De goedkoopste EV van Europa komt niet als een verrassing als je ziet wie zijn makers zijn.
Elektrische auto’s hebben zo hun voor- en nadelen. Je hebt direct heel veel koppel, er is geen directe uitstoot, het rendement is hoger en laten we eerlijk zijn: die fiscale voordelen trekken mensen over de streep. Er zijn ook een aantal nadelen, met name voor verstokte petrolheads. Ze zijn te zwaar, er is nauwelijks lol mee te beleven en misschien wel het ergste: ze zijn duur.
Dat een Tesla Model 3 zo populair is, is niet gek. Als je kan kiezen uit een luxe Leaf, VW ID3 of Kona, dan smoelt zo’n Model 3 wel wat beter. Maar dat is relatief betaalbaar. In absolute zin is het nog altijd een elektrische auto van bijna een halve ton. De goedkoopste EV van Nederland is de Renault Twingo Electric in ‘Life’-uitvoering, die 20.640 euro kost.
Nog goedkoper
Maar het kan dus nog goedkoper, want dít is de goedkoopste EV van Europa. Niet ontoevallig ook gebouwd door dezelfde makers. Het betreft de Dacia Spring Electric. Deze gaat in Frankrijk precies 16.990 euro kosten. Dat is inclusief de batterijen. Over de batterijen gesproken, het is een 27,4 kWh-accupakket die goed is voor een actieradius van 230 km volgens de WLTP (305 km in de stadscyclus van de WLTP). Het is niet het meest moderne accupakket. Snelladen kan tot 30 kW, waarmee je van 0 naar 80 procent kunt laden in 50 minuten. Thuisladen aan een wallbox (van 7,4 kW) duurt 5 uurtjes.
Vermogen Dacia Spring
Aan de andere kant de aandrijflijn Dacia Spring ook niet hopeloos dramatisch of verouderd. Waar je wel even rekening mee moet houden, is dat je niet even lekker kunt blaffen over de Autobahn. Onder de kap huist namelijk een klein elektromotortje, goed voor 44 pk en 125 Nm. Maar ja, met welke betaalbare EV ga je daadwerkelijk meedoen op de linkerbaan? Precies. Juist voor het gebruik in stedelijke omgevingen is het waarschijnlijk voldoende.
Prestatiecijfers van de Dacia Spring worden (wijselijk) nog niet genoemd. Heel veel harder dan 100 km/u zal het niet gaan. Voor die net geen 17 mille krijg je wel overigens standaard airconditioning. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.
Via: Drive Tribe.
knapzuur zegt
Volgens mij was het al eerder bekend gemaakt dat hij tenminste 110 of 130 kon.
Edit: 125 aldus: https://www.autoexpress.co.uk/dacia/109132/new-2021-dacia-spring-revealed-europes-cheapest-electric-car
joki zegt
Als je ziet dat de elektrische wagens allemaal rond de 20 kWh verbruiken per 100 km, de meeste echter wat meer, dan kan ik echt niet geloven dat deze met zijn 27,4kW-pakket 294 km ver raakt. Marketing is ook een trucje maar eigenlijk zou de schrijver van artikels als dit, vooral omdat het geen reclame is toch, een klein beetje kritisch mogen zijn… en niet alles voorgekauwd doorgeven. Vooral omdat er melding gemaakt wordt van een batterijpakket dat dit het aller modernste is denk ik dat de motor dat ook wel niet zal zijn dus zal je al heel blij mogen zijn met een verbruik van 15 a 20,kWh/100 km… Moeten jullie dit soort boodschappen klakkeloos kopiëren van jullie overheid om de bevolking te brainwashen?
knapzuur zegt
Het is een stadsauto dus het verbruik in de stad weergeven is zo gek nog niet.
karhengst zegt
SUV’s of SUV-achtigen hebben in de stad eigenlijk niks te zoeken, onafhankelijk van brandstof. Fiets en OV zijn daar de betere combinatie.
s2000vtec zegt
Helemaal mee eens !! Uitbannen die tonnen staal uit de stad. Compleet doorgeslagen. Sowieso de SUV op fossiele brandstof is een doorgeslagen manier van vervoer.
detroitv8 zegt
@karhengst: ga je zaterdag ook lekker protesteren met je vrienden van extinction rebellion.
karhengst zegt
Ehm, wie?
