Je kan natuurlijk een Mondeo kopen voor 500 Ekkermannen, maar voor iets meer stap je al in een racemonster van Peugeot.
Prijs van zo’n Peug: 500 Euro plus 74.400 Euro, exclusief belastingen. Maar voordat je all caps ‘CLICKBAITTTT’ uittypt gevolgd door een F-bom tirade van Vettel-achtige proporties: laat me uitleggen waarom dit toch een koopje is. Met de 308 Racing Cup kan je volgend jaar meedoen aan de 308 Racing Cup Series. Een ‘one-make’ kampioenschap zoals bijvoorbeeld de vroegere Clio-cup en de Alfa Romeo 156 Challenge en de huidige Suzuki Swift Cup.
Maar gezien de specs van de 308 Racing vrij dicht bij die van de auto’s in de TCR International Series liggen, heeft Peugeot na een aantal tests besloten om vanaf 2018 ook mee te gaan in deze klasse. Voor bestaande 308 Racings komt er dan een kitje beschikbaar waarmee je voldoet aan het reglement en als het goed is ook goed mee kan komen met de andere auto’s in het TCR-veld. Florent Meilhaud van Peugeot Sport probeert dat in ieder geval vast af te dwingen met deze uitspraak. In de TCR wordt namelijk gewerkt met een equivalentie-formule, waardoor het politieke spel naast de baan vaak belangrijker is voor je performance op de baan dan de technische kunde van je team.
We came to Valencia to show the car and to understand where it is compared to the others. But we also would like to understand what we can do to join the series in a near future. The Peugeot 308 Racing Cup is fitted with a 1.6 litre engine. We think that our car has a strong potential thanks to a very good chassis and its light weight. We trust the TCR technical department to establish a Balance of Performance that could help the 308 Racing Cup to be competitive.
Maar dan hebben we nog niet beantwoord waarom de 308 zo’n absoluut koopje is. Welnu, de ‘cost cap’ voor een TCR-bolide ligt op 130.000. Voor de meeste auto’s in het kampioenschap moet je dan ook een bedrag neerleggen in de buurt van die prijs. Voor een Audi RS3 LMS bijvoorbeeld betaal je 129.000 Euro netto. Voor de populaire Seat León TCR moet je nog altijd 110.000 Euro aftikken. Dan ben je met je 308 toch een stuk goedkoper uit.
nofxke zegt
En wat kost de opbouwkit van clubracer naar TCR?
mikkeloentje zegt
Dan spaar ik wel door voor die RS3 LMS.
aambei zegt
@mikkeloentje: De remmen zijn toch al aan vervanging toe op het circuit voordat ze krom worden
mikkeloentje zegt
@aambei: Hahahahahahaha goeie!
fmgarcia zegt
Ik wil er 3 dan.
pjotr zegt
Je had ook volgend jaar bij de DNRT in de 206 GTI Cup kunnen racen. Ben je voor 3-4000 euro klaar.
Maar ja: er zijn al 60 (!) inschrijvers dus inschrijving gesloten.
E34M5Touring zegt
Mooie kit! En dit soort klasses zijn altijd wel van het close racing! Jammer dat de homologatie specials niet meer nodig zijn. 500 stuks met deze looks, lijkt me echt top!
Dutchdriftking zegt
Ik sla wel over.
HZW zegt
Ziet er wel lekker bruut uit, met die brede sloffen.
pixeltrooper zegt
Het is een goede koop, maar niet goedkoop AB..
lekbak zegt
@pixeltrooper: jij verwart goedkoop met weinig geld. Het is niet weinig geld maar wel goedkoop.
pixeltrooper zegt
@lekbak: Definitie van goedkoop is weinig geld, maar idd ik bedoel weinig geld
pixeltrooper zegt
@pixeltrooper: nvm Van Dale zegt idd wat je bedoelt
shibby zegt
Kan ik mijn 308sw ook aanmelden? Zit ook een 1.6 liter motor in…
lamborghinibrapa zegt
CLICKBAITTTT
drdrift zegt
Alles boven de 1000 euro is a waste of money voor een FWD
peug206 zegt
@drdrift: want? Alles boven de 250pk met fwd is waste of money, maar voor 1000 euro koop ik geen rwd met dat getal…
drdrift zegt
@peug206: om te racen he, fwd is om boodschappen te doen
autodrome zegt
Het hoeft niet altijd Duits te zijn om aantrekkelijk te zijn. Dit gaat heel erg hard, zelfs met een geblazen 1.6
Gulli zegt
Jammer, dacht dat er 500pk uit die 1.6 gepeurd werden :P
dsdh zegt
http://citybugcup.nl/ over goedkoop racen gesproken