Vraagje: Wat zou een logische maximumsnelheid zijn op een 10-baans snelweg? Dat is in Nederland dus slechts 100 km/u. Of om precies te zijn, de maximumsnelheid op de spiksplinternieuwe tienbaanssnelweg tussen Amsterdam en Utrecht is op dit moment 100 km/u. Maar gelukkig gaat onze favoriete Limbo, Camiel Eurlings, daar verandering in brengen. Op “rustige tijden” wil hij de snelheid namelijk verhogen naar 120 km/u. Geef die man een lintje!
Eurlings vind het (net als ons) belachelijk dat je met slechts 100 km/u kan voort pruttelen op zo’n brede snelweg:
“Niemand begrijpt dat je op zo’n nieuw breed stuk asfalt ook in de avonduren nog een beperkte snelheid zou moeten rijden”, zegt Eurlings. “Dat roept weerstand op bij weggebruikers. Daarom wil ik een hogere maximale snelheid op momenten dat het rustig genoeg is, bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts.”
Nu alleen nog hopen dat die limiet van 120 km/u permanent wordt ingevoerd en het liefst natuurlijk op veel meer snelwegen. En als we een beetje geluk hebben volgen er in de toekomst nog meer snelwegen waarbij de snelheid omhoog gaat. Er lopen namelijk nog proeven met “dynamische snelheden” op de A1, A12 en de A20.
Op welke snelweg wil jij dat de snelheid ook wordt opgetrokken? (via: telegraaf.nl)
Jippie zegt
Het feit dat je op een 10-baans weg maar 100km/u mag en misschien wel verhoogd gaat worden naar de supersonische snelheid van 120 kilometertjes in het uur (op de stille nachtelijke uurtjes!) geeft wel aan dat we hier in een enorm kneuzen landje leven.
dakloos zegt
Zelfs 120 kan soms slaapverwekkend zijn; neemt niet weg dat men met een snelheid van 100 veel zuuniger rijdt. (oeps foute site)
mashell zegt
Hehe. De snelheid moet gewoon passen bij hoe de weg eruit ziet.
HoskamBMW zegt
altijd 130 en bij rustige tijden 150 net als italie!
T-Mon zegt
120 is langzaam genoeg op zo’n snelweg. Ik vind snachts 130 een mooiere max. D’r is dan toch geen kip op de weg.
DeSjaak zegt
Rechter twee banen max 100 voor het vrachtverkeer en de eco zombies. Linker 3 ADVIES snelheid 150!
Aquios zegt
Nee het is nog veel onlogischer… toen het nog een 6 baans (en op sommige stukken 4 baans) weg was mocht je het hele stuk 120… en dan maken ze er 10 baans van en dan mag je nog maar 100. Echt logisch…. Er zitten daar gewoon een stel bekrompen gasten regeltjes te maken.
Zephyr zegt
En daarom moet je Telegraafberichten niet copy-pasten, ze zitten vol fouten.
Het zijn 10 rijstroken, elk rijbaan 5. Je hebt dus maar 2 rijbanen.
Sommige snelwegen (ring Eindhoven, Utrecht) hebben meerdere rijbanen.
Iceman zegt
Het zal eens tijd worden dat Nederland wat meer liberale snelheden gaat toepassen.
Gewoon 100 op ringwegen rond steden en verder gewoon 130 Km/u.
En vervolgens gewoon streng controleren en bekeuren als je harder rijd.
Frankypanky zegt
Ik heb het altijd achterlijk gevonden, dat men in de rustige uren nog steeds 100 km/u moet voortsukkelen. Alsook wegen die geschikt zijn voor hogere snelheden (Europaweg richting de Maasvlakte 80 i.p.v. 100/120).
Dus ‘dynamische snelheden’? Graag zelfs!
floryn zegt
@FrankypankyV8: Dynamische snelheden. Klinkt heel cool, maar dat gaat heel veel geld aan dure borden en computers kosten. Waarom zou je zelf niet kunnen inschatten hoe hard je ergens kan?
Frankypanky zegt
@floryn:
Hoezo dat?
Heel simpel hoor!
“Tussen 2200 uur en 0600 uur geldt er op deze weg een snelheid van 130 km/u”!
Of je draait het om; “Tussen 0600 uur en 2200 geldt een snelheid van 100 km/u”…
En dit bestaat al. Denk maar aan die borden die een inhaalverbod aangeven voor vrachtverkeer tussen bepaalde tijden/dagen.