Misschien dat nuance niet je sterkste punt is, maar voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen auto’s en rij met een dikke grijns een dikke diesel. En of je nu een Tesla of een V8 met oorsprong in Detroit voor de deur zet, ik neem maar wat graag de sleutels van je over. Maar als je wel eens in een stad komt, laat staan er woont, valt lastig te ontkennen dat minder minder minder een goed streven is. Doe mij maar een P&R met OV of leenfiets in plaats van rondjes rijden om een plekje te vinden, slalommend om fietsers en iZombies.
wceend zegt
Je hebt helemaal gelijk, “overzicht over het verkeer” is ook geen reden meer om een suv te kopen, wanneer iedereen een suv met geblindeerde ramen rijdt. Dan is t alleen een wedstrijdje wie met de grootste tank de weg op kan gaan.
tjorque zegt
“Jij van wc eend” hebt gelijk vind ik ;)
driftkicker zegt
@karhengst: SUV’s zijn niet groter dan andere auto’s. Behalve hoger. Een stationwagon is meestal groter dan de meeste SUV’s.
b00st zegt
Hebben we daarvoor geen standaard genaamd WLTP, om zo appelen met appelen te vergelijken?
Shaw zegt
@knapzuur: alle EV’s zijn stadsauto’s in 1 rit naar Parijs Berlijn of zonder te laden een retourtje Brussel kan met geen enkele elektrische auto. Of je moet een 4-wieler dat alleen bij 90-100km/h en uitgeschakelde verwarming of airco echt heel graag een ‘auto’ willen noemen
willeme zegt
@joki:
Marketing is iets anders dan een WLTP-opgave. Nu is ook de WLTP niet onomstreden en zijn die opgaven lastig haalbaar. Maar nogmaals, het is géén marketing. Bij een opgave van een fabrikant zetten we er altijd bij WAT de meetmethode is: WLTP is nu het meest voorkomend, alhoewel sommigen nog de NEDC erdoor drukken (dát is dan weer wel marketing ;-))
Die laatste zin is trouwens bijzonder onsympathiek en buitengewoon raar. Is dat ECHT hoe je als volwassen vent een discussie wil aangaan? Een beetje zonder argumenten zware aantijgingen doen?
Ik moet niet serieus ingaan op internet-gekkies, maar mocht je vraag oprecht zijn over het verbruik, zijn er diverse antwoorden mogelijk:
1. Het vermogen is uiterst beperkt. Wellicht dat er ook nog eens een afgeknepen eco-modus is.
2. De topsnelheid is hoogstwaarschijnlijk beperkt op 105 km/u (net als de technisch bijna gelijke Renault Kwid). Met name op hogere snelheden gaat een accu zeer snel leeg.
3. Ondanks de uitleg crossover looks is dit een bijzonder klein autootje. In de breedte slechts 1,62 meter en maar 1,51 meter hoog. Dat is 18 centimeter SMALLER dan een Clio en maar een paar centimeter hoger. Sterker nog, de Dacia Spring is lager en smaller dan een Renault Twingo.
Hopelijk is het nu duidelijk voor je. Dan ga ik nu even het pak van Jesse Klaver naar de stomerij brengen, die heeft binnenkort een debatje op TV.
Edge zegt
De Spring lijkt vooral een stadsauto te zijn, en laat de stad nou uitstekend zijn voor elektrische auto’s. Veel start-stop verkeer, en dus ook relatief veel teruggewonnen energie via recuperatie. Daarbij zijn al die andere elektrische auto’s ook een stuk zwaarder dan de Spring, wat ook niet al te bevorderlijk is voor de range.
Uiteraard moeten we de rijtests met praktijkverbruik nog maar even afwachten, maar ik sluit niet uit dat de Spring straks netjes volgens de Autoblog 3/5 wet van Wouter rond de 200km ver op een volle acculading komt.
fanboy zegt
@joki: 20kWh per 100km is aan de hoge kant hoor. Ik rij dat ook wel eens, maar dan ben ik lekker aan het doorrijden met verwarming aan.
