Afgelopen vrijdag konden we al melden dat GM (ondanks binnengekomen biedingen) alvast begonnen is met het ontmantelen van het Zweedse Saab. GM zegt nog wel te kijken naar de biedingen die zijn uitgebracht door oa Spyker en Bernie Ecclestone/Genii Capital, maar aan de andere kant maken ze ook haast met het ontmantelen van Saab. Zo maakt de Zweedse krant Dagens Industri vandaag bekend dat op 15 januari de productielijn van de nieuwe 9-5 naar China verscheept zal worden zodat ze daar de Buick LaCrosse kunnen bouwen.
De meeste delen van de nieuwe 9-5 productielijn staan momenteel nog in de Duitse Opel fabriek in Rüsselsheim. Oorspronkelijk zouden deze onderdelen naar Zweden gestuurd worden zodat Saab de 9-5 in eigen huis zou kunnen bouwen, maar GM lijkt nu dus van gedacht te zijn veranderd.
Mensen die positief denken zouden kunnen roepen dat als GM een koper vindt voor Saab (voor 15 januari) het verschepen van de productielijn nog geannulleerd zou kunnen worden. Mij lijkt dat redelijk onwaarschijnlijk. Het inpakken en verschepen van een complete productielijn is volgens mij namelijk een hels karwei en ik gok dat de boel momenteel al in een Duitse haven klaarstaat om verscheept te worden naar China. Maar ik ben natuurlijk geen enorme expert of het gebied van logistiek.
Als GM inderdaad besluit om de nieuwe 9-5 nooit te gaan bouwen en de productielijn te gebruiken om Buick’s te bouwen dan heeft Victor Muller in elk geval geen interesse meer in Saab:
The NG (New Generation) 9-5 is of course in the business plan and without it, the plan would not work. So no way that we would not build the 9-5.
Wie doet het licht uit in Trollhättan? (via: di.se)
UPDATE GM ontkent (uiteraard) dat er plannen zijn om de productielijn naar China te verschepen.
Kyanite zegt
Domme actie van GM….
Avenger zegt
Indd een domme actie. Ik hoop dat Saab overeind blijft. Dat verdient ze gewoon!
taaffert zegt
Het moet echt niet gekker worden he met GM…
Dat ze nou gewoon eens even zeggen, Genii, hier heb je de fabriek en alle schulden en succes! Nee, dan dit weer.
SAAB moet blijven. Kijk maar wat er de 17e in Nederland en ver daarbuiten gaat gebeuren, zegt genoeg. SAAB leeft!
DavidZ zegt
Misschien is het ook veel voordeliger om die 9-5 in China te bouwen…….
robbie zegt
@DavidZ: de (nieuwe) 9-5 zal niet in China gebouwd worden. Zoals je misschien wel weet (of niet weet) is een productielijn redelijk flexibel en kunnen er meerdere auto’s op een lijn gebouwd worden. Denk bijvoorbeeld maar aan de Mitsubishi Carisma en Volvo S40/V40 die ook op dezelfde productielijn gebouwd werden.
Als de productielijn van de nieuwe 9-5 inderdaad naar China verplaatst zal worden dan zal GM die productielijn puur en alleen gebruiken om in China de Buick LaSalle te produceren.
flyingd zegt
Ik ben geen econoom, maar ik ga er vanuit dat ze wel weten wat ze doen. Wel heel jammer natuurlijk.
Heb zelf een 9000I Turbo gehad, een geweldige auto. heerlijk rijgedrag, snelle motor, comfortabel, ik heb genoten van die auto. Saab moet blijven.
Tim zegt
En dit bericht is al weer achterhaald… GM Europe heeft dit bij monde van Stefan Weinmann reeds ontkend.
Het zal niet lang duren alvorens GM een definitieve beslissing neemt.
robbie zegt
@Tim: heb je een bron?
Tim zegt
@robbie: http://www.expressen.se/Nyheter/1.1839806/gm-inga-verktyg-skickas-till-kina
robbie zegt
@Tim: thnx, heb de link in het artikel geplaatst.
