En ja, dan kijken we dus bij gebruikte motoren. Welke leuke budget motorfietsen zijn er te vinden voor dit geld?
Een lijstje met motoren tot €2.500.. Dat betekent dat we de nieuwe motoren over kunnen slaan en een zoektocht op Marktplaats kunnen starten. Zoekcategorie op motoren en de prijsgrens aangepast naar €2.500. Bijna letterlijk struikelend over de Diversions, Fazers, Blackbirds en SV650’s wilde ik het roer bijna omgooien. Maar wat staan er in deze prijscategorie ook bijzondere -geen dertien in een dozijn- motoren. En die hebben vaak een leuk verhaal. Resultaat: een lijstje opvallende motoren voor goedkoop motorrijden onder de 2.500 euro.
Suzuki GSX 400 Impulse
De adverteerder omschrijft dit gedrocht als mooi van lelijkheid. Persoonlijk ben ik het met hem eens. Als ik eerder van het bestaan van deze Impulse wist had hij op het lijstje lelijkste motoren gestaan. De kans is klein maar de mogelijkheid blijft dat iemand met wansmaak zich om de uiterlijke staat van dit pareltje bekommert. De verkoper vermeldt er daarom bij dat de toekomstige eigenaar zich geen zorgen hoeft te maken over kleurverschil.
De kleur leent zich niet voor de gevoelige plaat en oogt anders. Het frame wat ergens onder de koplamp eindigt en de opvallende kleurcombinatie moesten de motor voorzien van een cultstatus. Je raadt het al, die kreeg deze viercilinder nooit. Target Design heeft in ieder geval haar best gedaan. Dit exemplaar uit ‘89 heeft 37.000 kilometer gelopen en is een van de weinigen op Nederlands kenteken. Eigenlijk kwam deze motor op de Japanse markt, ongeveer 500 stuks hebben het gered tot Europa waarvan er nog geen dertig met een Nederlandse plaat rondrijden. Zou hij ooit nog meer geld waard worden? Op dit moment valt hij in ieder geval binnen goedkoop motorrijden voor 2.500 euro.
Triumph Sprint RS 955i
De Triumph Sprint RS is ook een motor die we niet vaak tegenkomen in de zoektocht. Gebaseerd op een ST maar dan goedkoper en lichter. De RS heeft een lichtere dubbelzijdige achterbrug in plaats van de enkele op een ST. De 955 is een driecilinder en de motor is in dit geval misschien wel het beste.
Genoeg vermogen (120pk) en koppel (100Nm) en een leuk geluid. Ondanks dat deze motor niet in overvloed te koop staat is het algehele plaatje zeker niet verkeerd. Het blok van deze 19-jarige Sprint RS heeft 43.472 km gelopen. Een video zegt meer dan duizend worden, luister naar het motorgeluid van dit exemplaar:
Vespa P200E
Het eerste wat opvalt: de allereerste laklaag en geen roest. Natuurlijk zijn er op 35-jarige leeftijd wat ouderdomsverschijnselen te vinden, volgens de verkoper in de vorm van kleine plekjes. Een echte Vespa hoort natuurlijk rondom in het chroom te zitten en dat is niet anders bij dit exemplaar van de Vespa 200E: van het achterrekje tot de valbeugels.
Er zijn nu mensen die heel hard gaan roepen dat deze Vespa niet onder de categorie motoren valt. En natuurlijk is dit peanuts. Maar het is toch ontzettend leuk dat dit stukje nostalgie voor deze prijs te koop is. Met het eencilinder 2-takt blok zul je het tegen vrijwel alle motoren moeten afleggen maar heb je wel een betrouwbaar blok.
Heb jij leuke motoren gevonden onder de €2.500? En dan het liefst motoren waar er niet zoveel van worden aangeboden.
notsobig zegt
Het lijkt erop dat je van de Suzuki dat rare rekje met de koplamp eraf kan schroeven. Als je dat doet en je fabriceert er een andere koplamp op dan is het gelijk een heel ander gezicht!
porker zegt
@notsobig: lijkt er wel op ja. Wat is het eigenlijk, wat was hun gedachte erbij. Is het niet een frame van een volle kuip en dan dus de kuip weggelaten voor het “sportieve effect” of zo
boomhauwer zegt
maar het blijft een lelijk ding met een andere koplamp.
