Je zou wellicht verwachten dat het succes van Tesla een doorn in het oog is van GM. Maar neen…The General verdient juist aan de concurrent.
Elon Musk heeft talloze mensen doen sidderen en beven van angst. Niet alleen zijn nieuwe werknemers bij Twitter, maar ook mensen in de autowereld. Waar eerst nog een beetje gelachen werd om Tesla door het establishment, is dat lachen inmiddels al lang verstomd. Je kan er een heleboel van zeggen, maar voorlopig is Tesla gewoon de meest waardevolle autofabrikant ter wereld. En als de markt dat zegt, dan is alles wat ieder ander daarvan zegt, cynici als ondergetekende incluis, eigenlijk gerommel in de marge.
Je zou wellicht verwachten dat General Motors, toch ooit het speerpunt van de Amerikaanse auto industrie als grootste van de ‘grote drie’ (GM, Ford, Chrysler), dan ook fors baalt van succesverhaal Tesla. En misschien doen ze dat stiekem ook wel regelmatig, op stille momentjes. Maar er zitten ook voordelen aan het bestaan van Elons toko voor GM. Voordelen die GM’s President Mark Reuss zelfs benoemt tijdens GM’s Investor Day.
Reuss maakt er namelijk apart melding van dat GM een nieuw verdienmodel heeft. Namelijk service en reparaties doorvoeren aan…Tesla’s. Sinds vorig jaar zijn er kennelijk 11.180 Tesla’s hersteld bij GM dealers. Besmuikt lachend stelde Reuss:
It’s a new business, which is great.
Mark Reuss, gniffelt soms een beetje
Volgens GM woont 90 procent van de Amerikanen binnen tien mijl van een GM dealer. Tesla is bezig haar netwerk te vergroten, maar kan daar slechts van dromen. Bovendien is de ervaring van klanten bij de Tesla dealers stores niet altijd even best. Lange wachttijden en hoge prijzen zijn schering en inslag. Voordat je de vlammenwerper er weer bijpakt: het zijn niet onze woorden maar die van onze vrinden van Jalopnik. Zij kunnen het weten.
Zo zie je maar weer dat wanneer het leven je citroenen geeft, het het beste is om citroenlimonade te maken. En als het leven je Tesla geeft, het het beste is om…Tesla’s te maken…Waarvan akte.
Volvo_440_turbo zegt
Wij zitten hier met dezelfde situatie, een grote computerwinkel op 500 meter van ons doet zijn werk niet haar behoren, men snauwt er klanten af en je moet soms maanden op je pc wachten bij een simpele softwarematige herstelling zoals emails instellen bijvoorbeeld, dankzij deze winkel hebben wij simpelweg werk. Als je de cijfers op de kruispuntbank beziet lijkt het er op dat de zaak verkocht gaat worden wegens onttrekking van het kapitaal, misschien toch maar eens gaan praten om de zaak over te nemen? GM, misschien ook een idee voor jullie?
Flutterbear zegt
Deze titel zegt alleen maar hoe weinig GM verdient aan de verkoop van auto’s.
Ik denk dat Elon Musk graag ziet dat iemand anders het onderhoud voor zijn rekening neemt, voor het customizen is hier ook al eerder een uitspraak over geweest dat aan een ander overlaten. Tesla’s kracht zit in massaproductie dankzij de “fail quickly” mentaliteit.
sportabgasanlage zegt
Niet fail quickly, maar fail fast, is geen mentaliteit, maar een concept uit het Agile gedachtegoed https://www.agile-academy.com/en/agile-dictionary/fail-fast/
slikks zegt
Ik dacht ook al.. anywho.
vbarchetta zegt
Dat zal met lachen als een boer met kiespijn zijn..
Al die mensen die nu hun Tesla bij GM in onderhoud doen, hadden in eerste instantie gewoon in een product van GM moeten rijden…..