;)
RobertJ zegt
@floryn: dure wat? Er staan matrixborden genoeg, en een additie op de verkeersborden zou voldoende zijn.
Verder mag van mij de A10 wel eens aangepakt worden. Als je snachts even naar schiphol moet om iemand op te halen moet je op een rustige 2x3baansweg 80 $%^#$%@@#%@ rijden. pfff + trajectcontrole…
floryn zegt
Ahum of ik hier alsjeblieft heel blij mee wil zijn. Nee dat lukt me oprecht niet. Op “drukkere” tijdstippen is 150 soms ook mogelijk. Waarom o waarom mag een bestuurder dat niet zelf inschatten. Wil je besparen in Nederland vertrouw (en geef verantwoordelijkheid aan) je onderdanen! behandel je burgers als kinderen en ze gaan zich als kinderen gedragen. Ik hou genoeg van mijzelf om niet een aanrijding te willen veroorzaken.
Natuurlijk is elke stap in de goede richting er een, maar dan moet je toch iets breder naar het probleem kijken. Dit is inderdaad een kneuzenlandje, als ik jippie daarbij mag aanhalen.
Rutger zegt
Wat n …. Land is dit eigenlijk we moeten gewoon met zn alle n keer alle flitspalen afplakken dan word het pas leuk!!
Kyanite zegt
@Zephyr
Jij hebt er tenminste ook verstand van! Nu de redactie van AB/Telegraf (ja met één A) nog.
@iceman
Je weet dat snelwegen de veiligste wegen zijn die er bestaan? Beter kunnen ze gaan controleren in de buurt van scholen en winkelgebieden.
Thomaz zegt
Ohja, dynamische snelheidslimiet op de A1. Nou ik heb een keer meegemaakt dat je daar 120 mocht, en dan was het een keertje midden in de nacht. Vaak ook ’s avonds als het rustig is gewoon 100km/h…
MrJones zegt
De A12, dat stuk waar je maar 80 mag..
Mohave zegt
nou ik ben nog steeds niet blij mijn vader en ik,moeder,zusje wij hadden destijds een Honda Prelude we hebben een keer nabij Berlijn in Duitsland 220 gescheurd dat was pas leuk ik vind dat er in Nederland snelheidslimiet onhoog moet van 120 naar 130 of 140
Bob zegt
“Op welke snelweg wil jij dat de snelheid ook wordt opgetrokken” Heel veel wel bv A6 of A32 kun je s’nachts wel 180 toestaan geen kip op de weg.
AlwinH zegt
@Mohave: …. nou, nou, nou, die vader van jou toch he …
Mr. CO2 zegt
De maximale snelheid kan makkelijk verhoogd worden op de snelwegen, 140 km/h met een snelheidsmarge van 10 km/h zou op de meeste snelwegen goed kunnen. Op de drukste snelwegen zou de snelheid omhoog kunnen naar 110 km/h (met ook een snelheidsmarge van 10 km/h). De maximumsnelheden zijn namelijk al zo’n dertig jaar het zelfde, maar de auto’s zijn tegenwoordig veel sneller en veiliger.
Hier is nog een onderzoekje:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/10/160-is-beter
zdev zegt
Op lege 2+2 stukken snelweg is 180 zelfs prima te doen. Bij goed weer en goed zicht uiteraard. In Duitsland zijn alle snelwegen waar geen beperking is 3+3 baans. Als het daar kan, moet het hier zeker kunnen met een faire beperking. Let op het woord fair. Fair betekent dat als je harder kan en de situatie het toelaat, je prima wat harder kan rijden. Fair betekent niet dat iedereen maar 100 of 120 mag omdat dit nu eenmaal de regel is. Fair. Dit woord zou een mooie aanvulling zijn voor het woordenboek van KLPD-ers.
HHK zegt
Kan het niet veranderd worden naar 210km/h :-)
harry zegt
Op de A4 (ook 10-baans) bij Hoofddorp geldt trouwens ook een maximumsnelheid van 120 (ten zuiden van schiphol), dus de tekst klopt niet (100km zou de max. snelheid zijn in NL voor een 10baans snelweg)
robbie zegt
@harry: waarom denk je dat er daarna staat: “Of om precies te zijn”…
zdev zegt
“Op welke snelweg wil jij dat de snelheid ook wordt opgetrokken?”