Tim zegt
@robbie: Dan kan je de titel van dit bericht ook direct aanpassen ;)
Ahura zegt
@Tim: dat doet ie vast niet. Als je ze wijst op een fout dat zijn ze te hard op hun p*kkie getrapt. Op de Mini SUV en Astra GTC impressies is ook niet meer gereageerd nadat ik ze heb gecorrigeerd. Echt zwak..
Gamekiller zegt
Ze spelen het heel vies daar bij GM……
lincoln zegt
ach .. en de merkensnobs staan weer op hun achterste benen ..
je kent ze wel ..
denken dat Saab Zweeds is ..
vinden dat Saab een indentiteit heeft ..
welkom in de grote-mensen wereld boys ..
John zegt
@lincoln: Merkensnobs? Kijk eens naar je Nickname hannus. Dat Saab niet meer Zweeds is klopt maar het heeft wel zijn identiteit kunnen houden en dat is bewonderingswaardig. Maar bedankt voor het welkom in de grote-mensen wereld, ik hoop jou over een paar jaar ook welkom te mogen heten.
York zegt
En nog wat kosten creeëren.. waar zijn ze mee bezig… Dit is wel duidelijk dat hun besluit vast staat. Ze gaan wat GM modellen maken in China en nee.. geen Saab. Als je dus nu Saab overkoopt ben je die productielijn kwijt. Dat is dat jouw eerste kost. Volledig krankzinnig worden ze daar. Ontmanteling is begonnen.
C6_R zegt
Als je weet dat China de grootste automarkt ter wereld is en GM het daar erg goed gedaan heeft met oa Buick dan lijkt me dit een heel goed plan!
lala zegt
dit is weer een Robbiaans artikel. hobbyjournalisme. Dit citaat van mr. Muller verwijst naar geruchten dat als saab in de handen van Spyker komt, zij niet de intentie hebben om de 9-5 te bouwen (omdat deze niet specifiek werd genoemd). Dit is niet waar en vanwaar de opmerking van mr. Muller.
robbie zegt
@lala: volgens mij zegt Victor Muller toch echt dat de nieuwe 9-5 een cruciaal onderdeel is/moet zijn van het ‘nieuwe’ Saab. Zonder de 9-5 komt er van Spyker’s plan voor Saab niks terecht: “without it, the plan would not work.”
Keaven zegt
@ John
Wat is de identiteit van Saab dan nog??
Op een net iets andere manier dan andere GM merken auto’s niet verkopen??
Hanm zegt
Wat een klok en klepel journalistiek is dit weer van “Dagens Industri” en hun volgelingen. Er is absoluut geen sprake van het bovenstaande. 1) de productielijn van de oude 9-5 gaat naar BAIC en staat ondertussen bijna klaar om verscheept te worden en 2) er is her en der op het internet wat gefilosofeerd over wat er met de nieuwe 9-5 zal gebeuren mocht Saab niet worden verkocht, bijvoorbeeld rebadgen als Buick…. Beide zaken hebben echter niets met elkander van doen.
slappehap zegt
http://svt.se/2.22620/1.1841089/gm_inga_verktyg_till_kina_nu
Google translate:
General Motors ontkent dat gereedschap en productie-apparatuur voor de nieuwe Saab 9-5 wordt verstuurd naar China voor de productie van Buick auto’s.
-De gegevens zijn onjuist. Ik heb gesproken met degenen die verantwoordelijk zijn voor Saab-project en de informatie is niet waar. Er moet een klein misverstand. Misschien heb je verward met de instrumenten van de oude 9-5 is verkocht aan de Chinese Beijing Auto, zei Stefan Weinmann, een woordvoerder van GM Europe, die nu in voor de Detroit International Motor Show.
Hij beweert dat GM nog steeds de evaluatie van de verschillende biedingen die zijn gekomen bij Saab Automobile en dat de deur niet gesloten is op de verkoop van de onderneming.
