Voor het geld van de goedkoopste Porsche Macan op Marktplaats kun je voor minder een klasse hoger shoppen.
Hoe zat dat ook alweer? Auto’s die de uitstraling hebben dat je het financieel heel goed voor elkaar hebt, maar in aanschaf helemaal niet zo prijzig zijn? De Porsche Macan begint een uitstekende kandidaat te worden voor deze categorie. Het is nog steeds een Porsche en geen bejaard model. De prijzen zakken inmiddels lekker.
Door de jaren heen is de Porsche Macan al een aantal keer opgefrist. De volgende grote vernieuwing is aanstaande. Namelijk de introductie van een volledig elektrische Porsche Macan. Met dat nieuws in het achterhoofd namen we een kijkje bij onze vrinden van Markplaats.nl
Porsche Macan op Marktplaats
Het zal je vast niet verbazen dat met name de diesels de goedkoopste zijn. Inderdaad, de eerste Macan komt nog uit die tijd dat Porsche iets met diesels deed. De goedkoopste Porsche Macan van Marktplaats loopt dan ook op satanssap. Dit betreft een drieliter turbodiesel van de Volkswagen Groep.
Kosten? Voor €26.950 staat de SUV op je oprit. Met een kilometerstand van 215.000 is het geen maagd nee, maar voor dieselbegrippen kun je er nog minstens het dubbele mee rijden. Het gaat hier om een vroeg exemplaar uit 2014.
Dat zette ons aan het denken. Wat kost zijn grotere broer eigenlijk? Hoe hoger het segment, hoe harder de afschrijving. Met die theorie moet je voor vergelijkbaar geld misschien ook wel Cayenne kunnen rijden. En warempel.
Cayenne?
We zochten op Marktplaats naar een Porsche Cayenne uit eveneens 2014. Wat blijkt. Je kunt er eentje op de kop tikken voor €24.945! Dat is twee mille minder in vergelijking met de Macan. Is de Macan dan nog een goede deal?
De Cayenne betreft ook een 3.0 D en heeft met 256.000 km wel wat meer ervaring. Je zit wel in een segment hoger, met meer ruimte en meer luxe aan boord. Vergis je echter niet in de aanschafprijzen van dit soort auto’s. Ze zitten ramvol techniek. De auto zelf is goedkoper geworden, maar aan onderdelen hangt nog steeds een premium Porsche prijskaartje.
Dus roep het maar dieselfanaten. 27 mille voor de Macan diesel of 25 mille voor de Cayenne diesel?
lekkerlinksrijden zegt
De Macan voor mij in dit vergelijk. Ik heb de Cayenne nog nooit mooi gevonden.
Motomoto zegt
Geen van beide natuurlijk! Afschrijving van heb-ik-jou-daar en een imago van een circusnomaad
kennone zegt
De meeste afschrijving is al gedaan hoor.
peekaas zegt
Die afschrijving zal wel meevallen, max 27K 😅 En dan mag je zelf bepalen hoe lang je er mee wilt/kunt rijden.
Denk wel dat onderhoud een prijzig dingetje zal worden met die KM stand?
dare2think zegt
Hmm. Bij dit soort vergelijkingen is het m.i. verstandig om na te gaan wanneer welk groot onderhoud gedaan moet worden. Dat is bij 250.000 km (Cayenne) misschien net al wel gebeurd en bij de 200.000 km (Macan) nét nog niet. Of anders, bij 250.000 km zijn belangrijke (dure) dingen misschien allemaal al wel een keer stuk gegaan en netjes vervangen, terwijl 200.000 km die dingen nog niet naar voren heeft weten te halen. Dat zou betekenen dat een auto met een 50.000 km hogere stand toch nét een beetje nieuwer is.
10 jaar is een mooie periode om de fora te vullen, dus wie dit serieus overweegt kan een lijst met issues opstellen, kijken bij welke km stand het ongeveer stuk gaat, dat hiernaast houden en zo de zaak aanvliegen. Succes ;)
ouwedibbes83 zegt
De Cayenne is een generatie ouder, dus liever de Macan. Maar voor de goedkoopste in aanschafprijs gaan, kan wel eens duur uitpakken.
petroldrinker zegt
Ik heb dit eigenlijk altijd gedaan, van alles 1 van de goedkoopste op de markt kopen (bij de huidige sportauto voor het eerst niet gedaan), op de BMW M’s na met lagerschaal issues (vlak na ze laten vervangen) eigenlijk nooit issues met die autos gehad ofzo…
mjpamsterdam zegt
Zelfs een drugrunner/uithaler haalt hier z’n neus voor op. Beide export-materiaal.
e36thuglife zegt
Meeste uithalers hebben niet is ribba dus die boeken fatbikes.
moveyourmind zegt
Mooier dan dit wordt het niet, je eigen schimmige Duitse gokhal op wielen.
1000bochten zegt
Persoonlijk vind ik zo’n Maran veel mooier dan een Cayenne. Bovendien wat minder extreem zwaar, dus dat helpt wellicht voor het stuurgedrag.
escort77 zegt
Ik vond en vind de Macan een stuk mooier, veroudert minder snel. Cayennes zijn lomper en trekken in deze fase van hun levensduur toch een soort fout publiek.
En de Macan mag dan kleiner zijn, ik dacht dat ze in aanschaf niet veel onder deden voor de grote broer.
henk123456 zegt
De Cayenne heeft de e-hybrid, terwijl de Macan uitsluitend met verbrandingsmotor te krijgen is. Door onze belasting kun je zo’n e-hybrid goedkoper kopen dan de instap Macan. Op dit moment is de Macan vanaf €125.700, de Cayenne €114.100.
Robert zegt
…en vanaf 2025 betaal je het kwart tarief aan MRB, als opwarmertje voor 2026, als je het volle pond mag betalen. Ik denk dat de eigenaren van veel mild- en plug-in hybrides vanaf 2025 extra afschrijving moeten gaan incalculeren..
henk123456 zegt
Die Cayenne is een geniale reisauto. In deze uitvoering natuurlijk té fout. En een puntje om rekening mee te houden: omdat het een diesel is en het geen lichtgewicht is, ben je zo’n €750 wegenbelasting per kwartaal/€3000 per jaar kwijt.
petroldrinker zegt
Denk dat als je er 1 wilt, nu nog moet kopen voordat de duracell variant uit is en de prijzen van de ICE versies gebruikt zullen stijgen (er vanuit gaande dat de nieuwe niet meer met een ICE te kiezen is)
Dutchdriftking zegt
Zo’n dikke diesel is wel de juiste motor voor een Porsche SUV natuurlijk. Maar als je geen twee rechterhanden hebt zou ik er niet aan durven beginnen. Onderhoud van deze tanks is serieus prijzig.
Racing not posing zegt
Echt wel pre-mi-jummie techniek – die dieselgate 3.0 kachel. Jongens toch.