Er komen waarschijnlijk geen vervangers voor de MINI Coupe, Roadster en Paceman. Reden: niemand wil ze hebben.
“MINI moet relevanter worden voor meer mensen” aldus Oliver Friedmann, hoofd productmanager bij MINI. Volgens hem is de eerste prioriteit voor MINI om te zorgen dat ze drie stevige pijlers onder hun merk hebben. Twee daarvan zijn de MINI hatchback en de Countryman. De derde pijler zou een model gebaseerd op de Clubman Concept die we in Genève zagen kunnen zijn volgens Friedmann, dit model wordt waarschijnlijk in 2015 gelanceerd.
Er is nog geen definitief besluit genomen maar de Coupe en Roadster krijgen waarschijnlijk geen prioriteit, ook de Paceman gaat waarschijnlijk vervallen als de Countryman vervangen wordt. Dit duurt echter nog een paar jaar, aangezien deze nog niet zo lang meegaat als de hatchback die op dit moment vervangen wordt.
De cijfers onderschrijven de gedachten van Friedmann: er werden 3.858 Coupes, 2.678 Roadsters en 8.229 Pacemans verkocht in Europa, terwijl er 47.177 Countrymans en 78.102 hatchbacks werden verkocht. Wat wel opvallend lijkt is dat Friedmann als derde pijler een model op basis van de Clubman noemt terwijl daar ook niet meer dan 7.485 stuks van werden verkocht.
Wij trekken de champagne alvast open want met name het verdwijnen van de niet zo knappe Coupé en Paceman mag gevierd worden lijkt ons.
reactief zegt
Goed uitgevoerd is de coupé een hele leuke auto! Dus een vervolg had best leuk geweest, zeker als ze iets meer moeite doen en hem extra licht en hardcore maken!
Want de GP versie op basis van de Hatch als je een Coupe hebt is ook wat vreemd, zeker als je de achterbank eruit haalt.
Simpson zegt
Is het ook goed voor onze vrienden in Born? Qua modellen zullen er niet veel mensen rouwig om zijn idd.
motoragent zegt
@Simpson: Als er toch weinig van verkocht worden denk ik niet dat er veel mensen in Born wakker van zullen liggen.
Simpson zegt
@motoragent: och, misschien hadden een paar werknemers er wat toeslagen aan over gehouden (wegens minder plezierig werk oid) :)
jaapiyo zegt
De roadster vind ik er wel beter uitzien dan de cabrio…Maar aan de andere kant, in de eerste kunnen maar twee hockey meisjes zitten en in de tweede 4…
Misschien toch een goede keuze van BMW dus.
nicktexel zegt
@jaapiyo: 2 voorin en achterin 2 met afgezaagde benen jah
whoppie zegt
Eerste strop voor Born is een feit. Sluiting dreigt
hammerman zegt
@whoppie: Nee, deze modellen zouden sowieso niet in Born gebouwd worden. Zou wat zijn dat de fabriek op de planning staat om gesloten te worden terwijl hij nog niet operationeel is. Sterker nog, er komt waarschijnlijk nog een model bij!
berlinetta zegt
Die coupe vind ik anders ook wel een geinig autootje. Maar als er maar 2 mensen in kunnen, verkoopt dat ook niet natuurlijk.
potver7 zegt
@berlinetta: Wat is dat nou weer voor argument? Hoeveel tweezitters moeten we noemen die wél goed verkopen/verkochten?
BMW/Mini heeft met de coupé gewoon een gok gewaagd met een wat gedurfd uiterlijk, en die levert niet de gewenste verkoopresultaten. En blijkbaar zien ze niet hoe ze binnen de Mini-designtaal een coupé kunnen ontwikkelen met een wat meer mainstream uiterlijk… En zakken met de prijs was blijkbaar geen optie omdat dan de gewone Mini-verkopen eronder zouden lijden.
berlinetta zegt
@potver7: Het argument is hier dat je voor minder geld ook een gewone Mini kunt kopen met wel 4 zitplaatsen. Daarom zullen deze niet verkopen, lijkt me.
endofline zegt
Zelf heb ik nog de roadster in overweging genomen om de cabrio van mijn vriendin te vervangen. Heel mooie wagen maar jammergenoeg was de uitwerking zwak.
