Goed nieuws voor de petrolhead, er komen meer Peugeot Sport modellen aan!
Het is goed om te zien dat reguliere merken meer en meer gebruik maken van een performance divsie. Het lijkt heel erg eenvoudig om een snelle topversie te maken van een bepaalde auto, maar qua ontwikkeling en fabriacage is het vaak een enorme uitdaging.
Peugeot Sport
Dat is ook de reden dat best veel merken nog weleens die uitvoeringen overslaan. Zo is Mazdaspeed niet meer onder ons en bestaat OPC ook (eventjes) niet meer. Gelukkig kunnen we wel nieuwkomers verwelkomen, zoals Polestar en Gazoo Racing. Eentje die ook erg goed op weg is, is Peugeot Sport.
508 PSE
Onlangs werd de Peugeot 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) onthuld. Gezien de hardware van de auto zijn we heel eg benieuwd hoe het rijdt. Het is niet zomaar een middenklasser met een sportpakketje, maar een raszuivere sportsedan. Althans, dat is het vermoeden met de RCZ-R en 206 GTI by Peugeot Sport in het achterhoofd. Aan het Britse AutoExpress heeft Peugeot bevestigd dat het niet bij de 508 blijft.
Meer Peugeot Sport-modellen
Integendeel. Er moeten meer Peugeot Sport modellen bijkomen. Elk jaar moet er een nieuw Peugeot worden geïntroduceerd, dat laat CEO Jean-Philipe Imparato weten aan AutoExpress. Daarvan moet dan ook een Peugeot Sport model komen. Deze varianten zijn allemaal geëlektrificeerd. Peugeot wil namelijk dat de leuke auto’s óók minder dan 50 gram CO2 uitstoten. Ook wil Peugeot bewijzen dat je dus daadwerkelijk fijn rijdende auto’s kunt hebben met een accu.
Nieuwe 308
Dit jaar wordt de nieuwe Peugeot 308 verwacht (alweer de derde generatie). Kijk er niet gek van op dat een 308 de basis is voor een volgend Peugeot Sport-model. Uiteraard lenen de crossovers (3008 en 5008) zich uitstekend voor het PSE-label, met name omdat de consument een gepeperde SUV wel kan waarderen. De techniek en ontwikkelingskosten kunnen gedeeld worden met Opel, dat de techniek kan gebruiken voor OPC-modellen. Inderdaad, dan komt die badge ook weer tot leven!
Meer lezen? Deze 12 rappe Peugeots zijn jullie massaal vergeten!
gregorius zegt
Mooi hoor. Het hele concern draait om 1 1.6t blokje voor alles wat een beetje vooruit wil komen + een zooi elektro motoren (inclusief de batterijen). En dat laten ze er dan uitzien alsof dit een vette sport-divisie is.
Maar goed, misschien gaat het werken.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: Van de Polo GTI t/m de Arteon R gebruikt VAG anders ook een 2.0 TSI. En hoewel de basis het zelfde is zullen er onderling grote verschillen zijn. De 2.0 turbo in de A35AMG is feitelijk een halve 4.0 V8 welke ook in een Aston Martin ligt, en zo zijn er wel meer voorbeelden. Dat is met deze 1.6 niet anders en er is niets mis mee. Er is binnen ieder merk steeds minder budget beschikbaar voor fossiele brandstof motoren daar dit budget naar de elektra divisie moet. Als je het kleinere budget zinvol wilt besteden dan kan je beter één motor heel goed, breed inzetbaar en langdurig ontwikkelbaar maken dan een wildgroei aan cilinders. Daar komt bij dat een GTI/R en een Cupra altijd genoeg verschillen om ander publiek aan te trekken. Ik hoop dat dit met Peugeot Sport en OPC net zo is.
willeme zegt
@gregorius: als het goed rijdt, is er weinig aan de hand, toch? Een atmosferische zes liter V12 zat sowieso nooit in de planning ;-)
saxoke zegt
@gregorius: ik zie het probleem niet. In principe is 1 motor genoeg, als je er maar genoeg verschillende versies van kan aanbieden. Zoals @dutchdriftking zegt: VAG doet het ook maar dan met een 2.0 . Voordeel van die 2.0 is dat ie door z’n grotere long inhoud, altijd beter zal presteren dan een 1.6 met dezelfde of vergelijkbare specificaties. De 308GTi was met z’n 275pk een erg leuk ding, maar in de 100-200 sprint moest ie veel even sterke concurrenten voor laten gaan. Met een 2.0 zou dit minder het geval geweest zijn. Voor verbruik verschil is een kleinere motor ook niet altijd een garantie op zuinigheid.
dedokter zegt
Jeugd sentiment.
Mi16 en toen de t16 405
griffendahl zegt
Inderdaad, die T16, wat een prachtig apparaat :)
vaakbenjetebang zegt
@griffendahl: en Mi16, wellicht de beste type-aanduiding ooit. Klinkt als een wapen.
CL65 zegt
Geloof het of niet maar de 405 wordt nog steeds in Iran onder licentie gebouwd, of ze zijn heel recent gestopt.
cossiekiller zegt
Ben het even gaan opzoeken.
De 405 was in 2017 het 3e beste verkopende model van heel PSA. 😳
https://fr.motor1.com/news/223594/peugeot-405-meilleure-vente-2017/
raoufff zegt
@cossiekiller: mooi, ik ga komende week dan maar ff naar Iran om een 405 Mi16 te bestellen.
cossiekiller zegt
Heb je op de link geklikt? Hij ziet er nu erger uit dan een Daewoo Espero uit ’96 met z’n ‘heldere’ koplampen enzo…
Dan mag hij nog snel zijn, ik zoek wel een origineel exemplaar.