Gisteren meldden we jullie dat het GM-personeel aan het staken was geslagen na vastgelopen onderhandelingen tussen hun werkgever en de UAW. Voor eenieder die de besprekingen de afgelopen weken heeft gevolgd komt dit niet als een verrassing. Over de ernst van de situatie verschillen de meningen.
Dat de enorme personeelskosten hevig drukken op de concurrentiepositie van GM mag duidelijk zijn. Hier moest wel iets aan gedaan worden, want op dit terrein zijn de meeste kosten te besparen. Dat de (oudere) werknemers weinig zin hebben om hun baan in te leveren spreekt voor zich, dus zo werd langzaamaan op de staking aangestuurd.
Er zijn geluiden dat deze staking GM (en de Amerikaanse economie) veel minder pijn doet dan sommigen denken. Ten eerste is het aandeel van GM in de Amerikaanse economie de laatste decennia alleen maar gedaald. Ten tweede zou een niet al te lage staking GM in staat stellen om zijn voorraaden wat te doen slinken, zo stelt oude rot Jerry Flint in een column voor Forbes. Aangezien de verkopen van GM in de VS dit jaar flink gedaald zijn heeft GM nog wel wat auto’s op voorraad, waar ze nu even op kunnen teren. Als het bedrijf werknemers tijdelijk had ontslagen om de vooraad op peil te houden had het ze meer gekost aan speciale uitkeringen.
De mening van sommigen die bang zijn (of hopen) dat GM kopje onder gaat deel ik niet. Laten we niet vergeten dat het het de een-na-grootste autofabrikant ter wereld is, en dus een stootje kan hebben. Verder is het al een mooi eind gevorderd met het herstructureringsprogramma, dat al veel kosten heeft bespaard en een van de aanleidingen is geweest voor het weer winstgevend zijn van het merk in het vorige kwartaal.
Ook heeft GM laten weten dat het een tweede exportovereenkomst met China heeft gesloten. Dit houdt in dat er vanaf 2008 voor meer dan 800 miljoen dollar aan Buick-auto’s en onderdelen vanuit de VS naar China worden verscheept.
De deal is gesloten met Shanghai General Motors, een van de joint ventures van GM in China.
Tot slot doet GM het ook in andere opkomende markten erg goed, alleen de thuismarkt blijft een zorgenkindje.
Mocht de staking voor langere tijd doorgaan, dan is iedere partij daar uiteindelijk de dupe van, zowel GM als de UAW. Als ze dus verstandig zijn komen Rick Wagoner en Ron Pullmyfinger de komende weken tot elkaar, en ik vermoed eigenlijk dat dat ook wel zal gebeuren.
lincoln zegt
tja .. push and pull … that,s the game .. bush heeft aan het begin al gezegd niets in de nationale autoindustrie te willen investeren…. hoop maar dat ze er uit komen … chrysler ook gelukt alleen dan wel met gigantische staatsleningen.
PeterVanHteV zegt
Er bestaat een enorm gat in autoland enwel wie gaat nu als eerste de milieuvriendelijke auto maken. Het is duidelijke dat je op de oude manier geen toekomst hebt en alles wat het management kan verzinnen is besparen op de arbeidskosten van de fabrieksarbeider. Oplossing is simpel, flikker al die te veel verdienende hoge-pieten eruit en haal een ondernemend klein management binnen welke creatief opzoek gaat naar het reddende model voor GM.
Markus zegt
Wahaha heet die gast echt Ron Pullmyfinger…???
Sei zegt
@ Lincoln
Bush het anders wel heel wat Hummers voor het leger gekocht ;)
wouter- zegt
nee die gast heet niet Ron Pullmyfinger maar Ron Gettelfinger
http://www.uaw.org/news/speeches/vw_fst2.cfm?fstId=26
Rick dos zegt
“Laten we niet vergeten dat het het de een-na-grootste autofabrikant ter wereld is, en dus een stootje kan hebben.”
Eens, maar laten we niet vergeten dat deze “stootjes” nu al een aantal jaar duren. Op een gegeven moment kan elk stootje de knock out punch zijn, zie bijv. Pan Am.
Chrizzzie zegt
Dit staat weer mooi op een uitspraak van GM een aantal weken geleden. Toen lag de productie in Mexico een paar dagen stil omdat een olieleiding was gesaboteerd. Toen was het vaneens een grote ramp waar snel iets aan gedaan moest worden. Tja dit hadden ze dan ook weer niet in eigen hand.
Mairsil zegt
Mierenerotica:
“een niet al te lage staking”
Bedoel je dat het goed gaat zolang de kabouters maar niet staken? :)