Volgens een grote baas binnen BMW duurt de SUV-hype niet lang meer.
Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de wegen momenteel vol stromen met grote, logge auto’s. Want de hoge zit van een MPV is fijn, maar die zien er nogal duf uit. Dus schakelt de trend van MPV’s naar SUV’s en crossovers. Dat zien we al jaren. Marketingtechnisch klopt dit ook wel, want de auto’s zien er inderdaad wat stoerder uit dan hun niet-crossover-broers. In de praktijk zijn het saai samengestelde voorwielaangedreven gebakjes die dezelfde motor en specificaties hebben als hun lage broertjes, terwijl laatstgenoemden zuiniger, meestal even praktisch en vaak zelfs goedkoper zijn. En wat betreft dat ene grasveld per jaar waardoor je denkt: oef, gelukkig heb ik voor de Captur gekozen: daar was je met een Clio ook wel doorheen gekomen.
Niemand valt voor die onzin toch? Nou, iedereen valt voor die onzin. Met de Q2, X2 en GLA doen de ‘grote drie’ uiteraard ook gezellig mee met deze trend. Het resultaat zijn drie keurige auto’s, ware het niet dat een A3, 1 Serie of A-Klasse ook keurig is. En bij deze dure merken loopt het prijsverschil op tot duizenden euro’s.
De hoge zit zorgt ervoor dat mensen zich groot en machtig voelen op de weg, maar omdat iedereen tegenwoordig in een SUV of crossover rijdt, gaat dat ook niet meer op. Gaat die waanzin ooit nog stoppen dan? “Waarschijnlijk wel”, aldus Ralph Mahler, hoofd planning en strategie voor BMW in de VS. Het Beierse merk heeft ondertussen een goedgevulde modellenrange waar de verdeling in verkopen tussen SUV’s en ‘normale’ auto’s ongeveer 50-50 is. De strategie van de X-lijn is dan ook ingespeeld op de behoeften van de autokoper, al zorgt vooral de 2 Serie Active Tourer voor een geweldig imago.
Mahler denkt uiteraard dat de hoge-auto-trend niet eeuwig zal duren. “Zodra het verschil uiteenloopt tot 70% voor de SUV’s, zullen mensen weer denken: ik wil niet zoals iedereen een SUV hebben, ik wil anders zijn.” Oftewel: je wilt een vermindering van SUV’s? Koop SUV’s! Raar, maar het klopt wel. Want aangezien de hoge zit van jouw SEAT Arona toch niet hoger is dan de Volvo XC60 of Skoda Kodiaq die voor je rijdt, is het weer tijd voor iets anders.
Hoe dit in Nederland zal uitpakken is onbekend, want Nederlanders zijn juist gewoontedieren. Wij vrezen dat als 7 van de 10 Vinex-huizen een crossover voor de deur hebben staan, de overige drie juist sneller geneigd zijn om ook zo’n auto aan te schaffen. Een gevalletje sounds good, doesn’t work, dus.
Meer lezen? Check ook de tijdloze column SUV’s zijn zielig (1000+ reacties).
lincoln zegt
NLers zijn geen gewoontedieren ..
De meeste zijn zijn al ouwe lul ambtenaren op hun 18de ..
tttijn zegt
@lincoln: yesssss
cossiekiller zegt
Ik wil geen Suv meer. Ik wil iets dat nog wat hoger is zodat ik boven al dat plebs met wannabecrossovers kan uitkijken.
Loek zegt
@cossiekiller: zoiets?
cossiekiller zegt
@720s: Perfect. Maar niet in ’t grijs.
sntial zegt
Uw URL is nog groter also F-650 op de afbeelding
sntial zegt
@sntial: als de *
Ram-G-maN zegt
@sntial: *groter dán de
Ram-G-maN zegt
@automotivedesigner: **“Nééééééé, gróter hè!”
robert110 zegt
@cossiekiller: Een verhoogingssetje doet wonderen.