“We zijn niet klaar met de analyse van de offertes en ik kan geen enkele tijdschema voor wanneer we kunnen praten over de resultaten,” vertelde hij TT in Detroit.
Terwijl de voortzetting van het plan voor de geleidelijke afschaffing van Saab.
Wanneer de GM raad van bestuur en zal waarschijnlijk uiteindelijke lot bepalen van Saab naar Stefan Weinmann niet vertellen. Hij zegt niet uit of de raad is verdeeld.
Individuele standpunten van de boord-kan ik niet betreden.
Tijdens de Motor Show GM is uitsluitend gericht op de merken worden gepromoot in de volgende reconstructie: Buick, GMC, Chevrolet en Cadillac.
Rob zegt
Kan iemand zweeds (of wat het ook mag zijn) en dan de link bij de update vertalen? Snap er geen draak van!
Ontopic:
Vind het niet echt zonde. In het verleden hebben ze leuke wagens gemaakt, maar de huidige modellen vind ik helemaal niks. Op zich geen slechte wagens, maar je verwacht meer.
Rob zegt
@ mezelf
Laat maar
Slappehap bedankt :)
marc zegt
Robbie, je bent een prutser
Scapa888 zegt
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601103&sid=a1D2u59CoJ90
onzin dus. Sowieso is het gerucht dat GM Saab niet wil verkopen omdat ze anders hun techniek verkopen (9-5=Isignia gedeelde techniek), en dan denk je dat ze het wel even aan de Chinezen geven? lol
Ahura zegt
Wou dat ze hun ego even opzij konden zetten voor het juist informeren van mensen. Want nu worden gewoon leugens verteld op AB.
–edit: ons ego opzij zetten? nee dank je–
robbie zegt
@Ahura: wat zeur je nou? Zodra er andere bronnen aangedragen werden waarin stond dat GM dit verhaald ontkent is er direct een update geplaatst bij het artikel. Alle kanten van het verhaal worden dus wel degelijk belicht.
Ik ga niet achteraf (en achterbaks) een compleet artikel verwijderen/herschrijven. Wij staan juist voor openheid. Laat staan wat je hebt geschreven en plaats daaronder een update met nieuwe informatie. Op die manier kan iedereen ook duidelijk zien hoe dit verhaal zich heeft ontwikkeld.
Het is in mijn ogen voor iedereen duidelijk te volgen.
– In eerste instantie leek het erop dat (meerdere) bronnen melding maakten van het feit dat de nieuwe 9-5 productielijn naar China zou gaan
– In tweede instantie blijkt dat GM dit ontkent.
Beide feiten worden duidelijk genoemd.
Ahura zegt
@robbie: typsch weer van je om het zeuren te noemen. Het is sowieso bekend dat SAIC de oude lijn van de 9-3 en 9-5 over zouden nemen. Verder staat er geen link in dit bericht over jullie bron dus snap echt niet hoe je hier bij komt. En een artikel herschrijven is helemaal niet achterbaks. Je kan er nl gewoon bij zetten dat jullie een fout hebben gemaakt en vervolgens de juiste informatie te geven. De Mini SUV bericht is totaal niet aangepast nadat ik bewijs heb geleverd dat het ging om de eerste concept car..
robbie zegt
@Ahura: Ik wil je toch even corrigeren, het is niet SAIC maar het Chinese BAIC die de oude productielijn van de 9-5 en bepaalde technieken(!) van de 9-3 overneemt. Geen bron? Klik eens op het rode woordje di.se! Dat is namelijk de Zweedse bron (staat er al vanaf het begin!). Verder kan je in mijn reactie hierboven ook nog 2 andere bronnen zien die het nieuws ook brengen.
AriM6 zegt
@Ahura:
Jij zou een hele tekst opnieuw schrijven omdat achteraf gezien SAAB ontkent ?
