De goedkoopste Panamera Sport Turismo van ons land is alsnog een vrij prijzige aangelegenheid, maar ook een koopje.
Enkele weken geleden lanceerde Porsche de ‘geheel vernieuwde‘ Panamera. De wijzigingen gaan te ver om te zeggen dat het een kleine facelift is, maar de ‘hardpoints’ zijn overduidelijk identiek. Naast nieuwe exterieurpanelen, een nieuw interieur en gewijzigde motoren was er ook slecht nieuws: de Sport Turismo ging eruit.
Deze carrosserievariant was alleen in Noord-Europa enigszins populair, maar daarbuiten wilde kennelijk niemand er eentje hebben. Nu kunnen we het ook begrijpen. De Sport Turismo biedt slechts 25 liter meer bagageruimte en de gewone Porsche Panamera is al heel praktisch met de vijfde deur.
Bij de Taycan is de vierdeurs echt een sedan biedt de Sport Turismo meer ruimte en praktisch gemak (en daarom staat die nog wel in de prijslijsten).
Goedkoopste Panamera Sport Turismo
Dus als je een Panamera Sport Turismo wenst, dan ben je aangewezen op de tweedehands markt. Voor vandaag kijken we naar de goedkoopste Panamera Sport Turimso van Marktplaats. De auto is nog niet zo oud, dus dat betekent (naast een heftig prijskaartje) dat je een keurige auto onder de bips hebt.
Zo op het eerst lijkt de goedkoopste Panamera Sport Turismo niet de meest bijzondere te zijn. Agaatgrijs exterieur met Basaltzwart interieur geeft een nieuwe dimensie aan het begrip fantasieloze configuratie. Het is echter zeker niet lelijk!
Als je een beetje goed kijkt, dan zie je overigens wel dat de eerste eigenaar zijn pols verzwikt moet hebben bij het aanvinken van de opties. We zien 21 inch 911 Turbo-velgen, het Sport Design-pakket, sportuitlaten, uitgebreid verstelbare sportstoelen, uitgebreid lederpakket, panoramadak en ga zo maar door…
’turbo’?
Mede door die uitlaten is het wat lastig te bepalen wat het is. Op de achterzijde van de auto staat namelijk ’turbo’. Ondanks de aanwezigheid van twee van die pretföhns, is het geen Panamera Turbo, maar een Panamera 4 e-Hybrid volgens de advertentie.
De auto is origineel Nederlands en dat is natuurlijk niet vreemd: deze uitvoering was de gene die niet krankzinnig kapotbelast werd. Sterker nog, het BPM-bedrag was maar een paar honderd Eckermen.
Wat dat betreft vinden we de goedkoopste Panamera Sport Turismo van Nederland (op Marktplaats) nog niet heel erg goedkoop. De verkopende partij verlangt er nog altijd 62.250 voor. Op een auto die nieuw 121.000 euro kostte en inmiddels zes jaar oud is en anderhalve ton op de klok heeft staan.
Maar ja, de 121.000 euro is ZONDER opties, desijtds heeft de eerste eigenaar 167.104 euro betaald! En dat opzicht is de goedkoopste Panamera Sport Turismo een koopje! Interesse? Je kan de advertentie hier bekijken!
petroldrinker zegt
Hoe zielig moet je zijn, als je zo een auto kan betalen, om hem dan te upbadgen naar een “turbo”. Het feit dat je een nieuwe panamera kan bestellen, is echt niet zielig, wees er trots op dat je iets hebt/kan bereiken wat meerendeel vd mensen niet kan, en nooit zal kunnen doen/bereiken.
En anders wellicht minder opties aanvinken en beginnen met een dikkere basis uitvoering?
mashell zegt
Het valse typeplaatje helpt in elk geval niet mee voor de restwaarde, dus inderdaad beter niet doen.
maxidyne zegt
Mijn overbuurman heeft een 992 4S met turbo badges en zelfs turbo op de onderzijde van de deuren. De motor heeft twee turbo’s, maar het is geen turbo. Best wel verwarrend. Maar volgens de overbuurman is het een echte turbo. Net zoals zijn 991 2S in GT3 uitdossing ook een echte was.
bmw1cabrio zegt
Die types ken ik. Ze hebben deels gelijk, maar iedereen weet dat het niet zo is en dat ze gewoon stoer willen doen. Bij een 5 serie met M-pakket moet je gewoon geen M5 achterop plakken.
