Tientallen euro’s besparen met tanken in België. Is dit wat de Belgen betreft binnenkort verleden tijd?
We kennen het allemaal wel. Die oom of kennis die op een verjaardag voorrekent waarom het nu toch echt goedkoper is om zelfs vanuit Rotterdam of Bilthoven nog naar België te rijden voor een volle tank. Meteen een bak bier achterin en op de weg terug bij het frietkot een puntzak friet (GEEN PATAT) met Vlaamse mayonaise.
Nou nemen we die verhalen met een korreltje zout, maar als je bijvoorbeeld in Tilburg woont en lekker net over de grens je tankje vol gooit met Euro 95 in Poppel, dan hoef je die rekensom helemaal niet eens te maken. Het is amper tien kilometer en per tank ben je tussen de 10 en de 20 euro goedkoper uit. Ligt een beetje aan waar je tankt en hoe groot je tank is natuurlijk.
Niet meer goedkoop tanken in België
Of dat in de toekomst zo blijft is nog maar de vraag. Dat heeft alleen gek genoeg helemaal niets te maken met de prijs aan de pomp. Nee de Vlaamse regering wil in 2027 een wegenvignet invoeren. Geen rekeningrijden met slimmer kastjes of enkel de snelweg zoals we kennen uit Oostenrijk of Zwitserland, maar nee, alle wegen.
Nou sloten we het artikel waarin we melding maakten van het wegenvignet in België al af met de opmerking: zeg maar dag tegen je goedkope peuken en benzine, maar nu weten we iets meer.
Dit kan het gaan kosten
Het leeft begrijpelijkerwijs in Noord-Brabant meer dan landelijk en dus dook het Brabants Dagblad er eens wat verder in met de zakjapanner in de aanslag.
Dat begint bij de prijs van de brandstof in België in 2027. Op dit moment is er bij onze zuiderburen een maximumverkoopprijs voor brandstof en blijft dat zo, dan zal ook in 2027 het dinosap in België goedkoper zijn dan bij ons.
Stel je tankt één keer per maand in Vlaanderen en moet zo’n 60 euro per jaar aan een vignet betalen. Als je dat alleen gebruikt voor je tankbeurten, dan betaal je dus 5 euro per tankbeurt aan vignetkosten. Die moet je afhalen van dat tientje winst aan de pomp. Blijft er vijf piek winst over, nog altijd winst, maar wel stukken minder.
Soep wordt niet zo heet gegeten…
Nou is het allemaal nog niet zover. Want de plannen liggen er, maar voor het allemaal is uitgevoerd… Als je denkt dat we in Nederland langzaam zijn, in België kunnen ze er ook wat van. Van proefballon tot plan tot uitvoering, dat kan allemaal nog wel even duren.
Daarbij is het eerste pompstation net over de grens bij Poppel amper 100 meter in België. Misschien knijpt de plaatselijke bromsnor daar wel een oogje voor toe. Koop je meteen bier en rookwaar dan verdien je het ook sneller terug natuurlijk.
Eén ding is zeker, het verhaal van die Rotterdamse oom die beweert dat vanuit de Maasstad naar België rijden om te tanken loont, wordt nog een stukje ongeloofwaardiger. Duimen dus dat de brandstof in Nederland ook wat goedkoper wordt.
Headerfoto via Autoblog Spots. Spotter: @bmwf31
johnhert zegt
Gewoon weer een voorzetje om mensen wederom te laten wennen aan het idee dat het veel duurder wordt.
Vervolgens wordt het ietsje minder duur dan aangegeven en denken we weer dat het het een soort overwinning is terwijl we nog altijd gen***d worden…
hondafiel zegt
Die Rotterdamse oom beweert straks met een jerrycan naar Duitsland te rijden en ook nog de boodschappen daar te doen. Daarbij vergeet hij de besparing op de gekochte shag in Duitsland niet te vertellen.
Dutchdriftking zegt
Leuk verhaal in deze, ik heb een collega die meerdere keren per maand naar Luxemburg rijdt. Daar gaat de tank vol, de auto vol met boodschappen, en een lading sigaretten en drank mee om weer te verkopen. Ik denk dat je beter een dag extra kunt werken dan dit ritje doen, maar grappig is het wel dat het verschil inmiddels zo groot is dat je er een ‘businessmodel’ van kunt maken.
kennone zegt
Ik maak me er niet druk om. Wij stoken ook op Petroleum C met een schone Laserkachel. 1 euro de liter in België en 1X in de 3 maanden even voor €120,- tanken. Gelijk de auto vol gooien en daar gaat je winst. Onze jaren 40 vrijstaande woning kost ons nu €300,- aan energie kosten (krijgen de laatste 2 jaar +/- €1000,- terug) terwijl wij ingeschaald waren voor bijna €700,- in de maand! Dus een volle tank een een 20 graden huis in de winter voor weinig. Dat vignet kan er ook nog wel van af.
bassrt zegt
word tijd dat we in Nederland ook vignetten gaan invoeren voor buitenlandse kentekens. 100 euro per jaar net als Oostenrijk. Kunnen we daar de staatskas ook een beetje aanvullen.
mashell zegt
Als we als Nederland net zoals, België en Oostenrijk gaan doen volgt Duitsland natuurlijk ook en dan wordt jouw vakantie in Oostenrijk zomaar €100 duurder en zou je willen dat je het vrij verkeer van personen niet had opgegeven aan kortzichtig rechtse xenofobie.
bassrt zegt
Als je op vakantie gaat maakt die 100 euro extra ook niet meer uit. Soms is het belang van het land belangrijker dan een individue, maar dat is moeilijk in de huidige maatschappij.
Joris24 zegt
De E98 is er nu 1,67. Voor de klagers, dat is amper duurder dan wat ik 20 jaar geleden in NL betaalde voor 98. Als ik 65 liter tank op 6 km van mijn werk bespaar ik nu 25 piek vergeleken met de goedkoopste NL pomp. Dat is toch vrij snel verdiend en ik tank 3x per maand. Maar voor een paar euro (Duitsland) ga ik niet hannessen, want je tijd is ook geld waard en je rijdt retour ook weer brandstof op. Sommige ooms kunnen ook wel erg overdrijven…
audirs3 zegt
Ik mag hopen dat ze in Nederland toch ook een keer gaan stoppen met die geldverslindende accijns korting. En korting klinkt leuk, maar als het vanuit de overheid komt betaal je er vroeg of laat toch voor via andere belastingen. Juist de werkende Nederlanders zullen hier het meeste aan bijdragen.
hondafiel zegt
Dus je vraagt minder belasting en noemt dat geldverslindend. Het minder uit de zak van een burger kloppen van zuurverdiende reeds belast geld.
Geef als overheid eens minder uit ipv dat belasten een middel is om het begrotingstekort op te heffen.
audirs3 zegt
@hondafiel zou prima zijn, alleen besparen doet onze overheid niet aan. Ze geven een miljard aan kortingen op de accijnzen zonder een goede financiële ondernemingen, afgezien van een groter begrotingstekort.
Ik zou zeggen, ga eerst bezuinigingen voordat je kadootjes gaat uitgeven..
scoobyej20 zegt
Wij wonen vlak aan de grens met Belgie en komen er zoiezo meerder keren per jaar voor een weekend Ardennen. Voor ons zal het geen verschil maken, maar het blijft vreemd, betalen om over die kuilen wegen te mogen rijden.
pier zegt
Ik rook niet, ik drink weinig (goede wijn, daarvoor hoef ik niet naar Duitsland) en ik laad elektrisch via de zaak. Heerlijk om niet van dergelijke ‘problemen’ te hebben.