Alhoewel natuurlijk de accijnskorting niet voor eeuwig kan blijven bestaan.
Met al het nieuws uit Den Haag kunnen we het nauwelijks bijhouden. De kiezer heeft duidelijk gesproken en wil graag enkele jaren terug in de tijd gaan en dat gaat dus gebeuren. Dit betekent dat progressieve initiatieven als de elektrische auto op een lager pitje komen te staan en het weer interessanter wordt om de auto met plofmotor te pakken.
In het hoofdlijnenakkoord stonden niet veel dingen over auto’s, Maar gelukkig was er ook een budgettaire bijlage. Daarin staat namelijk ook hoe ze dat dan gaan betalen. Dat is erg handig, want BBB en PVV hadden destijds hun plannen niet door laten rekenen door het CPB. Dat is natuurlijk ook een kwaadaardige elite met plucheplakkers en wokies.
Accijnskorting
Het belangrijkste nieuws uit het hoofdlijnenakkoord is de brandstofaccijns. Dat is immers iets dat veel autobezitters elke dag voelen. Die korting ging van kracht toen de brandstofprijzen enorm stegen na de speciale militaire operatie van Putin. Een gedeelte van de korting is al opgeheven, maar alsnog tanken we vandaag de dag met accijnskorting.
Het was het plan dat de korting aan het einde van dit jaar zou gaan verlopen. Dat gaat echter niet gebeuren, want ze hebben dat uitgesteld naar 2025. Dat betekent dat we nog een jaar lang goedkoop de brandstof in onze youngtimers met achtcilinders kunnen gooien.
Kosten: anderhalf miljard euro!
Deze beslissing is belangrijker dan je denkt. Zowel maatschappelijk als financieel, want de nieuwe coalitie wil ook de asielstroom aan banden gaan leggen. Minder asielzoekers gaat de overheid 1 miljard euro per (beoogd) opleveren.
Echter, daarvan kunnen de gemiste inkomsten van de accijnzen niet gedekt worden. Het gaat namelijk meer dan anderhalf miljard per jaar kosten om ons goedkoop rond te kunnen laten rijden. Anderhalf miljard euro: dat is toch veel gratis bier waar we van kunnen genieten.
Hadden we al gezegd dat we in van regeerakkoord ook weer 130 km/u mogen rijden?
Dutchdriftking zegt
En welke datum in 2025? als het 1 januari is (wat het volgensmij al zou zijn) komt dat alsnog akelig snel dichterbij.
Johanneke zegt
Met 130 rijden en een 2 keer hogere luchtweerstand maken ze dat wel weer deels goed hoor. Plus, de brandstof is nog steeds duur vergeleken met pre corona, dus netto zal het niet zoveel schelen, al is het leven wel duurder geworden.
Ben overigens wel helemaal voor een strenger asielbeleid. Niet dat die mensen totaal niet meer welkom zijn, je hebt immigratie nodig om de bevolking op peil te houden, want we krijgen te weinig kinderen, maar het is nu vooral te lang, te makkelijk, te duur. Hoger beroep eraf enzo wat ze willen doen, prima.
kniesoor zegt
De systematiek is wat mij betreft simpel : diegenen, die op alle vlakken, inclusief financiële, een positieve bijdrage aan de maatschappij leveren, zijn meer dan welkom. Netto handophouders/criminelen e.d. mogen wegblijven, respectievelijk wieberen.
arta zegt
Zou dat niet voor iedereen moeten gelden? Ongeacht afkomst.
Er zijn genoeg oer-Hollandse kaaskoppen die al jaaaaaren van een uitkering leven en geen zin hebben om een kutbaantje te doen.
We moeten statushouders zo snel mogelijk onderdeel maken van de maatschappij, perspectief bieden en zinvol werk bieden.
Als je drie jaar zonder uitzicht in een AZC zit, kan ik me heel goed voorstellen dat je gaat zwerven en ongein uithaalt.
On topic; gratis geld voor iedereen! Over 10 jaar ziet het volgende kabinet maar hoe ze de schulden oplossen.
Autokenner zegt
Er zijn gewoon cijfers te vinden hoeveel asielzoekers exclusief Antilianen en Surinamers en Europeanen na een x aantal jaar werken……..
En ja Nederlanders die het handje ophouden moeten ook aangepakt worden
CL65 zegt
3 jaar!? Ik ken verhalen van mensen die 15 jaar in azc’s zitten, niet mogen werken en niet terug kunnen.
kniesoor zegt
Zeker moet dat voor iedereen gelden. Voor ‘ongein uithalen’ heb ik dan weer geen enkel begrip, wat voor slap excuus de persoon in kwestie er ook voor meent te hebben.
petroldrinker zegt
Vergis je ook niet, dat er ook mensen zijn die geen kinderen willen omdat het zo druk is al… ik zou er zelf niet aan moeten denken een kind op te voeden anno 2024
jessepinkman zegt
Dat lukt prima kan ik je uit ervaring vertellen. Alle ‘problemen’ zoals woningmarkt en dure kinderopvang zijn financiële problemen. Als je ervoor zorgt dat je behoort tot de bovenste middenklasse of daarboven, heb je die niet. Er zijn zat huizen beschikbaar in het hogere segment bijvoorbeeld. En ja, iedereen kan tot de ‘rijken’ behoren, dat heb je volledig in eigen hand.
