Gisteren onthulde staatssecretaris Frans Weekers zijn nieuwe plannen met betrekking tot autobelastingen, heffingen en accijnzen. We hebben gisteren al de gevolgen voor hippieauto’s besproken, maar er zit ook goed nieuws voor petrolheads verstopt in de plannen van Fransie! Laat ik alvast verklappen dat de stichting Natuur & Milieu zwaar over de zeik is en niet blij is met de plannen van staatssecretaris Weekers.
Als we de volledige PDF met plannen doorspitten komen we er bijvoorbeeld achter dat de BPM op een Porsche Cayenne Turbo zal dalen van 40.478 (2011) dalen tot 20.468 (2015) en dat maakt fors Co2-uitstotende, benzineslurpende auto’s weer een stuk bereikbaarder voor ons allemaal. Natuur & Milieu ziet de bui al hangen en voorspelt het volgende:
“Onzuinige auto’s worden door de plannen duizenden euro’s goedkoper. Hierdoor groeit de verkoop van zeer onzuinige auto’s van 0% naar 10% en halveert de verkoop van zeer zuinige auto’s”
Niks mis mee, toch? Ik mag die Frans Weekers wel, hij zorgt er niet alleen voor dat er minder lelijke hybride hokken op de weg komen, maar ook nog eens dat er meer benzineslurpers in het straatbeeld komen. Hoe de BPM bedragen precies veranderen de komende jaren kan je zien in onderstaande tabel:
Mocht je zin hebben om alle plannen/voorstellen van Frans Weekers te lezen dan kan je HIER het complete rapport downloaden. Veel leesplezier!
mylvan zegt
Eerst maar eens zien, het is nog geen 2015…
potver7 zegt
Prachtig nieuws allemaal, heeft de lobby van de auto-importeurs dus goed gewerkt. Maar kan iemand me uitleggen waarom dit doorgevoerd wordt?
Als belastingmaatregelen ervoor zorgen dat er minder dure en meer goedkope auto’s worden verkocht dan heet dat ‘markverstoring’. Maar tegen belastingmaatregelen de andere kant op hoor je niemand natuurlijk… En Fransie beseft zich natuurlijk heel goed dat dit extra inkomsten aan benzine-accijns en wegenbelasting oplevert.
Daarbij kun je er gif op innemen dat na verloop van tijd de netto prijs (dus excl belastingen) van een Cayenne omhoog gaat, dus dat het voordeel voor de consument verdampt.
davidw zegt
@potver7: Nederlandse invoerders moeten het qua prijsverhogingen niet te bont maken, anders gaan nog meer mensen hun heil in het buitenland zoeken.. Ik denk dat voor de verandering eens echt tegemoet wordt gekomen aan de wensen van veel Nederlandse autoliefhebbers..
robbie zegt
@potver7: de nettoprijzen “moeten” in Europa “gelijk” zijn.
gerard1710 zegt
@potver7: Het hele probleem van de BPM is dat het een verkapte invoerbelasting is en dus verboden is in de EU. Daarom moet Nederland er dus vanaf.
Lucb zegt
En hoe wordt dit berekend, want zuinigere auto’s worden duurder, dan weer goedkoper en dan weer duurder.
fant zegt
Zeker goed nieuws. Wat zullen degenen die recentelijk een supercar gekocht hebben zich afgezet voelen :) Dat was natuurlijk al het geval, maar nu nog veel erger.
meneersander zegt
@fant: Als je recent een supercar hebt gekocht, kon je het dus missen …
richardp zegt
de verkoop van CO2 slurpers, lees dure, voitures stagneert enorm. De verkoop van kleine autokes groeit enorm. Resume de Staat loopt een GIGA hoeveleheid aan BTW inkomsten mis. Immers BTW over 9.000,- of 80.000,-, nou ja reken zelf maar uit. Enorm verschil. De Staat wil echt dat je bljft rijden en zoveel mogelijk oplevert. Dus dure auto = meer BTW, = hoger verbruik = meer accijns. Tis allemaal zo simpel. Gaat alleen maar om geld. Alleen de reden van de verdiensten wordt steeds anders ingepakt.
jippie zegt
Er wordt een ding vergeten: in plaats van BPM komt er nog iets van een milieutax bij waardoor de auto’s per saldo net zo duur blijven.
robbie zegt
@jippie: maar uiteindelijk worden de meest vervuilende auto’s nog steeds goedkoper. Dat is nu ook al het geval. Die slurptax is namelijk minder heftig dan de BPM heffing.
