De Opel e-rocks komt ook naar ons landje toe! Het is dan meteen de goedkoopste EV van Nederland!
Heel even waren we bang dat Nederland verstoken zal blijven van betaalbare kleine auto’s. Want het A-segment spoelt weg als een peutergebit na twee dozen Fruitella. Zonde ,want die kleine autootjes zorgen er wel voor dat er over 10 jaar genoeg occasions zijn voor een nieuwe generatie autobestuurders die net hun rijbewijs hebben gehaald.
De Opel Karl is niet meer, de Corsa is nu het instap-punt bij Opel. Dat is een uitstekende auto, maar wel eentje die je minimaal 21.699 euro gaat kosten. Dit terwijl je veel A-segment hatchbacks voor rond de 10.000 euro kon kopen. De reden dat die auto’s niet meer bestaan is simpel: de EU is daarvoor verantwoordelijk. Hoppatee, alle schuld afschuiven op Guy Verhofstadt. Wel zo makkelijk.
Goedkoopste EV van Nederland
Maar drastische maatregelen kunnen leiden tot intelligente oplossingen. Dat bewijst de Opel Rocks-e. Dat is niet de elektrische versie van de Adam Rocks, maar een model onder de Corsa geplaatst. En om eerlijk te zijn ook onder de Karl (als die er nog zou zijn). De auto is aangekondigd voor Duitsland en gaat daar net geen 8.000 euro kosten. Het tweede land waar de auto op de markt komt is… Nederland!
In Nederland zal de Opel Rocks-e iets minder dan 10.000 euro gaan kosten, aldus het AD. Daarmee is het de goedkoopste EV van Nederland. Dat was dus vroeger het prijsniveau van een A-segment hatchback, maar dat is anno 2022 niet meer mogelijk. Auto’s moeten voldoen aan telkens strengere eisen. Niet alleen qua veiligheid, maar ook qua uitstoot. Hierdoor worden auto’s dermate duur dat fabrikanten liever één of twee segmenten over slaan. Er moet nog wel geld verdiend kunnen worden. Deze maatregel zorgt voor schonere en veiligere auto’s, maar ook voor mínder auto’s.
Net geen auto?
Gelukkig is de Opel Rocks-e een soort luis in de pels. We zeggen ‘luis’ en geen auto, want het is niet helemaal een auto. Ja, er zitten vier wielen onder en je zit droog, maar daar stopt de vergelijking wel een beetje. Het is eigenlijk gewoon een moderne witkar. Met een kleine elektromotor van 8 pk is de auto alleen geschikt voor het stedelijke verkeer. Dankzij de accu kun je zo’n 75 kilometer rijden. In Amsterdam ben je daar wel een uurtje of 10 mee bezig, dus geen probleem.
Opel zelf noemt het overigens ook niet een auto, maar een voertuig gepositioneerd tussen auto en een scooter. Een beetje zoals de Renault Twizy, maar dan iets anders. Voor die 10 mille heb je dan een Opel Rocks-E in basis-uitvoering. Je kunt ook kiezen voor een ‘Tekno’-uitvoering met design-wieldoppen (ja, echt!) en gele accenten op de bumpers en in het interieur. De ‘Klub’ heeft al die accenten in het grijs. De exacte prijzen moeten nog bekend gemaakt worden, maar hij gaat dus minder dan 10 mille kosten. Daarmee is het de goedkoopste EV van Nederland.
Via: AD.nl
Met dank aan Wim voor de tip!
Johanneke zegt
Een Twizy mag dan wel weer de snelweg op. Heb een collega die ik verder niet ken die er zijn woon werk verkeer mee doet. Wel lekker goedkoop per km. Maar dat is het dan ook wel.
rulefollower zegt
Dit is toch een gerebadgete Citroën?
heckblende zegt
Hij lijkt 1op1 op de Ami inderdaad
potver7 zegt
Yep, en de Citroën Ami kost in Frankrijk 7000 Euro. Daarmee vergeleken is de e-Rocks in Duitsland al duur met 8000 Euro, maar ‘iets minder dan 10000 Euro’ in Nederland zou wat mij betreft gewoon geldklopperij zijn. Er zit geen BPM op en het verschil in BTW is maar een paar procentpunt. Zó duur zijn die Opel-logootjes toch niet?
