Ontwerpers die voor de grap een auto op papier zetten draaien soms wel eens door, maar Nouphone J. Bansasine heeft hier wat ons betreft een voltreffer te pakken. De beste man liep een zomer lang stage bij Volvo en vond dat het merk wel een CLS/Quattroporte/Panamera/Rapide-concurrent kon gebruiken. Zie hier zijn SC90 concept.
In de nasleep van het SUV- en crossovertijdperk lijkt de ontwerptrend nu te liggen bij de strak gelijnde, lage sedans en coupés; prachtig toch? Deze vierdeurs, vierzits sportsedan zou de Volvo line-up prima kunnen aanvoeren. Dat Volvo ook wel open staat voor zulke ideeën blijkt uit het feit dat ze Bansasine wekelijks begeleidden terwijl hij aan het project werkte:
“Each week I had a status review with VMCC’s Vice President, Design Director, Strategic Design Chief, Senior Designers, Business Manager, and Studio Engineers. The feedback and discussion was invaluable and helped me focus on the development the project.”
“The internship program provided me with the most up to date equipment and facilities, as well as access to senior designer staff and engineering professionals which proved invaluable for my development.”
Bansasine rondde zijn opleiding aan het Art Center College af in de herfst van 2007 en is momenteel werkzaam bij het Volvo Car Corps Concept and Monitoring Center in Californië, dus met een beetje geluk gaan we hier nog wel meer horen… (via carbodydesign)
Een presentatievideootje voor de liefhebbers:
Met dank aan Klassiekerrally en stefs voor de tip!
FordGT zegt
Ziet er netjes uit. Nu nog hopen dat er ooit een productie versie van komt.
Zoef zegt
New Phone B Assassin?
Erg mooi. Zal ondanks zijn naam (grapjeuh) succes hebben, deze newphone.
Zoef zegt
http://bansasineadvanceddesigns.com/
Baztrd zegt
Mooi, erg mooi! Deze jongen gaat er wel komen, medunkt!
Bruce zegt
Prachtig, punt.
$imon zegt
Zeer zeer zeer gaaf!
Doe mij die maar
danny zegt
Ziet er goed uit. Ik krijg alleen dat V70 gevoel als ik dat stuur zie. Dat mag spannender
Tom# zegt
Wow.., zeeer mooi!!
..had ik zo 1..,2..,3. niet verwacht van Volvo dat ze op de proppen kwamen met iets straks als dit concept..
guzmann zegt
De achterlichten doen me nou niet direct aan een Volvo denken….
Diederik zegt
Zo hee! Dat is even een mooie binnenkomer. Als ik Volvo was zou ik het wel weten… aannemen die kerel!
Op zijn site staan nog wel meer leuke ontwerpen. Ik denk dat we die naam nog wel eens vaker gaan horen.
RH zegt
Alles hieraan is net gaaf. Achterlichten, beetje vreemd, maar net gaaf! Hamsterwangetjes, beetje bol, maar ook weer heel dik.
Ik weet er niet veel vanaf, maar volgens mij is die daklijn ook nog eens best gunstig voor de luchtweerstand. Hebben onze boomknuffelende vrienden ook meteen iets waar ze blij van kunnen worden.
Hans zegt
ziet er wel sick uit, keep up the good work ;p
Jaapschaap zegt
Zie ik daar nou suicide-doors ? :D
maar ik zie eerlijk gezegd niet veel volvo lijnen…
MLTB zegt
Alleen dat hele grote “Volvo” logo misstaat deze auto.. verder erg mooi design!