Ahura zegt
@AriM6: ja doe ik met mijn website over autonieuws (maar dan voor één merk) ook. Of ik maak een nieuw bericht aan om het recht te zetten. Maar de titel veranderen en in het begin een stukje aanpassen lijkt me al reeds voldoende. Niet alles hoeft aangepast te worden
Samsonzondergert zegt
Is dat vrijwillgerswerk, artikels schrijven op autoblog.nl? Indien zo ; wees eens respectvol. Het is niet altijd evident om tussen de soep en de patatten u in te zetten voor zulke dingen.
Indien er betaald wordt per artikel/betaalde job: Leer en verifieer uw bronnen beter, Robbie
Ahura zegt
@Samsonzondergert: ook al is het vrijwilligerswerk; als je niet de moeite neemt om het goed te checken of als je gebrekkige autokennis hebt dan moet je gewoon niks plaatsen. Zo is het. Mensen zitten hier nl ook vanwege het autonieuws en dat moet gewoon correct zijn
robbie zegt
@Ahura: speciaal voor jou heb ik hier 3 onafhankelijke bronnen die allemaal melding maken van het feit dat GM de 9-5 productielijn naar China gaan verhuizen. Let er ook even op dat al deze bronnen NIET naar elkaar verwijzen. Ze hebben dus alledrie onafhankelijk van elkaar dit nieuws gebracht. Op het moment dat ik drie afzonderlijke bronnen voor een verhaal heb die hetzelfde verhaal brengen dan durf ik het wel aan om daarover te schrijven.
Het feit dat ik niet 1-2-3 die andere Zweedse bron (expressen.se) kan vinden waarin het ontkent word vind ik niet zo heel raar/erg. Zelfs op een Saab fansite zoals http://www.saabsunited.com was nog niks te vinden over de uitspraak van die GM woordvoerder.
http://www.saabsunited.com/2010/01/gm-schedule-saab-9-5-transport-to-china-january-15th.html
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/Saab-9-5/246336/
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2010%255c01%255c09%255c367637%26SectionId%3DBilMotor%26menusection%3DBilMotor%3BBilMotornyheter
Ahura zegt
@robbie: noem jij een fansite als saabsunited.com een goeie bron..? Autocar: “Insiders have told Autocar that GM has secretly booked transportation to shift the remaining 9-5 production..” kan het hier niet gewoon gaan om de laatste productie, aangezien er remaining staat? Dus om de oude 9-5? Ik heb wel wat overdreven gereageerd, waarvoor mijn excuses, maar ik was denk ik nog pissig over dat jullie twee eerdere berichten onaangetast laten en daardoor foutieve informatie verspreiden en dat vind ik gewoon slecht. Maar dat noem jij vast weer zeuren..
Esprit_de_Flandre zegt
Als ze het doen – denk dat nu wel al in bovenstaande reacties is aangetoond dat ze het NU nog niet aan het doen zijn – als ze het doen dan zit er waarschijnlijk wel een simpele logica achter.
Namelijk deze:
Een verlieslatend merk verkopen kan niet veel opbrengen. De koper moet namelijk direct een schuldenput vullen, en die put wordt de eerste jaren zelf nog dieper (MG Rover-BMW?).
Aangezien verkoop niet veel opbrengt voor de verkoper, en de productielijn met minimale aanpassingen voor een ander model kan gebruikt worden – aangezien ze onderstellen en motoren delen – kan het veel voordeliger zijn voor de verkoper om het merk gewoon te dumpen en de productielijn te houden dan de beide te verkopen en nog een extra productielijn te moeten ontwikkelen.
De nieuwe 9-5 is leuk, maar ik vrees toch dat ie er niet komt. Jammer maar helaas.
Jonathan zegt
Robbie kan wel voorspellen hé, vergeet dit niet, soms zit hij er helemaal op, soms.
Neen, met alle respect Robbie maar probeer je stukken ietsje objectiever te houden, en je bronnen wat grondiger te checken… als het nieuws maar opbrengt zeker, doet er niet toe of het juist is (sponsers zat bij AB)
Jonathan zegt
dit is geen evolutie van een verhaal maar de evolutie van een roddel… verander dat de kop volledig aub!
autoblogger zegt
@Jonathan: de kop veranderen vinden we niet netjes, evenals het verwijderen van een artikel. Op deze manier kan men via het artikel (update) en de reacties nalezen wat er gebeurt is. We doen het altijd op deze manier en wellicht is dat typerend voor blogs, een artikel compleet verwijderen lijkt mij niet de juiste weg.
