In de hele milieudiscussie rond onze auto’s staat natuurlijk het feit centraal dat de heilige koe op fossiele brandstof rijdt, en dat is slecht voor het milieu. Ons milieu is echter niet de enige motivatie om uit te zien naar alternatieve brandstoffen, er zit nog genoeg olie in onze aardkloot maar helaas blijkt dit alleen vindbaar op steeds lastiger te bereiken plaatsen. Lastig te winnen olie is daardoor dure olie.
Niet voor niets wordt er serieus naar tal van alternatieven gekeken. Terwijl de ene fabrikant fors inzet op hybride motoren, richt de andere fabrikant zijn pijlen op schone diesels. En zo zijn er nog een aantal alternatieven te noemen.
Bij General Motors gelooft men in tegenstelling tot een kopstuk bij Volkswagen heilig in de waterstof technologie en heeft het bedrijf zichzelf tot doel gesteld de eerste fabrikant te zijn die 1 miljoen auto’s op waterstof aflevert. Deze doelstelling heeft GM vice president Elizabeth Lowery in China aan reuters verklapt. Ze was daar om de Hydrogen Chevy Equinox te onthullen.
De eerste waterstof modellen moeten rond 2011/2012 leverbaar zijn. GM dat voorlopig nog nog steeds verlies na verlies boekt, heeft in ieder geval zijn ambitie niet verloren.
citrofiel evil twin zegt
Dat zal moeilijk gaan als je nu al zoveel verlies lijdt.
snelste zegt
Oh wat goed voor het mileu, amerikanen gaan met steenkoolcentrales waterstof maken.
Kunnen ze bij GM gewoon stil neergaan en niet met dit soort onzin
Bartje zegt
Productie van waterstofgas kan ook milieubewust:
http://life.tweakers.net/nieuws/50384/bacterien-zorgen-voor-efficientere-productie-waterstofgas.html
Voor de rest vind ik dat regeringen er bitterweinig aan doen onderzoek te
supporten voor een efficiënte productie en distributie van waterstof.
De reden is klaarduidelijk, geld, altijd hetzelfde natuurlijk en als deze
oplossing algemeen in gebruik wordt genomen, zal men zich meteen bezig
houden met het zoeken van een of andere taks. Waterstof is niet moeilijk te
produceren en een oplossing om thuis zelf waterstof op te wekken bestaat,
zelfs door het gebruik van windenergie (gepatenteerd door John Christopher
Burtch). Wrs dat dit langs alle kanten tegengehouden zal worden door een of
andere chemische stof toe te voegen zoals nu met huisdiesel en pompdiesel
het geval is.
g55amg zegt
de vraag is bestaat GM in het jaar 2012 nog nog wel ??
dekster (Union Fait La Force) zegt
@Bartje
Als je ergens iemand met een waterstof auto een ongeluk hebben zou je best zo snel mogelijk maken dat je uit de voeten bent.
Dat goedje is extreem ontplofbaar endat is 1van de grote problemen bij waterstofauto’s ;)
John zegt
@Bartje: Natuurlijk doen regeringen bitter weinig aan onderzoek. Je slaat de spijker op z’n kop.
Bovendien is het natuurlijk wel erg moeilijk te verkopen om accijns te heffen op een zo milieuvriendelijke brandstof als waterstof. Reken voor de grap maar eens uit wat alleen al onze regering aan accijnsinkomsten mis zou lopen.
Een Duitse wetenschapper heeft al onderzoek gedaan naar een distributienetwerk. Dat zou in Duitsland ongeveer 30 miljoen kosten om op te zetten, dus eigenlijk helemaal niet zo veel. Een bedrijf met miljarden winst als Shell zou dat als fooi er best even naast kunnen doen, maar stel dat het aanslaat … dan loopt de winst van Shell hard, heel hard terug! Dus doen ze het niet om de aandeelhouders tevreden te houden en hun eigen winsten op peil te houden.
Hoe wil een regering accijns heffen op iets wat voor de meeste burgers het dichtst bij water komt? Voor de gemiddelde burger is het begrip waterstof ongeveer hetzelfde dan dat hun auto inderdaad op water rijdt. Dus kijk maar wat een liter water kost en je weet bij benadering wat je voor een liter waterstof kunt vragen op dit moment.
Een nog veel groter probleem voor de overheid en oliemaatschappijen is het als burgers thuis zelf met zonne- of windenergie waterstof gaan maken. Dan is zo goed als oncontroleerbaar hoeveel waterstof iedereen maakt en is er helemaal geen grondslag meer om accijnzen te heffen. Zo lang mogelijk uitstellen dat hele waterstof verhaal dus.
GJ zegt
Leverbaar in 2011/2012?? Dan lopen ze dus al 3-4 jaar achter op Honda, aangezien de FCX Clarity in 2008 te koop moet zijn. Knap werk als je dan toch nog als eerste 1 miljoen exemplaren wil verkopen!
Juppe zegt
GM kan wel meer willen. Terwijl andere (je weet wel welke) al waterstof auto’s klaar heeft voor productie, en zelfs al rond hebben rijden, zie ik bij GM alleen maar bestickerde concept Zafira’s. Ik denk dat ze ff flink hun best moeten doen.
Chrizzzie zegt
@ Dekster: Daar heb je kreukelzones voor.
Maar als er een merk samenspand met de oliefabrikanten dan is dat wel GM. Ik zie hier hun geen poineer status in hebben.
Floris zegt
Typische GM-benadering van een issue. Gelijk de meeste auto’s op de markt zetten, niet de beste of de meeste rendabele. Daarnaast, zoals hierboven terecht wordt opgemerkt, loopt GM niet echt voor wat betreft deze technologië, dus ze mogen wel tempo gaan maken.
Alfa gusto zegt
hoop dat het GM lukt dan zijn we niet meer zo afhankelijk van OPEC landen..
Texter zegt
Er zijn vage plannen in de VS om oude kerncentrales in te zetten om waterstof te produceren. Geen idee met welk proces, maar er is woestijn genoeg om radioactief afval te dumpen hehe.