Ok, beetje subjectieve kop, maar de peut gaat nu op sommige plekken voor 1,30 euro per liter. Best lekker toch?
Nog niet zo lang geleden was dat wel anders, record na record werd gehaald en volgens onze Haagse vrienden moesten we vooral lekker veel blijven lappen voor een litertje peut. Want meer centjes aan de pomp betekent meer centjes voor de Grieken en dat is wat we willen. Toch? We hebben immers zelf op ze gestemd. Nou dan…
Maar voordat dit stukje verzandt in een portie politiek geneuzel, het goede nieuws is dus dat we steeds minder betalen aan de pomp.
Dat komt zoals we allemaal weten door de steeds lagere olieprijzen en ondanks dat het grootste deel van de brandstof-opbrengsten rechtstreeks de schatkist indruppelen, dalen de prijzen aan de pomp (langzaam) mee. En dat scheelt. LPG is echt bijna gratis, de adviesprijs is 74 cent, maar als je een beetje zoekt krijg je dat ook voor een halve euro. Voor diesel-rijders is het ook feest, bij verschillende pompen kun je al voor 95 cent een litertje duivelsbloed kopen.
Daar is ondergetekende stiekem erg blij mee. Ik rij mijn dagelijkse kilometers in een oliestoker en ik betaalde nog niet zo lang geleden 1.53 euro voor een litertje diesel. Op een tank van 60 liter was dat maar liefst 91,80 euro. Tegenwoordig betaal ik 95 cent voor een litertje, op diezelfde tank van 60 liter kost me dat 57 euro. Dat scheelt me dus 34,80 euro. PER TANKBEURT!!!! Ik tank 1 keer per week en en snelle rekensom leert dat ik op jaarbasis 1809,60 euro bespaar.
En ik weet al wat ik met dat geld ga doen hoor. Ik ga dan toch maar die Jaguar kopen! Die is met deze benzineprijzen namelijk prima te rijden!
Imagecredit: Wokkelz via Autojunk
KEV9 zegt
Tikt hier ook hevig aan. 80l diesel voorheen tegen 1.48 c de liter nu…..tatataaaaaa 95.6 cent de liter
volvologisch zegt
Willen we meer of minder betalen voor brandstof?
MINDER, MINDER, MINDER…
norge zegt
@volvologisch: meer meer meer…
mrrallycross zegt
@norge: je bent niet goed!?
Stefje zegt
@mrrallycross: Wat jij en alle andere kortzichtigen niet schijnen te begrijpen is dat een lage olieprijs alleen positief op de korte termijn is. Op de lange termijn gaat dit gepaard met economische krimp wat betekent dat jij en ik straks weer midden in een crisis zitten. En we zijn die van 2008 al amper te boven.
560pkferrari zegt
@Stefje: hierdoor kunnen we wel weer aan andere dingen geld besteden, of is dat te kort door de bocht?
Stefje zegt
@560pkferrari: Dat is op korte termijn correct, maar inderdaad te kort door de bocht.
dampu020 zegt
@Stefje: we gaan zien
lambo4all zegt
@Stefje: leg uit? Voorlopig zit alleen Shell in een crisis. Of dat door lage olieprijzen komt of karma laat ik even in het midden.
Benz65 zegt
@lambo4all: Uh, deflatie, staatsschuld, uitgestelde aankopen.
@Fapfap:
Stefje zegt
@lambo4all: Het gaat niet alleen om Shell in Nederland, het gaat om de economie wereldwijd. Als die niet goed is dan is ie dat bij ons ook niet.
Lees dit even:
http://fd.nl/economie-politiek/1120816/inflatie-in-eurozone-daalt-weer-tot-onder-nul
vtechlover zegt
@lambo4all: shell in een crisis? Ze komen al tig jaren met vrachtwagens het geld binnen brengen..
cirkic zegt
@Stefje: Meen jij dit? je kijkt zeker veel tv?
