De goedkoopste Alpine A110 heeft niet bepaald stilgezeten.
Kijk, de Alpine A110 vinden we op de redactie gewoon een heel leuke auto. Een echte sportwagen waarbij rijdersplezier op één staat. Helaas is de Fransoos voor velen van ons financieel onbereikbaar. De tweedehandsmarkt komt langzaam op gang en de goedkoopste Alpine A110 is een opmerkelijke occasion.
Als je naar het uiterlijk kijkt denk je: da tis gewoon een A110 zoals vele anderen. Een beetje saai, zo in het zwart. De auto staat in Nederland te koop voor een prijs van 44.700 euro. Kijk, dat is al een prima afschrijving ten opzichte van de nieuwprijs! Hoe die prijs tot stand is gekomen zie je meteen door een blik te werpen op de kilometerstand.
De eerste eigenaar gebruikte de Alpine A110 namelijk als een Mercedes E-klasse diesel. Namelijk door kilometers te maken! Dat je met deze Franse sportauto kilometers moet maken hoef je de eigenaar niet uit te leggen. De A110 heeft maar liefst 209.000 km op de teller staan. Dat is 41.800 kilometer op jaarbasis. In een Alpine! Wat een baas.
Het betreft hier een Légende in de kleur Noir Profond. Het interieur is eveneens zwart met blauwe stiksels. De Alpine is uitgevoerd met onder andere het high performance remsysteem, Focal Premium audiosysteem en het opbergpakket. Kers op de appelflap is het Pack Heritage met de 18 inch Légende velgen, een knipoog naar het verleden.
Eerlijk is eerlijk, heb je nog meer nodig dan dit basismodel? 252 pk uit een 1.8 turbomotor op een gewicht van 1.069 kg. Met al die zware elektrische auto’s van tegenwoordig is de Alpine het absolute tegenovergestelde. De eerste eigenaar gebruikte de Alpine als leaseauto, het voertuig werd na de periode overgenomen door de leasemaatschappij.
Voor zover bekend is dit de goedkoopste Alpine A110 van deze generatie in Europa. Wie pakt de sleutels en brengt de sportcoupé naar de 300.000 kilometer?
petroldrinker zegt
Ik zou deze eerder durven te kopen dan 1 van zelfde bouwjaar met 200km ofzo op de teller… hiervan weet je is gewoon mee gereden, goed warm geworden en wss veelal snelweg gereden. Daarbij hoef je minder bang te zijn voor afschrijven, wat met een lage km auto veel meer het geval is.
De auto met 200km zal veel meer onderhoud nodig hebben doordat vele rubbers al uitdrogen etc. Leuk voor een investering, maar dan is een alpine sws niet de beste auto om te kiezen denk ik zomaar….
Johanneke zegt
Wist niet eens dat ze zo licht waren. Wat zal dat lekker rijden zeg. Merk het al met mijn eigen auto’s. Onze tergend trage Ford Ka (wel met iets bredere banden) gaat veel gretiger door de bocht dan de D segment die dik anderhalf keer zo zwaar is.
Schrik sowieso nogal eens van gewichten van moderne auto’s. Een M2 weegt 1700 kilo ofzo?
JanJansen zegt
klopt, dit ding rijdt echt fantastisch.
Heb zelf een Caterham, dat is nog eens de helft van dit gewicht. Als je eenmaal een lichte auto gereden hebt, wil je nooit meer anders.
ukbob zegt
Gaaf om zo’n ding als daily in te zetten, en serieus veel kilometers mee te maken! Geeft te denken…
Robert zegt
Die velgen zijn prachtig. De kleur is wel saai, maar het is een auto die ook na een paar jaar nog steeds erg goed op het netvlies ligt. Het verbruik ligt volgens fabrieksopgave op 7 ltr. / 100 km, dus daarmee zijn de running costs met 40dkm per jaar ook nog goed te doen. Dit is een serieus goede aanrader voor iemand die op zoek is naar een sportieve daily waarbij de noodzaak voor meer dan twee zitplaatsen niet aanwezig is.
JelmerS zegt
Daar ligt wel het probleem van de prijs van de Alpine, vooral gebruikte prijzen: de prijs is te hoog waar er nog wel andere keuzes zijnvoor een sportieve 2 zits daily. Zeker bij een auto met 2 ton op de teller ga je niet meer de die hard liefhebber aanspreken die er de forse prijs voor over heeft. was mooier geweest als Alpine meer verkocht had en er meer afschrijving was geweest!
tjorque zegt
Ik heb even in het potje met munten gerommeld en er zelfs nog een briefje in gevonden.
Helaas kom ik niet aan 44k en wat kleingeld voor andere velgen (die vind ik niks).
Anders zou ik deze auto wel willen. Naar mijn mening is dat de mooiste, leukste recente Franse auto die er momenteel te koop is.
(Als praktisch en goede investering geen belangrijke argumenten zijn natuurlijk)
Roskampies zegt
Pwoah 44k. Voor een renaullt.
Wow. Best veel nog. Ik heb m nooit gereden.