De uitverkoop bij GM komt eindelijk op gang. Opel en Hummer lijken een nieuwe eigenaar gevonden te hebben, maar ook voor Saturn is er een koper gevonden. Het Amerikaanse dealerbedrijf Penske heeft een voorlopige overeenkomst met GM gesloten. General Motors heeft bevestigd dat de deal bijna rond is.
Als het doorgaat kunnen er 350 dealers blijven bestaan en blijven er 13.000 banen behouden. Saturn bestaat sinds 1990 en het merk heeft in die tijd meer dan vier miljoen auto’s verkocht. Tachtig procent daarvan zou nog steeds rondrijden. Als Penske de nieuwe eigenaar wordt dan zal GM de Saturn Aura, Vue en Outlook op contractbasis blijven bouwen.
General Motors Corp. and Penske Automotive Group today confirmed details of a proposed transaction under which Penske would acquire the Saturn brand. If completed, the deal would save more than 350 dealerships and 13,000 jobs at Saturn and its retailers in the United States, and would preserve the customer-focused Saturn brand.
The proposed transaction is part of GM’s rebuilding efforts outlined in the viability plan that was submitted to the U.S. government earlier this year. Under the terms in the memorandum of understanding, Penske would obtain the rights to the brand as well as certain other Saturn assets. GM would continue production, on a contract basis, of the Saturn Aura, Vue and Outlook.
“This is the combination of two iconic teams: Saturn and Penske,” said Saturn general manager Jill Lajdziak. “GM had the vision to create Saturn and has the desire to see it succeed in the future.”
“Saturn has a passionate customer base and outstanding dealer network,” said Roger Penske, chairman of Penske Automotive Group. “For nearly 20 years Saturn has focused on treating the customer right. We share that philosophy, and we want to build on those strengths.”
Saturn began selling cars in 1990 and has sold more than 4 million vehicles. More than 80 percent of those vehicles are still in operation, according to data from R.L. Polk. Saturn has regularly scored among the industry leaders for non-luxury brands in customer satisfaction surveys.
“There has been a groundswell of support for Saturn, with our retailers and owners urging us to save the brand,” said Lajdziak. “We heard their call loud and clear, and it inspired us as we worked to secure Saturn’s future.”
The transaction is expected to close in the third quarter of this year and is subject to customary closing conditions and regulatory approvals. Financial terms of the agreement will not be disclosed at this time.
jabb zegt
Hoeveel dealers en banen zijn er nu?
Darahan zegt
GM versnippert verder en verder.. Saturn was het budgetmerk van GM en verkocht voornamelijk aangepaste Opel’s. en nog een aantal Amerikaanse GM producten als prijspakkers. Vroeger maakten ze nog wel grappige autotjes, al waren ze hondslelijk..
Oliver zegt
@Darahan
Ik vond de Saturn versies meestal mooier als de Opel’s hoor :P
Citrofiel zegt
Hoe gaan ze dit regelen dan, nu Opel en Saturn niet meer bij elkaar horen. Gaat Saturn dan eigen auto’s ontwikkelen, nadat de contracten voor de Aura, Vue en Outlook zijn afgelopen? Dat wordt een klein merkje…
Benz.. zegt
Ik vraag me af welke merken nog wel bij GM blijven? Niet zo veel in ieder geval! ;)
Schils Paul zegt
Alleen Chevrolet en Cadill
Schils Paul zegt
Alleen Chevrolet en Cadillac blijven over. En dat is maar goed ook. GM wist al jaren dat het zuiniger auto’s moest maken. En milieuvriendelijker. En het heeft daarvan afgezien. Pure onwil. En dan komt de crisis en de mensen kopen geen zuiplappen meer. Eigen schuld dikke bult. Ik hoop alleen dat de verscheidenheid van automerken bewaard blijft. Neem nu Saab, eens zo anders, vooruitstrevend, door GM gedegradeerd tot grijze muis. Moet dit merk dan naar de verdoemenis? Kom wees serieus. Saturn is geen merk. En als het wel zo is dan is het stiefmoederlijk behandeld. Gewoon onleefbaar. Ik wens in ieder geval werknemers van al die verschillende bedrijven een behouden toekomst. En de voormalige bazen van GM mogen ze naar de maan sturen, enkel ticket.
lincoln zegt
en ja hoor .. een GM artikel en de kristallen bollen vliegen weer in het rond ..
six-trey zegt
@Schils Paul
ja mensen willen milieu vriendelijke zuinige auto’s,
hier onder de top 3 van best verkopende auto’s in April
1) Ford F150
2) Chevrolet Silverado 1500
3) Toyota Carmy
een V8 als nummer 1 en nummer 2 ja, de VS wil zuinig
Matt zegt
Och, over een paar jaar staat een vat olie op 200 dollar (daar zorgen China en India wel voor) en dan raken ze dan mijden ze die trucks als lepralijders.
stefan zegt
is dit penske het zelf alles wat in de indycaar een team heefde
lisa zegt
en gmc bkijft ook een gm merk
lisa zegt
GM verkoopt de mindere merken en behoud de sterke, renderende merken. Opel is daar de uitzondering op. Maar het vraagt nu te veel aandacht van GM. Cadi, Chevy en GMC zijn goed verkopende auto’s met toekomst. Ze zullen flink gaan inkrimpen, maar het schijnt dat ze wel marktaandeel behouden.
RRRobert zegt
Ach, tijdens m’n laatse verblijf in de VS (2007) kreeg ik een Saturn Solstice mee van Avis… Was niet onaardig om te zien en ook lekker luxe uitgevoerd, maar rijden (zeg maar gerust dweilen) als een ouwe Opel en plastiekerig als een vroege Koreaan. De ergonomie was ook niet geweldig. De binnenspiegel zat bijv. dusdanig op de voorruit geplakt dat je een dode hoek had die zo groot was dat je er omheen moest kijken om te zien of er van rechts niets aankwam.
Die Solstice is er nu vervangen door een omgestikkerde Opel Astra, geloof ik.
Schils Paul zegt
Inderdaad, de VS wil (wilde) niet zuinig rijden en dan weer even wel (oliecrisis) en nu weer niet. Punt is dat alle marketing in het voordeel van de zuipschuiten spreekt. Dikke bakken voor concertvatief Amerika! Verhoog de olieprijzen en GM zit in de puree want geen zuinige wagens voorhanden. Of ze moeten van Europa of Azie komen. Ze hebben zich niet gewapend tegen hogere olieprijzen en als zich dan toch een oliecrisis zou voordoen zou men wel bij de regering aankloppen voor financiële steun. Zie wat er nu gebeurt. Een algemeen gebrek aan toekomstvisie. En nu is het pompen of verzuipen. Ofwel een langetermijnvisie op tafel leggen ofwel boeken toe. Het heeft maar een haar gescheeld. Oh ja Buick is ook nog van GM, sorry. En nog steeds: werknemers van GM, veel courage!
europeaan zegt
wat is die GM hatelijk zeg!!! met hun saturns en chevy’s, waardeloze shit!! lang leve een onafhankelijke OPEL!!!!!
Esprit_de_Flandre zegt
@RRRobert: De Soltice is een Pontiac roadster die als basis diende voor de Opel GT. Voorloper van de Saturn Astra was de Ion, misschien bedoel je die.