En ook nog voor een schappelijk prijsje.
Hij is alweer twintig, de 1-serie. De opvolger van de 3-serie Compact is inmiddels in allerlei soorten en maten verkrijgbaar en lijkt voorlopig nog niet te vertrekken (hoop ik). Een van de eerste hetere 1-series is de 130i van de E87-generatie. Een dikke zes-in-lijn zorgt net als in vele andere BMW’s voor de power. En dat inmiddels voor een schijntje. Dat blijkt wel uit de prijs voor de goedkoopste BMW 130i van de eerste generatie die op Marktplaats staat.
De atmosferische benzine-zes-in-lijn in de 130i heeft inderdaad een inhoud van 3,0 liter. Het vermogen dat daaruit komt, is 265 pk en het koppel bedraagt 315 Nm. Meer dan genoeg in zo’n kort bakje. Het vermogen gaat ook nog eens alleen naar achteren. Wie de kracht op een goede manier naar het asfalt weet te brengen, kan een sprintje van 0 naar 100 km/u doen in 6,1 seconden. De acceleratie stopt bij 250 km/u.
De 130i die te koop staat
Het goedkoopste exemplaar dat je nu kunt kopen op Marktplaats stamt uit eind 2005 en werd begin 2006 op Nederlands kenteken gezet. Het is dus nog een pre-facelift. Destijds had deze vijfdeurs 130i een nieuwprijs van minimaal € 47.299. Schakelen doe je lekker zelf met een handbak met zes versnellingen. Wie de BMW straks koopt, is de vierde eigenaar. Diegene zal wel even langs een autozaak moeten, want de APK is begin november verlopen.
In de 18 jaar dat deze 130i hier rondrijdt, heeft hij er ruim 280.000 kilometer opzitten. Dat zal de hoofdreden zijn voor de schappelijke prijs. Van de buiten- en binnenkant lijken er weinig oneffenheden op de auto, al zijn de foto’s niet bijzonder gedetailleerd. Ja, het interieur is gebruikt en het pindakaaskleurige leer begint zijn leeftijd te tonen, maar mag het?
De goedkoopste BMW 130i van Marktplaats staat te koop in Krimpen aan den IJssel bij een particulier die Henk heet. Je kunt bieden vanaf € 5000, maar met een bod van € 5.450 is de BMW van jou. Breng een leuk bod uit en wie weet drift jij binnenkort ook in een 130i voor weinig.
kennone zegt
Heb de 130i op het verkeerde moment gekocht waardoor ik hem als rijdersauto (vooral beleving) erg tegen vond vallen. Had mijn goed getunede Abarth 500 er op ingeruild. En ondanks de BMW de veel betere, fijnere, comfortabeler auto was had ik toch spijt van de inruil. Ik miste het geweld van de Abarth, de BMW was gewoon enorm saai vergeleken dat bommetje. Mocht ik nu mijn Mazda 6 er op in ruilen denk ik echter dat dit andersom zal uit pakken.
Moraal van dit verhaal, als je er een overweegt zorg dan dat je huidige auto geen opgevoerd turbo blok heeft anders gaat deze perfecte hatch echt tegenvallen.
Joris24 zegt
Ik zoek dus nog een tracktool, gewoon om mee over het circuit te blazen zo nu en dan. Tot een tijdje geleden deed ik dat met m’n eigen auto (quattro, 404 pk), maar ik wil daar eigenlijk niet teveel risico meer mee lopen.
Hoeveel gok kun je nemen met een goedkope 130? Comfort geef ik niks om. Voor 10k heb je er blijkbaar een, rolkooi kost de wereld niet en ’t is straatlegaal dus je kunt er ook mee van en naar het circuit rijden. En volgens mij is er een levendige community omheen voor upgrades en tuning. Iemand een mening hierover?
Gaat er natuurlijk wel om dat de auto regelmatig goed op z’n donder krijgt, een aantal jaren mee moet kunnen en ondanks dat ik niet op onderhoud bezuinig heb ik ook geen zin om over een jaar een blok- of bakrevisie aan te gaan.
Robert zegt
Knappe auto hoor. Afgaande op de foto’s ziet dit er inderdaad nog netjes uit met deze levenservaring. Alleen die verlopen apk, dat begrijp ik dus niet.
De verkoper is een particulier, en die biedt dus een auto aan waarvan de apk is verlopen. Dan denk ik maar één ding: waarom? Kijk, bij een garage onderhandel je gewoon een verse apk erbij, maar zo’n particulier riskeert alleen maar een boze brief van de RDW, gevolgd door een boete van het CJIB. Ergo: er iets aan de hand waardoor de auto niet direct door de apk komt. Maar goed, dat zet de potentiële koper wel op een voorsprong in een prijsonderhandeling.
AudiRS zegt
Auto staat op naam van een autobedrijf. Daar kan best iemand werken die Henk heet. Dus zit hij gewoon in de bedrijfsvoorraad. Dan is een verlopen APK geen issue.
Robert zegt
Dat zou inderdaad een logische verklaring zijn. Alleen begrijp ik die keuze niet helemaal; als ik zelf zoek naar auto’s op Marktplaats, sluit ik bij voorkeur particuliere aanbieders uit, juist vanwege dit soort triviale zaken.
von130i zegt
Ok, ik heb er dus 1. Nog geen 100000 op de teller dus niet echt te vergelijken maar toch. Als je een 130i overweegt dan kan ik je vooral aanraden om het onderstel te tunen. Pak alles aan wat je aan kan pakken en je herkend de auto niet meer terug. Ik noem een dikkere stabi achter (van 11mm naar 16mm), achter subframe inserts , onderstel van ST xta met camberplates, non runflat banden waarbij je voor 225 moet hebben. Ook aangepakt maar geen onderstel: veerpootbrug, 20% verkorte schakelweg (origineel bmw), de originele performance achterdemper van bmw en verder onderhoud! Oliekoeler pakkingen vervangen, inlaat/uitlaat magneetventielen vervangen en elk jaar de olie van Motul 5w40. Nu nog een mechanisch sper en een lichter vliegwiel. Old school rijden.