![GM EV1](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/GM-EV1-01.jpg)
De volledig elektrische auto van General Motors zou een bereik van 320 km hebben, maar slechts $30.000 kosten. De goedkoopste Tesla Model S doet in de VS ongeveer $70.000. Is Elon Musk onder de indruk?
Er is één overeenkomst tussen elke EV die op dit moment op de markt is, met uitzondering van de eerdergenoemde Model S: na 200 kilometer is het echt wel gedaan met je accupakket, en om dit te bereiken moet je heel hard je best doen. Of je nou een Leaf, Zoe, e-Golf, Fluence of zo’n hippe i3 rijdt, allemaal komen ze qua range redelijk op hetzelfde neer.
Na een tijdje de kat uit de boom te hebben gekeken, en na het niet onverdeelde succes van de (hybride) Chevrolet Volt in de VS, waagt GM zich aan een opvolger van hun EV1.
De Wall Street Journal citeert GM’s productmanager Doug Parks, die overigens geen tijdpad of nadere informatie over het project geeft, alleen dat de kosten die er nu aan verbonden zijn te hoog zijn. Er wordt dus vooruitgelopen op een toekomstige prijsdaling van batterijen.
Om terug te komen op de vraag of Tesla al bibbert als een rietje: waarschijnlijk niet. De Model S is een model dat in een hoog segment zit, met een maximaal bereik van pakweg 500 km. Het concern zou zelf op termijn met een model hieronder kunnen komen, dat ongeveer dezelfde specs kan hebben als GM’s toekomstige model. Bovendien heeft Tesla al een product op de weg, en GM alleen claims.
Bovendien mogen de budgetten van GM vele malen hoger zijn, het is ook een log concern waar niet altijd de slimste keuzes worden gemaakt.
Het zou mij trouwens niet verbazen als meerdere fabrikanten (ook van BMW i) de komende jaren een (poging tot) uitbreiding van hun EV-gamma gaan doen, waarbij de stadsmobiliteit (toch een beetje het huidige uitgangspunt) plaats maakt voor een verruiming van het bereik, en dus de mogelijkheden van de EV. Of de markt er ook al klaar voor is, is een andere vraag.
Foto: GM EV1, jaren ’90 elektrotechniek.
Tja, GM had wat elektrische auto’s betreft een énorme voorsprong kunnen hebben op hun concurrenten. Maar gek genoeg heeft een of andere onverlaat toen bepaald dat al die prachtige EV1’s teruggehaald en gesloopt moesten worden, olie-industrie heeft daarbij een flinke vinger (of zeg maar gerust de hele onderarm) in de pap gehad geloof ik…
Helaas zijn er nu geen fabrieks-originele, rijdende EV1’s meer, vond het wel een leuk ding…
@motoragent: Ja dat klopt, bijt ook altijd mijn onderlip er zowat af als ik hier weer mensen hoor spuien over hoe ver Amerikaanse automerken achterlopen met elektro en hybride etc. Vooral GM liep met de EV ver voor, alleen in een tijd dat het totaal nog niet nodig was. Net als dat de lupo 3L geflopt is maar nu een veel gezocht pareltje als occasion.
Helaas heeft de olielobby in Amerika en ons eigen Shell veel van dit soort projecten vakkundig de nek omgedraaid door het op te kopen of te laten verbieden. Zo hebben ze jaren lang zonnepanelen in Florida tegen kunnen houden omdat het zogenaamd kankerverwekkend zou zijn.
@KUYL: De Lupo 3L was gewoon veel te duur destijds… Mijn ouders hebben er vroeger 1 gehad, en nu heb ik er zelf 1, een mooie witte met nog geen 120 dkm op de klok.
@motoragent:
accountants
Die regeren GM
Al sinds de jaren zestig hebben ze stiekem de macht overgenomen na de mislukking met de Chevrolet Corvair.
En accountants snappen niets van auto’s
Spelen op safe.
Die EV1 was wel een prestatie van formaat voor die tijd, zeker met de accu techniek van die tijd. Jammer dat dat nooit een commercieel succes is geworden. Zowiezo jammer dat hij nooit verkocht is…
@papa:
Die techniek was bedroevend te noemen, als je bedenkt dat er 2000 jaar geleden al batterijen/accu’s waren.