Stefje zegt
@cirkic: Ja ik meen het, nee ik kijk weinig tv. Ik lees wel af en toe het nieuws en wat economische studieboeken.
fapfap zegt
@Stefje: Ja leg uit.
Volgens mij is de politieke uitspraak “goedkope olie is slecht voor de economie” namelijk maar een leugen om de kunstmatig hoge prijs goed te praten. Welk bedrijf (buiten oliemaatschappijen en banken om misschien, die beiden sowieso al door de politiek beschermd worden) heeft er nu last van een lagere olieprijs? Vooral bij producerende en logistieke bedrijven is een lage olieprijs zelfs beter, en voor Nederland schatkistenland ook omdat meer auto’s op de weg zijn die potentieel meer boetes gaan betalen.
Stefje zegt
@fapfap: Het is heel simpel; olie is wereldwijd een van de grootste aanjagers van de economie. Crashende olieprijs betekent dus krimp. Dat alleen al is heel slecht voor de economie. Want krimp betekent minder geld, dus minder winst, dus minder banen. Een neergaande spiraal dus.
Maar dit is niet het enige probleem.
Wat je nu ziet is dat de OPEC weigert de productie te verlagen, waardoor de markt verzadigd raakt. Hierdoor dalen de olieprijzen immens. Waarom doen ze dit vraag je je af? Nou, dat is heel simpel.
Kun je je jaren geleden nog de prijzenoorlog tussen Supermarkten herinneren? Alles moest goedkoper, iedereen onder kostprijs leveren, en uiteindelijk zijn er fusies geweest want er gingen een hoop supermarkten kopje onder. Nu zijn er de Jumbo en Albert Heijn en die gaan echt geen prijzenoorlog meer voeren, die hebben beide prima marktaandeel. Wie is er nu de dupe van? De consument, dus jij en ik. Want geen oorlog of concurrentie betekent dat de prijzen weer lekker hoog worden. Een brood is nu echt een stuk duurder dan het een aantal jaar geleden was, maar is er veel inflatie geweest..?
Dit is hetzelfde principe voor de olieproducerende landen. Het kost de VS ongeveer 30 dollar om een vat olie te produceren. Door de olieprijs daaronder te houden wordt het niet interessant om Noord-Amerikaanse olie te kopen en voor de VS dus niet interessant om te produceren. Het midden oosten probeert andere markten dus kapot te concurreren. En dat is heel slecht voor de wereldwijde economie.
Hoop dat ik het zo enigszins begrijpelijk heb uitgetikt :)
cirkic zegt
@Stefje: werk je bij de overheid?
carman6 zegt
@cirkic: daar hebben ze toch niet zulke slimme en logisch nadenkende mensen?
lekbak zegt
@fapfap: wat @stefje niet duidelijk maakt is waarom de lage olie prijs voor ons Nederland al helemaal slecht is.
Als de inkomsten dalen, gaan bedrijven minder investeren. Nederland is een grote speler wat betreft de innovaties binnen die wereld en een hele grote speler in de offshore business. Dit heeft effect op de bouwers van schepen en platformen, maar ook toeleveranciers. Het is een keten die echt ontzettend diep geworteld is in de Nederlandse economie. En een hoop bedrijven merken het nu al. Met name toeleveranciers die voorgaande jaren dusdanig veel werk hebben gehad daaraan dat ze niet genoeg divers werk meer hebben.
jzaero zegt
@lekbak: dat merken wij nu al, we hebben vorig jaar vrijwel niks voor de offshore gedaan, terwijl in 2014 dat 30-40% van onze omzet was. Dat immens grote verschil werd gedekt door een grote plus in een andere sector waarin we actief zijn, maar het volledig wegvallen van een complete sector zegt toch wel wat. Behalve klanten die in nichemarkten zaten die hadden wat te zeggen, maar zat je in de ‘standaard’ producten dan had je erg veel last van de huidige situatie. Bovendien ben ik er mee eens dat als eenmaal alle oliebedrijven klaar zijn met concurreren, er idd een hele sterke plus in de olieprijs gaat komen, door gebrek aan concurrentie of prijsvechters.
