Het klinkt vreemd, maar toch is het goed nieuws dat de Model 3 een kleinere frunk krijgt.
Een van de voordelen van een elektrische auto is de extra kofferbakruimte die je krijgt. Want waar de meeste auto’s tussen de voorwielen een grote verbrandingsmotor hebben zitten, hebben elektrische auto’s dit uiteraard niet. Daarom dat veel EV’s, waaronder de Tesla Model 3, een kofferbak voorin hebben. Deze kofferbak staat ook bekend als een frunk, kort voor front trunk.
Die frunk van de Tesla Model 3 is sinds kort echter een stukje kleiner geworden. Dat schrijft Electrek op basis van ingezonden foto’s van klanten. Het is onduidelijk hoeveel het verschil is in liter, wel kunnen we goed zien dat de nieuwe frunk een stukje smaller is geworden. De ‘oude’ frunk heeft onderin aan beide kanten inhammen, maar die inhammen beginnen bij de nieuwe frunk een stuk hoger. Ook lijkt het erop dat de nieuwe frunk van bovenaf gezien een stukje minder hoog is. Zo zitten twee schroefgaten boven de frunk, die bij de nieuwe Model 3’s verder weg van de kofferbak lijken dan bij het oude model het geval was.
Dit klinkt in eerste instantie als slecht nieuws. Je krijgt immers minder opslagruimte voor exact hetzelfde geld. Toch is dit mogelijk juist goed nieuws. Zo wordt de Model Y verkocht met een warmtepomp, een apparaat dat ontzettend handig is voor de Nederlandse winter. Deze kan bijvoorbeeld de warmte die je accu produceert gebruiken om het interieur te verwarmen, terwijl het je accu afkoelt. Die Model Y is gebouwd op hetzelfde platform als de Model 3, daardoor ligt het voor de hand dat de kleinere bolide deze warmtepomp uiteindelijk ook zal krijgen.
Electrek wijst er dan ook op dat de Model S vroeger een grotere frunk had. Gedurende de productie werd deze echter kleiner, om plaats te maken voor een elektromotor op de vooras. Het zou dus niet voor het eerst zijn dat Tesla kofferbakruimte wegneemt om er iets anders voor in de plaats te geven. De site benadrukt wel dat het vooralsnog een theorie is. Tesla heeft zelf nooit iets gezegd over de komst van een warmtepomp naar de Model 3. Maar het kleiner maken van de frunk, zou hier wel een eerste aanwijzing voor kunnen zijn.
Overigens gaat Electrek ook in op twee andere geruchten die momenteel rondzwerven. Zo schreef Drive Tesla Canada dit weekend dat de Model 3 iets andere koplampen krijgt, waarbij de richtingaanwijzer een aparte lens heeft ten opzichte van de rest van de lamp. Ook zou de achterklep een elektromotor krijgen, waardoor deze met een druk op de knop te openen is. Beide geruchten heeft het doorgaans goed geïnformeerde Electrek niet kunnen verifiëren, neem deze twee stukjes info dan ook met een grote korrel zout. De kleinere frunk heeft de site wél kunnen bevestigen bij meerdere klanten. De Tesla Model 3 krijgt dus sowieso een kleinere kofferbak, voor andere wijzigingen moeten we het twitterkanaal van Musk maar in de gaten houden.
flutterby zegt
Wel raar dat je nu enkel de “nadelen” krijgt maar niet de voordelen.. Als je deze dagen een Model 3 in ontvangst neemt zal je we balen dat je warmtepomp mis loopt.
mcshine zegt
@flutterby: ik heb het nog nooit gemist eigenlijk. Wat voegt het toe?
hiostu zegt
Minder verlies van bereik tijdens de winter. Model 3 gebruikt nu een simpele gloeidraad om interieur en accu te verwarmen. Zo’n draad heeft efficiëntie van 100%. Echter een warmtepomp ongeveer een efficiëntie van 300%. Dus minder energie nodig om interieur en accu’s te verwarmen als het koud is. Duurt alleen wel iets langer voordat het interieur warm is.
lekbak zegt
@hiostu: mijn 16 jaar oude airco leverde in de hittegolf na ongeveer 3 seconden koude lucht. Hoezo duurt het langer voordat je warmte hebt dan?
