Elektrisch is volgens mij hét woord van 2010 in autoland. Als we zouden willen, konden we elk tweede artikel wel iets over een elektrische ontwikkeling ergens op de wereld schrijven. Dat doen we echter niet, aangezien we er prijs op stellen dat onze bezoekers terug blijven komen. Maar goed: GM heeft laten weten in Zuid-Korea met een demovloot elektrische Cruze’s te gaan rijden.
Waarom in Zuid-Korea vraagt u zich af? Omdat de Chevrolet (die daar GM Daewoo heet) op batterijen van LG rijdt, en dat is een Koreaans bedrijf. Volgens de eerste tests heeft de Cruze een actieradius van 160 kilometer op één lading. Begin oktober moet het project van start gaan.
De Cruze EV levert een maximum vermogen van 150 kW (204 pk). 0-100 km/u gaat in 8,2 seconden, en de topsnelheid bedraagt 165 km/u. Ik vraag me trouwens serieus af hoeveel manieren er zijn om het vermogen te meten, aangezien de Mercedes A-klasse op maximaal 95 pk uitkwam.
Als je de Cruze aan de netstroom zet laadt hij in acht tot tien uur volledig op. Uiteraard wordt er ook een ‘snellaad-applicatie’ uitgedokterd, om het laden wat vlotter te doen verlopen. LG Chem, is sinds 2008 exclusieve leverancier is van de batterijcellen voor de elektrische Chevrolet Volt met extended range. Volgens GM komt deze ‘binnen weken‘ op de Amerikaanse markt, en dat is mooi, want ze hebben het er al sinds 1834 over.
Tot slot geeft GM aan met andere partners later dit jaar in andere stedelijke
markten demo-vloten te introduceren. We zijn benieuwd! Nou ja, niet echt eigenlijk…
Kaaskabouter zegt
lijkt me een leuke vergelijkingstest voor over pakweg een jaartje: De Chevy EV Cruze versus de Saab 9-3 ePower! Ik duim voor de Saab met zijn (nu nog) grotere actieradius.
Timmie zegt
Datgetal “160” (actieradius) zie ik steeds vaker terugkomen (ipv 150 of 170…). Daarom ben ik ervan overtuigd dat dit ofwel gebakken lucht is, ofwel is iedereen iedereen extreem aan het na-apen…
[email protected] zegt
komt zeker over 10 jaar op de markt dan is het weer
te laat zoals altijd met chevrolet soory chevrolate