Het gebruik van de naam Hummer krijgt nog een extra ironische laag: de GMC Hummer EV en zijn soortgenoten zijn helemaal niet de richting die we op moeten gaan.
General Motors is niet gek van een beetje ironie, want hun eerste zet in de strijd tegen milieuvervuiling is een elektrische versie van de meest notoire milieu-hatende auto uit de recente geschiedenis. De GMC Hummer EV, we hebben het er vaker over gehad. Helaas blijkt een elektrische Hummer uiteindelijk alsnog hetzelfde probleem te hebben als een benzine-Hummer. Het is een drol als het gaat om zuinig zijn.
Efficiëntie
Nou zullen we niks raars zeggen als we zeggen dat een 4.200 kg wegende pickup truck niet het meest efficiënte vervoermiddel is. Om alsnog een theoretisch rijbereik van 500 km te krijgen zit er een batterijpakket met het gewicht van een Honda Civic. Dus moet je ook flink wat kWh bijladen bij elke laadbeurt. Een onderzoek van firma open deur Quartz toont daarom aan dat je meer energie nodig hebt om het ding op te laden en indirect dus de kolencentrales meer belast – die dus voor elke kWh extra stroom weer extra uitstoten. Tot en met een volledige transitie naar groene stroom moet je dus alsnog uitkijken hoe efficiënt, of inefficiënt, je een EV maakt.
GMC Hummer EV toch niet zo goed voor het milieu
Ook maakte Quartz de totaalbalans op en dan ontstaat er toch een ietwat verontrustend statistiekje. Er wordt een gemiddelde uitstoot per auto over het totaalplaatje berekend. Dit komt tot stand door de gemiddelde uitstoot van een stroomnet (in de VS) te berekenen een gemiddelde uitstoot per te laden kWh, en dat wordt dan weer berekend met het elektrische verbruik (kWh/km) van een auto. Van een paar elektrische en een paar benzineauto’s wordt de balans opgemaakt en daar staat de GMC Hummer EV toch wel gevaarlijk bovenaan. Sterker nog: de Hummer EV stoot in het totaalplaatje meer uit dan een Toyota RAV4 of Corolla of zelfs een BMW 3 Serie.
Balanceren
Is er nu reden tot paniek? Nee, er is eerder reden om niet te kiezen voor een 4,2 ton zware pickup of SUV als EV. Naast de GMC Hummer EV is de gemiddelde CO2-uitstoot van EV’s namelijk wel in orde. Zelfs rivalen Ford F-150 en Rivian R1T zijn minder vervuilend dan een Corolla en een Tesla Model 3 stoot nog niet eens de helft van de compacte Toyota uit. En dat is op de huidige stroomnetten: des te meer die vergroenen, des te minder vervuilend EV’s worden in het totaalplaatje. Over een paar jaar mag je dus weer gekke dingen doen met zware elektrische voertuigen. Voor nu is de Hummer EV wederom niet de auto die het milieu gaat redden.
verplicht zegt
Eigenlijk best wél een verontrustend plaatje. Hoe meer we EV’s gaan rijden hoe meer stroom opgewekt zal moeten worden en dat gaan we imho niet alleen maar redden met mooie schone groene stroom. Als je het zo bekijkt hebben we het probleem nu verplaatst van de auto naar de centrale en hebben we onder aan de streep nog net zoveel co2 verbruikt.
Maar goed, da’s gebaseerd op 1 statistiek en mijn indrukwekkende onderbuik.
fanboy zegt
@verplicht: Nou, als je dit artikel ziet, werkt het wel, qua CO2 uitstoot verminderen. Ondanks dat je het probleem verplaatst en er nog heel veel groene energie bij moet.
Echter, moet er her en der verzwaring plaatsvinden en het moet vooral ook slimmer, om het net te ontzien. En sowieso lekker zon en wind energie blijven bijplaatsen.
erwh zegt
Emissies zijn in een centrale veel beter onder controle te houden, opwek is aanzienlijk efficiënter dan in al die losse auto’s en je elimineert al die koudstarts die nog veel slechter voor het milieu zijn dan bovenstaand plaatje verteld. En zodra je die centrale vervangt door duurzame energie worden er in één klap tienduizenden auto’s duurzamer. Dus ja, altijd beter dan vasthouden aan fossiele aandrijving.