Overigens kan je over het rendement helemaal niks zeggen. Dat is volledig afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij -10 is dat nooit van z’n leven 300%, bij +15 kan dat heel goed ver boven de 300% zitten.
911targa zegt
Een efficiëntie van 300% is wel geweldig. Je gebruikt dus 1kWh en krijgt er 3 kWh voor terug. Zoiets zouden ze op grote schaal moeten toepassen, zodat het energievraagstuk is opgelost.
bimmerw zegt
@911targa: dat klopt inderdaad bij warmtepompen, met 1kWh elektriciteit haal je ook nog warmte uit de lucht waarmee het rendement boven de 100% komt. Zoek maar eens op Coëfficiënt of Performance.
flutterby zegt
@911targa: 1 kWh aan stroom voor 3 kWh aan warmte. Die 2 kWh aan warmte moet nog wel ergens vandaan komen. Dit kan water of lucht zijn tot ongeveer -7 graden, al zullen de betere varianten nog verder gaan.
hiostu zegt
Misschien even inlezen
An Air Source Heat Pump (ASHP) will typically produce around 3kW thermal energy for every 1kW of electrical energy consumed, giving an effective “efficiency” of 300%.
flutterby zegt
@hiostu: de Model 3 laad dacht ik de motoren minder efficient draaien om warmte te creëren. In ieder geval voor de batterij.
fanboy zegt
@mcshine: Wat rijbereik op koude dagen. Maar met het gemiddelde prutweer is de restasrmte van de aandrijflijn vaak al genoeg.
Alleen op de koudere dagen zal het schelen. Ook om de accu op te warmen zal het schelen, als hij daarvoor gebruikt gaat worden.
fanboy zegt
Het moet toch hilarisch zijn om te werken bij Tesla. Je verandert wat aan de auto en je kijkt hoe lang het duurt voordat iemand het opmerkt en met wat voor theorieën.
moveyourmind zegt
Dat ze niet gewoon een aantal zonnepanelen onder de kap van de frunk stoppen…
Met een beetje passen en meten kunnen er makkelijk een stuk of zes kleine in.
doublechevron65 zegt
Nutteloze bijdrage. Het zou kunnen zijn dat… Misschien? Die en die zeggen… Oké jullie zijn geen journalisten, maar toch mag ik van dit platform meer verwachten als zo’n leeg verhaal.
lekbak zegt
“Warmtepomp”, dat is toch gewoon een airco die met wat regelkleppen ook kan verwarmen? Kwestie van binnen en buiten om kunnen draaien, zo werkt dat bij airco’s EN warmtepompen van huizen ook.
flutterby zegt
@lekbak: ja, er zijn een paar kleppen extra nodig. Niets anders dan de koelkast in je keuken.
mikee368 zegt
https://youtu.be/eGffUODWWS
Zoals deze industry expert zegt, ze gebruiken de octavalve bij de Model Y en dit is een complete revolutie in het verwarmen van een voertuig. Vooral het kleine formaat hier van en toch flinke efficiëntie en alles maakt het een zeer bijzonder product.
Als fit in de Model 3 toegepast zal gaan worden kan je een gemiddelde toenamen van 10% verwachten in actieradius.
Zeer interesant dus
autopetje zegt
De kofferbak van tesla worden kleiner en de verhalen van Hayte worden groter. Wat een verhaal zeg.
padoempats zegt
Een airco is ook een warmtepomp…
mikee368 zegt
maar geen baan brekende octavalve.
https://youtu.be/eGffUODWWSE
Hier een echte industry expert die er meer over uit legt.
potver7 zegt
Dus als ik het goed begrijp is de frunk al kleiner, ook al zit die warmtepomp er nog niet in. Die twee ontwikkelingen hebben dus niks met elkaar te maken. Speculeert u dus nog maar ff door…
chills zegt
Een andere theorie is dat de trunk van de Model 3 nu overeen komt die van de Model Y: kostenbesparing dus.