Als je ergens vertrekt is het wel zo netjes de boel een beetje opgeruimd achter te laten. Dan Akerson van GM is het hier volledig mee eens; voordat Mary Barra volgend jaar als CEO aantreedt, haalt de Amerikaan nog even flink de bezem door zijn toko. Na Chevrolet Europe gaat ook het Australische Holden op het hakblok.
Als een grote verrassing zal het besluit niet komen, de positie van het volgens sommigen stuurloze Holden was al een tijdje wankel. Vanaf 2017 is het einde verhaal voor de productie in Australië, en moeten de Ozzies het dus met geïmporteerd GM-spul stellen. Eerder kromp Fords FPV-divisie al flink in op het grootste eiland van het zuidelijk halfrond.
Graag nemen we even een minuut stilte in acht voor alle recordhoudende pickups, vlammende donut-beesten en andere Ozzie-awesomeness waarvan we verstoken gaan worden.
Gelukkig blijven de Holden-oudjes nog gewoon intact, er komt alleen niets nieuws bij. Het wordt wel een stuk overzichtelijker in GM’s portefeuille, zo zonder Oldsmobile, Pontiac, Saturn, en binnenkort ook Holden.
Nu Buick en GMC nog even de nek omdraaien en de stroomlijn is compleet (met Chevrolet (Opel in Europa) als normaal en Cadillac als premiummerk). Een motivatie van GM voor het stoppen met Holden vind je hier.
awesome zegt
Gaan ze de Holdens nu niet gewoon als Chevys verkopen in aussie-land?
volgens mij was er al een omgelabelde Holden UTE als Chevrolet op de markt gezet…
oxymoron zegt
@awesome: Nee, Holden blijft als merk bestaan. De fabrieken gaan dicht omdat het niet uitkan voor zo’n kleine markt. De verkooporganisatie blijft gewoon bestaan. Beste kans dus dat geïmporteerde Chevies de naam Holden krijgen.
pleiades zegt
@oxymoron: Het grootste gedeelte van het modellenaanbod bestond al uit Vauxhalls en Chevrolets (Daewoo’s). (Holden Astra, Holden Captiva, Holden Volt, Holden Spark… enz.) De enige echte Australische Holdens zijn de Commodore, Caprice en de Ute.
azenomei zegt
@pleiades: Vergeet de Monaro niet.
pleiades zegt
@azenomei: Oh, ik bedoelde te zeggen wat er nu nog in productie is. Anders was het lijstje een stuk langer.
deladude zegt
@azenomei: Die telt niet, dat was al een rebadge Pontiac GTO. Of was het andersom?
Hmmm…
azenomei zegt
@deladude: Dat wist ik dus niet, ik was altijd in de veronderstelling dat ze een omega coupe hadden gemaakt.
robskilov zegt
Er staat niet dat ze stoppen met Holden als merk, er staat alleen dat ze geen Holdens meer produceren in Australie omdat het te duur is. Er staat ook dat er wel design en verkoop onderdelen blijven in Australie, dus grote kans dat ze gewoon Chevies gaan rebadgen naar Holdens.
slowland zegt
@robskilov:
Dat denk ik ook. Zou mij niet verbazen als er een Holden Ampera komt….
Ook kunnen ze zo alle Vauxhalls zo ombatchen…. Stuur zit al goed :)
sir_smokalot zegt
Juist, maar als er geen Holdens meer in Australië worden geproduceerd, hoeveel nieuwe komen er dan nog bij? Het dealernetwerk blijft intact, maar ik vraag me af of er nog Monaro’s of dat soort modellen komen.
snorrie11 zegt
Jammer dit.
Esprit_de_Flandre zegt
“Holden will continue to have a significant presence in Australia beyond 2017”
Wat dus wil zeggen dat Holden helemaal niet verdwijnt, alleen de fabrieken gaan plat. Nieuwe Holden zullen dus uit Korea en China komen, iets wat nu ook al voor 75% van de line-up geldt.
Of het verstandig is, is een andere vraag. Er zal wel een pak bespaard kunnen worden zo, maar of de Aussies nog Holdens zullen kopen nu er niets Australisch meer aan is behalve de naam…
Jammer ook van de Ute’s, maar misschien bestaat er in China ook een markt voor…
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Bestaat in China sowieso geen markt voor, voor de ute.
Ik vind ze wel grappige die ute’s.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Waarom niet?
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
China = sedans.
De lucky few die zich iets meer kunnen veroorloven zitten direct aan de ferrari, porsche, bentley, lambo,…
Er is niets tussen in, er zijn geen middle-class met disposable income die de ute zouden kopen.
Verder is het alles behalve een agrarische samenleving dus het nut van de laadbak is er niet.
Snel rijden kan je je enkel veroorloven indien je het soort mens bent dat er 10-tallen lambo’s in de garage heeft staan.
Dus een weinig prestigieuze wagen met zware motor is niets voor de Chinese markt.
Misschien enkele liefhebbers, omdat het kan (je hebt altijd gekken) maar zelfs dat zou ik betwijfelen. En moest het gebeuren dat er een aantal (1000en) mensen wagens kopen die niet zo zuinig zijn zou het gewoon van de ene dag op de andere verboden worden.