refher zegt
Sterker nog, Suzuki heeft de Impulse ook geleverd met een halfkuip. Ik kan hier geen foto’s uploaden dus je zult zelf even moeten googlen, maar eea ziet er er al heel anders uit. Overigens rijdt de Impulse, voor een machine van 30 jaar oud, behoorlijk goed. 60 pk is misschien niet overdreven veel, maar je zit heel erg laag, het machientje weegt 3x niks en is ontzettend wendbaar. Lang verhaal kort, op een bochtige weg rij ik vaak bij mijn vrienden weg. Zij rijden allemaal op “moderne” motoren. :):)
tjorque zegt
Waar ik vooral niet over struikel is de nieuwe generatie van de sv650 op de openbare weg…
Ik heb sinds 2016 (toen ik de mijne kocht) amper 4 keer eentje gespot.
mynameisjeroen zegt
@tjorque: ik heb 2 maanden geleden een nieuwe sv650x gekocht. Na 15 jaar Ducati. Rijd fantastisch en enorm veel waar voor je geld. Vreemd dat je ze zo weinig ziet.
racerx zegt
Vriend van me had er ook een, best een leuk ding inderdaad maar iets meer koppel kan ‘ie wel gebruiken. Kan ook komen doordat ik net van m’n superbike af kwam overigens…
kenner zegt
@racerx: waarom die switch als ik vragen mag?
racerx zegt
Ik heb slechts een rondje op de SV gereden en ben verder geen liefhebber van naked bikes ;-)
tjorque zegt
Qua koppel heb eigenlijk nooit klachten gehad op mijn sv.
Maar sinds ik mijn gs heb, heb slechts een keer op m’n sv gereden (bij winterse condities). Wellicht zal ik als in nu terug op de sv stap ook wel wat koppel missen :)
racerx zegt
Zou zomaar kunnen, ik had net een uur op m’n eigen Panigale V4 gereden… ook niet echt een eerlijk vergelijk natuurlijk.
tjorque zegt
Het is inderdaad een correct geprijsde fiets.
Maar hij is erg basic en voorzien van vrij veel plastiek. (Waar je wel wat aan kan doen door je te verdiepen in de cataloog van sw-motech bvb.)
Op zich helemaal niet verkeerd, maar ik denk dat het aan de tijdsgeest ligt dat je meer luxe en uitstraling nodig hebt om mee te kunnen met de meute.
Voor mij was de sv een leuke heropstapper, maar met (voor Corona althans) +-10.000 snelweg-kilometers per jaar in weer en wind wilde ik wat meer comfort (en TC is in de winter ook leuk).
Bovendien moet ik als zelfstandige voldoende kosten maken als ik mijn anus niet fiscaal wil laten oprekken.
Met (in België) 6300€ aankoopprijs gedeeld over 5 jaar (afschrijving), was een duurdere motor dus interessanter.
‘k Heb er best wel wat plezier mee beleefd. En heb al een paar keer gedacht om de sv nog eens uit de garage te halen en een ritje te maken. Maar de tijd ontbreekt me.
Dus binnenkort, als ik nog eens de moed gevonden heb, zet ik hem te koop.
rd1991 zegt
@tjorque: ik heb zelf een 2008 SV1000N, maar die kom ik ook weinig tegen. De gekuipte S-modellen evenals de 650 zie ik daarintegen vrij regelmatig.. ?
tjorque zegt
Eigenlijk heel jammer dat ze niet terug een sv1000 maken. Het blok bestaat immers van de V-storm.
goodvibrations zegt
https://link.marktplaats.nl/m1578789996?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
VFR: betrouwbaar, sportief maar toch comfortabel.. En een geweldige sound van de V4..
goodvibrations zegt
Alternatief… Ducati ST4 daar zijn mooie café racer setjes voor!
https://images.app.goo.gl/8yR9LEEbnGWLcHLp6
heyhuub zegt
Dit jaar een Kawasaki ZXR400 uit 1996 gekocht voor 2500. Wat een heerlijke fiets. Zo jammer dat die lichte 4 cilinder supersports niet meer gemaakt worden.
Stuurt heerlijk licht en doet alles wat je wil. Met 62pk genoeg vermogen om eens lekker door te trekken zonder meteen op belachelijke snelheden te zitten. Mooi gevoel om na de 10.000rpm nog een kick vermogen te voelen als het blok echt in z’n element komt. Het blok is ook soepel en flexibel genoeg om ook op lage snelheden prettig in de omgang te zijn.