Niels zegt
Ik kon op mijn derde al Volvo-coupe’s (acht rechte strepen, onderbroken door wielen) tekenen, en dit lijkt nergens op. Vind het bijzonder jammer dat dit kan: dat ronde gedonder met die futuristische lijnen is geen gezicht. Waar is de oude Volvo waar de plattelandsdokter 20 jaar in doorreed gebleven?
saasken zegt
bwa, volovo lijnen zijn niet noodzakelijk
de auto’s van voor 85 waren de mooiste ooit gamaakt en dit vanwille al hun lijnen en hoeken en dergelijke.
de meeste auto’s van 85 tot anno 2005 trokken op niet veel en nu gaan we terug de goede richting uit.
vraag me eigenlijk af wat de volgende rage wordt (de suv is gepasseerd, nu komen we aan de sportieve familie supercars, …)
misschien binnen tien jaar de elektrische ligauto om het parkeer en fie probleem op te lossen (dan kan men in lagen gaan stapelen…)
Frederik zegt
Is het iemand wel eens opgevallen dat het Volvo logo eigenlijk een ‘man’ tekentje is? Wel cool op zich.
C30 T5 zegt
Super dik, laat maar komen zou ik zeggen. Volvo For Life
Larrs zegt
Ziet er goed uit, alleen de achterlichten mogen van mij anders. Dat past niet bij Volvo.
DafMaf zegt
Mijn ook kocht laatst een S60, maar vergeleken met zijn 940 is de instap heel moeiijk. Zal Volvo eerst een jonger publiek moet aanspreken voor ze zo’n strijkijzer aan de man kunnen brengen…
Mardec zegt
PRACHTIG, als hij uitkomt, en ik heb het geld, onmiddelijk!!!
Dat peugeot en volvo deze dingens nu eens echt uitbrengen he, eindelijk een mooie concurent voor al die duitsers die ook zo mooi zijn..
En hopelijk worden ze betaalbaar :D
Mardec zegt
Ah ah, ik had wel graag een handbak gehad :(
Ik ben niet zo voor automaten, neemt te veel charmes weg van het autorijden..
sjazz zegt
ik als volvoliefhebber heb hier toch mijn twijfels bij. ik herken hier weinig volvo in. dat heb ik zelfs met de laatste concept s60 wel. de lijnen zijn teveel bmw 6 of iets in die trant. op zich geen lelijke auto maar niet echt volvo.
maar ja je kent dat met die volvo liefhebbers… behoudend van karakter he.
Romano zegt
Super mooi ding, met in mijn ogen 1 minpuntje… de LF-A achterlampen, de achterlampen die in ze schetzen staan vind ik een stuk mooier. en die zijn ook veel meer Volvo
ikke_ferrari zegt
God wat mooi!
Ze zouden eens iets vaker concept cars in ontwikkeling moeten nemen.
Het is zo jammer dat de uiteindelijke showroom modellen altijd braver en saaier zijn dan de concept.
Deze auto is heerlijk!! Spannend, opwindend, snel en agressief vorm gegeven!
Majinstar zegt
Alleen het interieur is om te kwijlen. De rest zuigt hard.
Thomas zegt
Als je op z’n site kijkt zie je dat er in dit model een dikke biturbo v12 ligt en dit gevaarte 340 km/u moet kunnen… *kwijl* :D
Zoef zegt
@Frederik: nu jij dit gezegd hebt zullen feministische kwaakwijven Volvo hiermee gaan bemekkeren tot ze er een “vrouw” tekentje van maken. De naam zal dan veranderen in Vulvo :-)
Zoef zegt
Men had het er hier al eerder over:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/12/nieuw_logo_voor_volvo#comment-1994498
Maar het is gewoon het aloude alchemistische teken voor IJzer.
Ik vind het wel cool en gedurfd – in deze tijd.
Ivrh zegt
Ze kunnen het wel bij Volvo!! Nu nog DOEN!
Want ze zijn op dit moment echt op de verkeerde weg. Bij de huidige modellen slaan ze echt de plank mis.
