De toekomst van het model hangt aan een dun draadje.
Met de komst van de G30 5-serie zijn de ogen nu gericht op de nieuwe generatie 3-serie. De verwachting is dat we in 2018 kennis gaan maken met de G20 3-serie en bronnen berichten tegenover BMWBlog alvast een opmerkelijk nieuwtje.
Met de nieuwe generatie in aantocht stopt BMW met de GT variant van de 3-serie. Een hosanna-bericht voor ondergetekende, die zowel de 5-serie GT als de 3-serie GT nooit een aanwinst in het gamma van BMW heeft gevonden.
Het afgelopen jaar werd de 3 GT nog van een update voorzien. De reacties op DIT artikel waren gemengd, maar het overgrote deel was toch wel eens dat de GT de lelijkste 3-serie ooit is. Bovendien is het model apart gepositioneerd. Daar waar de 5-serie GT zich weet te onderscheiden dankzij het platform van de 7-serie, is de 3 oneerbiedig gezegd een verhoogde 3-serie. Aan de andere kant is de 3 GT wel dynamischer op het gebied van rijgedrag in vergelijking met zijn grotere broer.
Als we de bronnen mogen geloven zijn niet zo zeer de verkoopcijfers de reden waarom de 3 GT exit moet. Volgens de bronnen wil BMW slechts één ‘extra’ model naast de reguliere 3-serie. In het geval van de toekomstige G20 wordt dit de 4-serie Gran Coupé.
UPDATE 2 oktober 2018: de nieuwe BMW 3 Serie is inmiddels officieel onthuld, HIER vind je alle info en foto’s.
Dimglor zegt
Aan de verkopen zal het inderdaad niet liggen.
Wordt redelijk goed verkocht in België… zie ze toch enorm vaak rondrijden..
Alsook de Bmw 5 Gt..
Paar jaar geleden een maand of 3 stage gedaan bij Bmw dealer.
Werden verbazend veel 5 Gt’s afgeleverd..
fuxhound zegt
@dimglor: Welke BMW dealer was dat als ik vragen mag? Zit nu in mijn laatste paar weken stage bij een Belgische BMW dealer. :p
Dimglor zegt
@fuxhound:
Monserez in Kortrijk.
leaper035t zegt
@dimglor: Alpina-verdeler?
Dimglor zegt
@leaper035t:
De Alpina garage is Monserez te Aalbeke.
Is wel van dezelfde eigenaar ;-)
dunhozzie zegt
Champagne. Wat een hok is dit, blij dat het gaat.
loewie1984 zegt
@dunhozzie: dan ben ik een van de weinige die het wel een toffe auto vindt. Net als de Audi A7 trouwens.
dunhozzie zegt
@loewie1984: gelukkig maar, als we allemaal hetzelfde mooi vinden is het ook maar saai.
Tonnie zegt
@loewie1984: ik vind het ook wel toffe wagens, de 5gt vind ik overigens wel een stuk fraaier dan de 3gt.
inbedrijf zegt
@loewie1984: ik vind het ook een mooie wagen. Van standaard af maar wel ingetogen genoeg om bmw klasse te hebben. Als we het over een mislukte bmw moeten hebben dan is het toch wel de E71
boenderaar zegt
@loewie1984: sluit ik me bij aan! Ik vind de 3gt zelfs meer toevoegen dan een 4gc. Vind de 4gc namelijk niet zo bijzonder en nog minder praktisch ook.
fuxhound zegt
Lijkt mij wel vreemd dat BMW maar 1 extra naast de normale 3 wilt hebben, zeker als het niet aan de verkoopcijfers ligt.
Een tijdje geleden heb ik gelezen dat men de 6 Gran Coupé ook wou stoppen en dat er een 6 GT in de plaats zou komen. Al ken ik de details of de reden niet meer. Gewoon de naam veranderen (in beide gevallen) of zit hier meer achter?
bartteeuwen zegt
Voor mijn gevoel rijdt de huidige 3-er nog maar kort op onze wegen..
't Peugje zegt
@bartteeuwen: Alweer ruim 4 jaar. Valt mee…
bassx zegt
5GT geen aanwinst als je er naar kijkt misschien totdat je er zelf in hebt gereden. Wat een heerlijke auto om in te rijden.
DennisS65B40 zegt
@bassx: de hogere zitpositie en het beetje extra zicht dat je hebt? Heb alleen de F10 M5 gereden maar kan me niet voorstellen dat er ook maar een 5GT is die beter rijdt haha… alleen al hogere zwaartepunt los van dd motor
bassx zegt
@audir8v10: Nee het is een 7-serie platform waar alles om comfort gaat en niet het gevoel hebt dat je in een hoge auto rijdt. Ideale auto voor mensen die lange afstanden maken.
boenderaar zegt
@bassx: zelfde geldt wel een beetje voor de 3gt vind ik, misschien niet qua comfort. De hogere instap en binnenruimte van de 3gt vind ik ook echt prettig! Voegt naar mijn mening meer toe dan een 4gc.
naamloos3 zegt
Was deze auto niet bedoeld voor bedrijfsmannen die zuiniger aan moesten doen door de crisis?
