Wat gaat er gebeuren met de kleine carbon-flitser van Alfa Romeo.
Zelf ben ik nog altijd groot fan van de Alfa Romeo 4C (rijtest), maar het model is niet bepaald een belachelijk succes geworden voor het merk. Tenminste, niet in financiële zin. De verkoopcijfers vallen tegen en de toekomst van het model is al enige tijd twijfelachtig. Alfa Romeo zou zodoende dan ook gestopt zijn met het ontwikkelen van een opvolger.
Maar Roberto Fideli, voorheen werkzaam voor Ferrari en BMW en tegenwoordig Chief Technical Officer van Maserati en Alfa Romeo, heeft nu toch wat goed nieuws in petto voor de liefhebbers. Alfa Romeo ontwikkelt de huidige 4C nog even door. Dankzij een update moet het lichtgewicht weer de strijd aan kunnen binden met onder andere de Alpine A110. Mogelijk krijgt de ‘baby-Ferrari’ zelfs een nieuwe motor:
We are coming back to Formula 1 and we need the 4C to be our halo car.
Mensen die echter nog steeds een heel klein beetje hoopten op een versie met handbak kunnen die hoop definitief laten varen. Fideli weet namelijk uit ervaring met de Ferrari California dat daar gewoon niet voldoende vraag naar is. Naar eigen zeggen gaf Ferrari destijds tien miljoen Euro uit aan de ontwikkeling van een handgeschakelde variant van de Cali en kozen vervolgens twee klanten daadwerkelijk voor de handbak. Overigens lopen de schattingen van hoeveel Cali’s er nu echt zijn met handbak naar goed Italiaans gebruik een beetje uiteen, maar dat terzijde. Hoe dan ook was het een pijnlijke financiële misser voor het doorgaans zo winstgevende bedrijf. Fideli wil die geschiedenis niet nog eens herhalen.
Het plan voor de geupdatete 4C is dat ‘ie volgende herfst voorgesteld wordt, om vervolgens begin 2019 uitgeleverd te worden aan klanten. Bij Alfa is de haalbaarheid van dat soort doelen soms twijfelachtig, maar wij willen Fideli best wel op zijn woord vertrouwen.
lincoln zegt
Mini Ferrari ..
Maxi Renault Wind ..
599gto zegt
@lincoln: Ja je hebt helemaal gelijk hij lijkt echt erop mensen die er in hebben gereden vinden de auto vermoeiend rijden dit is geen auto voor je elke dag,
Tonnie zegt
@599gto: een pure rijdersauto? Lijkt mij met handbak dan juist heel leuk. Is toch niet te vergelijken met een california?
RobUSA zegt
@lincoln: Maxi Diahatsjoe Copen on steroids … god wat is dit ding lelijk, klein en opgepompt.
Cabine moet zeker een tiental centimeter naar achter en die enorme zwarte bult plastic mag ook weg.
Nee nooit wat aangevonden en zal ook nooit komen ( net als 8C btw )
ibssr zegt
Ik hoor alleen maar goede berichten.
henk_he zegt
Zo maak je ‘T wel heel makkelijk.
eelco74 zegt
Ik ben benieuwd, op zich is de TCT een prima ding. Maar het maximale koppel is wel beperkt. Dus een sterkere motor vraagt wel om aanpassingen of misschien wel een andere bak.
kapiteinaudi zegt
Een van de mooiste auto’s van de voorbije 10 jaar, die 4C. Weet iemand hoe het eigenlijk zit met de 6C? Komt die nog of kan ik beter stoppen met dromen?
fmgarcia zegt
Een California met handbak. Beter wordt het echt niet imo! Hardtop, dikste soundtrack en van binnen doet ze niet onder voor de snellere broeders. Met een 458 f12 etc ga je ook niet full pull het circuit op. Beste prijs/fun verhouding die er bestaat. En icm de handbak de betere investering onder de 3 ton.
racerx zegt
@fmgarcia: afgelopen zomer een dag in de California T gereden, een handbak heb ik echt niet gemist. De bak met dubbele koppeling van Ferrari is naar mijn mening 1 van de beste op de markt.
fmgarcia zegt
@racerx: Absoluut! Prachtige bakken uiteraard, maar doelde meer op persoonlijke voorkeur en investering voor de toekomst! Mijn ideale auto zou ook een clk63 bs met handbak zijn. Die bestaat helaas niet:(.
w0o0dy zegt
De maximale productiecapaciteit lag bij 3000 stuks per jaar. Worden die wel of niet gefabriceerd en verkocht? Iemand die de aantallen weet?
lincoln zegt
@w0o0dy:
http://www.carsalesbase.com ..
lincoln zegt
@w0o0dy:
Kijk ook effe bij de andere Alfa modellen ..
