De Mercedes S-klasse met verbrandingsmotor heeft een toekomst.
Allemaal elektrisch? Als het aan Volvo ligt mag het gebeuren. Andere merken denken daar toch iets anders over. Iets met tegenvallende vraag. Bij Mercedes-Benz staan ze er niet om te springen om alles te elektrificeren. De EQS verdwijnt in de shredder, wat de Mercedes S-klasse met verbrandingsmotor des te belangrijker maakt.
Voorlopig blijft die plofmotor nog een plekje hebben onder de motorkap van de meest luxe Benz. Tegenover Autocar zegt Mercedes CEO Ola Källenius dat het merk stevig geïnvesteerd heeft in de verbrandingsmotoren voor de S-klasse. Er is zelfs meer geïnvesteerd dan normaal gesproken het geval is. Källenius doelt op motoren die een update krijgen met de facelift van de S-klasse in 2026.
Wat dat betreft is het een goede zet geweest van Mercedes om de S-klasse niet volledig te elektrificeren, maar het eerst te proberen met de EQS. Tijd heeft bewezen dat de markt nog niet klaar is voor een volledig elektrische S-klasse. Of in elk geval, het is nog niet zo’n succes dat de verbrandingsmotor in de prullenbak kan. Er is sowieso werk aan de winkel voor Mercedes om de S succesvol te houden, de huidige generatie is geen absolute verkooptopper.
De Mercedes S-klasse is altijd een belangrijk model geweest in bijvoorbeeld landen waar elektrificatie niet hoog op het lijstje staat. Ja, in Europa doen we goed mee. Maar in het Midden-Oosten zijn ze bijvoorbeeld gek op de S. En ambassadeurs over de hele wereld zitten ook maar wat graag achterin het vlaggenschip. Kortom, de Mercedes S-klasse heeft de verbrandingsmotor absoluut nodig.
BMW kiest voor een andere aanpak, door de 7 Serie en de i7 te combineren: zowel als ICE als EV. Mercedes voelt daar niets voor. De CEO zegt een dergelijk compromis niet te willen sluiten, zo’n platform voor ICE + EV zou namelijk gevolgen hebben voor ruimte in de cabine.
Kortom, het huwelijk met de Mercedes S-klasse en de verbrandingsmotor heeft nog lang te gaan. In elk geval nog enkele jaren na de facelift in 2026.
cdlop01 zegt
De nieuwe S moet vooral meer uitstraling krijgen en minder een grote E of zelfs C klasse. Gelijk ook weer een mooi dashboard ipv de achterlijke displays…. . En als laatste de afwerking en materiaalgebruik weer op niveau brengen……dat is echt hard nodig.
Marco Pachen zegt
Ik denk dat jullie hier te kort door de bocht gaan. Ja ik ben ook blij dat we er van de EQS niet te veel van gaan zien maar ik ben er zeker van dat als MB nu juist wel er voor gekozen had een volledig electronisch S bouwen (dus zoals BMW dat doet, op een bestaand platform) dat ze er dan veel meer van hadden verkocht!
De S is mijne inziens een vele mooiere wagen dan de 7 en de EQS is duidelijk een veel minder mooie wagen dan de S.
Klanten in dit segment geven volgens mij juist wel zoveel uit aan een comfortabele geelectrificeerde echt S.
Gemiste kans zou ik zeggen.
ouwedibbes83 zegt
Eens dat de EQS niet aanspreekt en de strategie van BMW ook voor de S-klasse toegepast zou kunnen worden. Als ik die CEO goed begrijp, zal de volgende generatie ook een gescheiden brandstof / hybride versie en electro model krijgen, hij gelooft immers niet in een gedeeld platform.
Willy500E zegt
Na bijna 6 jaar de eerste facelift? En dat terwijl de verkopen zwaar tegenvallen vooral omdat de auto niet aan de S verwachtingen voldoet. Hoe eerder de facelift hoe beter zou ik zeggen
mashell zegt
Mercedes klanten zijn conservatief, S-klasse klanten nog conservatiever dan een dominee met emiritaat op een SGP partij bijeenkomst.
Vandaar ook de EQS, voor de Mercedes klanten die wel progressief zijn.
Eigenlijk zegt de Mercedes CEO hier nu dat ze de brandstof motoren klaar hebben om tot het einde der tijden te blijven gebruiken of dat einde nu in 2030 of 2040 zal zijn.
p993 zegt
Zeer verstandig en begrijpelijk
verdebosco zegt
De strategie en de reactie van Mercedes is stuitend. Alle modellen kachelen achteruit, zowel qua design als aantallen, uitgezonderd de GLC.
Constante factor is Gorden Wagener, Head of Design. Hij moet weg. Ooit leverde hij nog redelijk sterke modellen, maar -uitgezonderd die GLC- nu is het hopeloos. Plakplaatjes op nietszeggende blobs. Dat is wat Wagener levert. Zelfs bij AMG.
Helaas kunnen we Bruno Sacco (rest in peace) niet terugvragen, maar de situatie is heel Urgent en selecteer een paar toppers, koop ze weg en ga aan de slag. Zonder Chinezen, maar met een Van den Acker, Groen of Busse. Zusammen. Schnell.
cdlop01 zegt
Helemaal eens. 30 jaar geleden was Mercedes mog technisch powerhouse, beste was nog niet goed genoeg. Toen kwam Jurgen Schrempp aan het roer en ging het zeer bergafwaarts met Mercedes en wat mij betreft nooit meer goed gekomen. Mercedes, Bmw, Audi zijn marketing, verkoop fabrikanten geworden, gericht op China en Azië, Midden Oosten. Veel modellen, veel bling bling. Kwaliteit is niet belangrijk meer, zelfs Duits ‘ Premium’ zijn oppervlakkige, inwisselbare ‘wegwerpproducten’ geworden.
Gelukkig zijn er nog fantastisch youngtimers te koop van de w126, w123 en w140…..nog steeds fenomenaal. Binnenkort gaan wij kijken in Duitsland naar een w126, 560sec….75k op teller. Donkerblauw, pullman interieur.
verdebosco zegt
Mooi zo’n SEC. Met de streepjes op de stof? Time capsule. Succes!
audirs3 zegt
Ze hadden gewoon dezelfde koers als de S klasse op het EQS platform moeten zetten. Best of both worlds.