Potentiële 718-kopers die geduldig hebben gewacht krijgen hun beloning.
Je kunt zeggen van Porsche wat je wil, maar ze houden vast aan tradities. Vreemde tradities, in vorm van een Turbo-benaming voor de Taycan, maar ook mooie tradities. Zoals het in leven houden van de handbak op bijvoorbeeld de 718. Ook al is het langzamer, minder efficient en kan de auto op papier meer CO2 uitstoten dan een automaat. Wat in Nederland weer ongunstig uitpakt voor de prijs.
Toen Porsche de 718 Cayman GT4 en 718 Boxster Spyder onthulde werden PDK-liefhebbers -voor de verandering- eens niet op hun wenken bediend. Beide auto’s kun je enkel krijgen in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Wie een PDK wilde moest maar lekker voor wat anders shoppen, of geduld hebben.
Voor de groep die voor het laatste heeft gekozen is er goed nieuws. Volgens het Britse automagazine Evo introduceert Porsche later dit jaar de PDK voor zowel de Cayman GT4 als de Boxster Spyder. Je kunt je afvragen in hoeverre een automaat past bij deze rijdersauto’s, maar aan de andere kant: er is publiek voor. En deze klanten brengen geld in het laatje, dus waarom ook niet.
De 718 Boxster Spyder en de 718 Cayman GT4 leveren 420 pk en 420 Nm koppel. Beide auto’s accelereren in 4,4 seconden naar 100 km/u. Uitgerust met PDK kun je daar nog wat tienden van afsnoepen. Wanneer het merk deze modelvarianten met de Porsche Doppelkupplung exact gaat aankondigen is vooralsnog niet duidelijk. Nog effe wachten… pizza.
reactief zegt
Die lange bak verhoudingen schijnen niet ideaal te zijn bij de handbak.
Daarnaast is de meest hardcore 911 ook alleen PDK, want sneller op circuit.
Dus het lijkt me prima passen bij de GT4.
jiltjes zegt
Keuze is altijd goed!
Loek zegt
Ik snap het hele handbak-verhaal niet zo meer. Ja, ik rij zelf handbak (alleen omdat een automaat een dure optie was) en ik snap dat het lekker schakelen is. De nieuwe generatie dubbele koppelingen (in het bijzonder PDK) is steengoed en ook in een 718 GT4 zal dat een goede bak zijn. Het maakt mij geen donder uit wat voor bak er in een auto ligt – ik kan beide besturen – maar dat hele ‘je bent geen autofanaat als je geen handbak wil’, dat is echt niet meer van deze tijd.
laptom zegt
@720s: Inderdaad. Pdk is zo fijn op het circuit.
Foramen zegt
@720s: daarnaast is lekker flipperen met een snelle bak ook gewoon een goede interactie. Misschien wel een fijnere dan in zo’n bak roeren.
Loek zegt
@foramen: dat is ook zeker waar!
Dutchdriftking zegt
PDK is geniaal, maar in een speeltje past een handbak wellicht beter. Alleen dan wel eentje met iets minder lange overbrengingen. Het was wellicht nodig voor de uitstoot, maar het schiet zo wel een beetje z’n doel voorbij.
laptom zegt
@dutchdriftking: Ik ben het in vele auto’s eens dat een handbak fijner is op het circuit. Alleen bij Porsche is de pdk zo ontzettend goed dat ik op het circuit het liefste in een pdk model rij. Nog wel met flippers natuurlijk. Het is overigens geen echte automaat, het is een versnellingsbak met een geautomatiseerde koppeling. Dus geen koppelomvormer erin.
barendbotje zegt
Tegenwoordig faseren we richting het “Je bent geen autofanaat als je geen electrobak wil”, dit wekt mij wel zorgen
barendbotje zegt
Edit: Dit was reactie op @Loek: de site werkt echt nog niet naar behoren….
911targa zegt
De kop had ook kunnen luiden: “Goed nieuws voor snelle Porsche 718 GT4 en Spyder klanten”.
De auto wordt er immers sneller en zuiniger door, hoewel dat laatste de meeste Porsche-rijders niet zoveel zal interesseren.
Dat adoreren van een handbak vind ik vreemd. Ja, je moet zelf schakelen en dat moet je dan leuk vinden. Als je graag zoveel wil doen om vooruit te komen, neem dan een trapauto of fiets; dan mag je echt alles zelf doen om vooruit te komen.
De PDK schakelt snel, trefzeker en anticipeert op jouw rijstijl. Het verbruik daalt aanmerkelijk als je rustig rijdt, omdat de auto dan “zeilt”; de motor loopt stationair en remt niet op de motor af als je het gas loslaat. Dit in economy-modus, omdat de wel remt in “Sport” of “Sportplus” modus.
Kortom: ik denk dat de PDK auto de betere auto is.
cazzo046 zegt
PDK is superieur aan handbak, toch zou ik een handbak kiezen. Gewoon leuker om zelf te schakelen, dan maar iets langzamer en iets hoger verbruik.
angel083 zegt
Hij staat in order bij de dealer, verwachting is einde dit jaar , Wou voor gt4 gaan maar uiteindelijk voor spyder gekozen met het classic interieur., silver met rode kap.. nog even geduld
antielectrischeautos zegt
Nice, dat zou mijn keuze zijn, 1 vd 2 met de pdk bak erin, waarom zou dat niet kunnen in een rijders auto? Je kan alleen maar nog gecontroleerder en harder gaan, daarbij geeft voor mij een flippeebak toch echt het meeste “race experience”, win win