De A7 is een verlenging van de Autobahn van meer dan 225KM van Noord-Duitsland helemaal tot aan Zaanstad. Tussen Duitsland en Groningen is de weg vrijwel altijd leeg. Tussen Groningen en Heerenveen vaak ook. De afsluitdijk is natuurlijk een feestje en grote stukken in Noord-Holland ook. Lekker weinig afslagen en bochten, relatief weinig bebouwde kom of knooppunten. Alleen bij Groningen (aargh, 70KM/u daar, op een fucking snelwegring!), Drachten, Heerenveen, Joure en Sneek komen in aanmerking voor 120KM/u beperking. De rest: doorrijden is het advies.
De A6 is helemaal een feestje. Tussen Joure en Almere zijn alleen de knooppunten bij Emmeloord, Lelystad en Almere puntjes van aandacht, de resterende 100KM kun je goed doorrijden. Nauwelijks afslagen of bewoning in de buurt. Niet voor niets is de gemiddelde snelheid er sowieso al boven de 140. Favoriete stukjes: begint direct boven Lelystad, en eindigt pas bij Joure. De windmolens langs de IJsselmeerdijk, de Ketelbrug, je ziet jezelf boven de dijk uitkomen, ver boven het water, dan de dijk weer en 6 meter lager ligt het land. Prachtig om buitenlanders te laten zien. Knooppunt Emmeloord is een mooi stukje om Porsches achter je te laten, om weer door te knallen. Het lange stuk over het Tjeukemeer is mooi, heerlijk om daarna even goed hard die flauwe knik naar beneden te nemen. Nog een bruggetje en dan zit je na pak-em-beet een half uur jammergenoeg alweer bij Joure.
De weggebruikers houden zich er gemiddeld goed aan de regel: langzaam verkeer rechts, snel verkeer links. Zoals het hoort. Wat mij betreft worden de regels op deze wegen aangepast:
Langzaam verkeer 100KM/u. Caravans, aanhangers, zwaar verkeer. Inhaalverbod.
Snel verkeer: 140KM/u advies, sneller indien er ruimte is en de omstandigheden goed zijn.
Automobilisten die niet zo hard willen of durven blijven netjes op de rechterbaan. En willen ze toch de linkerbaan op, dan eerst optrekken tot 140.
Ga je harder dan 140, dan moet je in elk geval over een moderne auto beschikken met minimaal 200PK en goede remmen. Bij slecht weer of zicht: gewoon aanpassen.
Duits model: fair! Omdat dit er in Nederland met onze zure groene vingertjesheffende bemoeiers toch nooit doorkomt stel ik voor deze snelwegen te verkopen aan Duitsland en terug te pachten. Waar een wil is is een Autobahn ;-)
a_buis zegt
@zdev: mij ben je kwijt na 2 regels, inkrimpen je verhaal of ga columns schrijven!
ot: viva germania (kwa snelwegen dan he) (en auto’s)
F612S zegt
Goed plan? 180 is een goed plan.
RenesisHP zegt
“Op welke snelweg wil jij dat de snelheid ook wordt opgetrokken?”
Simpel natuurlijk. Elke snelweg. :roll:
Dariush zegt
150km/h naar 20:00 zou goed zijn denk ik
SJ zegt
Waar ik me nog het meest over verbaas is de snelweg over de afsluitdijk. Een 25 (?) km lang stuk kaarsrechte weg zonder op- en afritten en zichtbelemmerende of afleidende voorwerpen (hooguit een verdwaalde meeuw). Dus in feite een 25 km lange landingsbaan, maar dan wel met een maximumsnelheid (120 nota bene).
RenesisHP zegt
@SJ:
Bijna zonder op/afritten. Er zit in het midden een “uitkijkpunt”.
jimmy miata zegt
net als ons ? 100 gram bedoel je?
