
Meestal is dat niet het geval, eigenlijk. Hoe zou dat toch komen?
Niet alleen gewone auto’s worden elektrisch, dat zien we ook bij bedrijfswagens. Nu is dat een compleet andere markt. Dat merken de autofabrikanten zich ook. Waar je elektrische auto’s nog kunt verkopen als sexy, modern, gaaf of als Skoda Enyaq, maakt dat niets uit bij elektrische bedrijfswagens.
Het gaat erom dat de prijs onder de streep het gunstigst is. Nu heeft een elektrische auto als voordeel dat de brandstofkosten veel lager zijn, evenals de motorrijtuigenbelasting. Dat zal geen verrassing zijn. Een belangrijke vraag is: kun je er voldoende mee werken? Elektrische bedrijfswagens hebben veelal een matige range en lange laadtijden. Het hangt een beetje af van wat voor bedrijf het is, of dat problematisch word.

Minder dan 4.000 euro!
Anders is de goedkoopste elektrische bedrijfswagen van het lang een leuk alternatief. Je moet even door de verweerde bumpertjes en wieldopjes heen kijken. De auto in kwestie is een heuse Renault Kangoo Z.E. uit 2011. Zoals vermeld is de auto niet de mooiste van Nederland, maar de goedkoopste. De witte lak helpt dan ook niet mee. Maar hey, voor minder dan 4.000 euro rijdt je in dit apparaat rond.
Over rondrijden gesproken, dat is bijna niet gedaan met deze Kangoo. De kilometerstand staat op 42.396 km. Dat is bijzonder weinig. Sommige van de dieselbusjes hebben een dergelijke afstand in een jaar afgelegd. Het is niet dat de teller is teruggedraaid. De auto is in Nederland afgeleverd en voorzien van een Nationale Auto Pas. Die kilometerstand klopt gewoon.

Addertjes goedkoopste elektrische bedrijfswagen
Zijn er dan nog een paar addertjes onder het gras, of zitten er alleen maar voordelen aan deze Kangoo? Ja, uiteraard zijn er addertjes, waaronder één anaconda. Ten eerste is de prijs exclusief BTW. Nu zijn we daar normaal gesproken heel fel op, maar bij een bedrijfswagen is het hen vergeven. Maar ook als je een bedrijf hebt, dien je de prijs inclusief over te maken. De BTW kun je dan later terugvorderen. Een andere adder onder het gras betreft de batterij. Deze is namelijk niet van jou als je de auto koopt, maar van Renault.
Via een leaseconstructie kun je dan de gebruik maken van de accu. Dit heeft als nadeel dat je al gauw acht tientjes in de maand kwijt bent voor een accu. Dus binnen een paar jaar ben je meer kwijt aan accu-huur dan de auto zelf. Aan de andere kant, als de accu kapot gaat (of te zwak wordt), dan monteert Renault weer een goede. Dat soort kosten kunnen óók flink in de papieren lopen.
De advertentie van de goedkoopste elektrische bedrijfswagen van Nederland kun je hier bekijken!
Toevallig heb ik binnen mijn bedrijf eenzelfde auto rijden, met ook een dergelijk lage km-stand. Altijd met veel plezier in gereden, (wel 2 x een grote reparatie gehad), maar 4000€ is toch echt veel te veel voor de bruikbaarheid en mogelijke alternatieven voor die auto. Ja, Renault vervangt je batterij (bij mij ook gedaan), maar de range icm met alleen langzaam kunnen laden, maakt de bruikbaarheid heel beperkt.
@fer4s: Een ervaringsdeskundige! Goed om te horen! Vraagje: hoe ver kwam je ongeveer op een accu? En hope lang duurde het om ‘m weer vol te laden?
Prima ding voor de plaatselijke pizza of patatboer. Emissievrij bezorgen. Vind de prijs wel verdacht laag eigenlijk. En op zich vind ik de leaseconstructie voor de accu zo gek nog niet. Kans dat ie een keer naar de bliksem gaat gezien de leeftijd lijkt me reëel en 8 tientjes per maand is te overzien
> Dus binnen een paar jaar ben je meer kwijt aan accu-huur dan de auto zelf.
Dat zegt dan meer over de lage aanschafprijs dan over die 8 tientjes.
Ik neem aan dat er andere addertjes zijn. Hoe ver kom je bijvoorbeeld op een volle accu? Is dat minder dan dat je op een dag rijdt, dan wordt het al vervelend. Kan de auto daarnaast niet snelladen, dan wordt ie volstrekt onbruikbaar.
€4000 voor een Kangoo van 10 jaar oud vind ik nu niet bepaald goedkoop, zeker niet als je er nog bovenop een batterij moet leasen.
Het lijkt een leuke aanbieding, totdat je er achter komt dat je voor 80km range 12 uur moet laden….
Het is wat korter, maar range is door het langzame laden wel een beperking. Als je met 11KwH had kunnen laden, was hij al wat bruikbaarder. Prima auto om in dorp/stad wat te bezorgen.
De range van de auto is echt max 100km. Niets mis mee als je maar lokaal blijft rijden. Dan is het ook echt een prima auto. Laden kan hij max op 1 fase, dus 3,7Kwh max per uur. Met leeg, heb je dus een kleine 7 uur nodig om op te laden.
De batterijhuur is natuurlijk heel fors (wij betalen 100€ per maand). Heb 2 x een forse reparatie gehad met de auto, 1x de omvormer (hij laadt AC, wat weer moet worden omgezet in DC), en de elektromotor zelf hebben we een keer moeten vervangen. Hoewel daarbij iets coulance werd toegepast, waren beide reparaties fors (meer dan 1500€ per reparatie).
Prima auto voor 40km per dag, lokaal bezorgen. Hou rekening met kosten van de batterij, er kan meer stuk aan een elektrische auto. Bij ons gaat de auto er bij een volgende onvoorziene (omvormer of elektromotor) kosten, uit.
“Niet alleen gewone auto’s worden elektrisch, dat zien we ook bij bedrijfswagens.”
Worden? De Renault Kangoo ìs er al een tijdje hoor. Zoals deze die al meer dan 10 jaar op de weg is.
Prima wagen, zeker voor lokaal gebruik. Overdag wat kilometers maken, ‘s nachts opladen. De prijs is fors, zeker gezien de subsidies en aftrekposten die de vorige eigenaar/eigenaren heeft gehad. Een vriend van mij kocht in 2012 een Zoe op de zaak, btw-aftrek, mia/kia en nog wat regelingen, die auto kostte hem bijna niks dan ook nog opladen op de zaak. Goedkoper rijden kon echt niet! Heeft ie een jaar of 8 volgehouden.