De straatlegale racer van El Glickerino kwam aanvankelijk alleen met een biturbo V6. Maar wacht, er is meer!
Volgens Jalopnik is de regisseur namelijk vastberaden om z’n kindje ook met V10 aan te bieden. Naast een sequentiële ‘bak moet er ook een optie komen om gewoon zelf de pook door een H-patroon te loodsen. Met andere woorden: dit gaat een ‘ouderwetse’ supercar worden zonder de hybride meuk van het welbekende hypercartrio.
De V6 met twee turbo’s van Honda moet goed zijn voor een pk of 700. Combineer dat met een gewicht van rond de 1.200 kg en je snapt dat dit een pretpakket van jewelste wordt. Vervang die V6 vervolgens voor een hoogtoerige V10 met handbak en het is helemaal feest.
Waar die V10 precies vandaan moet worden gehaald is alleen nog niet bekend. De merken die ooit V10’s bouwden kunnen we eigenlijk op een paar handen tellen. Denk Lexus LFA, BMW M5 (E60), Audi R8 V10 en Porsche Carrera GT. Uiteraard is ook de Dodge Viper met een V10 uitgerust, maar gezien de enorme afmetingen en het gewicht van die motor lijkt dat een minder geschikte optie.
Afijn, we gaan het zien. Bedenk bij al dat goede nieuws alleen wel even dat het speeltje van succesregisseur Glickenhaus meer dan 2,5 miljoen USD gaat kosten.
Audiboy zegt
Ideaal om mee naar Le Mans te gaan, startnummer erop en gaan!
dimi zegt
Wat een gaaf ding zeg. Nu nog de motor van de LF-A erin en hij is echt af!
Dutchdriftking zegt
Mooie BMW V10 er in!
donvincenzo zegt
Neuh. Volgens mij past er niet eens een golftas in.
991gt3rs zegt
Dan zeg ik wel: nee, gooi de motor van de Carrera GT erin.
bosje zegt
Goedkoop ding.
Als in: een volledige auto ontwikkelen en in superkleine oplage bouwen en er maar 2,5m USD voor vragen, valt me alles mee.
Wel super dat ‘el Glickerino’ dit gewoon doet, hij doet tenminste toffe dingen met zn geld.
paganizonda760nc zegt
@bosje: Glickenhaus vertelde in Geneve dat hij verlies maakt met dit project. Omdattie vreselijk van auto’s houdt. Eindbaas..!!
ettie zegt
@bosje: ik las op pb.nl dat hij de auto alleen in serie produceert omdat hij anders lemans niet mag rijden
bassx zegt
Toch lijkt het me geen schande om met een V10 van Porsche rond te rijden. Gezien het ook een opgeboorde F1 motor is.
lincoln zegt
LOL .. Laat het viper blok op elk front beter en geschikter zijn dan de andere V10 meuk ..
bouwvakkert zegt
@lincoln: qua gewicht?
ArnoldH zegt
@lincoln: dat is ook het eerste wat ik dacht. Dat blok biedt de meeste mogelijkheden en sterk genoeg om er nog meer vermogen uit te halen
freezzr zegt
Dit kan toch niet zomaar? Dit is keiharde porno!
swaffelaer zegt
Waarom ben ik wel een enorm lekker ding, maar zo arm als een kerkrat?
Ik had het liever andersom gehad, want met deze auto krijg je ook iedere jonge blonde chick met grote tieten en een omgekeerd evenredige herseninhoud mee.
potjak zegt
De V10 zal waarschijnlijk ook bij Honda vandaan komen. Voor de nieuwe NSX is men bezig met een 5.5 liter V10 en deze gaat zonder turbo’s 600 pk leveren. Dus met een paar turbo’s erop…
michaelcorleone zegt
@potjak: Zou wel het meest logische zijn, anders heb je letterlij en figuurlijk totaal verschillende blokken met een wereld van verschil.
gtwillem zegt
De Viper V10 is weliswaar groot in slagvolume, maar qua formaat valt het mee. Omdat de Viper V10 relatief low tech is (2 kleppen per cilinder…) is het formaat relatief compact. Daarnaast zijn ze relatief goedkoop, bijzonder betrouwbaar, levert ie veel vermogen en koppel en is ie relatief eenvoudig in te bouwen. BMW levert geen V10’s meer aan derden. Ze bouwen alleen nog die blokken voor klanten die een ruilmotor nodig hebben. Een van de redenen waarom Wiesmann niet meer bestaat (insolventie was de grootste). Op de afspraak met Morgan na levert BMW geen blokken meer aan andere merken, hoorde ik laatst.
De Lexus LF-A is wel erg bijzonder, het blok eveneens. Ik zie Lexus die blokken niet leveren aan derden: het is hun meesterwerk.
Dus de Audi V10 die ook in sommige Lambo’s leverbaar is lijkt de grote kanshebber. Samen met de Viper V10.