Johanneke zegt
Wel lekker makkelijk. Laat anderen er maar voor zorgen dat er straks genoeg boeren en zusters zijn om mij te onderhouden.
wimbers zegt
je moet er voor zorgen dat anderen jou niet hoeven te onderhouden. gewoon verstandig leven en goed omgaan met je inkomsten, dan heb je 40 jaar de tijd om het zelf de fixen..
en daar zou men in het onderwijs wel weer wat aan mogen doen. Leer iedereen een financiële zelfredzaamheid. dan gaat de welvaart vanzelf omhoog, de afhankelijkheid van het sociaal stelsel omlaag..
maar weer over auto’s. die korting semantisch omzetten in een “eenmalige correctie” op de accijns zorgt er toch aldoor dat er geen einddatum meer nodig is?
MarcoM zegt
Reken eens uit wat er al verdiend wordt aan brandstof, de landen om ons heen, daar is het nog steeds vele malen goedkoper.
petroldrinker zegt
Ik snap nog steeds niet hoet ze het korting durven te noemen als ze zelf meer dan de helft van de prijs die we betalen aan de pomp opstrijken….. Ze bestelen ons dagelijks aan de pomp al decennia en nu moeten we ze op onze blote knieën bedanken en blij zijn met een kleine verlaging in accijnzen die ze tijdelijk doorzetten? De grootste verdieners aan brandstof in NL zijn niet de bedrijven maar onze roverheid nog altijd, ze hebben echt niks te klagen in den haag.
mark997gt3 zegt
Ik zie in de nieuwe voorstellen veel realisme en wat minder idealisme.
Op asielgebied gaat er veel veranderen. Met name de kansloze lange procedures. Immigranten zijn nodig.
Ook de verhouding van buitenlandse studenten is dramatisch scheef geworden.
Stikstofbeleid was natuurlijk dramatisch, zeker voor woningbouw.
Zoals eerder gezegd ook veel gratis bier wat ik niet verstandig vind:
eigen risico zorg en brandstofaccijnzen. De lonen zijn gigantisch gestegen. Hiermee zouden ook de hogere acxijnzen geen probleem moeten zijn.
Al met al veel beter dan het D66 beleid van de afgelopen jaren!
jessepinkman zegt
Dus je hogere loon zou je dan weer moeten afdragen middels hogere accijnzen? De huidige accijnzen (met btw daaroverheen) zijn al pure diefstal. Als je vanuit Antwerpen over de E19 naar Breda rijdt, zit er zo’n 10 kilometer tussen het laatste Belgische tankstation en de Shell op Hazeldonk. Verschil in benzineprijs is maar liefst 50 cent. Niet uit te leggen.
mark997gt3 zegt
Als je kijkt naar verschil in infrastructuur tussen België en Nederland dan zie je ook waar het geld (dus ook de accijnzen) naar toe gaan.
Hoop gratis bier. Huishoudboekje moet wel kloppen.
Iedereen is tegen belastingen en accijns maar wil wel beste zorg, wegen, onderwijs etc…… Dat gaat niet.
petroldrinker zegt
@mark997GT3 die lonen zijn juist zo gestegen als compensatie voor de enorme prijs stijgingen overal… als de prijzen afgelopen 2 jaar niet zo mega omhoog gegaan zouden zijn, zouden ook de lonen niet in veel branches omhoog gegaan zijn (overigens lang niet alle banen zijn omhoog gegaan in loon)
Poulusma zegt
‘Het was het plan dat de korting aan het einde van dit jaar zou gaan verlopen.’
Als ze de accijnzen nou eens verlagen, hoeven ze ook geen korting te geven….
Ben je ook van dat gezeik af!
pomoek zegt
Hue? Asiel kost volgens de PVV 20 miljard per jaar? Is die andere 19 miljard in de ijskast achter gebleven? Zit Geert jullie nu blij te maken met 5% asiel reductie? “Het strengste asiel beleid ooit”?
En dan lachen om de zure reacties van linkse wappies ;-).
mark383 zegt
Is dit een hint? Is de nieuwe auto van @willeme een youngtimer V8? Ik gok een Mercedes S211 E500 Elegance.
kniesoor zegt
Hij houdt ons wel erg lang in spanning, hè ? Dadelijk heeft-ie dat ding alweer verkocht voordat er überhaupt een artikel over gepubliceerd is . . . 🤔