BJ zegt
@Stefje: Als je echt zoveel van economie begreep als je doet voorkomen, zou je ook weten dat we nog midden in de crisis van 2008 zitten. Dat het “sentiment” hier en daar beter wordt betekent niet dat de crisis voorbij is. Zolang centrale banken het monetaire stelsel aan het infuus hebben liggen met belachelijke maatregelen, negatieve rentes (hoeveel mensen denken wel eens echt goed na wat dat betekent..?!?!), en dit nog steeds meer lijkt te worden (in de VS uitgezonderd,maar ook daar zal binnenkort wel weer gestimuleerd moeten roden), is er nog steeds iets goed mis. Economie is niet zo ingewikkeld wat dat betreft. En dat hilarische misverstand over inflatie en deflatie… Inflatie is alleen belangrijk als je jezelf tot over je nek in de schulden hebt gestoken (lees overheden) of aan die schulden verdient wegens rente (lees banken). Verder is inflatie echt niet positief. Ga je echt geen eten kopen omdat het brood morgen 2 cent goedkoper is geworden? Kopen mensen geen electronica omdat ze weten dat die tv over een half jaar 100euro goedkoper is? Want bij electronica is het een zekerheid dat wat je vandaag koopt over een halfjaar goedkoper is.
Wat betreft die olie; je kan het ook de andere kant op redeneren. Als het economisch slechter gaat, daalt de prijs van olie wegens minder vraag. Dan is lage olieprijs niet de drijver maar de resultante. Ik zeg niet de waarheid in pacht te hebben, maar het ligt toch echt iets gecompliceerder dan wat hier in paar posts gezegd kan worden.
Stefje zegt
@BJ: Om te beginnen, dit is wat in 1 van mijn eerste reacties staat: “En we zijn die van 2008 al amper te boven.”.
Vervolgens. Vent. Really? Dat jij onderbuikgevoelens hebt is prima, maar dat je er weinig van snapt staat vast. Als jij echt denkt dat banken alles bepalen dan heb je het goed mis. Jij denkt zeker ook dat er een geneesmiddel voor kanker is maar dat die niet op de markt gebracht wordt omdat het financieel verstandiger is mensen langdurig ziek te houden?
BJ zegt
@Stefje: Vent? Wat is dat voor tekst? Maar vooruit. Amper te boven; dat suggereert op z’n minst dat we er zo’n beetje bovenop zijn, right? Of ben je net zo goed in Nederlands als in macro economie?
En dan illustreer je alleen maar mijn punt… Nul inhoudelijk reactie. Onderbuik? Kanker? Banken die alles bepalen? Waar haal je het vandaan?! Het enige wat ik zeg, is dat banken veel geld verdienen aan schulden (en indirect; dus een belang bij schuld hebben). Sterker nog; het is ongeveer de oorsprong van hun bestaan, net na dat mensen hun geld er in bewaring gaven. Punt. Ik denk dat daar bijzonder weinig niet aan klopt. En in de basis (mits juist uitgevoerd) is er ook niks mis mee.
Maar ik heb al wel weer genoeg gezien van deze discussie. Het is lastig discussiëren met mensen die zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk en feiten en meningen door elkaar halen, om vervolgens terug te moeten vallen op beledigen. Je klinkt als iemand die denkt dat economie exacte wetenschap is. Ergens ben ik wel benieuwd naar je achtergrond, maar aan de andere kant…. Couldn’t care less. Ga jij lekker nog een paar studieboeken lezen, dat schijn je zo nu en dan te doen.
Stefje zegt
@BJ: Ik quote gewoon even je eigen tekst: “Zolang centrale banken het monetaire stelsel aan het infuus hebben liggen met belachelijke maatregelen”.
Spijker. Kop. Mis.