VeniVidiVici zegt
Man man man nou doet Camiel net alsof 120km/h zo’n mega snelheid is waar we HEEL verwend mee worden :? Op een lege snelweg ’s nachts (na even gekeken te hebben OF er een verdachte auto in de buurt is én wetende dat de struikrovers slapen) trap ik m’n kar toch echt door naar illegale waarden hoor!
ante zegt
ik ben voor, mits er ook daadwerkelijk wordt geschakeld naar 120 bij genoeg ruimte. dat gebeurt op de A1 wel erg sporadisch. heb het persoonlijk slechts 1 keer mee gemaakt en rij er toch geregeld op verschillende tijdstippen.
ik deel niet mee in de mening dat de regels in NL gelijk getrokken moeten worden met die in Duitsland. er is een hele goede reden dat alleen in D er stukken van de autosnelweg zijn zonder een specifieke snelheids limiet. de duisters zijn de enige die gedisiplineerd genoeg zijn om bij hoge snelheden rekening te blijven houden met hun med weggebruikers. zeker in dit land ontbreekt het aan die eigenschap.
met 120 als maximale snelheid gebeuren er hier verhoudingsgeweis ongeveer evenveel dodelijke ongelukken op de autosnelweg als in Duitsland.
ante zegt
en ontbreekt het aan spellings kunst.(eigenverwijt)
wimbers zegt
alsof daar ooit iemand 100 rijdt.
is het trouwens al opgevallen dat de banen van snelwegen tegenwoordig een stuk smaller zijn dan vroeger?
ik zou op een hoop nieuwe snelwegen in nederland niet graag meer 150 rijden doordat ze zo idioot smal zijn geworden.
Dino zegt
Jaaaaaaa! En alleen voor motorfietsen !!!!!!!!!!!!!!
Bob zegt
@wimbers
Of de auto’s zijn wat breder geworden de laatste paar jaar.
MotorsportMedia zegt
Jaa eindelijk!
Ik reed er donderdag avond laat, geen kip op de weg en dan allemaal stukken van 90-100km/h… echt slaap verwekkend “GAAP”
Tonnie zegt
Kunnen ze niet gewoon een aantal banen maken naar snelheid, links een snelle baan, 180km/u ofzo, daarnaast naar rechts 150, 120, 100, 80 zoiets?
Jasper zegt
Rond grote steden maximaal 100 km/h
Overdag (7h-20h) en op drukkere trajecten maximaal 120 km/h
Rustige trajecten maximaal 140 km/h
’s Nachts (20h-7h) maximaal 160 km/h
Jasper zegt
én last but not least, een inhaalverbod voor vrachtwagens en caravans.
mashell zegt
Ik ben er niet zo van overtuigd dat s’nachts sneller rijden verantwoord is. Geen inhaalverbod voor de vrachtwagens, vaak wegwerkzaamheden, vaker (slaap) dronken figuren onderweg en bovenal een beetje donker dus minder zicht.
Snelheid per rijstrook zie ik ook niet zitten want doordat mensen met de snelheid van de rechter gelegen rijstrook op de linker invoegen (dus 150 op de 180) waardoor de gemiddelde snelheid op die linker strook weer zal inzakken. Je ziet nu al op de snelweg dat er een er veel 100 wordt gesukkeld op een 120 km/h linker rijstrook.
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
Typisch Nederlands om op een tien-baans snelweg slechts 100 km per uur toe te staan. We zijn echt een inferieur en achtergesteld land. Ik zou zeggen maak de 2 banen uiterst links bij geringe drukte onbeperkt met een minimum van 180. Het wordt immers tijd dat we de limiet mee laten groeien met de techniek! Vr. Gr. JW v S.
Faalhaas zegt
Ik ben wel voor een verhoogde maximum snelheid op bepaalde tijden.
Alleen laten we beginnen met “snelheid aanhouden” , er sukkelen teveel mensen met 80/90/100 op 120 wegen terwijl ze in staat zijn gewoon 120 te rijden.
Dit hindert niet alleen het normale verkeer die 120 aanhoudt (Remacties op de linkerbaan bij inhalen vrachtwagen), maar ook het vrachtverkeer (vrachtwagens die auto’s beginnen te passeren).
Van mij mag er best een regel ingevoerd worden die verplicht stelt om zoveel mogelijk de aanbevolen snelheid aan te houden.
troublesome88 zegt
Overal +20 is goed, dan ga ik da weer op eigen risico nog eens +20 bovenop, perfect..
DRK zegt
A16 Moerdijkbrug-Breda is een goed voorbeeld van een te lage snelheidslimiet. Het is een zes baans weg en nog mag je er maar 100 km/u. Dit zou alleen tijdens spitsuren moeten gelden. Het stuk weg is dodelijk saai en met 100 km/u lijkt er geen eind aan te komen.
Daarnaast 120 km/u verhogen naar 130 km/u en ’s nachts eventueel 150 km/u.