Frederik zegt
@Zoef: Ha, ene Jessica geeft daar al een uiterst vermakelijke (en voorspelbare) reactie. :-)
Timmie zegt
Hier komt waarschinlijk GEEN productieversie van. Ten eerste: Volvo zit in zwaar weer (zoals vele andere constructeur). Er is dus geen ruimte voor nieuwe uitdagingen, enkel voor de vaste waarden als de V50. Ten tweede heeft Volvo niet dat hautaine, irritante, uit de hoogte gevallen, groteske, schreeuwerige, grootheidswaanzinnige en dure imago van zekere Duitse wannabe-elite-constructeurs.
Benny1 zegt
Hmm als dit de toekomst is van Volvo? Dan ben ik erg benieuwd naar de uiteindelijke productie modellen, die dan meestal weer tegenvallen helaas.
Sorcerer zegt
Mja, doe maar in productie. Achterlijnen hebben wat weg van de nieuwe S60-concept, als ik het me goed herinner. Ik ben ontzettend benieuwd hoe die nieuwe S60 eruit gaat zien… Dit zou een erg mooie aanvulling van Volvo’s programma zijn!
David zegt
De voorkant heeft kwa styling veel weg van de mitsubishi EVO X en dus ook van de nieuwe familie-styling vn dat merk.
Het ziet er wel goed uit trouwens.
Wollie zegt
Woehahaha, geen wonder dat dat Volvo niet te slijten valt. Hier zit toch echt helemaal niemand op te wachten zo’n auto. Kom op nou zeg…
Race_Kees zegt
Gezien het lijnenspel en de grille zou ik dit eerder in de japanse hoek duwen. De gehele voorpartij is wel érg Mitsubishi en de achterkant doet me denken aan dat Lexus topmodel concept.
Waarom de lof en dank voor deze jongen? Stoere wagen maar het heeft niks met Volvo te maken….of gaat Volvo weer een relatie aan met Mitsubishi misschien?
ronnie zegt
Als Volvo liefhebber lijkt het me prachtig om weer eens een grote Volvo coupe te zien. Als opvolger van de 780 zeg maar.
Maar als het hier niet met koeieletters achterop had gestaan, had ik er absoluut geen Volvo in gezien. Verder een leuk ontwerp, misschien kunnen ze het aan Hyundai verkopen. Maar als Volvo wat mij betreft niet geslaagd.
Tombnolz zegt
Ziet er werkelijk schitterend uit. Wel een heeeeel lange wielbasis. Niet zo handig in de stad dus :)
Ik hou zeer zeker van de trend van lage sedans, maar ben nog altijd een break-liefhebber ook, dat segment mag ook eens op een originele wijze worden aangepakt!
Scorso zegt
Ik hoop dat ie er komt! Ik heb net de verkoopscijfers van het laatste kwartaal gehoord van Volve: -14,7%!!
Zo’n prachtige wagen kan alleen maar het imago van saaie oude vierkante bak verhelpen! Lekker sportief! Goed zo Volvo! Nu nog produceren en alles komt dik in orde. Koop wel eerst je eigen aandelen, zodat de Chinezen of Indiërs je niet opkopen… Volvo 4 Life idd!
AM1boy zegt
mooie nissan 370z, aston martin, mercedes cls, lexus lfa
BmwMPower zegt
Ik denk stiekem dat ik deze mooier vind dan de Rapide… :oops:
Timmie zegt
Mocht er een productieversie van komen, dan zou die erg moeten verschillen, want vooral achteraan is dit absoluut niet herkenbaar als een Volvo… Zo zie je maar: een opzettelijk extreme concept om het pbliek warm te maken (alles doen om aandacht te trekken zeker!)
BmwMPower zegt
@ Timmie
Een Porsche Panamera is dat ook niet.
Ik denk dat het bij dit soort auto’s meer gaat om het ‘anders zijn’.
Bij deze auto, de Rapide van Aston Martin, de Quattroporte en de CLS is dat gelukt.
Vinny_93 zegt
Ø, wär is mijn Vølvø?
LJ zegt
echt gaaf!!
SjoRs zegt
Dit zou je niet verwachten van Volvo.