Over de crisis. Hier heb je de beurskoers uit 2009:
http://www.beursaex.nl/jaaroverzicht/2009/
En hier die van 2015:
http://www.beursaex.nl/jaaroverzicht/2015/
Hij staat nu weer net onder de 400, dus eigenlijk amper beter. Wat ik direct al zei. Maar het is beter. Net zoals er nu ook weer meer banen zijn, meer huizen verkocht worden en de algehele economie in ons land weer wat op pakt.
Nog even een ander punt, ook een quote uit je vorige post:
“Want bij electronica is het een zekerheid dat wat je vandaag koopt over een halfjaar goedkoper is.”
Als je werkelijk denkt dat dit met inflatie/deflatie te maken heeft, dan snap je er echt niets van. Die tv is over een half jaar niet minder waard omdat er tijd verstreken is, die is minder waard omdat een half jaar later er een nieuwe standaard is en de tv’s van een half jaar oud dan alweer heel erg verouderd zijn. Als Audi elk halfjaar een facelift zou uitbrengen, dan zou je voor een pre-facelift toch ook niet hetzelfde betalen als voor die nieuwe facelift?
Je zegt dat het je weinig kan boeien wat mijn achtergrond is. Misschien is dat je probleem wel. Dingen boeien je niet, maar je schijnt wel overal een uitgesproken mening over te hebben. Dat strookt niet met elkaar. Fijne avond :)
1audi1 zegt
@BJ: Heb je zeitgeist gekeken haha? Je legt het echt op precies dezelfde manier uit.
BJ zegt
@1audi1: Nope, moest eerlijk gezegd googlen wat het precies was… Klinkt mij als veel losstaande zaken bij elkaar geveegd in 1 docu, maar verder ken ik de inhoud niet.
bikevscar zegt
@mrrallycross: Norge bedoeld vast meer meer meer “prijsdalingen”
meatpuppet zegt
Beetje een onnozele link naar Griekenland. Verder mooi nieuws natuurlijk!
47cars zegt
Voor hoelang dit nog gaat aanhouden.. Denk niet dat het super lang meer duurt. Voor nu lekker profiteren!
dieselaer zegt
@47cars: dit is niet zomaar afgelopen, zeker nu er ook nog aanbod uit Iran bij komt. Geniet ervan!
clarkson zegt
Mooi voor de medeweggebruikers. Ik en mijn tankpas merken er overigens niks van.
fapfap zegt
@clarkson: Mijn schoonmoeder op haar fiets anders ook niet
clarkson zegt
@fapfap: Misschien ook wel. Wie weet krijgt ze wel een nieuwe bel op haar fiets. En dat alleen maar omdat jouw schoonvader geld over houdt door de lage brandstofprijzen.
Sorry, maar ik kon even geen nuttiger antwoord verzinnen op jouw nuttige reactie.
fapfap zegt
@clarkson:
Ik ook niet, wilde alleen kenbaar maken dat niet alle medeweggebruikers baat hebben bij een lagere olieprijs.
m-tfsi zegt
“Paradijselijk” laag zullen de prijzen nooit worden in NL, dus gewoon tevreden zijn met hoe t nu is.
Heb nog 1,90 betaalt voor een litertje 98, vergeleken daarmee is de huidige ~1,50 wel erg prettig
Ik trek m nog een keertje extra door naar het toerenlimiet!
louisvdd76 zegt
@m-tfsi: net over de grens hier 1.22 in Duitsland voor RON98….
87sandyd zegt
@louisvdd76: 1.19 ??
Diesel overigens 94 cent
Dutchdriftking zegt
Mooi stukje weer. Ik geniet er ook van. €1,459 voor een litertje euro 98 ultimate. Daar word de VR6 rijder blij van!
norge zegt
En daar gaat mijn pensioen….