Jochen zegt
@cossiekiller: F650 doen dan maar
flutterby zegt
@jochen: met de F150 kijk je ook al over cross-overs heen hoor. Bizar groot ding..
kobus1967 zegt
@cossiekiller: zo is het luister naar Wouter, Dodge Ram is het helemaal.
snorrie zegt
Over 10 jaar rijden we allemaal in een vrachtwagen.
Geen idee welke hoge zit daarna komt.
tjorque zegt
@snorrie: https://goo.gl/images/DaPbQR
snorrie zegt
@tjorque: het zal me niet verbazen.
lekkaah zegt
@tjorque: https://goo.gl/images/C3cjBQ
tjorque zegt
@lekkaah: goed idee ja, maar vergeet dit accessoire niet dan
https://goo.gl/images/mqzowC
risl zegt
@snorrie: straaljager. En daarna Space shuttles.
robert110 zegt
Ik hoop het, dan krijg ik weer meer overzicht vanuit mijn terreinwagen.
tjorque zegt
Ik hoop dat hij gelijk heeft!
lekkerlinksrijden zegt
Dan koop ik wel een RR
turbotoll zegt
Dik-nekken kopen een X5.
Mensen die kunnen rijden een M5.
civicfk3 zegt
@turbotoll: M5 = MX-5 zeker
geenidee1975 zegt
Denk dat ‘ie gelijk heeft: binnen drie jaar wordt de trend gebroken. Wedden om een liter diesel?
moveyourmind zegt
De SUV verdwijnt uiteindelijk om plaats te maken voor de ALH, de Active Live Hearse.
Wordt in de nabije toekomst hét meest populaire vervoermiddel te worden onder de huidige generatie babyboomers, die nu nog een SUV prefereren.
http://blog.consumerguide.com/wp-content/uploads/sites/2/2017/05/Lincoln-MKT-by-Parks-Superior.png
tjorque zegt
@moveyourmind: eindelijk een deelauto systeem met dikke V8! ?
kirdian zegt
@moveyourmind: @lincoln .. kijk je even mee?
autodidact zegt
Ik hoop dat ik de dag dat dit bericht bewaarheid wordt in levende lijve mee mag maken
iphonistvongates zegt
Hoe groot is die BMW baas dan? Groter dan 1,76 meter? Is dit dezelfde grote baas die onderdeel was van het onderhandelingsteam in de US of A? Gaat BMW de VS en al haar SUV-lovers verhuizen naar een andere dimensie? Wanneer moet deze grote baas weer eens een drugs-test doen voor BMW HR-management? Ik blijf mijn voorkeur voor de SUV houden, ook over 36 maanden en verder.
Rick-dos zegt
Ik zie liever een SUV dan zo’n zaaddodende station of MPV.
stuurloos zegt
@rick-dos: Bij zaaddodende station denkt de zoekmachine heel sterk aan de Toyota Avensis.
lekbak zegt
@rick-dos: Zo’n zaaddodende station of mpv heeft nog praktisch nut. Die suv is vooral groot en inefficient van buiten en matig van binnen. Letterlijk nergens beter in dan een mpv.
Rick-dos zegt
@lekbak: Jawel. Een SUV is beter in het niet doden van je zaad.
lekbak zegt
@rick-dos: Het feit dat ouwe lullen vooral suv’s rijden en jonge vruchtbare vaders stationwagens en mpv’s rijden spreekt dat nogal tegen…
flutterby zegt
@lekbak: Peugeot doet dat goed met de 5008. Het interieur van een MPV en exterieur van een SUV.
Overigens bied een cross-over gewoon meer ruimte ter opzichte van een hatchback, zonder dat het parkeren lastiger wordt. Het is toch van de zotte dat wij als langste volk allemaal in kleine autootjes rond rijden?
lekbak zegt
@flutterby: Ik ken die auto niet specifiek van binnen maar heeft die een lage vloer dan?