Maar knap werk van die stagiair!
Ik hoop zeker dat we hier meer van gaan horen!
Alleen vindt ik het gedeelte tussen de B- en C-steil nog niet af vanaf het zijaanzicht gezien. Klopt niet voor een vierdeurs of wel?
Jelle. zegt
Ik denk dat we nog heel wat gaan horen van deze stageloper. Wat een schoonheid! Helaas zal zoiets er toch nooit doorkomen.
Davidov zegt
Hij is mooi, maar ik vind hem wel lijken op een 6-serie.
Guido zegt
Nice, doet een beetje japans aan ;) heel on-volvo, wel mooi:)
marruk zegt
Aan het exterieur is niks’ Volvo te herkennen, maar mooi is ie wel.
En ik denk ook dat Volvo wel een 4-d coupé kan gebruiken, waarom niet?
Lars zegt
best gruwlijk… alleen die achterkant :shock: :?
en het achterste gedeelte van de ruiten en achter deur is een beetje 350Z achtig…
maar volvo heeft wel weer een stap vooruit gemaakt!!
LP640 zegt
Dit is echt gewoon te geil! Veel mooier dan bijv. de Estoque!
Lorenz zegt
Eindelijk een mooie volvo !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
In 1 woord: Schitterend!
Ergeren jullie je alleen ook altijd zo aan het logo??
Niet grappig bedoelt trouwens…
Maar als je ervan uitgaat dat symmetrie altijd mooi is, gaat dat met die diagonale lijn van het logo nooit lukken!!
Stoort enorm, ook in dit design.
lincoln zegt
@SAAB .. ben ik het zo mee eens ..
heb ook al een keer bedacht hoe je dat logo kan centreren .. en toch volvo-herkenbaar blijven .. geen oplossing gevonden ..
op mijn 240 (15 jaar geleden) heb ik em er ook afgetrokken .. zelfs dat logo met een diagonaal pijltje is er afgegaan ..
moest gewoon ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lincoln: Kijk! Ik ben dus TOCH niet gek!!
:D
Tijd voor een nieuw logo, laat Nouphone J. Bansasine zich hier maar eens over buigen, zo te zien kan ‘ie wel wat…
lincoln zegt
@SAAB ..
bedankt dat je denkt dat je niet gek bent omdat je een medestander in mij gevonden hebt cq een symmetrie fascist ..
Yeelen zegt
aaaahhhh het is ’n 4deurs
zag het ff niet, als gewone coupé zou het ook nog gaan :D
widu zegt
deze wagen is prachtig het word wel eens tijd dat volvo toont dat ze ook met snelheid overweg kunnen hopelijk komt dit met dit design
Sorcerer zegt
Tombnolz: moet je eens proberen een S60R of V70R te rijden in de stad met een draaicirkel van meer dan 13 meter :X
supershallow zegt
Op zijn website: http://bansasineadvanceddesigns.com/featuredworks.html > sample 2.
Dé ultieme Amerikaanse Porsche! :-)
alpitlum zegt
in één woord waanzinnig!
Wat een uitermate strak gelijnde wagen is dat, laat maar komen.
jonahim zegt
da is de schoonste volvo ever made nu hopen da hij in productie gaat en dat ze niet beginnen zeiken over de crisis
Rene zegt
@Sorcerer: 13 meter?????????????????
Rene zegt
@Sorcerer: het is 10,7 meter voor een V70r. Dat is 0,3 meter minder dan bij een BMW M3.
Quinten zegt
ik rijd nu een S80 uit 2007, erg lekker en vooral snel (2,5 T), maar dit ziet er erg gelikt uit. ik kan niet wachten tot deze op de markt komt!!!!!!!! ;-)
thijs zegt
supervet!
Jelle zegt
Dit is pressies wat ik van volvo verwacht, nette lijnen ben ik zat!
Gert Jan zegt
Gelijk produceren en op de markt brengen, dit is echt geweldig!!