Ook zouden er speciale stroken voor vrachtwagens aangelegd moeten worden. Inhalen op een vier baans weg moet verboden worden aangezien dit de doorstroom momenteel behoorlijk belemmert.
DonEmilio zegt
Gewone snelwegen 120 en s’nachts 140/150
Geef op grote wegen vrachtwagens een eigen baan met inhaal verbod erbij, kan je ook die snelheid voor hun verhogen tot 90/95
En een minimum snelheid.Politie en dergelijke hebben het wel over die gevaarlijke hardrijders, maar die slakken zijn net zo gevaarlijk/hinderlijk dus een minimum van 100km/h instellen lijkt me wel zo veilig en het voorkomt die onnodige vertraging.
Iceman zegt
Het is natuurlijk van de zotte dat er een minimum snelheid geld van 70 Km/u op snelwegen.
Dat is 30/50 km/u langzamer dan de toegestane snelheden van 100 en 120.
Te langzaam rijden is gevaarlijker dan te snel rijden naar mijn mening.
Vrachtwagens gaan zo’n slak inhalen en er moet vaak geremd worden voor zulke slakken.
En laten we eerlijk zijn remend verkeer is veel onrustiger en gevaarlijker.
gast zegt
maak er gewoon 180 van, dan blijf je tenminste alert.
the-budel-guy zegt
@gast: voor zo een snelheid is de nederlandse weg niet berekend (te veel afslagen te smal en ga zo maar door)
maar ik denk dat een snelheid van 150 toch wel haalbaar moet zijn hier in nederland
Thijs zegt
Het is “net als wij” in plaats van “net als ons” :)
the-budel-guy zegt
waarom wil nederland niet over die 120 heen als het kan kan je op zo een weg toch rustig 130/140 rijden
wij zelf rijden als het druk is met het vekeer mee en als het rustig is 140/150
majinstar zegt
Nee het moet naar 140 km/u
Rick-dos zegt
Bijna heel rijdend Nederland heeft weleens de proef op de som genomen door harder te rijden dan de toegestane snelheid op de rustige momenten. Denk dat ik niets verrassends zeg als een hogere snelheid zeker wel te doen is. Honderdveertig lijkt me een reële maximum toegestane snelheid. Eikels die altijd harder gaan omdat ze de bekeuring voor lief nemen, mogen van mij dan ook boven die snelheid meer gaan betalen.
toyotaprius zegt
Gewoon om te sarren…… Ik vind 80 km/u wel hard zat…
Harry zegt
Jongens, hou het nou gewoon simpel:
Binnen de bebouwde kom: 30 of 50km/u
Buiten de bebouwde kom: 80km/u
Autoweg: 100 km/u
Snelweg: 120 km/u
richt daar de wegen op in, indereen die het snapt, dus geen verwarringen. want in NL is het soms 30/50/60/70/80/90/100/120, gaat nergens over.
toyotaprius zegt
@Harry: Idd, het wordt hier onnodig ingewikkeld gemaakt. Gewoon bepaalde snelheden, wat wordt aangegeven op de borden als je het land in rijdt. Scheelt ook een overvloed aan informatie wat het ook allemaal niet makkelijker maakt.
Q7 Rijder zegt
je kunt toch gewoon 150/170 rijden? pakkans is erg klein, zeker als je de meldingen op de radio in de gaten houdt. Zolang je je rijbewijs maar behoudt is er niks aan de hand.
X-MANUEL-X zegt
Bij de A12 kun je makkelijk 140 km rijden het was ook zelf druk.
Cantago zegt
Als ik een hotelkamer wil huren dan is het duurder als het drukker is. Winterkleren zijn verkrijgbaar als het weer daar om vraagt. Hard rijden moet ook kunnen als dat kan! Je hebt daar 10(!) banen! Als daar niemand rijdt, dan lijkt mij 120km/u eerder een minimum snelheid dan een maximum! 100km/u gedurende de hele dag is belachelijk, je hebt mooie matrix borden? Gebruiken dan die dingen!
george zegt
10 banen snelweg.
Als U geen spookrijder bent heeft U er 5.
Als U spookrijder bent heeft U er ook 5.
2 banen voor vrachtwagens.
2 banen voor auto`s.
1 baan voor de Bugatti Veyron.
heloo zegt
hollanders kunnen gewoon niet rijden punt uit
Joost zegt
Vraagje: Wat zou een logische maximumsnelheid zijn op een 10-baans snelweg?
Antwoord: 200