Overigens zijn de meeste crossovers gewoon een hatchback die hoger op z’n poten is gezet. Waardoor ze minder veilig, zuinig en comfortabel zijn.
peug206 zegt
@lekbak: relatief lage vloer. En er is beter in te zitten dan de vergelijkbare duitse concurrentie (althans achterin en je niet boven de 1m80 bent).
BaRa zegt
@rick-dos: lol. Zit je nu serieus te beweren dat een SUV niet zaaddodend is? Die bakken zijn on-me-te-lijk saai. Net zoals het gros van de auto’s op de weg, overigens. Doen alsof dat niet zo is, is een mooi staaltje van ‘jezelf een rad voor de ogen draaien’.
Rick-dos zegt
@bara: Nee, wat ik stel is dat ik liever een SUV zie dan een zaaddodende MPV of station. Als ik moet kiezen zeg maar.
Ik zie liever een X2 dan een 2 serie gran tourer. Ik zie liever een RR Velar (of welke RR dan ook) dan een Mercedes E station. Ik zie liever een Toyota C-HR dan een Toyota Avensis Verso. En ga zo maar verder.
Of ga jij mij vertellen dat je blijer wordt van een 2 serie gran tourer, E klasse station of Avensis Verso?
faithnomore zegt
@rick-dos: waarom? Als ik rond mij kijk zijn SUV’s vooral de auto van de mama’s.
Daarnaast ook de auto voor mensen met 3 kinderen, die groep geef ik wel gelijk. Een X5 is leuker dan een MPV. Maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat dat qua rijden een vooruitgang is hoor… Dat is van moeten.
Ik begrijp ook niet wat iemand die graag met SUV’s rijdt op een auto site doet. Je haat duidelijk rijden.
frederik zegt
@Rick-dos: Zo zaaddodend is een lekkere powerstation nou ook weer niet…
jaapiyo zegt
Ik denk dat de SUV hype alleen maar groter en groter wordt. Als we straks allemaal een EV rollen op spotgoedkope stroom uit Torium reactors is verbruik niet meer interessant. Lekker dikke accu’s erin voor een flinke actieradius (en een laag zwaartepunt) en goaaan! Iedereen aan de Navigator.
peug206 zegt
@jaapiyo: en elke keer dat je parkeert een boete krijgen omdat je geen 2 kaartjes achter de ruiten hebt?
karhengst zegt
Op z’n laatst bij een nieuwe crisis, maar anders zodra de benzine prijzen te hoog worden maar electrowagens nog geen gemeengoed zijn.
Ik geef het een jaartje of vijf. De grote vraag is vooral wat we er voor terug krijgen. Iets traditioneels? Of iets nog lelijkers?
richh zegt
Tegen de tijd dat de babyboomers zijn uitgestorven komen de hatchbacks vanzelf terug.
lekbak zegt
Ik voorzie nog een heel groot probleem voor de tweedehands markt. Een jong gezin heeft niks aan een suv, te duur en/of te klein. Maar het is het enige wat nog in grote hoeveelheden word verkocht.
tazmania zegt
Ik koop liever iets snels zodat ik rap een SUV/cross-over in kan halen. Dan zie ik tenminste weer wat.
Specht zegt
Fuck SUV’s. Ik zal alvast het goede voorbeeld geven, ik ga vanmiddag kijken en proefrijden met een Alfa 156 GTA*.
*Zelfspot disclaimer: in de hoop dat ie niet in de tussentijd weggeroest is. :P
ikleesookoverautos zegt
@Specht: en stond ie er nog?
cloverleaf zegt
Yes!
Ik voel een “coupé-subsidie” aankomen! Jesse Klaver, kom dr maar in!
chrisvonmeer zegt
@cloverleaf: Jelle Klaver heeft echt helemaal niets te zeggen in Nederland dus dat gaat nog wel even duren.
appeltaartislekker zegt
Volgende trend. Pick up trucks.
cooper96 zegt
Ik heb een mazda cx5 en ter compensatie een classic mini, in de mix rij ik dus een normale auto?