We gaan nog niet zeggen dat de benzine goedkoop is. Maar het is wel iets minder duur. En dat is goed nieuws,
Tanken is nooit leuk, maar het was de laatste tijd in een woord k*t. Want mijn hemel, wat kostte het een hoop geld om een paar litertjes benzine in je tank te gooien. €2,25 was eerder regel dan uitzondering en op sommige plekken was het nog duurder.
Maar als je een beetje op de bordjes langs de tankstations lette, zou het kunnen dat je iets is opgevallen. De prijzen zijn namelijk heel langzaam aan het zakken. Sterker, de prijzen zijn sinds de accijnsverhoging in juli niet zo laag geweest.
Benzine steeds iets minder duur
De adviesprijs voor 1 liter Euro 95-benzine, of E10, hoen ze dat spulmook moge noemen, is vandaag 2,09 euro. Op 1 juli, de eerste dag na de accijnsverhoging van 17 cent, was de adviesprijs ook 2,09 euro. En dat is de prijs langs de snelwegen.
Bij onbemande pompen is het een stuk goedkoper natuurlijk. Of eigenlijk, steeds iets minder duur. Want we weigeren benzine goedkoop te noemen,. Tenzij je in Venezuela gaat tanken, want daar betaal je wél weinig.
Ook diesel wordt steeds goedkoper: 1 liter kost nu 1,92 euro. Dat is de laagste prijs sinds begin augustus. En ook hier geldt; dat zijn de adviesprijzen langs de snelweg. Bij de onbemande pomp betaal je zo 20 cent minder.
Goed nieuws dus, dat de benzine een stuk minder duur is. Als het maar niet té veel in prijs gaat dalen, straks denkt de overheid dat die 20 cent extra accijns er dan wel weer bovenop kan.
Maar tot die tijd; volgooien dat hok!!
kniesoor zegt
En dat deze neerwaartse trend zich voorlopig nog even door moge zetten !
Johanneke zegt
2.25 per liter? Snelwegprijzen zeker. Wie tankt daar überhaupt.
Laatst nog voor 1.67 per liter getankt bij de vaste plek in Elten-Emmerich. Scheelt toch wel lekker ja. De prijzen eerder waren ook bizar, maar wel te verwachten. Toen corona uitbrak was de olieprijs negatief. Dat heeft een boel mensen heel veel geld gekost. Dat willen ze nooit meer, plus even de verliezen terugpakken. Toen de vraag er weer was even de productie wat verminderen, prijs omhoog laten gaan. Nu is dat wel weer over.
kennone zegt
Laatst 1.58,- in Ravels👌🏼
mjpamsterdam zegt
Vandaag zag ik op het Friese platteland de prijs van 1.73 (euro) bij zo’n merkloos station. Was onderweg naar Amsterdam over de A6 en zag net na Emmeloord 2.23 op de borden. Dat is een niet misselijk verschil.
iphonistvongates zegt
TIJDELIJK goed nieuws hoogstwaarschijnlijk. 🔋💰
vaakbenjetebang zegt
Net als ieder ander betaal ik natuurlijk liever minder dan meer voor mijn brandstof, maar dit is toch een beetje gerommel in de marge? Zelf heb ik altijd het idee dat vooral heel confronterend is als je de prijs op dat schermpje bij de pomp heel veel harder op ziet lopen dan het aantal liters en dat je dan uiteindelijk denkt: ‘Heb ik nu echt iets van 140 euro afgetikt voor 60 liter peut? Schandalig!’
Maar… Als ik het goed lees is de prijs een cent of 17 per liter gezakt ten opzichte van het ijkpunt van @nicolasr . Volgens het CBS rijdt de gemiddelde auto in privébezit slechts 10.800km per jaar. Laten we uitgaan van een relatief hoog verbruik van rond de 1 op 11, dan is dat 1000 liter per jaar en heb je het over 170 euro. Da’s nog geen 15 euro per maand. Op de totale kosten van autobezit is dat toch niet wereldschokkend?
alfaqv zegt
Dat is alleen voor je eigen autobezit en het gebruik ervan. Brandstof is een van de grootste variabele kostenposten in vervoer en zo’n beetje al goederen die we gebruik zijn onderhevig aan vervoer. Fabrikant-distributie centrum- winkel en dan soms bezorgdienst. Een onderneming zal deze kosten (als ze stijgen) altijd doorberekenen aan (uiteindelijk) de eind gebruiker. Dus als de prijs nu zakt komt die accijns er in januari er gewoon bovenop en als de economie weer aantrekt dan zal de brandstof prijs nog harder gaan stijgen, waardoor alle goederen weer wat duurder worden, de inflatie weer toeneemt enz enz.
F11 550i zegt
Ik weet niet waar jij 1000l liter voor 170 euro tankt maar zou graag willen weten waar dat tankstation staat 😂
vaakbenjetebang zegt
@328ci: Het gaat om het verschil in kosten als gevolg van de daling van de brandstofprijs. 17 cent per liter, keer 1000 liter. Dat is dus gerommel in de marge, naar mijn bescheiden mening.
vaakbenjetebang zegt
@alfaqv: Ja, dat snap ik allemaal ook wel. Maar het ging de schrijver van het artikel volgens mij vooral om de prijs die jij en ik afrekenen als we weer eens een plens E5 in onze auto’s gooien en daar reageer ik op.