Als je met de gemiddelde EV, en zeker de lagere zoals een Model 3 of Ioniq, netjes 100 gaat rijden constant, dan kom je erg laag uit, en sowieso onder de 15kWh per 100km.
Met een Ioniq of Model 3 kan dat richting de 10kWh per 100km gaan.
Dit karretje in de stad gaan rijden gaat echt wel zuinig zijn en zal ook niet boven de 10kWh per 100km uit komen.
wimof zegt
TA (test-aankoop België) heeft met een Polestar van Oostenden naar Botrange gereden.
Er bestaat een youtube filmpje over.
Bekijk het eens.
Is dat het wat we willen?
En wat met de kostprijs per km.
fransananas zegt
@wimof: je bent sarcastisch toch? Er klopt totaal niets van die test. Schande om jezelf zo neer te zetten. Hetzelfde zou zijn om 3 liter benzine in je auto te gooien. Hem leeg te rijden. En dan met een handpomp benzine erin gooien.
wimof zegt
Denk je dat TA de laadproblemen in kaart heeft gezet en de prijzen gemanipuleerd.
Ik denk van niet, er liggen teveel wolven op de loer om hun te nekken.
Trouwens, heb je het uitgekeken tot op het eind?
flutterby zegt
@joki: onze eGolf doet 15 kWh/100 km (of 150 watt/km). Op korte ritjes richting de 180 en in de tijden dat we nog overal 120/130 mochten haalde ik dezelfde cijfers met mijn Model 3 LR.
20 kWh/100 km of 200 watt/km is echt niet zuinig hoor! Tesla, Volkswagen en de Koreanen zitten daar ruim onder. Enkele giganten als een Etron of Model X verbruiken zoveel of meer.
Estate_of_mind zegt
@joki: zo, jij gaat wel heel snel van ‘wees kritisch’ (eens) naar ‘brainwashen en de overheid’ (overdreven)!
SimonMc zegt
Waarom niet dan? En hoeveel elektrische auto’s ken jij met een 44 pk motor? De combinatie van klein accupakket, lichte elektromotor, en relatief kleine auto, maken dat deze auto waarschijnlijk niet boven de 1100 kg uit komt. Cijfers zijn altijd iets te positief weergegeven, zoals bij iedereen, maar in de juiste omstandigheden ( warm weer, niet op topsnelheid,…) kan het best wel realistisch zijn.
Johanneke zegt
Ik zou direct ons a segment ICE karretje er voor inruilen. Onze 2010 ford ka heeft 69pk en 102nm koppel, maar wel enkel op hoog toerental. Ik denk dat deze dacia even traag zal zijn, maar daar is niks mis mee voor de auto die het is. Niet spannend, maar wel een enorm lage kmprijs, en de restwaarde zal prima zijn. Erg blij dat dit ook op de markt komt. Het is zo’n cliché dat een autoliefhebber enkel warm kan worden van snelle toffe auto’s. De audi A2 bijvoorbeeld, kon ik ook enorm van genieten. Gewoon omdat het zo goed doordacht was. Auto’s als deze Dacia helpen de industrie verder, ookal zal het niet het meest spannende vervoer zijn.
wimof zegt
Er staan nog 300 Up!’s op mobile, rijdt goed en de prijs valt reuze mee.
net10 zegt
Deze Dacia is een erg belangrijke auto voor particuliere kopers die een elektrische auto willen kopen. Maar is ook goed bruikbaar voor zakelijke gebruikers in een stedelijke gebieden. Dacia zou er best wel eens heel veel van kunnen verkopen.
Rudy zegt
Met 44pk is hij misschien wel wat aan de trage kant. Maar als 2e auto is dit best interessant denk ik.
fmgarcia zegt
Laat deze in Nederland alsjeblieft 50k kosten!!!!!!
Esprit_de_Flandre zegt
@fmgarcia: Want je wil mensen met een bescheiden beurs veroordelen tot een Peug 108 op benzine… ?
saffie89 zegt
Voor een stadsauto of kort woon-werk-verkeer is het niet eens zo verkeerd.
vbarchetta zegt
Zeker een interessante als auto. Als de subsidie pot nieuwe auto’s weer vol zit en je als particuliere koper €4.000 subsidie kan terug krijgen, zal het in NL in ieder geval een succes worden.