Nu het zo goedkoop is komen er nog meer auto,s op de weg….Lekker goedkoop file rijden …
mrrallycross zegt
Duurt niet lang meer denk ik, overheid kan nu makkelijk accijnzen verhogen op benzine zonder dat we het merken.
rulefollower zegt
1,10 voor de super gisteren in Luxemburg. Diesel iets van 0,87 en 95 een eurootje.
Ash zegt
Leest niemand deze post volledig ofzo?? Where in the world tank jij benzine voor 95 cent per liter?! Dafuq?!
autofanaat11 zegt
@ash: misschien lees jij het niet volledig, of je begrijpt niet wat met “duivelsbloed” wordt bedoelt. Maar lees eerst nog maar eens goed
nicolasr zegt
@Ash: Wat @autofanaat11 zegt… ;-)
KEV9 zegt
@ash: makro 020
damrakker zegt
@ash: duivelsbloed= diesel
Satansap = benzine
Lees het nog een keer, en do the walk of shame
motoragent zegt
@damrakker: Is satansap ook niet gewoon diesel?
damrakker zegt
@motoragent: kom @ash lopen we samen.
berlinetta zegt
@damrakker: Het is beiden diesel.
ej20g zegt
@ash: waar zegt hij dat je voor 95 cent een liter benzine kunt scoren? Volgens mij heeft hij het over diesel.
bmwtouring zegt
@ej20g: dat krijg je dan, als men de woorden “benzine” en “diesel” te gewoon vindt en graag kindertaal gebruikt: verwarring. Is gewoon Nederlands niet ok?
ej20g zegt
@bmwtouring: wat mij betreft is gangbaar Nederlands prima. Maar een beetje afwisseling qua taalgebruik vind ik ook wel prima moet ik zeggen.
bmwtouring zegt
@ej20g: Een beetje afwisseling wél ja.
Maar ik heb hier van sommigen de indruk dat ze zoveel mogelijk van het gangbaar Nederlands proberen af te wijken, en voor mijn part leest dat echt niet lekker.
Komt een beetje puberaal over…
ej20g zegt
@bmwtouring: ieder zo zijn ding denk ik. Ik kan me voorstellen dat je het wat onvolwassen over vind komen, er lezen immers veel mensen mee hier. Ik kan me er verder niet echt aan storen, dat komt denk ik mede doordat ik het meestal niet eens door heb dat er een minder gangbaar woord wordt gebruikt.
henkhupelschoten zegt
Dit vind de W108 leuk! En z’n baasje ook!
lekbak zegt
Ik krijg tegenwoordig zelfs toestemming van de werkgever om extra gas te geven en minder lange dagen te maken.
23,5 cent per liter!
Daarvoor heeft een collega laatst 35 ton gasolie gebunkerd. Exact het zelfde spul als voor op de weg, met een rode kleurstof toegevoegd. Wel ex. btw. uiteraard.
gerjan zegt
@lekbak: waar word nog rode diesel gebruikt? Dacht dat boeren enzo allang geen rode diesel mochten gebruiken ?
lekbak zegt
@gerjan: alleen in de scheepvaart nog. Daar is het ook volledig accijns vrij. Die 23,5 cent wordt dus ook nog aan verdient door de leveranciers.
Binnenvaart is gewone schone diesel, zeevaart mag wat meer meuk in zitten.
madmarky zegt
In de crisis eind 2008 ging euro95 nog voor €1,09 per liter:
http://static.tweakers.net/ext/f/Y6HmqsaYJXr5bWFXjNvGExhG/full.jpg
Ik weet dat de dollarkoers voor ons nu wat minder gunstig staat, maar voor mijn gevoel moet de brandstofprijs nog een heel stuk lager kunnen dan ie nu is.
FB_100002177943068 zegt
en dan nog zo’n reklame van een plug in sneu-bride ertussendoor :)
berlinetta zegt
Ik ben ook absoluuut blij met de prijzen. Ik rij 650 km per week op benzine dus elke cent goedkoper ben ik erg tevreden mee.
gerjan zegt
@berlinetta: waarom geen diesel rijden ? Of is dat vloeken?