En omdat ik gek ben op data, ben ik gaan zoeken. Volgens het CBS is de brandstofprijs tussen 1996 en juni 2008 bijvoorbeeld verdubbeld – voor diesel zelfs iets meer dan verdubbeld – 124% erbij in in 12,5 jaar tijd (https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2008/32/brandstofprijzen-verdubbeld-in-ruim-twaalf-jaar-tijd). Dan pak ik even de site van United Consumers erbij, want die heeft een mooi grafiekje vanaf 2001. : https://www.unitedconsumers.com/tanken/informatie/brandstofprijs-historie.asp Daar zie je ook een enorme piek in de dieselprijs in juni 2008 – dat zal het punt zijn waarop het CBS-artikel betrekking heeft. Vervolgens zie je daar ook de dieselprijs in een half jaar tijd dalen van €1,50 naar €1,00. 33% er af in een half jaar tijd, bizar! Was ik alweer vergeten. Maar zijn toen ook allerlei andere prijzen gedaald omdat het transport zo goedkoop werd? Ik weet het niet.
Goed, masseer die piek en dat dal even weg en dan kun je zeggen dat de dieselprijs in 2008 ongeveer €1,25 was en dat dat dan ongeveer een verdubbeling was ten opzichte van 1996. En dan nu, 15 jaar later, is die prijs ongeveer €2,00. Dat is dus nog geen verdubbeling in 15 jaar tijd. Dan kan ik weinig anders dan vaststellen dat het met de stijging van de brandstofkosten lang zo erg niet is als je misschien zou denken als je je tank weer eens volgooit.
alfaqv zegt
Goede analyse! Eigenlijk zou je dan nog het gemiddeld verbruik van een auto rond het jaar 2000 erbij moeten zetten tegen die van 2020. Dan zien we wat de werkelijke impact is op ons maand budget, zou een hoop mensen nog wel eens kunnen verrassen.
Wat je overigens ook terecht aanhaalt is dat stijgingen wel worden doorberekend, daling niet of zeer zelden. Dus de eerste stijging naar de €1,50 wordt doorberekend, maar als hij dan nog een keer van €1,00 naar €1,50 stijgt wordt het opnieuw doorberekend. Dit gebeurt overigens ook bij brandstof maatschappijen. Een prijs voor een vat olie heeft ooit eens rond de 125 dollar gehangen , nu rond de 80 dollar, maar brandstof is nog nooit zo duur geweest.
Mijn zorg zit hem nu meer in dat met de huidige koopkracht issues, een nieuwe stijgingen van prijzen (veroorzaakt door extra accijnzen) het voor een grote groep wel eens het verschil kan maken tussen het einde van de maand halen en niet. Mede omdat een stijging overal in doorwerkt.
Dus een daling nu is leuk, maar het kan op langere termijn tegen ons werken.
vaakbenjetebang zegt
@alfaqv: nou, ik wou dus het verbruik van een vrachtwagen er wel bij zetten gisteren, maar ik dacht: het is wel goed zo :D Had ik namelijk even opgezocht in mijn Transport Jaarboek 1996; een Renault Premium 385 met drie-assige trailer, bijvoorbeeld, geladen en wel, deed het toen net iets beter dan 33 liter op 100km. Een hedendaagse vergelijkbare truck zal meer vermogen hebben dan 385pk, maar desondanks bij een soortgelijke belading en rittenmix al snel 25 liter per 100km verbruiken of nog wat minder. Dat zijn bij 150.000 tot 200.000km per jaar heel significante besparingen!
De vreemde, niet-lineaire relatie tussen de olieprijs en de prijs aan de pomp is al zo lang als ik kranten en autobladen lees een bron van ergernis. Maar troost je met de gedachte dat ook de scherpe pieken van de dagprijzen op de oliemarkt flink worden gedempt voor ze aan de pomp doorkomen.
Overigens, ook ‘leuk’ om over na te denken: een liter diesel bevat ongeveer 10kWh aan energie en kost dus ‘maar’ 20 cent per kWh. Voor elektriciteit is dat op dit moment al gauw het dubbele. Dat gaat nog wat worden.
ttr6 zegt
En dat net in de winterslaapperiode van de hobby auto’s. Hopen dat in April de prijzen nog steeds wat lager zijn.
Robert zegt
Vorige week voor het laatst getankt in Duitsland (Star, Elten): E10 koste daar ’s middags € 1,66 per liter, waar de goedkoopste aan onze kant van de grens op € 1,82 zat en de gemiddelde prijs daar nog zelfs weer een 8 tot 10 cent boven zat.
misterBo zegt
slechte nieuws is dt de overheid maar blijft graaien en waarvoor? Niks klopt meer in dit land! Zorg? Politie? Defensie?…ja regenboogzebrapaden en asielzoekers opvangen in cruiseschepen en hotels tegen 50.000 euro pp ….daar gaat het heen…stop met die onzin, heb je ook minder geld nodig. kunnen lasten flink omlaag
Robert zegt
Zal ik je nog eens wat vertellen over de noodopvang van asielzoekers; die kosten worden weggehaald bij de post Ontwikkelingssamenwerking. Nederland is krachtens internationale verdragen gecommitteerd aan het reserveren van een x percentage van het BBP aan die Ontwikkelingssamenwerking. Da’s een bedrag wat elk jaar weer opnieuw wordt vastgesteld.
Doordat de kosten en budgetten voor het COA al jaren lang stelselmatig te laag worden gebudgetteerd (met dank aan o.a. zes opeenvolgende staatssecretarissen van VVD-huize), kan Nederland die meerkosten weghalen van geld wat anders toch al naar het buitenland zou verdwijnen. Dus of ze nu 10.000 of 100.000 euro per asielzoeker stukslaan op de noodopvang, dat gaat dus NIET ten koste van de Nederlandse belastingbetaler.
Sterker nog, bepaalde politieke partijen rechts van het midden willen de reservering op Ontwikkelingshulp helemaal naar nul brengen. Los van dat dit dus niet eens kan (want verdrag), dan zou de kosten van de noodopvang dus wél uit de budgetten voor binnenlands gebruik moeten worden weggehaald.
Mooi hè, die polderpolitiek?