Men heeft gewoon de cabrio genomen met een iets andere koets. Gevolg grote mensen als mezelf kijken gewoon op de bovenrand van het raam. Je kan namelijk niet dieper zitten omdat men een copy paste gedaan heeft van de cabrio opzet. Jammer want de look vond ik wel leuk in tegenstelling tot de coupé. Hij was bovendien handiger dan een cabrio met een echt bruikbare kofferinhoud.
De extra zitplekken in de cabrio gebruik je toch nooit want meer dan de handtas van de vriendin kan je er echt niet kwijt. Jammer het kon een leuk model geweest zijn.
tupperware zegt
Mooi, dan blijft die roadster lekker exclusief. Dat vind ik nog wel een kek bakkie. De Paceman was van te voren al gedoemd om te falen.
Als ze echt meer relevantie willen brengen bij Mini moeten ze snel die Rocketman uitwerken en in productie nemen, dat is tenminste een Mini. De huidige is al groot en die nieuwe Countryman is een volwaardige C-segmenter geworden. Die heeft dus ook al niets meer met Mini vandoen.
tupperware zegt
@tupperware:
Countryman moest natuurlijk Clubman zijn, best verwarrend die namen zo.
motoragent zegt
Jammer, moest altijd wel een beetje lachen als ik weer eens zo’n rijdend basketbalpetje langs zag komen…
mout zegt
Als ze ‘m relevanter willen maken, ben ik bang dat ze de weg van de 500 L en Living gaan. Natuurlijk is er behoefte aan ruimere auto’s, maar laat Mini alsjeblieft niet die weg gaan…
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: De Countryman en Clubman komen nu al heel dicht in die buurt hoor. Om maar niet te zeggen, de uitbreiding van de 500-reeks is er vooral gekomen omdat Mini op die manier aan het uitbreiden sloeg…
mout zegt
@Esprit_de_Flandre: Zucht… die probeerde ik te vergeten.
Je hebt natuurlijk gelijk. Het verhaal is altijd (Panamera, Cayenne, BMW met FWD) dat niche-fabrikanten die praktische modellen nodig hebben om de leuke continuïteit te geven.
Maar eind van het liedje is dat Fiat hooguit in de Panda een spirituele opvolger van de 500 heeft. Mini helemaal niets (of je moet de Daihatsu Trevis meerekenen), en de 911 misschien in de Cayman…
Pixed zegt
Mooi, dan zal ik niet snel met een ‘geupdate’ model rijden… :)
jeffreyh zegt
Wat een hoop gezever in dit artikel… Het mag gevierd worden dat deze modellen uit het gamma gaan? Wees eventjes serieus en laat me niet lachen…
Dat deze modellen verkoopskanonnen werden, is nooit de bedoeling geweest en hadden ze bij MINI ook niet verwacht.
Ik rij zelf een Mini Coupé, en ken mensen genoeg die er een rijden, en iedereen krijgt bijna dagelijks complimenten of goede reacties op de auto….
Dat hij niet in de smaak valt om te kopen, is ook te verwachten omdat hij maar 2 zitplaatsen heeft, maar dat is toch meestal het geval bij een Coupé/Roadster? :S
potver7 zegt
Autoblog Top Tip: koop nú een van deze modellen, en wees er vervolgens 20 jaar héél zuinig op. Verzamelobjecten in de dop!
toyotafortuner zegt
Woohoo! Daar knapt de NL’se wagenpark van op!
schellekens006 zegt
Coupe vind ik net wel gaaf.. Is net wat anders, jammer.
Esprit_de_Flandre zegt
Relevante artikelen:
De toekomst van MINI: Tien modellen!
Das plots helemaal anders. De coupé vind ik eigenlijk niet mis. Maar de Roadster en de Paceman hebben eigenlijk geen plaats naast de cabrio en hatch. Begrijpelijk dus dat bij tegenvallende cijfers ze op het offerblok gaan. Vraag me wel af hoe lang het gaat duren voor ze weer een nieuwe niche proberen, drie modellen is gewoonweg te weinig voor een merk…
mashell zegt
Jammer want de roadster is de leukste MINI van allemaal.