Jaguar schrapte bijna al hun modellen, maar toch komen ze binnenkort met nieuws.
Het is werkelijk ongelooflijk. Jaguar had tot voor kort nog een goedgevuld gamma met zes modellen, maar ze hebben gewoon besloten om voor alle deze auto’s GEEN opvolger te ontwikkelen. Het enige waar ze de laatste jaren mee bezig zijn geweest is een elektrische opvolger van de XJ. En die hebben ze geschrapt.
Daardoor wordt er nu nog maar één model geproduceerd, de F-Pace. En in het thuisland van Jaguar zijn de leveringen daarvan al gestopt. Jaguar is dus zo goed als dood, we kunnen helaas niet anders concluderen.
Toch wordt er weer gewerkt aan een wederopstanding. Jaguar wil zichzelf opnieuw gaan uitvinden met een elektrische vierdeurs GT. Die moet ook meteen hoger in de markt gezet worden. Het idee van een vierdeurs GT klinkt leuk, maar of dit nou een groot succes gaat worden…?
Enfin, deze plannen kenden we al. Het nieuws is dat we nu ook een concrete datum hebben. Al over drie weken (op 2 december) krijgen we “de volgende stap in de transformatie van Jaguar” te zien. Hoogstwaarschijnlijk in de vorm van een concept car, die onthuld zal worden op de Miami Art Week.
Op deze manier wil Jaguar laten zien dat ze nog niet dood zijn. Toch scheelt het maar heel weinig, want het is niet alsof de concept car meteen productierijp is. De definitieve versie komt op z’n vroegst pas in 2026. Het blijft een raadsel wat ze de laatste jaren gedaan hebben bij Jaguar.
Er is nog een klein stukje goed nieuws. Het leek erop dat de productie van Jaguar binnenkort volledig stil komt te liggen, maar dat is toch niet het geval. De F-Pace mag het nog uitzingen totdat er aflossing komt, zo vernam Autocar. Dat de auto in Engeland niet meer verkocht wordt betekent dus nog niet het definitieve einde van dit model (en daarmee Jaguar).
Foto: Jaguar-combo in Amsterdam, gespot door @dsbont
rwdftw zegt
Ik vrees dat Jaguar hetzelfde probleem heeft als Harley-Davidson. Hun klantenkring sterft uit. De pijprokende, whisky drinkende, besnorde heer-met-een-landgoed bestaat straks niet meer. De generatie die nu de leeftijd heeft dat ze in een Djek zouden willen rijden wil graag hoog zitten en dan komt Jaguar met een saloon. Op batterijen.
Dat dat niet gaat werken laat Alfa Romeo al sinds 2016 zien. Ze zouden beter moeten weten.
mclovin zegt
Ze hebben geprobeerd een jongere doelgroep aan te spreken door begin 2010 hun design van alle modellen te vernieuwen. De oude F Type en X Type waren inderdaad erg gedateerd en vooral voor de pijprokende besnorde heren, maar het nieuwe gamma smoelde zeer lekker. Ik dacht ook dat ze redelijk succes hadden, want bij de introductie van de I pace zag je half leasend Nederland er ineens mee rijden. Ze hebben mij in elk geval wel over kunnen halen, want ik ben in de 30 en rij een XF, maar misschien ben ik ook wel mentaal een ouwe lul.
dailydriver zegt
Vergeet de XE niet. Als je niet gevestigde duitse 3 wil rijden. C klasse, A4 of 3 series.
mjpamsterdam zegt
Nog Niet Helemaal Dood ! Zeg het helemaal ! En wat jammer ! Zat redelijk recent bij een vriend in de laatste generatie XJ, aangeschaft omdat hij er zin in had, en snapte zijn volledig onverantwoorde keus. Wat een stoere sloep ! Maar geld levert “ gekkies “ niet op. Mijn advies ( niemand luistert ooit ) : NOKKEN MET DIE HAP !
mclovin zegt
Echt jammer. Ik rij nu sinds een jaar een XF Sportbrake en het is veruit de fijnste en meest praktische auto die ik ooit heb gereden.
O plaat zegt
Ik heb getwijfeld voor een XF want ik vond hem ook brilliant rijden. Ik wou een “premium” sedan als gezinswagen en ik wou iets apart. Uiteindelijk toch voor een recente Cadillac gegaan omdat ik bij de Jag schrik had voor onderdelen op lage termijn omdat de toekomst van het merk zo onzeker is. Ik ken een Saab eigenaar, daarom.
mclovin zegt
Ik gebruik hem ook als gezinswagen, maar Cadillac is ook een goede keus, Welke is het geworden? Sowieso is het altijd mooi om een beetje variatie op de weg te zien naast alle Kia’s en Skoda’s.
citroen55 zegt
Geen automobielen meer bouwen… dus geen werknemers m/v/d meer, want geen inkomsten is geen salaris. Lege fabrieken die ondanks de inactiviteit geld blijven kosten. Of zitten de voormalige mensen gewoon thuis te wachten met een zakcentje? Want als ze weer willen gaan produceren, is het vinden van nieuw personeel niet ff gedaan. Alfa Romeo blijft gewoon doorgaan op een laag pitje, dus de kaars is daar nog niet uit.
tommycooker zegt
Jaguar is toch onderdeel van Jaguar-Landrover? Dan moeten ze maar eens te rade gaan bij hun concerngenoten of een “hoger in de markt” 4 deurs gt nou echt de onderscheidende, kopers-trekkende auto gaat zijn. Zo nee, dan opheffen of anders met iets origineels komen dat wel op de markt aansluit (betaalbare hybride anyone?).