Drie keer raden…
Inderdaad! De auto krijgt nul-komma-nul elektro-goodies mee. Nou ja, behalve de conventionele dan die al decennialang in auto’s zitten. Maar het wordt dus géén hybride en al helemaal geen EV. Dit is opvallend omdat de ‘offroader’ aanvankelijk gepresenteerd werd als een EV. Volgens Aston zou dat passen bij de doelgroep van de SUV, die immers speciaal ontworpen is voor Charlotte, een fictionele rijke vrouw van tegen de 40 uit Californië. De zachtere sekse houdt van het milieu en daar past zo’n uitstootvrije auto natuurlijk goed bij. Overigens zouden wij ons nooit wagen aan dergelijke stereotypering, maar dit is de visie van Aston Martin.
Of beter gezegd: was de visie van Aston Martin. We weten namelijk niet wat er precies veranderd is, maar volgens Andy Palmer wordt de Varekai nu dus toch gewoon een ouderwetse dino-verbrander. We wisten al dat er ook een versie met een conventionele verbrandingsmotor zou komen, echter dachten we dat die naast een EV-variant zou verschijnen.
Nu blijkt dat dat dus niet het geval is. Waar motorenpartner Mercedes voor de nieuwe C63 AMG juist wel inzet op hybride-technologie, heeft Aston Martin nu puntje bij paaltje komt daar nog geen trek in. Onder de kap van de Varekai komen waarschijnlijk gewoon de V8 en V12 te liggen die we kennen van de Vantage en de DB11. Diesels komen er in ieder geval niet, want die zijn volgens de Aston-eindbaas een ding van het verleden.
De pure EV heeft hiermee niet afgedaan binnen Aston Martin, maar wordt voor nu doorgeschoven naar het Lagonda-label. In Genève presenteerde het merk de Lagonda Vision Concept, met batterijen en autonome techniek. Dit model met styling cues van de Taraf zou in 2022 op de markt moeten komen. We wachten het rustig af…
zegheteens zegt
Hij komt niet!
O, verkeerd geraden..
notsobig zegt
Precies mijn gedachte, maar helaas….
notsobig zegt
@notsobig: was @zegheteens
moveyourmind zegt
Sir David Brown wist tenminste wel hoe het moest…
https://goo.gl/images/BYag3g
Die oude trekker is én terreinwaardig, heeft een ongekend goede wegligging door het lage zwaartepunt, ziet er serieus snel uit én is ook serieus snel.
Maar goed dat de beste man niet meer hoeft mee te maken wat er van zijn geesteskind terecht is gekomen…
lekkerlinksrijden zegt
Nog niet. Binnen 2 jaar komt er alsnog een Hybrid
camber24 zegt
Alsof hybrides zo erg zijn… 918, P1, LaFerrari. Techniek gaat zo snel. Zeker geen schande meer.
peug206 zegt
@camber24: om de 10k een motorrevisie oid. Ja, de techniek os heel ver. De dagelijkse bruikbaarheid en betrouwbaarheid is er nog niet.
kennone zegt
@peug206: het is misschien een verkeerde vergelijking maar de XC90 T8 is wel oké voor dagelijks gebruik (als je al de storingen/uitvallen van functies enzo even achterwegen laat)
peug206 zegt
@kennone: en wat wil je een auto elke dag moet gebruiken?
granlusso zegt
Een elektrische variant kan prima. Al denk ik dat het voorlopig het beste werkt onder een ander label zoals Lagonda. Afijn, dat zal dus nu ook gebeuren waarschijnlijk.
Een SUV zie ik best zitten. Het is wennen binnen de wereld van stijlvolle kanonskogels en gentlemen’s GT’s, maar een Range Rover is in zekere zin ook een gentlemen’s car. Dus waarom een Aston Martin SUV niet? Het zal in ieder geval niet zo schreeuwerig zijn als een X6, dus persoonlijk denk ik dat dit plan van Aston Martin goed kan uitpakken.
Voor de mening van ons autobloggers dan, verkopen doet ‘ie toch wel.
futse zegt
@granlusso: daar zeg je zo iets. Range doet al 40 jaar Premium SUV, t is het enige wat ze doen zelfs. En iedereen vindt het fantastisch. Het ís fantastisch. En als andere merken er mee beginnen, is het o zo fout… Raar toch?
granlusso zegt
@futse: Nou precies. De term SUV heeft dan wel pas later zijn intrede gedaan, het principe van een auto hoog op de poten blijft hetzelfde.
notsobig zegt
@futse: Range pakt een terrein wagen en maakt deze luxer en sportiever.
De trent van nu is, we pakken een hatchback, station of sportwagen, zetten m hoger op de poten, rekken hem in de hoogte en evt breedte uit en doen alsof het dan ineens een volwaardige terreinwagen is, die over de weg rijdt alsof het een hatchback of zelf een sportwagen.
In werkelijkheid is het in beide gewoon niet goed en heb je een auto die nergens echt goed in is, behalve veel ruimte in nemen, brandstof slurpen en patserig overkomen…
Daarnaast proberen ze vaak nog de neus en een kont te behouden van de hatchback/station. Naar mijn mening klopt het dan voor geen kant meer, qua uiterlijk…
Edge zegt
@futse: Range Rover is dan ook een merk dat (zoals je terecht opmerkt) van oudsher dat soort wagens bouwt, terwijl Aston Martin een merk is dat onlosmakelijk verbonden is aan snelle en stijlvolle GT’s. Een SUV past dan ook niet bij de geschiedenis van Aston Martin, net als dat een snelle tweedeurs GT niet bij Range Rover past.
futse zegt
@Edge: ach, die geschiedenis… Ik ben zeker geen SUV fan hoor. Maar omdat je toevallig al 80 jaar (ik zeg maar wat) auto’s van type X maakt, en de markt veranderd en auto’s van type Y zijn hot, zou je als fabrikant dat niet mogen aanbieden. Want jij maakt toch enkel type X?? Vind ik maar raar…
jorden zegt
@futse: Lamborghini Ursus vind ik een afschuwelijk ordinair, raar ding maar, de Bentayga vind ik prima bij Bentley passen. Bijna logische aanvulling van het gamma. Het is nog even gissen naar het uiterlijk, toch lijkt een Rolls-Royce SUV ook soort logische aanpassing van een nieuwe tijd.
peke zegt
@granlusso: nadeel is dat men het familiegezicht op de SUV wil plakken. Dat werkt niet bij deze AM en ook bijvoorbeeld niet bij Maserati. Porsche vind ik wel weer redelijk geslaagd.
Range rover is daarentegen ontworpen puur als SUV, dat werkt beter vind ik.
loserboi932 zegt
Merkwaarden hebben er niks mee te maken het gaat om het verdienmodel suvs doen t goed. Dat was 10 jaar geleden al duidelijk. En AM rijdt je alleen als je niet schrikt van bizarre prijzen dus dan kan een suv cash cow er ook nog wel bij.