Jammer dat die (waarschijnlijk) niet harder kan dan 100km/h, dat is wel behelpen als je een keertje de snelweg opgaat en een vrachtwagen wil passeren. Een iets hogere top van 120km/h zou beter zijn.
audirs7 zegt
Ik dacht dat de Dacia een topsnelheid van 125 km per uur zou krijgen.
Charles Taycan 4S zegt
Leuke auto! Deze kan wel eens voor een grotere acceptatie gaan zorgen van de EV. En in een land als Frankrijk waar veelal (oude) diesels rondtuffen is deze zeker meer dan welkom hier! Nu de mindset van de Fransen nog.😉On verra!
Lars zegt
Er rijden echt niet alleen maar oude diesels rond, ook mooie witte Taycan 4sen ;-)
Charles Taycan 4S zegt
@lars, haha! Ja, echter nog zeer beperkt… in de Lot nog maar eentje!😉
basman147 zegt
Aparte keuze om een stadsauto zo’n zwakke elektromotor mee te geven. Niet omdat zo’n ding een snelheidsmonster moet zijn, maar omdat je nu ook maar tot 44 pk kan regenereren tijdens het remmen. Vooral in stads verkeer zou je daarmee veel kunnen winnen qua actieradius. Ik krijg ook niet de indruk dat sterkere electromotoren zo heel veel duurder zijn om te produceren.
Maar goed, kan interessant zijn als je weet dat je toch vrijwel nooit op de snelweg komt. Maar gezien het feit dat deze auto is gebaseerd op de Indiase Renault Kwid zou ik eerst de NCAP-crahtests afwachten…
sportabgasanlage zegt
De NCAP uitslag moet je tegenwoordig met een kleine korrel zout nemen. De score van 5 sterren wordt niet alleen bepaald door hoe inzittenden het er vanaf brengen na een crash, maar ook hoe aangereden voetgangers en fietsers een aanrijding beleven maar vooral hoeveel actieve veiligheidssystemen een auto heeft. Dus een nieuwe auto met 3/5 sterren is niet perse onveilig voor de inzittenden.
basman147 zegt
Absoluut mee eens, die laatste paar sterren zijn voor de bühne, maar in eerdere World-NCAP tests scoorden zustermodellen ternauwernood 1 ster, en dat vind ik toch iets te pover.
FB_100003908191927 zegt
Dat zegt nog niets. Auto’s die 10 jaar geleden 5 sterren haalden in de crashtest halen nu nog 0 sterren omdat ze slecht scoren op voetgangers veiligheid en geen rijbaan assistent, automatisch remsysteem e.d. aan boord hebben. Tegenwoordig zijn er tweezits roadsters die nooit meer dan 4 sterren kunnen halen omdat ze geen isofix bevestiging hebben.
Allemaal zaken die helemaal niets met de stevigheid en veiligheid van de auto in geval van een crash te maken hebben.
pomoek zegt
Voor mij bestaat “de stadauto” niet. Een auto bewijst nu juist toegevoegde waarde als vervoersmiddel van deur tot deur bij wat grotere afstanden. Rij maar eens met het ov van een dorp op de Veluwe naar een dorp in Brabant. Dat kost je zeker 1,5 meer tijd dan met een auto. Dus. Hoewel ik in eerste instantie deze auto een prima toevoeging vond op het Nederlandse EV wagenpark begin ik daar nu ernstig aan te twijfelen. Het is eigenlijk een soort opgewaardeerde Twizy. Hier gaan we, als het om duurzaam vervoer gaat, weinig aan hebben.
harrie zegt
Inderdaad, in de stad pak ik de fiets of tram.