Die slurptax gaat alleen maar over Co2tjes en is dus onafhankelijk van de nettoprijs. BPM is een percentage en dus afhankelijk van de nettoprijs. Daarom hebben dure auto’s meer last van BPM.
Alpinaa zegt
Ik erger me al jaren aan het feit dat in het buitenland de auto’s flink goedkoper zijn.
Northwestern zegt
Mooi!
alcantara zegt
Cayenne is wel een extreem voorbeeld, op een Passat scheelt het slechts 2000 euro en 4000 op een 5-serie. Dus nog steeds veel duurder dan in de buurlanden.
desjonnies zegt
Ik mag Frans Weekers dus niet.
Niet omdat ik in een gesubsidieerd voertuig rijdt, neen ik mag ieder kwartaal gewoon vierhonderd en zoveel. wegbrengen, maar Frans Weekers is een onbetrouwbaar sujet.
Eerst wordt Co2 emissie door het kabinet heilig verklaard en worden we in jubelstemming gebracht en gelokt om toch onszelf zo’n voertuig aan te schaffen en nu mag je dus vanaf 2015 toch belasting gaan betalen.
Het gaat Den Haag dus duidelijk niet om het milieu (wisten we al) maar om de 700 miljoen die men momenteel aan wegenbelasting misloopt.
Dat die 7 Cayennes die er momenteel per jaar nieuw verkocht worden, goedkoper worden, dat zet geen zoden aan de dijk.
Dergelijke voertuigen hebben een hele mooie toekomst achter zich als je kijkt naar de huidige brandstofprijzen, verzekeringskosten en onderhoudskosten voor zulks soort voertuigen.
Wij hebben ons allemaal en masse in de befaamde Müesli Diesels laten hijsen en Den Haag lacht zich weer rot !
Laat de heer Weekers dan gewoon het fatsoen hebben om te zeggen dat hij gewoon doorgaat met wat regenten al decennia met ons doen : Ons naaien zonder te zoenen !
BJ zegt
@desjonnies:
Iedereen weet toch dat subsidie regelingen komen en gaan, zeker die onhandige versies die aan hun eigen succes ten onder gaan. In de eerste plaats moet je zo’n grasmaaier kopen vanwege het milieu, dat je daar een (tijdelijk) financieel voordeel mee hebt is mooi mee genomen. De mensen die hem alleen vanwege de financiën gekocht hebben, rijden er toch niet mee op een manier dat ie z’n C02 uitstoot waarmaakt dus voor hen is het sowieso meer dan terecht dat ze weer standaard tarief gaan betalen.
TWJ zegt
Ik weet niet hoor, maar als er in 2015 al 20.000 van een Cayenne afgaat ben ik tevreden :D
E320cdi zegt
Volgens mij is dat dan in 2015 nog precies €20.468 te veel voor een Cayenne… Wat een geldwolven blijven het toch in Den Haag. Walgelijk. Buiten dat is het natuurlijk wel eerlijker dat ‘zuinige’ auto’s ook gewoon lekker meebetalen. Het is nogal achterlijk om gratis rond te rijden omdat je zuinig rijdt. Je rijdt misschien zuinig maar rijden doe je, dus uitstoten ook! Lekker betalen dus met die muesli bak van je.
the-budel-guy zegt
*gaat heftig sparen*
Roelio zegt
@the-budel-guy: *is niet de enige dus…
E320cdi zegt
“Zo zal de verkoop van zeer onzuinige auto’s groeien van 0% naar 10% en de verkoop van zeer zuinige auto’s juist dalen van 25% naar 12%.” Dat is toch juist goed nieuws?
joosthoeve zegt
Maar als ik het goed zie, dan worden de auto’s die veel verkocht worden duurder en de luxe auto’s goedkoper. Denk dat de overheid juist meer aan BPM gaat ontvangen hiermee, want de auto’s waar mee BPM over gaat geheven worden worden meer verkocht….
Mensen die een cayenne willen kopen, doen dat toch wel. Wellicht nu een turbo in plaats van een S ofzo.
Joerek zegt
Mooie is dat door de lagere bpm ook de bijtelling weer wat omlaag gaat. Zeker voor duurdere / meer uitstotende wagens. Die de afgelopen jaren overigens extreem gestegen waren, dus het mag wel eens
mashell zegt
Hood Robin, dat lijkt me een passende bijnaam voor Frans Weekers, hij steelt van de armen en geeft aan de rijken. De VVD top zal trots op hem zijn.
gerard1710 zegt
@mashell: Hij steelt van de rijken én de armen, maar dat is het lot van elk kabinet dat in Nederland en waarschijnlijk overal ter wereld zetelt. Er is gewoon iets fundamenteel mis met de manier waarop gedacht wordt: de rijken hebben meer geld dús moeten zijn een groter deel van hun geld afgeven. Dat klopt gewoon niet. Waarom zouden rijken op moeten draaien voor de problemen van de armen?
porsche928 zegt
@mashell: zolang de rijken nog steeds 52% belasting betalen zie ik geen Robin Hood in NL. Sterker nog, 80% van de ib inkomsten komt van slechts 20% van de ib plichtigen. Die paupers mogen dus blij zijn dat er veel mensen zijn die voor 52% gepakt worden.
