Je zou denken dat de marge erdoor heen zit, maar de goedkoopste elektrische crossover kost nu nog minder knaken.
Elektrische auto’s beginnen telkens meer onderdeel te worden van ons leven. We kijken er niet meer van op. Het is dat mijn toetsenbord begint te sputteren, maar EV rijden begint een beetje ‘Het Nieuwe Normaal’ te worden. Natuurlijk is het voor de petrolhead jammer dat de V10 uit de Lexus LF-A nooit meer zal terugkeren. Aan de andere kant: de benzinemotor van een compacte crossover is nog nooit spannend geweest (de Audi RS Q3 daargelaten).
Goedkoopste elektrische crossover van NL
De MG ZS EV is zo’n auto die stiekem best populair is. Het is niet een succes zoals de Tesla Model 3 dat is, maar de ZS doet het niet verkeerd. Sinds oktober 2019 zijn er al 2019 aan de man (M/V of moeten we ‘aan de mens’ zeggen) gebracht? Het grootste voordeel van de MG ZS EV is altijd de prijs geweest. Het was immers de goedkoopste elektrische crossover van ons landje. In korte tijd is er wet concurrentie (in de ruimtste zin van het woord) bijgekomen van Aiways, Seres en Skoda, die allemaal alsnog duurder zijn.
Ook in het segment van de elektrische budget crossovers is de MG ZS EV dus een voordelige aanbieding. Je zou bijna denken dat er nauwelijks marge op zit. Dat blijkt niet helemaal het geval, want de goedkoopste elektrische crossover van Nederland wordt fiks goedkoper.
Nóg goedkoper
Aanvankelijk was de prijs van de MG 30.985 euro. Maar er is nu een ‘MG Premie’. Een ordinaire korting, waardoor je nu slechts 26.985 euro betaalt voor deze rijdende brocollischotel (verstandig maar niet spannend). Je krijgt dan ook nog eens 7 jaar garantie mee. Als je het onderhoud bij MG uitvoert, krijg je ook nog eens mobiliteitsgarantie. Dat geldt niet voor als je met een lege accu komt te staan, iets dat met een actieradius van slechts 263 km (WLTP) best mogelijk is.
Is er een enorme anaconda onder het gras? Uiteraard. De korting geldt alleen op auto’s die uit voorraad geleverd kunnen worden. Nu kun je met de MG ZS EV niet bijzonder veel configureren, dus dat is niet een enorm nadeel.
tjorque zegt
oMG (what have you become)?
Leuk een betaalbare EV… maar jammer dat het onder de vorm van een suv (bweik) met MG logo (ffs!) gebeurt…
What’s next een mustang op hoge poten?
(O wacht)
banderas zegt
Dit smoelt Europeees en rijdt behoorlijk. En ik kijk liever naar een MG logo, dan een XaingPing logo. Het werkt en MG van vroeger was nou ook niet alles.
tjorque zegt
@banderas ik begrijp je standpunt wel hoor maar ik had liever gezien dat er wat meer Europese autobouwers met Europese label revivals kwamen, en wat dichter bij de oorspronkelijke vorm van wat deze merken waren.
Ik ben een auto en techniek liefhebber maar SUV’s kunnen me niet bekoren…
willeme zegt
@tjorque: je klopt, en ze hebben de Zuiderzee ook al ingepolderd ;-)
tjorque zegt
@willeme oké oké ik ga terug onder mijn steen kruipen 🤣
Charles Taycan 4S zegt
Scherpe prijs! Ik begrijp het succes. Komt er een facelift aan ofzo vanwege deze actie? @willeme
Loek zegt
@Charles Taycan 4S: de reguliere ZS (benzineversie die hier niet te koop is) is recent gefacelift. Het kan dus inderdaad dat de ZS EV deze facelift binnenkort ook ontvangt.
https://www.autoblog.nl/nieuws/__trashed-22-162008
Charles Taycan 4S zegt
@Loek, ja dacht het al! Wanneer er een actie is komt er meestal een nieuw model of facelift aan…😉 Merci!
timowouters zegt
@Loek: de facelift is in NL zeker al wel te krijgen. Namelijk als hybride. Ook geimporteerd door Van Mossel. Lijkt me trouwens geen succes. Deze auto koop je omdat je heel goedkoop weinig bijtelling kan hebben.
Prima apparaat overigens en die 263km haal je makkelijk. Zit meestal rond de 265km met mix van snelweg en stad.
banderas zegt
De hydride is de EHS en een heel ander model.
En de ZS wordt voornamelijk prive gekocht, daarom ook die 4k korting voor particulieren he?
vacano zegt
Wanneer komt de Corona Edition?
Begrijp echt niet waarom Europeanen een Chinese auto kopen.
Ik koop zelfs geen Chinese loempia’s, die wil ik enkel van MMMMMMORA ;-)
Spijtig genoeg hier niet te krijgen