Van een 7 serie naar een 5 serie stappen.
En dan een 5 serie GT nemen waardoor ze stiekem toch nog een beetje 7 serie reden.
Edge zegt
Ik vind de 3-serie GT ook niet echt onderscheidend genoeg om een significante meerwaarde te bieden. Het is het allemaal net niet, geen volwaardige SUV, geen stationwagen, geen sedan, geen coupé. Zo’n gekke gedachte vind ik het dan ook niet om hem te schrappen. De enkele koper die op dit moment voor een GT-model kiest, is ook vast wel voor een 3-serie sedan, 3-serie Touring of 4-serie Gran Coupé te porren. En mocht die hoge zit echt zo belangrijk zijn, dan kan BMW altijd nog met een Allroad-achtige hoog-op-de-poten 3-serie Touring komen. De kosten voor andere vering en een setje kunststof bumperkappen zullen ongetwijfeld stukken lager liggen dan de kosten die bij een model als de GT komen kijken.
rogers zegt
@edge: Ik heb voor een 3GT gekozen omdat deze aanmerkelijk meer beenruimte achterin heeft. Tevens is de kofferbak een heel stuk ruimer tov de sedan. De 5 serie was voor mij te duur en te zwaar. Ook ben ik altijd fan geweest van “hatchback’s “. Mijn huidige 3GT wil ik nog wel een jaar of 6 rijden en dan zien wij wel.
jpoers zegt
@rogers: de touring heeft ook een ruime kofferbak?? En brokkelt iets minder de kerstgourmet naar boven..
Francoiske zegt
@jpoers: Koffer van de touring is ruimer dan de sedan, maar niets in diepte vergeleken met een GT ;-)
Mars2 zegt
De BMW 3GT staat op het verlengde 3-serie platform, niet het standaard platform. Dat geeft wel extra beenruimte achterin. Met een aandeel van ca. 22% in de totale 3-serie verkopen zal dit model blijven naast de 4GranCoupe. Misschien alleen dat het volgende model 4GT gaat heten in plaats van 3GT.
Francoiske zegt
@mars2: Lijkt me ook logisch dat het een 4GT zal worden. Velen zullen het niet willen horen, maar op luxe/comfortabel-reizen staat de 3GT toch een trapje dichter naar een 5serie dan een 3serie.
leaper035t zegt
Aan de 5 GT ben ik intussen gewend geraakt. Net zoals bij de (gefacelifte) Panamera heb ik er een zeker respect voor ontwikkeld. De 3 GT daarentegen blijft de Quasimodo van het wagenpark. Afschuwelijk.
jorden zegt
Ja heb ik iets gemist of is de 5GT dan RIP? Deze werd vóór de normale 5 geïntroduceerd toch?
Edge zegt
@jorden: Yup, de GT werd in mei 2009 getoond en de sedan in november 2009. Ik weet alleen niet of ze ook ongeveer gelijktijdig de verkoop in zijn gegaan.
hight96 zegt
Haters? Okee ik ben eerlijk, het uiterlijk ben ik ook totaal geen fan van… Maar wat rijdt hij geweldig! M’n vader heeft er eentje, en heb er veel lol mee op de weg moet ik zeggen.
spidermann zegt
Ben ik de enige die het wel een aanwinst vind? Meer been- en laadruimte, de hond kan mee zonder station wagon formaat en zoooo lelijk is de 3GT nou ook weer niet.
Rick-dos zegt
Voor zover ik heb begrepen zal de huidige 5GT model ook de laatste zijn. De naam wordt 6GT. Het zal mij dus niet verbazen dat de 3 GT inderdaad niet meer bestaat maar dat dit technisch gezien gewoon 4GT wordt.
Ik persoonlijk ben van mening veranderd over de GT modellen in den beginne vond ik het niets maat zo’n 5GT en vooral na de facelift vind ik nu wel wat hebben. En volgens mij zijn de verkopen goed voor BMW. Dus nogmaals het zou mij hoogst verbazen als de 3GT model echt zal verdwijnen.
laraki zegt
GOED NIEUWS!!
mrrallycross zegt
Goedzo afschaffen dat lelijke hok
toniominestrone zegt
@mrrallycross: helemaal mee eens! De verhoudingen hebben nooit geklopt.
sjaakjwt zegt
Lekker interessant of ze de 3gt wel of niet verkopen. Als je ‘m niet mooi vindt, koop je ‘m toch niet?
kniesoor zegt
@sjaakjwt:
Het enig juiste antwoord :-)
pinut187 zegt
Zowel de 3GT als de 5GT in de prullenbak!
macmiller zegt
hoe lelijk die ook mag zijn, het rijd verdomd lekker.