D-Drive zegt
Ik wil BPF. Dat volk fietst over het asfalt (komt ook uit aardolie)dat wij hebben betaald. Kan de bpm verder omlaag.
P951 zegt
Hmm, je zult maar net een Cayenne van je zuur verdiende centen hebben gekocht. Kun je het eerste jaar direct 12K extra afschrijven en vervolgens nog eens 8K extra als je er 4 jaar in blijft rijden. Zelfs voor iemand die zo’n auto kan betalen zal het verdampen van 20K niet fijn zijn.
maxw126 zegt
@d-drive wat een top idee, en natuurlijk een extra heffing op bakfietsen, omdat ze zwaarder zijn.
spykerboy zegt
ow fuck… dit had ik niet gewild… en nee ben geen hippie maar was net bezig een business plan te schrijven voor auto import maar dat heeft nu weinig zin nu die aap de belastingen verlaagd…
Pressman zegt
@spykerboy: saabs importeren? ;)
Pressman zegt
@spykerboy: saabs importeren? ;)
zdev zegt
BPM blijft een asociale belasting.
Vooral omdat de bijtelling ook nog eens over deze virtuele waarde wordt geteld.
Belastingstapeling, bah!
B3nk0 zegt
Ben ik de enige die hier iets heel simpels in herken?
Grotere autos worden voordeliger en die verbruiken veelal meer benzine dan kleinere autos.
Als de benzine prijs is 2015 2,50 is of 3,-, waar denk je dan waar ze opeens hun geld vandaan halen, via BPM halen zij maar 1x een bedrag naar binnen, brandstop accijnzen elke dag de hele dag door.
En wij maar blij zijn dat BPM verdwijnt en het zodirekt voordeliger is om een auto te kopen, ik koop niet elk jaar een nieuwe auto hoor maar helaas tank ik wel 1x per week, niet ophouden met nadenken mensen.
Zucht.
Megakix zegt
@Robbie: 2 x het woord ‘dalen’ in de 2e alinea…sniegoe…
OT: Ze zijn er rekenkundig achtergekomen dat de benzineslurpers wel degelijk geld opleveren als ze lekker bij de pomp staan…wedden ?! De BPM verhoging heeft namelijk voor gezorgd dat er geen enkele fatsoenlijke RAM VAN meer op de weg kwam…en dat is zuur voor de heren benzineaccijnsincasseerders (3x woordwaarde).
bobb zegt
Natuur&Milieu voorspelt, hebben ze daar een glazen bol ofzo? Als zo’n organisatie serieus wil worden genomen, kom je toch met onderzoeksrapporten. Als zij trouwens stellen dat de verkoop van zuinige auto’s halveert 1 op 20? en onzuinige auto’s met 10% toeneemt 1 op 8?, wordt er per saldo dan niet brandstof bespaart?
Sorcerer zegt
Ziet er goed uit, maar in feite is dit niet zo heel verschillend van de plannen die er al lagen waarin de bpm ook al werd omgebouwd naar slurptax.
Groot verschil is dat de slurptax voor de hoogste CO2-schijf nu wel een stuk afneemt. Dit was nog altijd vrij hoog waardoor de grammen boven de 260 (ofzo, kan ook meer/minder zijn) gram in de huidige situatie veel en veel duurder waren dan die van lagere schijven.
In de nieuwe situatie zijn die grammen (boven de 211gr in 2012 en boven de 160gr in 2015) veel minder zwaar vergeleken tot de lagere schalen (zie tabel 5).
Op zich is dit denk ik wel een mooi evenwicht waarbij men toch duidelijke voordelen geeft voor zuinigere auto’s, maar waarbij bijvoorbeeld de Cayenne-rijder niet met tienduizenden euro’s wordt gestraft terwijl zijn uitstoot in feite maar 2 a 3x hoger is dan die van de “gratis rijdende” Prius.
Het evenwicht is weer terug, en da’s mooi om te lezen :)
454ssV8 zegt
Ze kunnen beter de benzineaccijns eens omlaag gooien…