Om een vergelijk met de autowereld te maken, zie het als een soort Honda S2000 of Toyota GT86.
petachterstevoren zegt
Ik heb nu 2 zxr400s gehad en ik kan beamen dat het een geweldige fiets is en dat het geweldig rijd. Het is zeker voor de openbare weg een ideaal stuurmonstertje. Ze zijn weinig beschaafd, maar daar koop je ze niet voor. Enige (bekende) nadeel is dat de koppakking dus echt ruk is. 2zxr’s gehad en 2 lekke koppakkingen gehad….
racerx zegt
Doe voor dat geld maar een R1, je kunt best een leuk exemplaar omstreeks bouwjaar 2000 kopen voor dat geld. BMW R1100S als het wat praktischer mag en mocht ik om een of andere duistere reden geen kuip willen, dan een Ducati Monster.
sabrerator zegt
Ik heb nog maar 1x meer dan €2500 betaald voor een motor.
Dit jaar heb ik nog een heel leuke Triumph Daytona 900 gekocht voor €2300. Mijn Triumph Trophy 900 kostte €2000 en de Honda V65 Sabre kocht ik in 2004 voor €2500 (en verkocht ik in 2013 voor €750, waarna ik hem in 2015 weer terugkocht voor €850).
Mijn eerste V65 Sabre kocht ik in 1994 voor FL. 6000, dat is in Euro’s 2722.
GH zegt
Gerelateerd aan een andere rubriek, zou voor mij een hulplijstje van advies/mogelijkheden echt een leuke zijn. Afgelopen maandag mijn motorrijbewijs behaald en voor in het voorjaar op zoek met een budget van € 3.500/4.000,-. Naked / Cafe racer gaat de voorkeur naar uit, al gaat verstandig kiezen boven bijzonder.
cvoo zegt
@gh: Probeer eens een Aprilia Shiver 750 uit. Is een vrij moderne fiets voor het geld. Rijd prettig en heeft een degelijke v-twin.
GH zegt
@cvoo: Keurig model inderdaad! Was mij nog onbekend. Oogt nog als een frisse fiets. Ga ik mij eens in verdiepen. Zat zelf ook te kijken naar Ducati Monster of Kawa Z750.
cvoo zegt
@gh: Een Monster is erg gaaf, maar kijk goed uit. Met het bedrag dat je uit wil geven zullen het veelal oude type (lees; onderhoudsgevoelige) Monsters zijn die je tegenkomt. Volgens mij zijn de types vanaf 2007 minder onderhoudsgevoelig. Een 696, 796 of 1100 Monster zijn minder onderhoudsgevoelig, maar wel behoorlijk klein/kort. Vandaar mijn tip voor de Shiver. Het is echt n Italiaanse design fiets (zet m maar eens naast die Z750), maar wel met n behoorlijk comfort en lekkere v-twin. 2 kameraden van me hebben een Shiver GT 750 (de touring variant) en een Dorsoduro 750 gehad. Allemaal datzelfde 750 blok. Ze hebben er nooit problemen mee gehad en veel schik van gehad. Het ride-by-wire systeem is ook mooi meegenomen, werkt goed. Ik lijk nu wel een Aprilia verkoper, maar vind t vooral zonde dat t merk in NL toch wat ondergewaardeerd is. Je kan dat ook weer als positief zien, want dan rijd je iets dat geen eenheidsworst (sorry Z750) is. Succes en veel plezier bij je zoektocht!
kle500 zegt
@gh: standaard tip: kies een goedkope. De kans dat je een stuivertje oud maakt in je eerste jaar is best aanwezig. Koop iets voor max. 1000 dan heb je ook max. 1000 euro schade. En een gsx600 oid is meer dan genoeg fun om mee te beginnen.
cvoo zegt
@kle500: Mwa vind dat altijd n beetje een afgezaagd advies. Is mij ook vaak gezegd toen ik naar mijn eerste motor zocht en ben blij dat ik naar mezelf geluisterd heb. Zolang je je koppie erbij houd en de fiets langzaam aan leert kennen, is er niets aan de hand. Iedereen is er natuurlijk vrij in, maar ik had geen zin om op zo’n onooglijk gare lichte frikandel te rijden.
