Het minste geld voor het grootste bereik.
We zijn gewend om extra te betalen voor wat extra’s, toch? Voor een sterkere motor of opties voor meer comfort leggen we graag wat extra euro’s bij. Bij sommige EV’s werkt dat anders. Daarbij hebben instapmodellen een grotere actieradius dan de dikkere uitvoeringen. Best vreemd, nietwaar? Ook op de plug-in hybride markt kun je geld besparen en elektrisch verder rijden. Zo is de Skoda Superb Hatchback de goedkoopste PHEV van het merk in Nederland en kom je er elektrisch het verst mee.
Wie tot vandaag bij de Skoda-dealer kwam en zei: ”Doe maar een PHEV’je”, werd opgezadeld met een Kodiaq of een Superb Combi. Die eerst is een SUV waardoor ie veel meer luchtweerstand heeft dan de station die de Superb Combi is. Volgens de WLTP-berekeningen haalt de Kodiaq 123 kilometer op een volle accu. De Superb-station haalt 134 kilometer wanneer ie alleen de elektromotor gebruikt.
Superb Hatchback PHEV
Het verschil in actieradius tussen de Superb Hathback en Combi is verwaarloosbaar. De Hatchback komt elektrisch volgens de WLTP 136 kilometer ver. Jep, maar 2 kilometer meer, maar de cijfers liegen niet. Daarnaast komt de Superb Hatchback hiermee op plaats drie in de lijst van PHEV’s met de grootste actieradius van Nederland. De Skoda moet alleen de VW Golf eHybrid en Audi A3 Sportback voor zich dulden.
Extra prettig is dat de Superb Hatchback de goedkoopste PHEV van Skoda is. Je betaalt minimaal € 42.990. De Superb Combi gaat in Nederland voor minimaal € 43.990 en de Kodiaq PHEV kost ten minste € 44.990. Steeds sprongetjes van € 1.000 dus.
De goedkoopste Skoda PHEV heeft altijd een 1,5-liter TSI turbomotor en een zestraps DSG-automaat. Het vermogen is 204 pk en het koppel bedraagt 350 Nm. Via het Dynamic Chassis Control-systeem kun je het rijgedrag comfortabeler of sportiever instellen.
Een nieuwe lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 25,7 kWh, maar kan daar maar 19,7 kWh van gebruiken. De accu kan worden opgeladen met maximaal 40 kW of thuis met 11 kW. Bij de snelste methode duurt het opladen van 10 naar 80 procent ongeveer 2,5 uur.
De goedkoopste Skoda-PHEV die ook nog eens elektrisch het verste komt, is vanaf nu te configureren. Vanaf april 2025 staat ie bij de dealers. Houd er rekening mee dat je vanaf dit jaar meer wegenbelasting moet betalen als PHEV-rijder.
audirs3 zegt
Ik ben wel klaar met de PHEV, heb meer vertrouwen in de REEV (of EREV).
Nadeel van deze Skoda is namelijk dat je in pure EV modus maar heel weinig vermogen hebt. Klinkt natuurlijk leuk, 204pk, maar je kan dat prima halveren in je EV modus. Dus dan rij je 99% van je ritten met zo weinig vermogen, en ga je alleen richting de wintersport of zuid-frankrijk de verbrandingsmotor gebruiken?
En dat is dus het probleem, en dat verklaart waarom PHEV’s in de realiteit wel 3x zoveel verbruiken als de fabrieksopgave.
Alleen een PHEV met een electromotor van meer dan 200pk lijkt mij interessant.
Motomoto zegt
Oneens. Dat maximale vermogen hoef je in de praktijk maar bar weinig aan te spreken. Geef je wel wat gas dan combineren elektro- en brandstofmotor en kun je lekker vlot. Mijn Sorento verbruikt zodoende lekker weinig benzine. Ik rijd met gemak 1 op 30. Niet het opgegeven verbruik maar wel erg zuinig voor zo’n groot lomp apparaat.
Klojum zegt
Hmpf: 200 electro-pk nodig voor het stadsverkeer of tijdens het filerijden…
100pk is meer dan genoeg als je een auto op een niet-asociale manier door het langzame verkeer wilt loodsen.
grrrrrene zegt
Ik kan met mijn auto uitlezen hoeveel pk ik aanspreek op ieder moment en dan pas merk je hoeveel 100pk al is. Om mee te komen met het stadsverkeer is 100pk in vrijwel iedere auto genoeg (misschien dat SUV’s van 2200kg dan extra te traag worden). Om je auto op snelheid te houden, 80km/u heeft mijn Saab 9-3 stationwagon zo’n 15-20pk nodig, afhankelijk van helling, windrichting en of je achter een ander rijdt.
Die 100pk in ons drukke landje in de spits is dus echt meer dan genoeg. En op een rustige weg, als je het gas even flink intrapt, springt dan heel even de ICE aan, who cares?
mashell zegt
Het inderdaad niet onlogisch zijn om elektromotor en verbrandingsmotor ongeveer evenveel vermogen te geven zodat het prestatie niveau van de auto onder elke omstandigheid hetzelfde is.
rotjeknor66 zegt
Ik heb zijn broertje de Passat gehad, weliswaar ouder type met max 50km in EV modus, mijn werk is 24km verderop en kon daar ook laden dus woon werk volledig EV, en met langere afstanden spingt de motor bij, gemiddeld kwam ik op 1 “tank” dik 3000km plus ver, een hele prestatie met netjes elke keer laden. En miste ik dan het vermogen, nee met gewoon beetje meesukkelen in het verkeer is het dikke prima. Ik vind een PHEV mits je hem gebruikt zoals hij bedoelt is een goede oplossing. Helaas werd hij opgevouwen door een vrachtwagen en heb ik hem opgeruimd.
mashell zegt
“Bij de snelste methode duurt het opladen van 10 naar 80 procent ongeveer 2,5 uur.”
Dat kan niet kloppen, met 40kW ben een batterij van 25,7kWh in 40 minuten vol. Met 11kW echter kom je op 2,5 uur.
louisvdd76 zegt
Die rekensom snapte ik ook niet. Ik denk met snellader zal 10-80% 25-30 min zijn. Weet niet hoe de laadcurve is maar gok dat dit aardig overeen komt.
mashell zegt
Met 40kW aan “snellaad” snelheid ga ik er vanuit dat er geen laadcurve is. Gewoon 40kW all the way, dat is zo weinig daar wordt de boel niet warm van.
tjorque zegt
Thuis zombie liefst laden met 2,5kW of minder.
Want capaciteitstarief…
Kan je dat eigenlijk begrenzen?
Verder zou ik ook liever een Rex EV hebben.
AudiRS zegt
In de praktijk gaat ie niet vanaf 10% met 11 kw AC laden. Eerst start ie op 6 a 7 en als je mazzel hebt richting 10. En als ie bijna vol zit gaat het ook even een stuk trager. Dat zal die 2.5 uur verklaren.