Voor de neutrale kijkers is het minder fijn nieuws en voor Ferrari-fans al helemaal niet.
De Formule 1 is – net als het leven – niet eerlijk. Je kunt als coureur nog zo goed je best doen, als de techniek je in de steek laat is het klaar. Daar kwamen zowel Max Verstappen als Charles Leclerc tot twee keer toe achter dit seizoen. Dat is dan wel weer eerlijk.
Max had vooral in het begin van het seizoen problemen, maar nu is zijn grootste titelrivaal aan de beurt. Tot twee keer toe viel hij uit terwijl hij aan de leiding reed. Dat moet een van de meest frustrerende dingen zijn die je kunnen overkomen als coureur.
Dat de motor de boosdoener was in Azerbeidzjan, werd al vrij snel duidelijk. De Ferrari van Leclerc braakte namelijk blauwe rookpluimen uit. Wat het precieze probleem was heeft Ferrari echter voor zich gehouden.
De Italiaanse renstal geeft nu wel een update over de motorproblemen. Ze brengen geen goed nieuws. Althans, niet voor de Ferrari-fans. De power unit van Leclerc is namelijk niet meer te redden, zo laten ze weten. Verder treedt Ferrari niet in detail.
Wat zijn de consequenties hiervan? Nou, dit betekent dat Leclerc een gridstraf boven het hoofd hangt. Dat zal in eerste instantie afhangen van de turbo. Ferrari had namelijk al een beroep moeten doen op een derde turbo na de problemen in Spanje.
Zodra Ferrari nu een vierde turbo gebruikt moet Leclerc een gridstraf van 10 plaatsen incasseren. Als Ferrari besluit dat dit in Canada te doen is een tiende plaats het hoogst haalbare voor Charles tijdens de kwali morgen. Hij krijgt sowieso een gridstraf op het moment dat zijn nieuwe power unit vervangen moet worden. En dat gaat vroeg of laat gebeuren.
Het kampioenschap wordt er daarmee niet spannender op. Max loopt op dit moment al 34 punten uit op Charles Leclerc. Maar goed, we hebben nog 14 races te gaan, dus Ferrari heeft nog volop gelegenheid om terug te slaan.
Robert zegt
Och, een extra motor hoeft niet eens zo’n heel groot probleem te zijn, als je zo snel bent als een Red Bull of een Ferrari. Die situatie wist Mercedes vorig seizoen ook prima uit te buiten, door Hamilton met een nieuwe motor vanaf P10 te laten starten. Na een x aantal ronden reed hij al weer vooraan. En hij beschikte vervolgens over een motor die niet nog weer zeven of acht races mee hoefde te gaan, dus die kon weer wat verder kon worden opengeschroefd.
Richmond zegt
Precies en het geluk / betrouwbaarheid van Verstappen/ red bull kan ook opeens veranderen.
potver7 zegt
Mercedes kon dat vorig jaar alleen maar doen omdat hun motor een paar races bloedsnel was, en daarna volledig inkakte. Door ze vervolgens helemaal open te schroeven konden ze die gridstraffen heel makkelijk weer goedmaken in de race.
De power units van Red Bull en Ferrari zijn veel constanter in de vermogensafgife, dus die kunnen dat trucje niet zomaar na-apen.
Jeroen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flyerbunch zegt
Men gaat na FP2 beslissen of men de grid penalty in ca m’n Ada gaat incasseren of later..
flyerbunch zegt
Update: Ferrari gaat nu op de GP van Canada de grid penalty pakken! Charles Leclerc ontvangt voor de race van de Canadese Grand Prix toch een gridstraf van tien plaatsen voor het verwisselen naar zijn derde ‘Control Electronics’. Er wordt nog niet uitgesloten dat ook de turbo zal volgen en dat hij achteraan zal moeten starten. AMUS meldde dat de gridstraf in principe voorkomen had kunnen worden door Ferrari en dat het team moedwillig heeft gekozen de straffen in Montreal in ontvangst te nemen. In Canada is het doorgaans ‘makkelijker’ om in te halen en dus makkelijker om met een snelle auto een gridstraf te herstellen. Dat Leclerc tijdens de trainingen merkte dat inhalen lastiger was dan gedacht, is voorlopig nog niet bemoedigend en zou wellicht een reden kunnen zijn om de turbo toch nog niet te vervangen.