Wie? Yenko, de eigenwijze Chevrolet-dealer die in de jaren ’60 de grootste motoren in de kleinste autootjes lepelde. Een naam die de harten van goed geïnformeerde muscle car-liefhebbers sneller doet kloppen wordt nu mogelijk in ere hersteld.
Don Yenko was een coureur en Chevy-dealer uit Canonsburg, Pennsylvania, die de meest bijzondere auto’s aan zijn klanten wist te leveren. Zo kwam hij in 1965 met de Yenko Stinger, een snelle Chevy Corvair waarvan hij in één maand 100 exemplaren bouwde voor de Sports Car Club of America om de succesvolle Shelby Mustangs op het circuit het leven zuur te maken. Toen Chevrolet voor modeljaar 1967 de Camaro ging bouwen, zag Yenko zijn kans schoon om daar een 7 liter groot bigblock in te sleutelen. Na aanpassingen aan de vering en het differentieel reden deze auto’s de Mustangs en Barracuda’s het snot voor de ogen. De auto was zo’n succes dat Yenko het op en gegeven moment voor elkaar kreeg om via GM’s special order program de auto’s reeds in de fabriek met de bigblocks te laten uitrusten.
In de jaren ’70 schroefde Yenko onder andere turbochargers op Chevy Vega’s. In 1981 bracht hij zijn laatste aangepaste auto op de markt, de Yenko Turbo Z gebaseerd op een Camaro. Het jaar daarna verkocht hij zijn zaak. In 1987 overleed hij toen de landing van zijn passagiersvliegtuigje uitdraaide op een crash.
Nu heeft Jeff Leopard, directeur van een marketingbureau en eigenaar van een originele Yenko Camaro, het idee opgevat om de merknaam nieuw leven in te blazen. Omdat het bijna 45 jaar geleden is dat de eerste Yenko-creatie het levenslicht zag komt er binnenkort een website, waarop tevens te lezen zal zijn over toekomstige projecten. Wij denken stiekem aan een Camaro met ZR1-motor, maar die bestaat al, dus waarmee het nieuwe Yenko op de proppen gaat komen zal ons benieuwen. Zodra er iets te melden is, lees je het in ieder geval hier. (via insideline)
koreantaxiproductions zegt
Chevrolet Matiz met ZR1 blok?
NLBUURMAN zegt
@koreantaxiproductions:
die is er nog niet, wel met Z06 blok:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/29/chevrolet-matiz-v8-met-550-pk
Ron het kanon zegt
Kanon, Dat is nou het echte werk.
ZwerverRoodbaard zegt
Zullen we dan nu Yenko krijgen voor Chevy al wat Shelby, AMG, M zijn voor de andere merken?
Beetje rare beslissing die ze dan maken aangezien ze de laatste tijd juist meer bezig zijn met de elektrische aandrijving op hun modellen.
Mij zul je niet horen klagen als er een Über-Camaro komt, maar laten we niet te snel gaan hopen.
lincoln zegt
yep ..
in die periode waren er autodealers die meer geld verdiende dan de fabrikanten ..
waarvan Yenko een hele beruchte ..
historisch gezien heeft die naam in europa geen tot weinig waarde ..
maar er zal op het web voldoende info te vinden zijn ..
Osca zegt
Yenko komt terug :D
sebastianchubasco zegt
Chevy Volt van Yenko?
Chevelle zegt
Inderdaad, GM is nu bezig met hun groene image en dan zal dit zeker niet meehelpen. Maaarja, dik hoor als er weer van dat soort modellen rond rijden zoals de Camaro’s en de Nova’s van vroeger met hun L-72 Big Blocks
RubenBaeten zegt
@iedereen: Dit is dus niet vanuit GM zelf. Het gaat om een marketingbureau dat Yenko als tuner opnieuw wil opzetten.
timberleek zegt
wat vet. eindelijk weer een “wij hebben er schijt aan”-bedrijf. lekker veel motor. lekker lomp. heerlijk
off-topic
he AB. waarom krijg ik geen reactie op mijn mailtje over mijn spotfoto’s?
Wessee zegt
Dit is toch helemaal geweldig:
jzaero zegt
@Wessee: leg daar maar eens een ZR1 blok in ;) haha
ZwerverRoodbaard zegt
Laat die gast van dat Marketingbureau maar aanmaken met z’n plannen want ik vraag me ernstig af of die tegen Hennessy Performance kan opboksen :S
Die hebben overal namelijk wel een pakketje voor om het tot 1000pk te krikken.
http://www.hennesseyperformance.com/
Wessee zegt
Ja kan wel wezen, maar Yenko heeft heritage, HPE niet.
Jesper zegt
@ jzaer: Dat zou heiligschennis zijn :o
Ik zeg laat maar komen, een Camaro die net ff een paar treetjes hoger staat dan de Challenger SRT8. :)
Rob USA zegt
Ik had al wat fotoshops gezien maar laat maar komen al zal je ze hier waarschijnlijk helaas nooit zien.
cardesigner@USA zegt
Goed hoor, ik houd wel van laagtoerige big-blocks.
Atakan zegt
Yenko..
Owjah, volgens mij heb je een camaro uit 68 van Yenko in 2 Fast 2 Furious?
Wessee zegt
@Atakan: Ja en nee, die Le Mans blauwe uit 2f2f is een replica en het is een 69er.
Klassiekerrally zegt
Hoera. Weer een marketingstunt.
Citrofiel zegt
Gewoon brute kracht uit een groot blok in een klein autootje. Er is weinig leukers dan dat! :D
Atakan zegt
@ Wessee: Ooh oke.. Tja d8 al maar De nissan skyline blijft het bruutst :)