DaveB zegt
Nette onderbouwing.
rulefollower zegt
Energieverlies tijdens het transport is ook een factor.
fanboy zegt
Tja dit is waar niemand aan wil: hun gedrag veranderen. Dat we gewoon wat bewuster minder gaan consumeren.
Maar nee, dat wil bijna niemand, iedereen wil vast houden aan het oude gedrag, en wil dus “unit replacement”, vervanging met een schoner alternatief.
Opzich werkt het enigzins, want dus zelfs zo’n lompzware Hummer EV is nog steeds schoner dan een F150 op benzine. En de elektrische F150 is weer een stuk schoner.
Maarja, voor al die pickup truck of 4×4 liefhebbende Amerikanen is het eigenlijk beter als ze gewoon hun huidige lompe 4×4 houden, en een normale elektrische auto voor het dagelijkse nemen. Dan is hun “voetafdruk” nog maar een kwart, ook al gaan ze zo af en toe nog lekker offroaden in het weekend (of zware dingen trekken) met hun bestaande benzine 4×4.
Sommige werklui hebben letterlijk elke dag een truck nodig, ja doe dan vooral zo’n elektrische F150.
JanJansen zegt
De zonnecellen op mijn dak produceren elke dag meer dan ik in een week opmaak.
De energie is in mijn optiek dan ook niet een probleem wat niet op te lossen valt. Het produceren en weer afvoeren van de accu’s zal veel belastender zijn. Naast dat alle onderdelen van een dergelijk zware auto veel sneller slijten.
fanboy zegt
@JanJansen: Wat slijt er sneller dan? Soms de banden ja. Voor de rest is het allemaal niet zo spannend en slijt er juist veel minder.
De accu’s worden meer en meer gerecycled, zijn ook veel te waardevol om weg te doen. Overigens kun je ze vaak gewoon hergebruiken. Ik heb zelf oude BMW i3 accu’s om zonnestroom op te slaan. Is niet voor gemiddelde mens, maar ze dienen dus hun doel.
DaveB zegt
Hoe heb je dat gemaakt? En hoe zit het met mogelijk overladen.
Ik zou met zoiets bang zijn voor brand namelijk.
fanboy zegt
@DaveB: Ja dat vereist wat inlees werk. Brand is een gevaar, daarom moet je het accubeheer goed doen. Niet te ver opladen maar vooral niet te ver ontladen en alle cellen in de gaten houden en temperatuur.
Verder hangt er allemaal 48V Victron spul aan.
Voor stationaire toepassingen (vooral in huis) wordt meestal ander type lithium gebruikt (LFP) maar deze EV accu’s worden mooi hergebruikt zoals ze zijn. Als ze te weinig capaciteit voor de auto hebben zijn ze nog prima bruikbaar.
monsieurleloure zegt
@janjansen
Hoe zit het dan in de wintermaanden?
Rendement van de zonnepanelen duikt omlaag en de warmtepomp vraagt dan juist energie.
frank2b zegt
Prius, 89 gram CO2 per 100 km.
Ik dacht, ik meld het even.
fanboy zegt
@frank2b: Ja dat is dus 142gr per mile en daarmee minder zuinig dan gestroomlijnde EVs zoals de Model 3 of de Ioniq (niet de SUV)
Maar dit gaat over de VS. Als je daar wat zuidelijker woont of uberhaupt wat meer ruimte hebt, plemp je de boel vol met zonnepanelen en laat je de auto lekker op de zon laden.
flutterby zegt
Volgens de NEDC ja. Dit gaat dus alleen om tailpipe emissions. De 1/3 energie die nodig is om de benzine in de auto te krijgen worden even genegeerd.. Lekker suggestief weer. Transport van centraal opgewekte energie is véél duurzamer.
petroldrinker zegt
lekker boeiend, niet iedereen geeft om hoe efficient hun voertuig is, als je dan al zo nodig geforceerd word in zo een duracell konijnenhok zonder emotie, laat het dan nog enigzins leuk zijn door zoiets als dit te rijden ipv een tesla of een id3 of meer van die niks zeggende zaad dodende autos
herve11f zegt
@petroldrinker: idd