sportabgasanlage zegt
Dit is toch geen auto, maar gewoon een elektrische brommobiel?
misterds5 zegt
Zou er wel even bij zetten dat het gewoon de Opel versie is van de Citroën Ami.
ericbmw2000 zegt
Waarom zou deze auto in NL zoveel duurder zijn dan in DE? zoveel scheelt de BTW toch niet?
avocado zegt
@ericbmw2000: de Ami zou in Frankrijk vanaf 7k incl. Btw te koop zijn. Waarom ze hier 3k meer voor dezelfde badkuip
avocado zegt
@avocado: vragen is mij ook niet duidelijk
vonklausenburg zegt
Roxy is nou niet echt een charmante naam voor zo’n opgeblazen Canta.
bernoulli zegt
Opel Sarg
bernoulli zegt
De Duitse configurator: https://www.opelstore.de/rocks-e?variant=base&_ga=2.4984243.1229358857.1643365789-550543127.1643365789
Bijzonder: je kunt hem dus niet voor 8K kopen, omdat je verplicht moet kiezen tussen ophalen bij de dealer voor € 350,- of thuisbezorging voor € 499,-.
Topsnelheid: 45 km/u. Geen auto dus, maar een brommobiel zonder brom.
avocado zegt
@bernoulli: prachtig dit. Ze gaan je instructie geven hoe het werkt, en al je vragen beantwoorden voor dat geld. Er zitten alleen geen opties op hahaha
potver7 zegt
Ja duh… Noem eens een auto die je voor de catalogusprijs bij een dealer kunt meenemen (of thuis kunt laten afleveren), zonder afleveringskosten te betalen?
bernoulli zegt
Het is geen auto.
En in Nederland: elke auto, aangezien afleverkosten bovenop de verkoopprijs al jarenlang verboden zijn.
Edge zegt
Jammer dat ze hem e-Rocks noemen. e-Rect was een leukere naam geweest.
koeberg zegt
AD noemt het een “hippe mini-stadsauto”.
Dat is het niet. Een Honda-E of Mini is een hippe mini-stadsauto. Dit is een brommobiel. En zal dus gekocht worden door de gebruikelijke doelgroep voor brommobielen.
quincy zegt
Jongeren die naar school moeten en te lui zijn om te fietsen? Want die zijn in bepaalde gebieden en belachelijk goed vertegenwoordigd
detroitv8 zegt
Geinig. Last net dat de BMW i3 uit productie gaat. Opel moet bij die prospects even buren. Dit is natuurlijk exact hetzelfde segment!
bernoulli zegt
i3 kan wel iets harder dan 45 kmu. 😄
sportabgasanlage zegt
Een i3 is een volwaardige auto. Dit is een elektrische brommobiel.
volvoturbo zegt
8K is niet veel, maar je kunt er dan ook nog geen krat bier in kwijt.
sjeemsbond zegt
Moet je klompvoetjes hebben of de neiging om constant en oncontroleerbaar te kwijlen om deze auto’s te mogen kopen?
koeberg zegt
Als jij spontaan begint te kwijlen bij de aanblik van deze Opel e-rocks, dan zou ik een aanschaf zeker overwegen! Smaak is subjectief laten we maar zeggen.
dree16v zegt
En ook gelijk de lelijkste, gruwelijk wie bedenkt dit
Henver zegt
Wat een gedrocht
oo0ch zegt
Die 45 km/h grens is echt Bagger. Theoretisch is dit een ideaal woon/werk vervoermiddel: ik moet 20km rijden, heb met een OV een uur nodig. Met de auto ben je er in 25 min, en waar kan je nou niet laden? In de stad heb je ook zo een parkeerplaats. FAIL.
jappebak zegt
“Want het A-segment spoelt weg als een peutergebit na twee dozen Fruitella.”
Mooi geschreven!
marcomanta zegt
En nu nog een Playmobil poppetje er in. Zo dat was het grapje. Op zich niet verkeerd voor degene die uitsluitend in de stad zoiets nodig heeft.
Abdelaziz zegt
Brommobiel niets meer of minder en nog even en we moeten het verdienen. Om te mogen rijden vooral gaan stemmen 🗳 het word tijd dat men eens wakker word daar in denhaag rijden ze maar dikker en dikker dat ze eens een dikke middelvinger in hun gat krijgen klerelijers