De goedkoopste BMW 1M Coupé in ons land op Marktplaats kost meer dan de goedkoopste BMW M2 Coupé in ons land op Marktplaats. Dus welke moet je dan kiezen?
Soms is de oude generatie beter dan de nieuwe generatie. Althans, dat zeggen mijn ouders altijd. Wellicht bedoelen ze hun eigen ouders, met die uitspraak. In dit geval hebben we het natuurlijk over auto’s. Nieuwe auto’s zijn namelijk niet altijd beter. Of laten we dat anders verwoorden: nieuwe auto’s zijn niet noodzakelijkerwijs leuker om te rijden.
Dat komt door wetgeving (veiligheid & milieu) en de constant veranderende smaak van de consument (alleen senioren kopen nieuwe auto’s en senioren willen hoog zitten). Ja, je kan auto’s bouwen die alleen een petrolhead gaat kopen (hallo Honda NSX), maar daar gaat de schoorsteen niet van roken. Maar nieuwer is dus niet altijd euker.
Boven de 40 mille grens, níet eronder
In dit geval hebben we het dan over de BMW M2 Coupé. Enkele weken geleden konden we jullie melden dat deze nét onder de 40 mille-grens is gedoken. Daarmee is de M2 officieel dus goedkoper dan zijn voorganger, de BMW 1M Coupé. Om je geheugen even op te frissen, dat was een Long Beach Pearl M2 Coupé met handbak uit 2016 met zo’n 140.000 km.
Voor nu hebben we de goedkoopste BMW 1M Coupé voor je. We vallen maar meteen met de deur in huis, deze kost 42.950 euro. Dan heb je het over een exemplaar uit 2012 met 162.509 km. Ietsje ouder en wat meer kilometers dus.
Volgens hoofdredacteur @michael is de kleur Alpinweiss III de kleur die je absoluut niet wil hebben voor deze auto, maar daar is ondergetekende het niet mee eens.
Ten eerste omdat ik een 530d heb in exact dezelfde kleur. Ten tweede omdat oranje op misschien op den duur wat vermoeiend wordt en bij zwart (de enige andere mogelijkheid) alle details die de 1M bijzonder maken – wegvallen.
Met name die uitgeklopte wielkasten zijn een lust voor het oog. De 1M is niet mooi in de traditionele zin, maar een heerlijke dikke Frankensteinmobiel in de geest van de M Coupé (je weet wel, die clownschoen). Daarbij is Alpinweiss een historisch verantwoorde kleur, je kon het ook krijgen op de 2002 Turbo, M1 en andere legendarische BMW’s.
Goedkoopste BMW 1M Coupé
Qua opties zat je met een 1M altijd wel goed, de meest items waren standaard namelijk. De lendensteun was een goedkope optie, maar is niet aanwezig. Wel is er een bekerhouder en het rokerspaket.
Dat laatste is altijd makkelijk, niet zozeer om te sjekkies te paffen dan wel vanwege de extra stekker en het afsluitbare bakje. Ook heb je een Harman Kardon-audiosysteem en het grote navigatiesysteem.
Dus ja, dan is nu de keuze aan u? Waar ga jij jouw 40 mille op stukslaan? Een BMW M2 (F87) of een BMW 1M (E82)? Of ga je 12 mille besparen en koop je de witte Z4 sDrive35is van @machielvdd? Die laatste is toch het koopje van de eeuw als je het zo bekijkt. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn 16 toekomstige klassiekers!
nicolasr zegt
Hoezeer ik ook fan ben van deze 1M, denk ik dat ik toch voor de M2 zou gaan. Ik weet niet precies waarom, maar die vind ik nét even iets dikker. En het kan ook wel komen doordat ik als oud-eigenaar van een 130i vreselijk met mijn neus op de feiten werd gedrukt toen ik vorig jaar even een weekje met de 130i van Autoblog op pad ging.
Het was echt een achterhaalde oude auto geworden. En ik ben bang dat dit bij de 1M ook zo is…
ghost zegt
Misschien liever automaat tov handbal? Misschien liever net even dat nieuwere interieur tov het oudere ?
Persoonlijk vind ik alleen een Valencia oranje de juiste kleur op de 1M. De rest laat ik staan, ongeacht…heb zelf nog een m140i ernaast in Valencia Oranje, stuurt mijn inziens ook heerlijk, mogelijk niet de uitstraling van de 1M maar is toch een mooi stukje techniek en ook net even de betere motor van de 2, kost ook minder maar zoals gezegd, is geen volle M in die zin.
willeme zegt
@nicolasr:
dat achterhaalde kun je ook zien als een compliment. Die 130i was waanzinnig leuk om te rijden, toch?
nicolasr zegt
Nee. Het viel echt tegen. Kan de vinger er niet echt opleggen, maar het gevoel was er niet meer. En da’s best gek, want ik hou veel meer van oude auto’s dan van nieuwe.
Geen idee dus waarom.
petroldrinker zegt
Zo gaaf als ik ze beiden vind om te zien, zou ik alleen een M2 competition kopen, Wil toch wel een motor met S codering als ik een M product koop, ipv een opgevoerde versie uit een 135/m240i…. (ff heel plat gezegd)
kniesoor zegt
Vind de 1M veel leuker om te zien dan de M2, die laatste oogt toch een beetje als een gestopte worst. Dus het zou een 1M worden, in het wit en met alu raamlijsten. De navi mogen ze weglaten, dashboard oogt strakker zonder.