Ahura zegt
@autoblogger: je weet net als ieder ander dat men niet echt goed leest en vaak reacties al helemaal niet. Als de titel dan al niet duidelijk is dan is het logisch dat veel mensen dan andere conclusies trekken. Hun fout maar jullie als blog moeten daar wel rekening mee houden lijkt me. Trouwens, de oorspronkelijke titel klinkt als een feit terwijl het nog geruchten waren. “Verscheept GM productielijn nieuwe Saab 9-5 naar China?” zou al heel anders overkomen..
AriM6 zegt
@Ahura:
Waarom zou AB er rekening mee moeten houden als de bloggers alleen de titel lezen ?
Dan kunnen ze net zo goed geen artikel schrijven en alleen een titel zetten.
Ahura zegt
@AriM6: omdat dat hun doelgroep is.. en gaat er verder niet om. Het gaat er om dat ze gewoon dingen moeten aanpassen zodat ze geen foutieve informatie verspreiden zoals met die mini en die Astra GTC. Zo simpel is het
AriM6 zegt
@Ahura:
Volgens jou zou AB ong dit moeten schrijven “Saab ontkent verscheping productielijn naar china” of iets dergelijks.
Toch ?
Het is toch heeeel erg raar dat je een ontkenning plaats als je het gerucht niet op de site hebt staan.
Ahura zegt
@AriM6: het oorspronkelijke bericht kan je er onder laten natuurlijk. Of schrijven iets in de trant van “er gingen eerder geruchten dat GM de productie van de nieuwe 9-5 naar China zou verplaatsen maar nu blijkt dan..” pff ik hoef toch niet alles voor te kauwen hier? Gewoon beetje logisch nadenken.
–edit: inderdaad, gewoon even logisch nadenken–
AriM6 zegt
@Ahura:
En jouw manier verschilt natuurlijk ook zo heel erg veel met een update he…
En soaps zoals nu kunnen er meerdere malen dingen verranderen en blijf je het artikel maar herschrijven.
Je blijft dan aan de gang.
Een update is veel makkelijker.
Ahura zegt
@AriM6: jongen, laat maar hangen. Je hebt er duidelijk geen inzicht in.
@lincoln: lol :P Tja wat is AB..? Een nieuwssite alleen vinden ze dat ze dat niet zijn omdat het een blog is. Redacteurs die schrijven over auto’s en auto’s testen maar zich geen autojournalist durven te noemen omdat het een blog is. Nou ja whatever. Op naar de volgende gecrashte sportauto en gezever over premium en sneeuw :P
AriM6 zegt
@Ahura:
Ik wou precies hetzelfde tegen jouw zeggen.
Waarom meld jij je niet aan bij AB ?
Dan kan iedereen van je fantastische schrijftalent genieten, aangezien de artikelen op AB nu zo slecht zijn…
Ahura zegt
@AriM6: omdat ik meer verstand heb van auto’s dan AB en daar kunnen ze vast niet zo goed tegen :P Trouwens “jouw”? Mijn wat?
AriM6 zegt
@Ahura:
Juist ja..
O sorry voor de w, is natuurlijk een gigantische ramp als iemand jouW met een w schrijft terwijl het niet om een bezit gaat.
AriM6 zegt
@Ahura:
Geef eens de link van jouw autosite , blog of wat het ook mag zijn.