Design_Driven zegt
@Hupke: Dat is niet helemaal waar. Hoewel de sedan uitermate populair is zijn er diverse SUV, en UTE’s die het heel goed doen in China. De middenklasse is een snel groeiende groep in China en telt steeds meer mee in de auto verkopen.
Design_Driven zegt
@sketcher: correctie, Ik wilde zeggen: China is nog niet klaar voor UTE maar het ontstaand van niches gaat enorm snel in China en een UTE zou daar binnen korte tijd wel in kunnen passen.
Hupke zegt
@sketcher:
Goed, we noemen de mensen die nu in China in staat zijn van een BYD oid. te kopen de middenklasse, fair punt die kan je zien als de middenklasse. Ik bedoelde daarnet eigenlijk iets anders met m’n middle class. Ik bedoelde de mensen met een disposable income die dus na, wonen, leven, studies, gezondheid en hun VW sagotan nog inkomen (en dus geen savings) op overschot hebben.
Hun (jouw definitie van de middenklasse) aantal groeit, hun relatieve rijkdom (van kwalitatief eten & school naar airconditioning, ijskast, auto, kwalitatief eten, westerse kleren & school) stijgt ook wel.
Maar niet op een organische manier.
En de grenzen tussen verschillende ‘klasses’ lijken me redelijk scherp afgebakend en de verschillen groot.
Verder China een beetje kennende zie ik de middenklasse moest ze nog rijker worden niet rondrijden in zaken zoals benzine slurpende ute’s maar eerder in kleine schattige economische (electrische) sportwagens zoals iets gebaseerd op een honda beat.
Of nog eerder een fancy high-tech rollstoel.
Hupke zegt
Overigens noem me eens een SUV die het goed doet in China?
Tenzij je een ford kuga oid. al onder de SUV’s rekent. Zou ik eigenlijk niet weten welke het er goed zouden doen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: SUV’s zijn wel degelijk heel populair in China, voorlopig nog althans…
The top selling vehicles in China in November where
1. Ford Focus – 38,800
2. Nissan Slyphy – 31,300
3. Buick Excelle 25,700
4. Chevrolet Cruze – 24,900
5. VW Jetta – 24,200
6. Chevrolet Sail – 23,000
7. Geely Emgrand 22,500
8. VW Sagitar – 20,800
9. VW Lavida 20,700
10. VW Bora – 20,000
The top selling SUV’s were:
1. Great Wall Hover 39,500
2. Honda CRV – 19,300
3. Toyota RAV4 – 18,600
4. VW Tiguan – 14,400
5. Hyundai ix35 – 14,300
6. Nissan Qashqai – 13,000
7. Ford Kuga 10,400
8. BYD S6 – 10,100
9. Toyota Highlander – 9,900
10. Kia Sportage – 8,800
The top selling MPV’s were:
1. Wuling Hong Huang – 60,200
2. Chang’an OuNuo – 9,400
3. Dongfeng ZhiLing – 9,200
4. Dongfeng Jingyi – 8,300
5. Buick GL8 – 6,800
6. Honda Jade – 6,800
7. Dongfeng XiaoKang – 6,100
8. JAC Rui Feng – 5,700
9. FAW Lin Ya – 3,900
10. Zhengzhou ShuaiKe – 3,700
Chinese consumers continued with their SUV love affair with the SUV market increasing by 58.24% (http://www.chinacartimes.com/2013/12/11/chinese-car-market-november-2013/)
Is natuurlijk de vraag hoe lang dat nog zal blijven duren. Steeds meer steden beginnen maatregelen te treffen, en China kennende zijn ze in staat om plots nationaal op te treden.
En een Kuga staat er idd tussen. Das toch ook een rasechte SUV? Zo’n auto die er een beetje uitziet alsof ie off-road kan, maar eigenlijk helemaal niet…
baasbas zegt
Grote vraag: wie gaan er nu met wie vechten @Bathurst
E34M5Touring zegt
@baasbas: De Fans. Zoals elk jaar.
Esprit_de_Flandre zegt
@smokey: Buick gaan ze ook vast de nek niet omwringen, want razend populair in China.
Daarnaast creëren ze volledig nieuwe merken in China, dus een gestroomlijnde groep met slechts 2,5 merken zie ik nog niet zo direct gebeuren…
bullgod76 zegt
Hoe komen die aussies dan in het vervolg aan hun geliefde ute?
Chevy maakt die dingen zelf niet.
Carreza zegt
@bullgod76: misschien maakt Chevrolet die wel zelf vanaf 2017…
Jantje_555 zegt
zijn jullie Hummer niet vergeten?
stancedjetta zegt
@Jantje_555: waz dat?
autogek123 zegt
Werd eens tijd. Elke auto werd met 25% belastinggeld gesubsidieerd. Dus auto’s die voor 30.000 verkocht werden hoorde eigenlijk 40.000 te kosten om hun kosten op te leveren. Daarnaast verkochten ze bijna al geen in Australie geproduceerde auto meer. Alles wat verkocht waren al rebadged auto’s. Ps: Utes verkochten ook al bijna niet meer.
lincoln zegt
had al 10 jaar eerder moeten gebeuren ..
bmwe46csl zegt
Zo’n ute is echt gaaf..