Om een beetje een idee te krijgen waar de EU subsidies “goed” voor zijn ..
w0o0dy zegt
@w0o0dy: 1671 stuks in de VS (479) en 1192 in Europa in 2016.
Niet echt veel maar meer dan 2000 wereldwijd zou dan moeten lukken lijkt me.
Jochempie zegt
Ik ben zeer benieuwd! Eerlijk gezegd spreekt het uiterlijk van de 4C me meer aan dan dat van de Alpine, dus als de 4C nou ook zo lekker verfijnd gaat rijden als de Alpine, kunnen we mooie dingen verwachten!
w0o0dy zegt
@jochempie: van de week gezien dat de 4c 10.000 duurder is dan de Alpine… Dat is wel erg veel vind ik.
jochempie zegt
@w0o0dy: dat is wel erg veel ja, maar hij heeft ook een betere pk/gewichtsverhouding, 240pk op 895 kg, tegenover 250pk op 1080 kg. En dat komt door de carbon kuip, die heel wat uren kost om te maken.
connielingus zegt
Het einde is nabij voor Alfa. Krampachtig wat verouderde modelletjes de markt opduwen in sportieve snit gaat daar niets aan veranderen. Nog ff t laatste geleende geld in de F1 put gooien werkt ook niet mee. RIP alfa romeo
2wheeler zegt
@connielingus: riep jij laatst ook niet “rip Tesla”? Geloofde je in 2012 ook dat de wereld zou vergaan?
viezefreddyw zegt
@2wheeler: Hij connie meer.
stephane8200 zegt
@viezefreddyw: maar connie veert wel weer op.
viezefreddyw zegt
@stephane8200: Nee echt, hij conniemeer. Je weet wel, dat ligt vlakbij het Comomeer.
connielingus zegt
@2wheeler: Tesla rip? Nee, die redden het wel. Wat is er met 2012?
jeebee zegt
@2wheeler: maar Tesla gaat ook dood. Hooguit een verschil in timing.
rikus zegt
@connielingus: Als Alfa Romeo een euro kregen van iedereen die iets soortgelijks riep over dit merk, dan klotste het geld daar tegen de plinten op.
lincoln zegt
@rikus:
Als ze een euro kregen van alle alfacisten ook ..
rikus zegt
@lincoln: Die hebben geen geld.. Het valt niet mee om zo’n apparaat onderhouden.
connielingus zegt
@rikus: Dit merk is allang dood. T zijn gewoon Fiats. Vooruit, met standardantrieb.
Foramen zegt
10 miljoen naar ontwikkeling is voor een autofabrikant toch echt peanuts.
HzR zegt
@foramen: ligt eraan welke autofabrikant.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@foramen: Klopt. Vergelijk het met Saab, daar is net 4 miljard in gepompt voor de ontwikkeling van nieuwe modellen…
romeoalfa zegt
@svenska_aeroplan_ab: weggegooid geld
Boomer zegt
Hoop ook dat ze hem dan een keer mooi gaan maken…
jpoers zegt
@airc: nou dat dacht ik ook. Heb dit model nooit begrepen, en zeker nooit mooi gevonden. Rare verhoudingen. Allemaal net niet hoekjes en vrouwtjes. Nee dank je.
Loek zegt
“Naar eigen zeggen gaf Ferrari destijds tien miljoen Euro uit aan de ontwikkeling van een handgeschakelde variant van de Cali en kozen vervolgens twee klanten daadwerkelijk voor de handbak.”
Wat een onzinvergelijking. Als je een Cali koopt doe je dat omdat je een comfortabele Ferrari wilt die meer bedoeld is voor flaneren dan daadwerkelijk een snelle en goed voelende auto hebben. Als je een auto koopt die grotendeels van Carbon is, bespaart op dingen zoals navi, stuurbekrachtiging, “een frunk”, en vele andere praktische zaken wiens gemis je voor lief neemt omdat die auto draait om het zijn van een driver’s car. En daar past een handbak gewoon bij.
Dit is alsof je je afvraagt waarom er geen Golf 7 Cabrio komt om dan te zeggen: “nou, niemand wilde een Audi A8 als cabrio hebben dus dan zal ook wel niemand een Golf 7 Cabrio willen”.
lincoln zegt
@720s:
Tis een Italiaanse autoverkoper ..
Loek zegt
@lincoln: Sherlock Holmes heeft ook weer een dagje internet tot zijn beschikking zo te zien.
viezefreddyw zegt
Ik snap het vergelijk met de California niet zo… Dat is een heel ander type auto dan de 4C. De California is een comfortabele Ferrari die ook nog eens heel hard vooruit kan. De 4C is een volbloed sportwagen. Een handbak past daar dan ook beter bij vind ik.