Dan kunnen we met zijn allen jouw geweldige schrijftalent bewonderen.
lincoln zegt
@Ahura:
a,joh .. wat is die autoblogredaktie nou eigenlijk ??
die jongens moeten om 21:00 zondag-avond zorgen dat er een nieuwe column is ..
en dat krijgen ze altijd nog netjes voor elkaar ook ..
dan moeten ze toch een beetje speculeren en roddelen ..
reaguurders hier doen tenslotte nix (maar dan ook echt nix) anders ..
go with the flow .. allemaal niet te zwaar aan tillen ..
tis niet dat alle Saab-medewerkers massaal zelfmoord plegen na het lezen van dit artikeltje ..
@autoblog is entertainment .. houwe zo ..
robbie zegt
@AriM6: dat is misschien wel een goed idee ;)
AriM6 zegt
@robbie:
Doe maar niet hoor Robbie.
(Gelukkig)lezen veel mensen het artikel toch wel.
Als mensen dingen gaan vragen die in het artikel staan verwijs je ze gewoon naar het artikel.
Simple as that ;)
Bob zegt
Waarom? Chinezen rijden graag in een Buick?
lincoln zegt
hallo .. dit onderwerp gaat over Saab ..
moeten je jullie geen Amerikanen en Chinezen doodwensen ofzo ??
en laat @robbie met rust ..
als je hem wil helpen is dat prima hoor ..
staat ie ook altijd open voor ..
en dat ie een “slechte” autojournalist is ..
is tevens zijn sterkste kant ..
autoblogger zegt
@lincoln: wederom een ijzersterke reactie, dank u ;)
Jonathan zegt
U doet maar…
dan kunnen we nalezen welke fouten jullie blijven herhalen???
en keer op keer een totaal zinvolle discussie tussen de reacties??
U doet maar…
troublesome88 zegt
Ik vind het echt zo sneu, die nieuwe 9-5 kon wel eens de eerste Saab worden die ik persoonlijk echt mooi kon noemen..
autoblogger zegt
ps: wat is dat Saab toch? ik hoor er steeds vaker mensen over…
Fout zegt
-edit: dank u, is inmiddels aangepast-
Daarnaast, wat een kindertuin hier de laatste tijd?! Iedereen denkt dat hij/zij de grappigste is blijkbaar.
OT: ik weet alleszins dat ik dankzij dit nieuws nooit een 9-5 ga overwegen, het is duidelijk dat ze gaan snoeien in de productiekwaliteit, bijgevolg algemene kwaliteit van de auto. Wat met de motoren en de technologie, waarschijnlijk ook inferieur aan de Duitsers/Britten. Laat staan de service na verkoop als Saab uiteindelijk toch op de fles gaat. Natuurlijk wel leuk dat ze de mooie 9-5 toch nog een kans willen geven !
robbie zegt
@Fout: leer je dan zelf eerst lezen? De nieuwe 9-5 zal ALS die gebouwd gaat worden gewoon in Zweden gebouwd worden. ALS de productielijn naar China gaat dan zal die productielijn gebruikt worden om Buick’s te bouwen en niet om Saab’s mee te bouwen.
Golf FSI 2.0 zegt
@Ahura
Slechte smoes Ahura. Ik denk dat AB altijd wel zit te wachten op schrijvers met met veel verstand van auto’s, dat heet meerwaarde/aanwinst. Maar dan moeten jullie wel eerst de strijdbijl begraven. Verder vind ik het prima dat je kritiek levert, dat houdt de redactie scherp.
frits zegt
@lincoln: -edit: doe maar lief- met die hopeloze saabhatende opmerkingen van je!
Svenska Aeroplan AB zegt
Wat een stemmingmakerij weer mensen…
Het wordt moeilijker en moeilijker om de waarheid te vinden tussen alle roddels.
Misschien wel een strategie van GM: if you can’t convince them…
sonett zegt
De productie van de Nieuwe 9-5 zou vandaag opgestart worden in Zweden.
Flapkees zegt
The soap continues..
Cantago zegt
Jammer voor Skyker waarschijnlijk, zoals we al langer dachten…
mashell zegt
Het was ook al te triest voor woorden dat de eerste nieuwe 9-5’s in een Opel fabriek gemaakt waren. Naar China ermee, hebben ze daar ook eens een mooie auto (van buiten).