Denk ook dat dit gegeven verder Musk aan z’n …. zal roesten.
sportabgasanlage zegt
Autofabrikanten verdienen serieus geld met onderhoud, en steeds minder op de verkoop van nieuwe auto’s. Sommige onderdelen gaan gepland geen autoleven mee, want verdienmodel
vbarchetta zegt
Tesla verdiend bijna het meeste van alle autofabrikanten op z’n auto’s, namelijk 9570 USD per unit (8x meer per unit dan bv Toyota), dus dat verhaal gaat niet op bij Tesla.
Buiten dat is nagenoeg het enige onderhoud van een Tesla een paar banden, raamwissertjes en draagarmen. Om daar nou een heel service netwerk voor op te zetten. Tja, laat GM die kruimels maar oprapen dan. Ik zou net zoals Musk me lekker focussen op de verkoop….
Robert zegt
Tesla verdient weliswaar meer per verkochte unit, maar vergeet niet dat ze jarenlang stevig verlies hebben geleden, onder andere omdat de aanloop van nieuwe modellen en investeringskosten zo gigantisch hoog waren (en zijn). Daarbij was (en is) het verdienmodel o.a. voor een groot deel afhankelijk van de verkoop van emissierechten aan fabrikanten van ICE aangedreven auto’s.
Dat ze nu een kleine 10k per verkochte unit pakken is leuk, maar ze zullen zich zo langzamerhand toch wel moeten realiseren dat ze nog steeds een serieus probleem hebben met kwaliteitsbewaking (wat, in de woorden en daden van Musk, ‘onnodig’ zou moeten zijn in elke serieproductie). De oude garde heeft z’n argwaan jegens EV’s inmiddels opzij gezet en maakt rasse schreden in de productie van steeds beter concurrerende modellen.
Misschien dat Musk ook een mening heeft over ‘de wet van de remmende voorsprong’,,,
vbarchetta zegt
De inkomsten stroom wat de emissierechten gedeeltelijk gegenereerd, wordt straks gecompenseerd door de extra inkomsten uit de abonnementen voor streaming diensten etc a €9,95p/mnd. Er komen per jaar 1 miljoen Tesla’s bij dus reken uit je winst. Ik denk dat dit een makkelijker verdien model is dan het onderhoud en de verkoop van een paar bandjes (wat inmiddels ook al een knaken business is geworden). De abonnementen is bij vele fabrikanten straks gewoon de nieuwe vorm/manier van inkomsten omdat juist met onderhoud minder te verdienen valt met al die elektrische auto’s.
De kwaliteit is altijd zo een makkelijk argument bij Tesla. Tuurlijk vroeger was dat terecht wel een dingetje bij Tesla, maar ook de kwaliteit is sterk verbeterd. Ik hoor vanuit de handel en praktijk maar weinig klachten over kwaliteit bij de Model 3 / Y rijders, in ieder geval niet meer klachten in verhouding dan bij andere fabrikanten…..
CYBRTRK zegt
In Q2 2022 waren de emissierechten ongeveer 13% van de netto winst van Tesla. Dus het verdienmodel is niet voor een groot deel afhankelijk van die verkopen.
Habanero zegt
Het is duidelijk dat de grote fabrikanten erg slecht gewapend zijn tegen de huidige veranderingen in de markt. De druk van overheden is ook zo groot dat het kostenplaatje rond R&D, resources, assemblage enz. niet meer klopt en de burger het gelag betaald (zie Stellantis). De toestand is onhoudbaar, we gaan dingen zien gebeuren waar de markt van wakker zal liggen. Het is een beetje zoals met TV’s, stereo-ketens of camera’s, toen de markt annex technologie een totaal andere kant op ging zijn er merken – ook zeer grote namen – verdwenen. De meesten overleefden door een massieve outsourcing naar low-cost fabrieken in Azië – alleen een enkel premium-merk kon nog blijven werken aan een prijssetting die haast niemand wou betalen.