Het Duitse AutoBild vroeg zich af hoe veilig de goedkope Dacia Logan is. Het Roemeense Dacia vormt onderdeel van het Renault concern, die bekend staan om hun goede resultaten in crashtests. Er zat niets anders op om de Dacia met 64 km/u de muur in te rijden, in een standaardtest volgens EuroNCAP formule. AutoBild nam ook een Volkswagen Golf IV van vijf jaar oud mee in de test, een auto die ongeveer even duur in aanschaf zou moeten zijn.
Veilige auto’s ontwikkelen is moeilijk en duur werk, de uitkomst van de test was sowieso niet makkelijk te voorspellen. Nadat de auto tegen de muur was gezet, was de eerste indruk echter best goed. Beide airbags hadden gewerkt en op eerste gezicht had de kooiconstructie het goed gehouden.
Helaas gingen de deuren aan beide zijden niet meer op, veroorzaakt doordat het vergrendelingmechanisme door de klap in het staal werd geboord. Binnenin helaas nog meer slecht nieuws: door slechte gordelspanners en slechte timing van het afgaan van de airbags zouden echte inzittenden zeer waarschijnlijk fataal hoofdletsel oplopen. De vijf jaar oude Golf zou ook niet meer de weg op kunnen, maar de inzittenden komen er veel beter van af. De Dacia Logan is dus niet voor de test geslaagd, maar wellicht voelt Renault zich geroepen om wijzigingen uit te voeren.
Lees meer op autobild.de en bekijk de foto’s.
Daciafreak zegt
Kijk… De Daica is wel sterk!
Lukas zegt
Sterk.. maar veilig?
“Binnenin helaas nog meer slecht nieuws: door slechte gordelspanners en slechte timing van het afgaan van de airbags zouden echte inzittenden zeer waarschijnlijk fataal hoofdletsel oplopen. De vijf jaar oude Golf zou ook niet meer de weg op kunnen, maar de inzittenden komen er veel beter van af.”
Daciafreak zegt
Dan zou ik wel even willen weten waar u uw informatie vandaan heeft!!! In een Roemeens autoblad stond er dat een dacia die 180KM/H rijd, dat het dan pas fataal is!
Johnny Logan zegt
Gereden in MCV 1.6/16V. Fantastisch! Uiteraard in je achterhoofd houdende de NEDERLANDSE prijs van € 13.695. Het zou dus financieel nog gunstiger kunnen, maar daar hebben wij geen invloed op, alleen onze overheid. Doch nu is het al een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding met prima prestaties. Geloof me niet? Waarom stappen VW, Toyota en andere grote merken ook in dit ontstane gat? Omdat er behoefte aan is en we ons door ons eigen toenemende eisen en wensenpakketten de das omdoen. Steeds luxer met een hoop tierenlantijnen, lampjes en onzinnigheden waar je een boel voor betaald. En in NL altijd te veel in verhouding met de rest van EU. Wat de veiligheid betreft wordt ie pas in landen verkocht als daar aan de regelgeving wordt voldaan. Als je aan die regels twijfelt heb je recht om aan de veiligheid van (alle) auto’s te twijfelen.
casanova zegt
En je pa werkt voor?
Ger zegt
Z’n vader werkt niet voor Dacia, als je dat bedoeld. Hij is een liefhebber, net als ik. Het jammere is dat de toelating tot een land niks zegt over de veiligheid: ook de Landwind wordt hier nog steeds verkocht. De Dacia Logan MCV heeft de NCAP crashtest (nog steeds) niet ondergaan, en ik ben dan ook bijzonder benieuwd naar die uitkomsten.
Anderzijds: de Dacia Logan sedan heeft drie sterren in de NCAP test gehaald (Renault gaat er van uit dat de MCV minimaal hetzelfde scoort). De Logan is gebaseerd op techniek van zo’n 4-5 jaar geleden (oftewel ‘beproefd’) en als je naar de scores kijkt van auto’s die ook zo’n vier jaar oud zijn zie je ongeveer dezelfde resultaten met drie sterren. Daar zitten dan merken als Volkswagen, Ford, Nissan, Opel etc. bij.
Enig idee hoeveel van die auto’s er momenteel nog rondrijden..? Da’s zo’n 70% van ons nationale autopark wat nét zo goed (of slecht) is als de score van de Dacia Logan in de NCAP crashtest. Dus ja; het kán beter. En nee: je hoeft ‘m er niet voor te laten schieten…