87sandyd zegt
@berlinetta: wat doe je jezelf aan. Fiesta diesel rijdt 1 op 25. Dan hoef je maar 1x per 1,5 week te tanken. Ik rij iets meer dan 1000 km per week met de fiesta van het werk en red het net niet op 1 tank…
lekbak zegt
@87sandyd: dat is zuinig. Ik heb er twee gereden en in de stad en randstad zijn ze erg zuinig. Met 133 op de GPS echter stond de verbruiksmeter steevast tussen de 7,5 en 7,7 liter. Gemiddeld meestal 1:17,5 gemeten aan de pomp. In Duitsland is 9+ liter ook geen probleem.
Wel een zeer fijne auto overigens. Zou er zo eentje kopen mocht ik zoiets nodig hebben. Meer dan een goed uitgeruste fiesta heeft niemand nodig als je altijd alleen rijdt.
berlinetta zegt
@87sandyd: Ik ben een starter. Mag momenteel de auto van mijn moeder lenen. Heb nog geen geld voor een eigen auto en een leaseauto krijg ik voorlopig nog niet.
Edge zegt
En terwijl wij een gat in de lucht springen van €1,30 per liter, duiken ze in de VS hier en daar al vrolijk onder de dollar per gallon. Omgerekend zo’n €0,25 per liter…
87sandyd zegt
@Edge: daar waren ze al aan het zeuren toen een gallon 1,36 dollar kostte…
kobus1967 zegt
Janhendrikvanderdomme, nu komt mijn rekensom voor de PHEV niet uit. Maar even de staatssecretaris mailen voor een nieuwe subsidieaanvraag.
steelfighter zegt
Bij firezone Nootdorp zijn ze vergeten de benzineprijs aan te passen…. Daar kost een litertje competition 102 nog steeds 1,84? alleen euro 95 wordt aangepast. Toch maar naar BP gereden, scheelt 50ct liter
spykerboy zegt
Nou wat goedkoop, int verleden gooide ik mn m3 vol voor omgerekend 18 cent de liter… Dan is de prijs van 1.30 nog altijd stervens duur
janmetdelangeachternaam zegt
Kan je nagaan hoe goedkoop het nu wel niet in Saudi Arabië moet zijn
exclusieviteitsfreak zegt
Joepie, exoten rijden wordt terug betaalbaar !
str8six zegt
Prettig maar nog steeds veel te hoog met 70%+ aan accijns per liter. Gedoogde criminaliteit voor de eigen portemonnee van Den Haag.
goodolddays zegt
Laatst nog 1,25 getankt
rubberducky zegt
Lekker voor de portemonnee, maar we kunnen de wereldvoorraad maar 1 keer opmaken…
bertorelli zegt
Goedkoop is ook maar heel relatief.
https://www.unitedconsumers.com/tanken/informatie/brandstofprijzen-in-europa.asp
We betalen hier nog steeds véél meer dan over de grens namelijk.
Pordon zegt
Gisteren getankt voor omgerekend 0,35c p. Liter in Kansas City, Missouri
Jantje_555 zegt
In België zit de euro 95 bijna onder de euro, diesel al een half jaar
blaze3027 zegt
When This bubble pops. Gaan we de hoofdprijs betalen
drumstok zegt
Maar de NL overheid casht lekker door, ze zouden die accijns in verhouding tot de olieprijzen moeten gaan rekenen
flik2punt0 zegt
Lagere brandstofprijzen is altijd goed nieuws!
hpchannel44 zegt
Op korte termijn lekker, maar straks verdienen ze weer te weinig op de accijns, we gaan nou flink verhogen! Over aantal jaren gaan de prijzen van ruw vat olie weer omhoog, en dan bam betalen we 2 euro per liter.. Kwartje van kok is ook nooit terug gegeven…….
Homer55 zegt
1,36 voor een liter euro 95. Dat tankte ik voor het laatst 7 jaar geleden.