Meer een randstadauto.
sportabgasanlage zegt
Ik geloof dat Nederlanders gemiddeld 20 of 30 km per dag in de auto afleggen. Zo’n EV is dus heel erg bruikbaar voor heel veel mensen. Ik ben het met je eens dat je voor korte afstanden meestal beter de fiets of OV pakt, maar voor forenzen die bijvoorbeeld max 25km enkele reis rijden is zoiets gewoon perfect.
tvklarenbosch zegt
Hopelijk komt er ook een versie die in ieder geval 130 kan. In dat geval een zeer interessante optie!
jvthof zegt
@willeme:
Dacia geeft zelf een lagere actieradius op hun website:
Met een batterij van 26,8 kWh*** geeft de nieuwe Spring Electric je een actieradius tot wel 230 km* WLTP. Zo kun je tot wel 6 dagen ritten maken in de stad zonder bij te laden!
willeme zegt
@jvthof: Dacia geeft twee cijfers op. Een gewone cyclus en stads-cyclus. Met die laatste moet zelfs meer 300 km mogelijk zijn! Staat er nu duidelijk bij, thanks!
jvthof zegt
@jvthof: oeps, hij stond er toch 😩
joki zegt
“Dacia geeft op…” en we moeten niet meer kritisch zijn! Welke elektrisch aangedreven wagen haalt zijn radius?
Ik zal het eens anders verwoorden: toen een paar jaar geleden benzine- en dieselwagens een paar liter meer verbruikten dan volgens fabrikanten opgeheven was Europa te klein en moest en zou er een andere meetmethode komen om die moordenaars een lesje te leren… Wel goed dat het gebeurde maar wat nu gebeurt tart alle verbeelding. Wagens halen soms in slechte omstandigheden de helft van de opgegeven radius, maar geen mens die hierover kritisch durft te schrijven want het is het vervoer van de toekomst en zal de mensheid en planeet aarde redden…
Ik lees Autoblog graag owv de leuke artikels en filmpjes, dat laatste over die Quattroporte vond ik echt goed. Beetje zwanzen, maar kritisch bekijken en dan naar de essentie gaan. Het probleem is dat jullie dit over elektrische wagens bijna niet doen of durven doen, is dat uit schrik voor de repliek van de lezers?
Charles Taycan 4S zegt
@willemee, even ter info, er komt in FR ook nog een Comfort Plus voor €18.490,- met achteruitrijcamera, metallic lak en de oranje aankleding, en parkeersensoren. In 2022 komt er een Cargo voor bedrijven met 2 stoelen erin. En een Business voor €16.800,-👌
stekkerkoning zegt
Het rijbereik zou wel eens mee kunnen vallen. Deze gaat geen 20 kWh/100 km of meer verbruiken bij normale weersomstandigheden. De Dacia Spring oogt niet al te aerodynamisch en is vrij hoog, maar de buitenmaten zijn beperkt en het gewicht is met 950 kg lekker laag. Het reëele rijbereik zal ongeveer 200 kilometer zijn, meer dan voldoende voor een dergelijk karretje. Dat Dacia het rijbereik in de stad deelt is wat opportunistisch, want dat lijkt me amper haalbaar.
Iedereen die op zoek is naar een compacte ev met meer bereik, kan op zoek naar een Seat Mii Electric, Skoda Citigo e iV of VW e-Up van 2020. Die hebben een accu van 32 kWh, voor net wat meer rijbereik. Prima wagentjes ook.
vpowert zegt
Deze Dacia Spring kan toch wel heel goed concurreren met het A-segment, lijkt me. Een Twingo, C1, Aygo, i10 met airco op bezine kost al zo’n 14k. Als deze Dacia Spring 16.990-3700 subsidie=13.290 euro kost dan concurreert ie qua prijs toch heel goed.
Enige struikelblok is dan wel nog het laden. De gemiddelde koper van een goedkope A-segmenter heeft niet altijd een eigen garagepad. En die paar laadpalen in de buurt zijn ook wel een gedoe. Maar dit is een goed begin!
Jochempie zegt
Als dit 17 mille wordt ga ik ‘m bestellen.
jelmer zegt
Dit is een gamechanger voor elektrisch rijden. Een auto met alles er op en er aan zonder verbrandingsmotor voor rond de 15.000 is bereikbaar.
marcomanta zegt
En zo zullen de Chinezen binnen een jaar ook binnenrollen in Europa met hun EV vloot met nog goedkoper spul, het valt mij op dat het gros van de mensen het geen bal uit maakt waar ze in rijden, als het maar goedkoop is en dan een private lease contractje van 175 euro per maand all in, dan vrees ik dat binnen 5 jaar het wagenpark een enorme metamorfose is ondergaan.