Maar wacht, er is nog meer! Serieus.
Het fijne van autoshows is dat alle belangrijke bobo’s van autofabrikanten ook aanwezig zijn. Misschien is het je ontgaan, maar op dit moment vindt de Autosalon van Genève plaats. Laat nu juist op die plek een zwerm van afgevaardigden aanwezig zijn. Wanneer je deze lief aankijkt willen ze nog wel eens wat hete nieuwtjes vertellen. Of niet natuurlijk.
Zo raakten de heren van Autocar in gesprek met Andreas Preuninger. De man dat een nogal belangrijk zegje heeft binnen Porsche als het gaat om de GT-modellen. Op dit moment is de recent onthulde 911R de auto met een handbak die het dichtst bij de GT3 RS in de buurt komt. Het is echter een schande dat petrolheads die er eentje willen hebben buiten de boot vallen. Het is namelijk geen geheim dat alle 991 gebouwde exemplaren al dik uitverkocht zijn.
Preuninger is het ermee eens dat handbak-fetisjisten puristen ook aan hun trekken moeten komen en zegt dat de volgende generatie GT3 te bestellen zal zijn met een handgeschakelde zesbak. De GT3 RS ontspringt de manuele factor echter en blijft PDK-only. Daarnaast bevestigt de Porsche-man dat de GT-lijn uit natuurlijk ademende boxers zal blijven bestaan. Alleen de geplande GT2 krijgt de bekende turbokuur. Overigens zou Porsche overwegen om meer speciaaltjes á la 911R te bouwen want: cash money.
Als laatste sprak de man over de nieuwe 718 Cayman. De huidige Cayman GT4 heeft een zespitter (uit de 911) en dit zal ook het geval zijn bij de nieuwe 718 Cayman GT4. Geen viercilinder dus voor de heetste versie van de Cayman, hoezee.
nielsnl1 zegt
Eigenlijk wel jammer dat de Cayman GT4 geen 4-cilinder krijgt. Zou juist wel cool zijn als ze daar zo’n racy blokje van zouden maken :) doet het gelijk goed voor het imago van de downsize en is een leuk marketinverhaal i.c.m. de Le Mans auto
nielsnl1 zegt
@nielsnl1: oh en ja, de handbak op de GT3 is natuurlijk weer super :D
v60polestar zegt
@nielsnl1: iew nee alsjeblieft geen 4 cilinder, k word al allergies als k er aan denk!
mercedesclk350 zegt
@v60polestar: Idd, een echte Porsche heeft een zescilinder.
gtwillem zegt
@mercedesclk350: 968, 928, Carrera GT, 918 Spyder, 550A, 356. Allemaal echte Porsches zonder zespitter ;-)
mercedesclk350 zegt
@gtwillem: Uiteraard… Mijn reactie was een beetje verkeerd geformuleerd, ik probeer het even opnieuw:
Een echte goede Porsche van deze tijd heeft zes cilinders of meer.
gtwillem zegt
@mercedesclk350: Lastig. Kijkend naar de specs van een standaard 718 Boxster kan ik alleen maar onder de indruk zijn: 300pk! Gewoon de basis instapper. Ook met de prestaties is niets mis, integendeel.
Maar dat geluid van die atmosferische zespitter is moeilijk te overtreffen. En het zit denk ik ook een beetje ’tussen de oren’. Daarbij: Subaru heeft viercilinder turbo’s met 300pk uit 2-liter en die klinken ook goed.
mercedesclk350 zegt
@gtwillem: Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van “downsize-motoren” met turbo’s. Uiteraard moeten we met de tijd en het klimaat mee denken, maar Porsche hoeft zich niet te bemoeien met “BlueMotion”.
michaelb zegt
@gtwillem: Helemaal mee eens. Echter blijft het in de basis “slechts” een viercilinder, dus zal je altijd wel een turbogat houden.
norge zegt
@mercedesclk350: In een echte Porsche zit geen water..
mikkeloentje zegt
@v60polestar: Wat word je precies?
gtwillem zegt
@RubenPriest: Allereerst bedankt voor al deze goede nieuwsberichten.
Kleine aantekening: hij heet Andreas, geen Andrew ;-)
RubenPriest zegt
@gtwillem: Thx! Geen idee hoe ik opeens bij Andrew kom lol
gtwillem zegt
@RubenPriest: Kan gebeuren.
Rick-dos zegt
De Porsche 911 GT3. De enige Porsche 911 die je moet hebben. De rest is niet zo interessant.
crackdavid zegt
@Rick-dos: Niet zo interessant zegt ie. Heb je wel eens met een Carrera S gereden? Dat is ook gewoon een kanon.
