NL-kenteken rijden. Wachttijden bij RDW zijn acceptabel, prima te doen.
michiel_vandelft zegt
20 uur op 3 fase 11kw laden? Dan heb je zonder laadverlies 220kWh geladen. Lijkt me een typo.. :)
grrrrrene zegt
En met snelladen na ruim 3 uur vol? Ik geloof er niks van, misschien 30 minuten, veel meer zou ik niet verwachten.
michiel_vandelft zegt
Gewicht 2795kg klopt ook niet, dat is het maximum toelaatbare gewicht. Gewicht rijklaar is 2205kg. Dan kan de auteur zelf ook wel verzinnen, of word de content tegenwoordig door AI gemaakt? Lijkt er wel op
Bas Leesberg zegt
Danku, is inmiddels gefixt
ghost zegt
Range is om te janken bij de meeste Taycan’s. Meerdere gereden, ook voor meerdere dagen aan elkaar en gemiddelde was 280-300k – dat was nog met 15-20 graden buiten dus ben benieuwd wat het nu is…zou bij zo’n taycan toch voor de facelift kijken met herziene accu structuur.
deduitsedrie zegt
De facelift is voorlopig niet te betalen en ze hebben de voorkant voor de goedkopere modellen zo verpest dat ik em niet meer zou willen, dan neem ik wel een model 3 die ziet er aan de voorkant bijna hetzelfde uit.
Fer-4S zegt
Alle demo-auto’s facelift worden nu al in grote aantallen bij de Duitse dealers aangeboden. Listprijs van 120K, verkoopprijs 86K. (in BTW), dan praat je over auto’s met minder dan 10.000 km en 6 maanden oud. Prima keuze.
Fer-4S zegt
Taycan is heerlijke auto, een RDW-sedan heeft normale range van 350-450km. Prima bruikbaar, heerlijke reisauto. Maar ga vooral in Duitsland bij de dealer winkelen, veel auto’s met lage km-stand en Porsche approved tegen een scherpe prijs.