Terwijl het merk vrolijk doorgaat met het introduceren van auto’s die we straks veelvuldig op IKEA-parkings gaan zien, is er nog steeds een riant bedrag van €3.3 miljard nodig om een reorganisatie uit te voeren. Kleingeld natuurlijk, maar Duitsland had even geen zin om belastinggeld in Opel te pompen. Dus mocht er weer bij moederbedrijf GM aangeklopt worden voor zakgeld. CEO Nick Reilly heeft vandaag bekend gemaakt dat ze dit zullen krijgen.
Zie je wel. Als je niet meteen toegeeft aan Opel en consorten dan kunnen ze het opeens ook zonder een verkapte vorm van staatssteun. Na maanden van gesoebat trekt Opel alle aanvragen voor overheidssteun weer in en gaan ze de herschikking van het bedrijf nu intern regelen. Goed zo jongens, zo hoort het.
Momenteel is Opel verantwoordelijk voor 48.000 banen binnen Europa. Al langere tijd was bekend dat er daarvan bijna 9.000 gaan verdwijnen. Deze ommezwaai in het financiële beleid zorgt volgens Reilly niet voor dat er nog meer banen op de tocht komen te staan. Ook blijven alle fabrieken gewoon open. Optimistisch als altijd, verklaarde de Opel-CEO dat er dankzij alle nieuwe saneringen op korte termijn weer winst geboekt gaat worden. (bron: Autonews)
Ook is er nog wat Nederlands getint nieuws te melden omtrent Opel, want Jaap Timmer -voorzitter van de Europese Opel Dealervereniging- is benoemd in de Supervisory Board. Dat u het even weet.
Fotocredit: toonpool
Oguu zegt
Nemen ze eindelijk hun verantwoordelijk…about time!
Cantago zegt
Klinkt goed, ze maken tegenwoordig mooie degelijke auto’s, dus zou zonde zijn als ze er mee stopten! Dat ze nu verder willen zonder staatssteun lijkt me ideaal;)
HyperTeHK zegt
Jammer alleen dat Opel nog steeds van GM is.
robbie zegt
Geen staatssteun = extra ontslagen + fabriekssluitingen (lijkt mij)
Zo rouwig hoeft GM/Opel dus niet te zijn over het feit dat ze geen staatssteun krijgen. Nu hoeven ze zich tenminste niet te houden aan werkgelegenheidseisen van de overheid. Ze kunnen dus ‘lekker’ hard & kil gana saneren. En als dat eenmaal gebeurt zal de Duitse overheid wel weer gaan piepen…
FuelMinded zegt
Ik denk dat zodra Opel eindelijk van GM af is, veel makkelijker van haar imago problemen afkomt.
Maar dat is voorlopig een extreme vorm van wishful thinking…
Benny zegt
Toch jammer van al die mensen in Antwerpen, die zijn nu waarschijnlijk ook zoals het “GM figuur” in de afbeelding…
FuelMinded zegt
Ik vraag me af wat goedkoper is voor de Duitse overheid. Geen staatsteun voor Opel, maar wel massaal ontslagen arbeiders (werklozen) opvangen met de WW uitkering. (zoals Robbie eerder beschreef)
Of wel staatsteun voor Opel zonder dat er werklozen met “WIR SIND OPEL”-shirts gebruik maken van het sociale staatsvangnet.
robbie zegt
@FuelMinded: en vergeet niet dat sociale onrust (lees: veel ontslagen) ook nog een zeeer slecht uit kunnen pakken bij verkiezingen etc. Dat speelt ongetwijfeld ook een rol.
Vincenzo zegt
GM moet gewoon 20% van de werknemers in D eruit pleuren….kijken of ze dan nog zo hard piepen.
Jimmie zegt
Het zou het beste zijn als opel van GM af zou komen. Opel loopt namelijk al jaren heel goed en maakt goede winst. Jammer is alleen dat die winst naar GM in de VS gaat waar het verbrast wordt. Wat dat betreft was het goed geweest als Duitsland opel had overgenomen.
Duidelijk zegt
@Benny: Dit is al meer dan 10% va
Duidelijk zegt
@Benny: Dit is al meer dan 10% van de oplossing
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/100616_volvo_arbeiders_opel
Daar zal dan ook de toelevering van auto-onderdelen omhoog gaan waardoor die bedrijven zullen aanwerven. Zolang ze die allemaal geen brugpensioen geven.
Natuurlijk zullen andere een andere job moeten vinden, maar als je niet vies bent van werken vind je dat direct (zelfs zelfstandige klusjesmannen hebben ze te kort).
Nu OT:
Is toch redelijk normaal dat Duitsland geen staatsteun gaat geven. Dat is dan weer wat extra om bij de besparingen op te tellen. Het zou ook als gevolg hebben dat elk ander bedrijf sneller geneigd zal zijn om hun eigen besparingen naar de overheid toe te schuiven. Dit is ten minste een signaal dat ze eerst naar hun eigen moeten zien.
Search zegt
Die cartoon is epic! Kudos daarvoor. En Opel… ach ja. :D
Tripple zegt
@feulminded-opel kan niet van GM,af omdat GM eigenaar is van opel, ik weet niet of je dat snapt..
Esprit_de_Flandre zegt
“Ook blijven alle fabrieken gewoon open.”
Behalve Antwerpen natuurlijk.
—’t Blad van ’t Stad—
Gezocht: Multimiljardair die miljoenen verlies per jaar kan verdragen, en er zelfs de humor van inziet.
Aangeboden: Moderne autofabriek in grote havenstad met competente mensen. Prijs bespreekbaar.
Zelf nog te regelen: Aankoop merknamen ‘Minerva’ en ‘Imperia’. Aanwerving Topdesigners.
Saudische prinsen en Arabische Emirs genieten de voorkeur.