Rick-dos zegt
@crackdavid: Ik heb op de GT2, GT2 RS en wat specials na alles gereden in de 911 range. Een Carrera is zeer zeker een goede auto, maar als je eenmaal plaats hebt genomen achter het stuur van een GT3 dan is de Carrera nogal gewoontjes.
borro4 zegt
@Rick-dos: ja en als je in een Veyron 0-100 doet is 0-100 in een GT3 ook gewoontjes. Blijft gewoon een ongelofelijke bak.
thefmanl zegt
Dit is goed de dag afsluiten
87sandyd zegt
@thefmanl: goed begin ;)
lolikbenbol zegt
Na 3 regels dacht ik, goh waar blijft het gezeur over de aantallen van de 911R, maar gelukkig kwam het al snel! Aangezien jullie ook zo in herhaling vallen nog maar een keer: hou eens op met zeuren. Er zijn 500 mensen die hem wel krijgen, en daar zit vast wel een ‘petrolhead’ tussen. Oh en “what if I told you” dat als je in auto’s belegt, je ook een beetje ‘petrolhead’ zijn om te schatten welke modellen interssant zijn.
evogt3 zegt
Goed nieuws voor de handbak liefhebbers. Maar maakt dit de 991 R niet een beetje overbodig?
888natan zegt
Goed nieuws? Mij maakt het niet uit.
evogt3 zegt
@888natan: een hoop andere mensen dus wel!
888natan zegt
@evogt3: je snapt(e) niet wat ik bedoelde ;)
Dutchdriftking zegt
Fijn hoor. Maar ach, doe mij maar een 993 turbo. Geel graag.
gtwillem zegt
@dutchdriftking:
Best lastig te vinden!
Maar ik heb een bijzondere voor je:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/283096431?asrc=st|as
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: helemaal gaaf. Alleen nog een GT3 3 spaak sportstuur er in.
joostvis zegt
De keuze om de huidige generatie GT3 RS te leveren met alleen PDK is simpelweg gebaseerd op het feit dat ze vervolgens extra geld kunnen binnen slepen met speciale edities als de 911R. Vind dit een beetje irritant worden, lever die pure GT3 RS gewoon met een pook man…
gtwillem zegt
@joostvis: Dat zou kunnen. Maar het kan ook te maken hebben met de snelheid. De GT3 RS is tegenwoordig zó snel, daar is lastig tegen op te schakelen. En prestatiecijfers en ‘Ringtijden zijn van groot belang. En dat is met PDK gewoonweg beter te behalen.
Dus een GT3 met handbak is dé auto om lol mee te hebben op de openbare weg, en de RS met PDK voor de maximale rondetijden.
soundgarden zegt
@gtwillem: als je hem kan betalen. Dat blije overdreven interessante gedoe, dit kaliber wagens zal ten alle tijden onbereikbaar blijven voor 99% van de mensen die deze app hebben en deze artikelen lezen. Hou het klein AB, maakt het leuker.
gtwillem zegt
@soundgarden: En je punt is???
xiran zegt
@gtwillem: dat we allemaal losers zijn die hopen op betere tijden. Want: als je een Porsche kan rijden heb je het gemaakt.
racerx zegt
@gtwillem: Dat ‘ie liever een review ziet van een kia picanto.
stephane8200 zegt
@racerx: ga hier rechts richting Autoweek.
exclusieviteitsfreak zegt
Is Porsche nu echt de enige die het begint in te zien dat echte liefhebbers nog altijd een versnellingspook prefereren ?
gtwillem zegt
@exclusieviteitsfreak:
Chevrolet (Camaro Z28/ZL1, Corvette Z06), Dodge (Viper, Hellcat), BMW (M2, M3, M4, M5, M6), Jaguar (F-Type, F-Type S), Audi (S1, S3, TT-(RS)), Alfa (Giulia QV), Aston Martin (V8 Vantage), Honda (Civic Type-R), Nissan (370): er zijn er nog zat ;-).
exclusieviteitsfreak zegt
@gtwillem: De modellen die je opsomt zijn inderdaad interessant te noemen, daar is op zich niets op aan te merken, echter, als artist en wetenschapper prefereer ik hedendaags eerder Rolls Royce : http://www.rolls-roycemotorcars.com , Bentley : http://www.bentleymotors.com , Mercedes-Maybach (AMG é Brabus) : http://www.daimler.com , — > : http://www.mercedes-amg.com , — > : http://www.brabus.com , de topmodellen wel te verstaan bij deze laatste drie, voor het overige ben ik ook een liefhebber van Aston Martin, BMW (vooral de nieuwe 760 Alpina), Pagani : http://www.pagani.com (vooral de Huayra), Bugatti : http://www.bugatti.com (vooral de Chiron, gaat besteld worden), Porsche : http://www.porsche.com (vooral de Cayenne Turbo S), en nog enkele andere merken trekken mijn aandacht, en zullen allemaal op verzoek van een versnellingspook voorzien worden eens ik de orders ga plaatsen. Ik ben dan ook met een zeer unieke opzet bezig.
lincoln zegt
@exclusieviteitsfreak:
Cool .. Breng je ook de zwengelraampjes weer terug ??
exclusieviteitsfreak zegt
@lincoln: Waarom niet als de constructeur in kwestie er mee akkoord gaat . . .
gtwillem zegt
@exclusieviteitsfreak: als artist en wetenschapper heb je een relatief eenvoudige smaak. Precies wat de gemiddelde Rus, Arabier of Monegask kiest. Prima auto’s, daar niet van. Maar niet echt bijzondere keuzes, op de Pagani na dan.
