Dat scheelt weer, de accijnsverhoging van januari is van de baan!
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen; de regering is niet alleen maar in- en inslecht. Heel af en toe doen ze ook iets goeds. Zoals nu. Want al is het een sigaar uit eigen doos; de accijnsverhoging van volgend jaar is van de baan. Een Kamermeerderheid steunt een VVD-voorstel, dat ook de energiebelasting verlaagt.
Een liter benzine zou vanaf 1 januari 21 cent duurder worden. Vanaf dan zou de rest van de korting op de accijns namelijk komen te vervallen. Daar zou nog een inflatiecorrectie bovenop komen waardoor een liter benzine in totaal 21 cent duurder wordt.
Accijnsverhoging van de baan
De VVD kwam met het voorstel om de verhoging maar niet door te voeren (zouden er verkiezingen aankomen, denk je?) en kreeg de steun van krijgt steun van SP, ChristenUnie, DENK, PVV, JA21, BBB, SGP en Pieter Omtzigt en Liane den Haan. Deze partijen willen ook dat de energiebelasting niet omhoog gaat.
Sterker, ze willen zelfs dat die naar beneden gaat. De overheid die belastingen wil verlagen? Jazeker, die partijen willen een structurele verlaging van de energiebelasting met 200 miljoen euro. Wederom, zouden er verkiezingen aankomen?
In totaal is er een bedrag van 1,4 miljard mee gemoeid en waar dat vandaan moet komen is nog niet helemaal duidelijk. Maar te denken valt aan extra geld uit de gaswinning en eventueel uit het Nationaal Groeifonds.
Kortom, tanken in Nederland is schrikbarend duur, maar wordt gelukkig niet schrikbarend duurder.
Da’s tenminste iets. Wat de verschillende partijen verder van plan zijn met 2024 en de auto lees je in onze serie artikelen over de verkiezingsprogramma’s van de verschillende partijen.
- Christenunie: SUV-taks + verplicht stille banden
- BBB: Snelheidslimiet moet weer terug naar 130!
- PVDD: Minder auto’s en vooral minder SUV’s
- Volt: Terug naar 120 km/u als 80% van de auto’s elektrisch is
- PVDA-GL: Minder gebruik privéauto en sneller rekeningrijden invoeren
- CDA: Rekeningrijden niet op het platteland
- FvD: Kwartje van Kok terug + 1 keer MRB per persoon
- SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s
- VVD: accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog!
- PVV: 140 km/u en geen rekeningrijden
pomoek zegt
En dat was ‘m. Er kwam eindelijk een moment aan waarbij een groot deel van de automobilisten ging nadenken over of ze dat pak suiker met de auto gingen halen bij de appie of toch even de fiets pakken. Want de benzine begint wel erg duur te worden.
En de VVD draait het de nek om.
Homer55 zegt
Ik pak gewoon de auto.
pomoek zegt
@homer55: ok.
SanderB zegt
Juist, autorijden moeten onbetaalbaar worden voor al die sukkels die onder modaal verdienen en de auto nodig hebben om naar hun werk te gaan. Hoe halen ze het in hun hoofd om naar hun werk te gaan terwijl je ook gewoon thuis kan zitten met een uitkering, veel beter voor het milieu
pomoek zegt
@sanderb: zeg ik niet.
waterisnat zegt
Heerlijk als je zo simplistisch kunt leven dat de auto ipv de fiets pakken over een pak suiker halen bij de appie om de hoek gaat. Heerlijk en gelijk duidelijk waar sommige partijen hun stemmen trekken. Heerlijk.
pomoek zegt
@waterisnat: Tja. Zo ingewikkeld is het niet.
seatleon zegt
Mooie verkiezingsstunt. We hadden het geld ook kunnen gebruiken om het OV goedkoper te maken, de transitie naar een groenere economie te versnellen of de gezinnen die het echt nodig hebben gericht te helpen. Maar ik ben blij dat Roderick binnenkort zijn Porsche voor minder kan volgooien.
techniekmeneer zegt
Ik ben blij dat de hardwerkende, belastingbetalende Jan Modaal z’n 10 jaar oude B segmenter gewoon vol kan blijven gooien.
melkkoe zegt
De auto is een druppel op een gloeiende plaat bij de transitie naar de groene energie. Maar wel lekker makkelijk scoren bij links.
Een vliegreis naar Azië of Afrika om te backpacken en tijgers te knuffelen moet natuurlijk wel mogelijk blijven voor de linkse elite
potjak zegt
Links- of rechtsom moet alles in Nederland toch betaald worden. Dus ergens anders ga je meer betalen. Het Nationaal Groeifonds mag niet onder druk komen te staan want dan hebben wij over een aantal jaren een ander probleem (een nog grotere achterstand op concurrerende landen etc.).
iphonistvongates zegt
Het woord “tijdelijk” ontbreekt hier. Korte termijn politiek aangezien de voorgenomen verhoging gewoon van kracht gaat worden wanneer het nieuwe kabinet op 17 Mei 2025 aangesteld wordt door de papa van Amalia, Alexia & Ariane. De spindokters van de diverse campagnes hebben gestuurd & gesproken. Armoedebestrijding = toverwoord.
Ordas zegt
We hebben het hier over ongeveer een elf Euro per tank van 50 liter. Peanuts (of 4 kopjes koffie) dus.
Het zal door de overheid hoe dan ook ergens uit gefinancierd moeten gaan worden, dus belastinkje ergens anders weer omhoog.
Voor de hardwerkende medemens bestaat er ook iets dergelijks als een kilometervergoeding.
Dus inderaad, bijna verkiezingen?
misterBo zegt
De mensen die weer over het OV beginnen….dat is die sector die altijd rommel uitstoot, ook als er niemans reist….mijn auto stoot niks uit als ik niet reis
maotje zegt
Gebeurd alleen niet vaak dat er niemand in zit. Dus kijkend naar het gemiddelde per persoon moet je het toch afleggen tegen het ov.
pomoek zegt
@misterbo: alleen rijdt een trein op windenergie. En hoewel ik geen zin heb om het uit te zoeken vermoed ik dat 5 mensen in een bus beter voor het klimaat is dan 1 in een auto.
karhengst zegt
Wim Kok draait zich om in z’n graf.
V8Vantage zegt
Kan allemaal betaald worden uit het potje van 28 miljard. Punt is dat als de groep die niet meer rond kan komen, om wat voor reden dan ook, te groot wordt, dit weer gevolgen heeft voor de mensen buiten die groep. Dat is de rest van het land.
audirs3 zegt
We hadden voor 1,4 miljard ook het gehele OV 30% goedkoper kunnen maken. Of de armste 1,4 miljoen Nederlanders €1000 per persoon kunnen geven. Maar nee, we geven het aan de rijkste Nederlanders met een brandstofmotor. Waanzin.
melkkoe zegt
De rijkste rijden allang elektrisch. Alleen nog een ice voor de vakanties
MarcoM zegt
Ach ja, ze pakken het wel via de hogere energiebelasting.