Maar de 4C is wel echt een geweldig ding. Wat heb ik er van genoten tijdens een tochtje met de F430 en de onlangs gecrashte Giulia Q die van de week langs kwam. Magistraal klein wagentje is het. Snap dan ook niet waarom het ding zo slecht verkoopt. Veel beter dan dit kan bijna niet zou je zeggen. Mooier ook niet..
2wheeler zegt
@viezefreddyw: de enige reden die ik kan bedenken kost beduidend minder en is Brits… ik vind de Alfa echt geweldig, maar is een Lotus stiekem niet de “betere” keuze? Ik heb in beide niet gereden, dus zou het oprecht niet weten.
viezefreddyw zegt
@2wheeler: Dat is wel een goed vergelijk inderdaad. Zelf weinig ervaring met een Lotus van recente modellen. Maar een vergelijkbare Elise is eigenlijk net zo snel maar kost bijna 20.000 minder… Groot verschil.
poes zegt
@viezefreddyw: het is wellicht wat te vroeg, maar kijk even naar de eerste tests van de nieuwe Alpine A110. Wel net een ander type auto natuurlijk, maar die lijkt wel veel meer de behoeftes van een ‘doorsnee’ klant te beantwoorden. De 4C is veel te specialistisch en inderdaad ook gewoon te duur. Daarmee prijzen ze zich totaal uit de markt. Eigenlijk typisch Alfa…
viezefreddyw zegt
@poes: Ja, dat ding lijkt mij echt leuk, oprecht leuk. Ik ben heel benieuwd naar dat apparaat. Een van de auto’s die onlangs gepresenteerd is waar ik dolgraag eens een ritje in wilt maken.
sabrerator zegt
@viezefreddyw:
En een Elise is wél mooi.
erwh zegt
Ik blijf de 4C een minder geslaagd design vinden, een soort klokkenluider van de notre dame op wielen met die bochel. Daarnaast heb ik begrepen (maar niet zelf kunnen ervaren) dat het onderstel stuiterig is, de besturing aanzienlijk vager dan je van deze setup zou verwachten en de algehele rijbeleving eerder rommelig dan scherp en communicatief. Nou zou ik dat laatste eerst zelf moeten ondervinden (de looks zijn wat mij betreft ondergeschikt aan de rijbeleving), maar als dat inderdaad het geval is heeft de 4C in mijn ogen weinig bestaansrecht voor Alfa als halo car.
desjonnies zegt
Wees eerlijk, eigenlijk heb je niets meer nodig dan zo’n 4C.
Een vriend heeft onlangs een Huracan gekocht, maar eigenlijk is die 4C best wel een snoepje om te zien, en ergens net zo leuk als iets van de veel duurdere Italiaanse brigade.
Soort van MGB Gt, die werd altijd de poor man’s Aston Martin genoemd.
Voordeel van zo’n 4C is dat ik ermee zou rijden zonder zorgen, de onderhoudskosten zullen beduidend prettiger geprijsd zijn dan die van de boze stieren auto of die van de steigerende paardenmannen.
Soort van Italiaanse Lotus Elise en dat die wagen niet verkoopt ligt aan ons allemaal, wij zijn de sukkeltjes die niet zien wat voor een snoepje dit Alfaatje is.
De 1750 TBI motor is die sterk genoeg en dat afgeplatte stuurtje, ik pas er goed in met mijn 1.93, alleen als ouwe l*l uitstappen, da’s een probleem !
lincoln zegt
@desjonnies:
Ten alle tijden liever een 124 spider .. A gentleman’s vehicle ..
Alles beter dan die cheap ass agressieve Italiaanse drama queen meuk bende ..
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Maar de nieuwe Alpine A110 is toch meer wat voor jou als halve Fransman? Strak ding man:
http://autovisie.nl/wp-content/uploads/2017/12/A110_Dynamic-11-1263×560.jpg
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Ik heb zijn moeder staan :
https://www.autojunk.nl/2015/04/renault-r8s
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Heel erg cool! Gaaf ding zeg.
dare2think zegt
Op de tweedehandsmarkt zal de 4C het best doen schat ik.. Het probleem bij Alfa is dat er bij elk model wel een paar kleine foutjes worden gemaakt. Bij dit model is de prijs simpelweg te hoog. Verder is de bagageruimte veel te krap en zitten de stoelen op lange ritten niet goed. Dat zijn dingen die simpelweg niet meer ‘mogen’ vanaf een bepaalde aanschafprijs. Als de prijs maar laag genoeg is, accepteren potentiele kopers veel sneller die ruige kantjes. Ik vind het reuze jammer want het is een enorm leuk karretje. Ik durf te wedden dat er veel meer van verkocht werden als de afwerking en verkoop op een Duitse manier gebeurt. Maarja. Italianen houden hun modellen exclusief door een volledig natuurlijk proces, zo blijkt.
poes zegt
@dare2think: Dit is dus precies het punt. Heel erg duur en dan alsnog met allerlei fouten erin. De reviews waren eigenlijk ook dodelijk. Ja, op zich erg leuk, maar stuurt niet zoals je mag verwachten. En slecht afgewerkt. En hij klinkt ruk. En de bak is niet helemaal lekker.