autokuchi zegt
Ik ben er erg blij mee hoewel hij er inderdaad vanuit bepaalde hoeken wel vreemd geproportioneerd uit ziet, vandaar hondenhok… heerlijke reisbak met een hoop ruimte…
tkoote zegt
De huidige generatie 3-serie koop je sowieso niet voor z’n uiterlijk lijkt me, maar meer omdat het zulke fijne auto’s zijn. Lijkt mij een vreemde beslissing om zo’n model te lynchen als de verkoopcijfers OK zijn. Zie er in ieder geval veel meer rijden dan van de 4-serie GC. Over overbodig gesproken…
brankohyundai97 zegt
Komt er dan toch eindelijk een bmw 3,5? Leuk tussenmodelletje.
mercedesclk350 zegt
Het is echt geen lelijke auto. Hij is gewoon lelijker dan de 3 Serie die goedkoper is. Het voegt dus gewoon niks toe. Helemaal met de 4 Serie GC in het gamma.
cossiekiller zegt
Toch nog een mooi kerstcadeau. Dank u BMW
wijsneus zegt
Ben het grootendeels wel met de redactie eens. Echt mooi kan ik die GT modellen niet vinden. Maar de lelijkste? Daar spannen de Compact-versies uit eind jaren 90 toch echt wel de kroon.
dinges7 zegt
Weg met dat ding, gelijk dat monster van een 5 GT ook stop zetten!
grabtourismo zegt
Heb m nu een half jaar. Fijne machine wel shadowline en 19″ om af te maken. Hiervoor touring gehad. De ruimte in de 3GT is gigantisch vergeleken met sedan en touring.
solksagen zegt
De 5-serie GT is BMW’s grootste flop van het millennium, en in Nederland was de 3-serie GT in 2016 ook nog maar goed voor 5,7% van de 3-serie verkopen. De 4-deurs coupes zijn evenmin een succes gebleken. BMW gooit dus het roer om, de recente spyfoto’s van de toekomstige “6-serie GT” tonen een auto die meer neigt naar een Audi Sportback.
Afgebeeld naast de huidige GT: http://i.imgur.com/RF31rbP.jpg (spyfoto via topspeed.com).
Wat vooral opvalt, niet alleen vergeleken met de huidige 5-serie GT, maar zeker ook met de sedan en zelfs met Audi Sportbacks, is het gebrek aan motorruimte achter de voorwielen.
w0ut zegt
Heb 3 jaar geleden de 330d GT (F34) gekocht als vervanging voor mijn 320d Touring (E91?) . De twee wagens zijn helemaal niet te vergelijken. Hogere instap, veel meer beenruimte en zelfs grootste koffer oppervlakte van heel de BMW reeks. Koffer volume is ‘em niet de grootste door het aflopende dak. Voor het betere bocht en smijtwerk moet je ‘em inderdaad niet kopen. Maar als cruiser komt een touring niet in buurt.
Ik heb bewust dit model gekocht voor de extra luxe, zodat de buggy en bedje makkelijk in koffer kunnen en de vele ruimte achterin. Ik merk dat als bedrijfswagen hij in Belgie populairder is dan de touring en sedan. Bedrijf waar ik werk is zijn de 4GC en de 3GT nek aan nek.
w0ut zegt
Had trouwens van eerdere berichten op andere sites begrepen dat de 3GT en 4GC zouden samensmelten tot 1 model.
poeperman zegt
@w0ut: dat zou een regelrechte ramp zijn. De 4GC is prachtig, de 3GT afzichtelijk. Samensmelten lijkt mij onmogelijk, want dan krijg je een gewone 3 serie…
mashell zegt
@poeperman: kijk eens goed. 4GC en 3GT zijn dezelfde auto! Bij de 4 is de daklijn iets lager waardoor de kleinere raampartijen er wat beter uitzien maar verder is het gewoon een 3GT met coupe neus en voorkant. Bij mij op het werk parkeren een 3GT en een 4GC in dezelfde rode kleur (beide wagen vragen inderdaad om een felle kleur) naast elkaar en dan valt het op hoe weinig die modellen eigenlijk van elkaar verschillen.
schaap zegt
De lelijkste versie van een 3 serie was de eerste generatie BMW 3 Compact, nu de latere versie was geen haar beter. Daarmee vergeleken vind ik dit nog een schoonheid. Neit dat ik het een mooie auto vind, de 5 GT vind ik mooier. De mooiste versie van een 3 serie, is eigenlijk de 4 GranCoupé.
georgieporgy zegt
Mashell , Een 3 GT dezelfde auto als een 4 Gran Coupé?
De Gran Coupé ziet er toch wel heel anders uit , lager en gestrekter . Gewoon fraaier , neemt niet weg dat de GT praktischer en ruimer is. Hoewel de 4 Gran Coupé met zijn grote achterklep en neerklapbare achterbank ook heel praktisch is en vooral voor een coupé achtige koets.
georgieporgy zegt
Toch wel een verschil!
[img]http://static.autoblog.nl/gallery/BMW/3-Serie_GT_Facelift_2016/thumbs2/BMW-3-serie-gt-facelift-2016-005.jpg[/img]
[img]http://media.autoweek.nl/m/t6cym92bpiwe_600.jpg[/img]