Robert zegt
Ik denk dat voor deze auto in de toekomst hetzelfde kan gaan gelden als voor bijvoorbeeld de Mercedes-Benz R-Klasse: in de showroom maar weinig gewaardeerd, maar in de (nabije) toekomst een (youngtimer) auto met een liefhebbersschare. En geleidelijk aan doorgroeiend naar een mogelijk serieuze verzamellaarswaarde vanwege de relatief lage aantallen die er op de weg zijn gebracht.
Tonnie zegt
als deze uiteindelijk net zo hard afschrijven als die cayenne tractoren koop ik er een. Dikke sjaak.
Robert zegt
Ik heb zelf ook al met die gedachte gespeeld. Maar ik vrees dat met een Panamera (om het even of het de Sport Turismo of de coupé betreft), net zo zal zijn als met de oudere generaties Cayenne, namelijk dat goedkoop eindigt in duurkoop, vanwege de voor Jan-met-de-Pet astronomische bedragen om zo’n ouder exemplaar weer rijdend te krijgen of te houden.
degrotemuis zegt
Ik vrees dat dat misschien al opgaat voor deze. Vier eigenaren, de laatste wil de auto na 3 maanden alweer kwijt, incl autobedrijven 11 eigenaren in 6 jaar en hoewel er bijna 150.000 op de teller staat is er door de een na laatste eigenaar tussen sept 21 en de apk in feb 2023 geen onderhoud aan gedaan, want geen tellerstand geregistreerd. Kan natuurlijk perfect in orde zijn, de auto wordt nu aangeboden door een autobedrijf, misschien rijdt de eigenaar van het bedrijf deze zo lang of zo, maar bij een automerk dat niet bekend staat om hun goedkope beurtjes wekt het niet direct enorm veel vertrouwen.
vetnek zegt
Goed begin van de dag. Dat er maar velen mogen volgen! Dan kan het geteisem oude RS6’en blijven rijden en pakken de liefhebbers de Panamera ST
Dutchdriftking zegt
Het blijft een beeldschone auto zo’n Panamera station. Voor mij graag een donkerblauwe met de V8 diesel.
jaapiyo zegt
Die bestaat niet. Althans, er zijn persdemo’s gemaakt maar geen productiemodellen vanwege de nasleep van dieselgate en het feit dat diesels in het algemeen minder bon ton zijn/waren. Er zijn wel een paar gewone 971’s met de V8 diesel.
ukbob zegt
Wat ik nooit begrijp…
175 duizend euro aan een leuke auto uitgeven, en dan gaan voor grijs van buiten en zwart van binnen.
Bedoel, het heeft geen paars met groenen bekleding te zijn, maar een beetje leuker kan toch?
Mooi donkerblauw met caramel kleurig leer, of zilver met rood leer?
jaapiyo zegt
En dan wel weer een dikke (onterechte) badge achterop plakken…Hoewel dat natuurlijk niet per se door de 1ste eigenaar is gedaan.
bmw1cabrio zegt
Mijn Panamera rijd ik zakelijk en hij is gewoon zwart-zwart. Hoewel het de Turbo S is, komt hij minder opzichtig over. Dat was voor mij belangrijk. De hoogte van het aankoopbedrag rechtvaardigt geen kleur.
nielskoster zegt
Ik heb er ook eentje. Een GTS met 50k gelopen. Ik hoop stiekem juist dat doordat het een wat minder voorkomende variant is met V8 en dus Sport Turismo dat de afschrijving voorlopig een klein beetje beperkt blijft. Zo goedkoop als een eerste en tweede generatie Cayenne zie ik het niet worden. Al met al een geweldige auto.
AudiRS zegt
2300kg. Poeh