kle500 zegt
@cvoo: fijn dat het jou gelukt is. Ik heb namelijk ook 5 voorbeelden van mensen die wel (een klein) ongelukje hadden in het eerste jaar. En je geeft een 18 jarige ook geen Ferrari mee. Het is toch ook sneller verrast worden met 120 pk dan met een oudere langzamere fiets.
cvoo zegt
@kle500: Het zal vast gebeuren en fijn is dat nooit. Nou zal ik ook niemand aanraden om een 120pk + motor als eerste motor aan te schaffen, maar een middenweg is er zeker. Die Aprilia die ik benoemde heeft 95pk en 80nm koppel. Dat is vriendelijk genoeg (in mijn ogen) om mee te beginnen en pittig genoeg om jaren mee vooruit te kunnen.
britt zegt
Ik zie dat je al wat motoren op jouw lijstje hebt staan. Motorisch zijn die Kawa en Duc echt heel verschillend, maar ook in rijeigenschappen. Ik wind er geen doekjes om dat ik gek ben op Ducati’s. Toch zeg ik: eerst rijden. Een (vooral oudere) Ducati is nu eenmaal wat bokkerig en dat moet je liggen. Een Z vond ik zelf weer minder sturen.
Mijn tip: rijden! Met een proefrit weet je het vaak zeker.
rickilicious zegt
Die van mij mag ook onder 2500€ weg: https://link.marktplaats.nl/m1589672468?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
j4cks0n zegt
Ik heb een zwarte GSX600F uit 2007 met 9k op de klok. Die mag ook voor 2,5 weg.
GH zegt
Best leuk (lees; handig voor mij) om een motor versie van de adviezen/hulp rubriek. Afgelopen maandag mijn rijbewijs behaald en voor het voorjaar op zoek naar een motor van € 3.000 tot € 4.000,-. Wordt sowieso geen supersport, voorkeur ligt bij naked / Cafe racer. Echter, liever een wijze aankoop dan een mooie aankoop.
GH zegt
@gh:
GH zegt
Dubbel post, dacht dat de eerste niet gepost was. My bad!
Hupke zegt
Als je goed uitkijkt vind je misschien een moto guzzi v11 voor dat geld. Heb je niet de snelste machine maar ze hebben wel karakter, zijn onderhouds vriendelijk, betrouwbaar, duurzaam en vooral eenvoudig aan te passen tot een unieke cafe racer.
Dizono zegt
Aprilia SL1000 Falco, eigenlijk een RSV Mille met iets meer comfort en wat exclusiever omdat er zo weinig zijn verkocht. Heerlijk blok, mooie Italiaanse lijnen en voor 2500 koop je de mooiste exemplaren.
kle500 zegt
Hoewel 2.500 in vergelijking met een auto goedkoop is 2.500 niét goedkoop motorrijden. Voor 1000 tot 1500 is er prima (oudere) keuze.
Pimster zegt
De CBR1100XX aka Blackbird noemt men al. Voor iets meer koop je die van mij; in goede staat technisch en optisch. https://www.autoscout24.nl/aanbod/honda-cbr-1100-super-blackbird-benzine-zilver-0d2676af-baef-fa73-e053-0100007f217b?utm_source=web-native-share&utm_campaign=share
Pimster zegt
Iets duurder, maar heb je ook het volgende seizoen geen kosten aan. Top 300km/u en een kwart mijl in 10 seconden. https://www.autoscout24.nl/aanbod/honda-cbr-1100-super-blackbird-benzine-zilver-0d2676af-baef-fa73-e053-0100007f217b?utm_source=web-native-share&utm_campaign=share
ddr780 zegt
Aprilia is al een paar keer genoemd.
Een erg aantrekkelijk model is de RST Futura. Sterk ondergewaardeerd model. Gelijk blok als die van de RSV Mille.
Teruggetuned naar 114 pk.
Erg soepel rijgedrag en comfortabele buddy.
Voor €2500,– kan je best een mooi model kopen.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?isSearchRequest=true&ms=1500%3B%3B%3Bfutura%3B&pw=%3A&s=Motorbike&sfmr=false&vc=Motorbike
Hupke zegt
Een deftige italiaan ga je voor dat geld niet vinden maar een bwm r1100s kan je nog wel in slagen. Boxer, cardan, relatief comfy (als je niet te groot bent), veilig, onderhoudsarm en voldoende snel.