@GOD: Dat komt omdat er ondertussen maar langzaam aan onderzoek is gedaan (voornamelijk alleen voor laptops/telefoons etc), als we in 1900 niet waren overgestapt op fossiele brandstoffen om onze auto’s mee aan te drijven was de techniek inmiddels al veel verder ontwikkeld, en hadden we nu hardop gelachen om die pruttelende ICE’s
@motoragent:
Het is het geld en egoïsme wat ontwikkeling tegenhoud niets meer niets minder.
En de accu techniek is er al! Lithium Ijzer Fosfaat (LiFePo4) accu’s zijn al in opkomst bij e-bikes. Gaan 10 jaar mee ipv 3-5 jaar tov “gewone” lithium accu’s. Heb me er wat in verdiept en kom er achter dat de grote fietsfabrikanten deze accu’s niet leveren. Mijn conspiracy theory: omdat ze er dan te weinig aan verdienen! Zo’n accu pack zou langer mee gaan dan de fiets! Ben benieuwd wanneer deze accu’s in auto zullen verschijnen!
@dotternetta: Er zitten momenteel toch nog wat nadelen aan deze accu’s. Ze zijn erg brand en explosie-gevaarlijk door de grote stroom die ze kunnen leveren. Deze effecten zijn voor grote fietsfabrikanten niet te overzien. Ze spelen dus gewoon op safe denk ik.
Verder vereisen deze accu’s een zeer kritische lader en laadmanagement. Een Japans imitatie-ladertje kan ook voor brand, explosie of onbruikbare accu zorgen.
Ik ben er van overtuigd dat ze in auto’s gaan verschijnen, maar voor autofabrikanten als GM is een exploderende auto een doodvonnis natuurlijk. Waarom denk je dat Toyota zo lang heeft zitten klooien met lood-accu’s in de prius?
@melkkoe: Bij alle e-bikes en Tesla gebruikt Li-ion, terwijl LiFePo4 juist veiliger is! Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery
@dotternetta: In dit wiki-artikel wordt inderdaad vermeld dat de chemische stabiliteit beter is bij lipo. Echter wat ik eerder vertelde over de immens grote kortsluitstromen en gevoeligheid voor laden, zijn deze accu’s toch echt stukken gevaarlijker.
Verder maakt het niet uit of een imitatie-ladertje uit china, japan duitsland of weet ik waar vandaan komt, deze moet je gewoon niet gebruiken al ben je nog zo trots op japan.
@melkkoe: Nog even doorgaan: de BMS zit in de accupack, die regelt dat elke cel goed wordt geladen, dus wat voor lader je er aan hangt maakt niet zoveel uit, als de BMS maar goed is.
Hoge kortsluitstromen? Daar kun je lekker hard mee optrekken, en een lood accu ontploft ook als je die goed kortsluit, dus dat kun je ook wegstrepen :-)
@melkkoe: haal Japan en China niet door elkaar aub
edit: tov is “bij”
Goed; breng maar uit: meer concurrentie. Het komt allemaal maar wat traag op gang!
320km zal natuurlijk met het dure accu-pack gaan worden en de binnenkant zal van 3e hands plastic zijn; maar goed idee GM; probeer t maar weer een keer.
Je kan die bedrijven t niet kwalijk nemen dat ze de afgelopen 10 jaar, die toch niet altijd de makkelijkste jaren waren voor dit soort ondernemingen, geen projecten hebben gestart voor een elektrische auto. ’t Zal toch moeilijk zijn om dit soort projecten winstgevend te maken. Uiteindelijk verkopen dit soort auto’s nog niet in zulke hoeveelheden omdat je gewoon de lul bent als je accu’tje leeg is. En je ken m ook nergens opladen en dat opladen duurt lang.
Ik kijk al naar het oplaadstation van de toekomst uit: 200 auto’s geparkeerd; mensen die lekker een film kijken of maar eens naar de kapper gaan of zo :)
Fiks de link
Mogen ze in de VS hopen dat het niet aanslaat of ze kunnen nog meer van hun befaamde power outages verwachten.