Tweede probleem: alle door jou genoemde modellen hebben enorme turbomotoren met bizar veel koppel. Er zijn weinig handbakken die daar mee overweg kunnen. De handbak in de BMW M5 en Dodge Hellcat zijn heavy duty exemplaren. Maar een Bugatti met handbak: succes.
Of wacht, troll, happen, ik. Ik ga maar even een biertje doen ;-).
exclusieviteitsfreak zegt
@gtwillem: Ik hou nu éénmaal van natuurlijkheid en élégantie, niet van opgefoktheid tot-en-met met kleuren en dergelijke, en wat de Bugatti betreft, dat zal in overleg zijn . . . , en voorts zijn mijn collega’s in de wolken met mijn opzet . . . , schol alvast . . .
gtwillem zegt
@exclusieviteitsfreak: Maar hoe ga je die auto’s voorzien van een handbak?? Er zijn gewoon geen handbakken die het vermogen en koppel aankunnen. Of je moet naar de oude GM handbak terug verlangen. De bak die in de Lotus Omega/Corvette ZR-1 geleverd werd. Of de handbak van de Viper. Rudimentaire bakken. Zware koppeling. Traag. Zwaar. Lastig.
Bij alle auto’s die jij noemt is een automaat een véél betere keuze.
exclusieviteitsfreak zegt
@gtwillem: Wetenschap is wetenschap, in welke vorm dan ook, een doorontwikkeling zal er komen . . . , ben ook bezig met een nieuwe visie over het universum, er is een nieuw ruimte-afstands-record bekomen, en dat is mijn inspiratie-bron als artist . . .
nicolasr zegt
Ik heb laatst het genoegen gehad om in een 991 GT3 te mogen sturen en ik heb de handbak geen moment gemist. Die PDK is zo snel, zo goed, dat overtref je niet zomaar. Misschien als je Walter Rohrl heet ofzo, maar voor 99% van de bestuurders is die PDK-bak het beste dat Porsche kon doen.
Ik merk het vaker hoor. Ik heb ooit de fout gemaakt om een BMW 130i te kopen met handbak, omdat “dat zo lekker sportief is”. 75% van de tijd stond ik ermee in de file, met een verkrampt linkerbeen tot gevolg, 20 % reed ik in gewoon verkeer, dus helemaal niet sportief en de resterende 5% (wat nog rijkelijk hoog is ingeschat) kon ik boenderen met de handbak.
En was dat het waard? Absoluut niet. De automaten van tegenwoordig zijn zo goed, die doen precies wat je wil, maar dan sneller, beter en mooier.
Koop je een auto puur en alleen voor op het circuit, dan is een handbak misschien een optie, maar aan de andere kant, als een handbak zoveel beter is, waarom rijden ze in de Formule 1 dan al jaren met flippers?
gtwillem zegt
@nicolasr: een handbak is tegenwoordig zeker niet béter dan een automaat. Je kunt er niet tegen opschakelen.
Echter, de handbak zorgt wel voor een beetje extra ‘beleving’. Je bent lekker bezig. Dus bij een sportwagen kan ik een handbak zeker waarderen.
Juist bij een GT3 of ander circuitspeeltje begrijp ik de automaat juist wel: zo’n GT3 is zo snel dat het wel lekker is dat je constant je handen aan het stuur kan houden.
87sandyd zegt
@gtwillem: zelfs tegen een simpele dsg van een golf 5 gti kan je met een handbak niet tegen op.
En die pdk is gewoon een juweeltje. Zo goed, zo snel, zo precies, met een lekkere klap in de rug af en toe. De ZF bak in mijn 328i is heerlijk hoor, maar die pdk doet praktisch alles perfect. Al ben ik ook blij met de handbak in mijn ST fiesta, dat vind ik ook heerlijk
Dutchdriftking zegt
@nicolasr: ach voor de dagelijkse auto is een automaat altijd beter. Maar een GT3 is een 3e 4e of 5e auto. Die wordt alleen maar voor plezier ritjes gebruikt en is dus daarom als handbak te prefereren.
BaRa zegt
@nicolasr: De voorkeur voor een handbak heeft NIETS te maken met efficiëntie maar ALLES te maken met de ervaring die het handschakelen je biedt. Scheren met een wegwerpmes en een spuitbus scheerschuim is ook sneller dan zelf je schuim kloppen en dan met een open mes aan de slag gaan. Maar zowel het wegwerpmes als de automaat bieden geen ruk charme of betrokkenheid.
mrrallycross zegt
De aanhouder wint
dutchcorvette zegt
Doe mij maar een automaat