Wie had dat gedacht?
Progressiviteit, vooruitstrevendheid en duurzaamheid. Zomaar drie lukraak gekozen termen die tot zelfs ná de millenium-wisseling niet voor leken te komen in het ondernemingsplan van General Motors. De Amerikaanse reus bouwde vooral veel opgelapte en verouderde techniek. Het geld liep binnen en de aandeelhouders waren tevreden. Dat ging goed tot 2008. De kredietcrisis hakte er flink in en GM moest zijn handje ophouden bij de overheid. Ze kregen financiële steun van Uncle Sam, maar onder andere op de voorwaarde dat The General ging moderniseren. Kort gezegd: er moesten meer milieuvriendelijke auto’s in de showrooms terecht komen.
Dat General Motors dit wel degelijk kon, bewezen ze al in de jaren ’90 met de EV-1. Een auto waarmee ze wellicht op Tesla-esque niveau hadden kunnen komen qua imago. Het eerste progressieve product van GM na de gigantische financiële injectie was de >Chevrolet Volt (en Opel Ampera). Dat waren zogenaamde Plug-In Hybrides. Hun opvolgers, de Chevrolet Bolt en Opel Ampera-E zijn volledig elektrisch. GM is er redelijk positief over, want het bedrijf laat weten dat de productie opgeschroefd gaat worden met 20%. Wereldwijd gingen de verkopen met 35% omhoog, waarvan de laatste zes maanden de stijging al rond de 40% zat. Het gaat dus telkens beter met de compacte EV.
De Bolt (en Ampera-E) doet het wereldwijd weliswaar niet onaardig. Echter, op de thuismarkt wil het nog niet zo vlotten. Sterker nog, daar daalden de verkopen met meer dan 22% in het laatste kwartaal. Er werden van april tot juni 2018 slechts 3.483 Bolts (waarin je je smartphone draadloos kunt laden) verkocht in de VS. Daar zit natuurlijk de crux voor General Motors: de auto is zeer milieuvriendelijk, maar voorlopig lijkt de (thuis-)markt er nog niet helemaal klaar voor te zijn, toch? Niet helemaal waar, de Nissan Leaf doet het namelijk nog beter in de Amerika. Voor de context, in Nederland werden er vorig jaar iets meer dan 500 Ampera-E’s verkocht. Dit jaar staat de teller op iets meer dan 220 exemplaren.
allesmetturbo zegt
Heel leuk als het gratis is, maar ik zou hier geen cent aan willen uitgeven. Wat een hok
paulvtec zegt
Ah daar zijn we weer met Stekkerblog.
drdre1 zegt
@paulvtec: valt wel mee toch? Pas als ze reviews van wasmachines gaan doen ben ik hier weg!
ikschrijfookoverautos zegt
@drdre1: stel je voor!
mikje90 zegt
@drdre1: de nieuwe samsung eco bubble is in staat 1400 toeren te draaien, met een trommel vulling van maarliefst 7kg!!!. Door het triple A label verbruikt deze wasmaschine slechts 10000000kw aan stroom per minuut.
BaRa zegt
@paulvtec: zuigerblog is beter, dat is waar.
crepito zegt
@paulvtec: Wist niet dat het 100% ‘fossiele brandstof-blog’ was..
Rob zegt
Ik zie ze anders nauwelijks. Ding is ook best prijzig dacht ik, 45 duizend euro ofzo?
Een Leaf of een eGolf zijn aardig goedkoper (en ook ruimer?), hoewel leaseprijzen natuurlijk veel belangrijker zijn.
Maar goed, ik ben wel benieuwd hoe het rijdt. Toevallig laatst nog in de nieuwste eGolf gereden. Super fijn apparaat! Van alle betaalbare elektrische auto’s toch wel de fijnste denk ik. Ik kijk ook wel uit naar de komende elektrische Hyundai en Kia. Beloofd veel goeds.
Tis alleen dat ik weiger veel geld aan een auto uit te geven en net een ‘nieuwe’ auto hebt gekocht, anders was er allang een elektrische auto gekomen…
drdre1 zegt
@Rob: heb dezelfde strategie. Autorijden in NL is financieel gezien gewoon niet aantrekkelijk voor de meesten om diverse redenen. Afschrijving als je over de drempel van de dealer weg rijdt bijvoorbeeld… Maar daar is iedereen verschillend in. Gelukkig maar, anders had ik geen occasion meer om te kopen.
dondeboer zegt
@Rob: Ampera is inderdaad veel te duur, en is niet eens leverbaar met navigatie… de hyundai iOnic komt doorgaans het beste uit de test, omdat de prijs /kwaliteit het beste klopt. De golf is ‘gewoon’ een golf en daarmee een goede auto, maar de actieradius houdt niet over en hij is vrij duur.
Rob zegt
@dondeboer:
Ionics zijn keurige auto’s. Niks mis mee inderdaad.