BmwMPower zegt
@gtwillem: Alles is relatief.
michaelcorleone zegt
@gtwillem: Zoiets las ik ook inderdaad over BMW, maar wie weet. Wat klinkt het al mooi als BMW wordt genoemd. De F1 is mede dankzij het V12 blok van BMW legendarisch geworden.
macready zegt
@gtwillem:
Weegt wel 32% tot 36% meer dan bijv. een Audi V10 of Porsche V10.
jorden zegt
@gtwillem: op een bedrag van 2,5 miljoen, kan je voor 25k wel een M5/6 offeren. Pluk je zo van marktplaats.
phaeton zegt
@jorden: Ik denk alleen niet dat mensen met een budget van 2,5 miljoen een blok in hun auto willen dat er al anderhalve ton aan kilometers op heeft zitten.
jpoers zegt
@phaeton: vroeger (jaren 70/80) gebruikte BMW juist oude blokken met een flinke km stand in hun race-auto’s. Deze blokken waren namelijk door het veelvuldig gebruik tot extremen uitgehard.
Helaas gaat dat tegenwoordig niet meer op met alle soorten legeringen ed.
jpoers zegt
@jpoers: aanvullend: het betrof de F1 motoren waarbij in basis het motorblok van een model 2002, 1,5l gietijzeren viercilinders (1969) in werden gebruikt. Welke bij voorkeur het liefst 100.000km of meer mee was gereden.
philipf zegt
Carrera GT of LFA erin gooien! Helaas kan ik het dan niet betalen… Ik wil hebben!
sleurs zegt
@philipf: al gooiden ze de 1.0tfsi van volkswagen er in, dan kon ik hem niet betalen….
trolle zegt
@sleurs: olie? (sorry)
Dimglor zegt
Telkens als ik die auto zie moet ik altijd aan de Nissan GTR denken..
Gelijkt er een beetje in grote lijnen op.
Ik vind het ding trouwens niet om aan te zien.
Mag heel goed zijn, maar als het er niet uit ziet..
casperfcb zegt
@Dimglor: ik denk eerder aan een enzo?
phaeton zegt
@Dimglor: Net als de GTR….
bmwm8gc zegt
@Dimglor: Ik zie de Enzo, LaFerrari , GTR en Veneno.
jordy14 zegt
Wat een baas die vent!
chevyvandude zegt
Zegt iemand: Ferrari Enzo? Maar ook in de wijze woorden van mijn fellow-repliers: dit is keiharde XX-X purno
michaelcorleone zegt
@chevyvandude: GT-R, Veneno en Enzo, maar je hebt gelijk ook ik vind dit heel gaaf.
michaelcorleone zegt
Even afwachten dus, wat er ook gezegd wordt is koffiedik kijken. Het zijn allen karaktervolle blokken op hun eigen manier.
Maar met de dag vin ik deze Glickenhaus mooier en dikker te worden. Hij stijgt een aantal plaatsen op mijn verlanglijstje. Ik herinner mij vorige maand een vraag, die als volg luidde. Zou je de P1 laten staan voor de Glickenhaus. Toen zei ik nee, maar nu zou ik die vraag met ja beantwoorden denk ik. De P1 verliest glans in mijn ogen, terwijl de Glickenhaus steeds meer mijn interesse wekt.
goodolddays zegt
LD-A of Ferrari f1 V10 either way can’t miss with a V10
phaeton zegt
@goodolddays: Je denkt toch niet echt dat Ferrari hun v10 motor uit de F1 gaat verkopen aan derden? En al zouden ze dat doen, dan nog zouden ze geen blokken leveren aan Glickenhaus vanwege de vorige 430s.
jeppie zegt
Heeft wat weg van een LMP1 wagen.
jaapiyo zegt
Ik vind ‘m ook niet zo mooi eigenlijk…
Maar voor wat betreft die V10 misschien kunnen ze die ook wel bij Honda betrekken. Ik weet niet of die (zoals hierboven genoemd) nog doorontwikkeld wordt voor de NSX maar ze zijn er in ieder geval wel ooit mee bezig geweest (HSV concept IIRC) en wellicht ligt dat ding nog wel ergens in een ijskast ergens in Japan.
Afgaande op hoe die V8 in hun super GT racer klinkt zou die dan wel eens de Carrera GT en LFA een ‘run for their money’ kunnen geven qua geluid.
basjaski zegt
Afmetingen van Viper V10 kan wel allemaal, maar dat blok komt er gewoon niet in. Simpele reden: Auto wordt gewoon minder serieus genomen met een ”of the shelf” V10 uit eigen land. Geeft gelijk zo’n kitcar gevoel anders. Goedkoop alternatief natuurlijk, maar daar gaat het hier niet om. Pagani zou ook niet serieus genomen worden als ze een chevy v8 hadden…
Glickenhaus was/is bezig met een W12, uiteraard van VAG. Race auto heeft Honda motor…Ik denk zelf ook dus dat het of een VAG of Honda V10 wordt.
roppp zegt
Hoe krijg je eigenlijk een typegoedkeuring voor zo’n kleine oplage of gaat ie ook eerst 10x tegen de muur voor een paar sterren?
mrrallycross zegt
Echt vet dat deze straatlegaal wordt! Doe er maar een oude F1 v10 in xD