Kijk naar de eerste tests van de Alpine A110 en je ziet dat Renault er veel beter over na heeft gedacht.
connielingus zegt
@poes: Vergeet de dameskappersautospiegels niet. Verder kloppen de lijnen ook gewoon niet. Maar dat mag niet gezegd worden want t is n alfa.
allesmetturbo zegt
2.9 biturbo V6 erin en gas met dat ding! Gewoon een 4C Q van maken, liefst nog met awd maar dat word vast te zwaar helaas.
hans75 zegt
Al die kleine onhandige ‘gebreken’, die maken nou net de 4C tot een 4C.. klinkt flauw, maar zo is het nou eenmaal. Het is een eigenwijze dondersteen, eentje die je niet los laat.. als een heerlijke vrouw.. af en toe kan je haar verwensen, maar dat duurt nooit lang..
De ophanging is niet perfect, heeft een rauw randje, wat de 4C nerveus maakt. Ze heeft mij een paar keer goed verrast.., zeker in de regen is ze verraderlijk als een giftige slang. Nou schijnt dat met wat spacers en anders uitlijnen te verhelpen te zijn…
Het interieur is spartaans.. de stuurbekrachtiging heb ik nooit gemist.. wel denk ik dat je er behoorlijk gebroken uit komt als je 1000km zou rijden.. de stoelen zijn behoorlijk dun.. de A110 zal dus best perfecter uitgebalanceerd zijn,.. maar boeiend… het is geen 4C.. De 4C kan je naast een batterrij Ferraris, Porsches en Lambo’s te zetten… en valt daar niet uit de toon… niet qua looks, gevoel en ook niet qua gebrul en prestaties.. Eigenlijk hoop ik natuurlijk ook dat ze snel stoppen met de 4C… laat haar maar lekker exclusief blijven.. ;-)
spiderman zegt
Zeker in de spiderversie is de 4C echt een superleuk autootje. Ik ben er verliefd op, hij zit geweldig en de 1750TBi motor past perfect bij deze lichtgewicht. Maar 80 mille is heel veel geld voor zo’n piepkleine tweezitter, zonder bagageruimte (dakje pikt de laatste centimeters nog in ook), en met zelfs een radio die van de Halfords lijkt te komen. Daar verkoop je er niet veel van, want het is op zijn best je derde auto thuis, puur om te toeren. Voor een weekendje weg is hij al te krap. Zeg Alfa Romeo, waar blijft de echte opvolger van de vorige generaties Spider? Voor de nieuwe Fiat 124 haalden ze bij Alfa hun neus op, maar een beter alternatief hebben we nog niet gezien…
lincoln zegt
@spiderman:
Alfa’s worden louter en alleen nog maar in Italië gemaakt ..
Heeft te maken met “heritage” ..
Puur ouderwets Italiaans subsidie harken dus ..
roland78 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
noosaheads zegt
In de vier jaar dat ik Alfa romeo’s heb verkocht kwam de 4C het laatste jaar en wij kregen/moesten er een als demo en eentje in de showroom hebben.De directie ging er vol in om geen gekentende 4C in te moeten zetten zonder wat meer ondersteuning van de importeur.Aangezien de showroom voor een gedeelte was omgebouwd naar Abarth gedoe.Nieuwe vloergedeelte in al een megagroot pand aan de A2 etc etc.De voorraad 4C is gekomen uiteindelijk verkocht maar de echte centjes werden verdiend door KIA(ja want die hadden we ook) en Abarth.
amrwd zegt
Typerend voor Alfa,
Geen opvolging voor bestaand model, eventuele kopers gaan (terug) naar de concurrent, zo bouw je nooit geen kopersnetwerk op, ben bang dat voor de Gullia hetzelfde zal gelden.
bluebird zegt
De 4C, echt love-it-or-hate-it, zo moet iedere Alfa Romeo zijn ?
choi zegt
Prachtige auto, maar veel te duur.
seicilindri zegt
Schitterende auto , absoluut Alfa waardig. Ik was van plan een gebruikte erbij te kopen als de kop er af was maar ze willen nog niet echt zakken qua waarde