Bij ons op het werk zijn we nogal EV minded, om het zacht uit te drukken. Naast 2 Ionics staat er een Leaf, een collega heeft privé een Zoe, een eGolf, 3 elektrische Nissan busjes en de directie uiteraard in Tesla ;)
En moet bekennen dat ik redelijk aangestoken ben met het EV-virus…
dondeboer zegt
@Rob: ik zou best een EV willen voor dagelijks gebruik, maar is nu financieel nog niet te doen. Plus dat ik de meeste niet mooi vind, een paar onbetaalbare exoten daargelaten.
Robert zegt
@rob: die drempel om veel geld aan een nieuwe auto uit te geven wordt in dit land meer en meer gecompenseerd met private lease, zowel financial lease (=koop op afbetaling dus) als operational lease (=langdurige huurovereenkomst met mitsen en maren).
Ik deel overigens je mening – ook ik heb noch de wil noch de centen om een nieuwe auto af te tikken. Jammer alleen dat de berijder van een oudere auto in dit land meer en meer bestraft gaat worden. Vooral ook met de wetenschap dat ik in de laatste 25 jaar van mijn werkzame leven slechts in één korte periode heb kunnen profiteren van een redelijke OV verbinding en in alle andere gevallen domweg niet op m’n werk kan komen zonder auto.
Rob zegt
@rrrobert:
Ik heb het niet zo met private lease. Voelt niet goed.
OV is voor mij ook geen optie. Met het OV duurt mij dik een uur, auto 15 minuten. En ik moet half 7 beginnen, ergo: onmogelijk met het OV….
kobus1967 zegt
De Ampera-e is toch niet meer van GM maar van PSA?
dondeboer zegt
@kobus1967: PSA koopt ze in bij GM. Daarom zijn ze nu ook opeens een stuk duurder geworden. Levertijd is ook heel lang, paar maanden terug was dat een jaar…
desjonnies zegt
Er is altijd één grote maar voor alle vernieuwingen : de mensen moeten er klaar voor zijn.
En dat is voor elektrisch rijden gewoon nog niet het geval
Als het meer voordelen zal geven dan de conventionele motoren, ja,.
Maar daar zijn we nog lang niet.
olivier420 zegt
@desjonnies: Jep, en dan kan je nu nog betrekkelijk snel bij een openbare lader en heb je vaak ‘s avonds wel een plekje met laadmogelijkheden. Straks als het echt los gaat qua modellen ben ik heel benieuwd met de nog beperkte hoeveelheid mogelijkheden.
Je moet er toch niet aan denken om eerst 10-15min te moeten wachten alvorens je 20min aan de snellader moet hangen.
Rob zegt
@olivier420:
Voor veel mensen is het voldoende als ze thuis en/of op het werk kunnen laden. Iedereen die bij ons op het werk elektrisch rijdt doet dat. Onderweg laden komt nagenoeg niet voor. Dus dat hoeft niet perse een probleem te zijn.
Mijn ouwe man laadt bijvoorbeeld alleen thuis. Komt er makkelijk mee weg, ding hoeft niet eens altijd aan de stekker.
olivier420 zegt
@Rob: helemaal eens, dat is de ideale situatie maar het vraagt best een investering om echt volledig over te gaan op parkeerplekken met laadmogelijkheden. Zowel voor gemeentes (openbaar) als kantoren.
En hoe zit het bij jullie dan met veelrijders? Bij mijn werk wordt er ook vol ingezet op elektrisch rijden (extra lease budget, hoger bruto salaris als je elektrisch rijdt), maar de veelrijders zitten toch wel vaak onderweg bij de shell een broodje weg te happen terwijl die wordt opgeladen.
Rob zegt
@olivier420:
Wij hebben het voordeel dat we sterk regio gebonden zijn. Dus verre ritjes zijn eerder uitzonderingen dan de standaard.
De vertegenwoordigers moeten soms inderdaad wel even plannen. Maar dat weten ze en ze komen er mee weg. We hebben een stuk of zes laadpalen en nog een serieuze snellader. Dus mogelijkheden genoeg.
En der staat ook gewoon een diesel Volvo stationwagon ;)
Rob zegt
@desjonnies:
Het laden en beperkte actieradius zijn de nadelen.
Voordelen zijn het gebrek aan onderhoud, veel lagere runningcost, het wordt gestimuleerd door overheid/werkgevers en dat het gewoon super soepel rijdt.
Eerlijk gezegd winnen de voordelen het dan bij mij. Maar ik rij dan ook niet heel veel kilometers. Maar ik ben wel benieuwd hoeveel kilometers men in Nederland nu daadwerkelijk rijdt. En vergeet niet dat Nederland echt piepklein is. Noord tot Zuid is nog geen 400 kilometer…
trustmeiamanengineer zegt
De eerste Ampera/Volt zag je veel rijden destijds (allemaal in het buitenland inmiddels zeker?), maar ik heb de nieuwe werkelijk nog nooit op straat gezien.
erce zegt
@trustmeiamanengineer: ik heb er toevallig gisteren eentje zien staan. Niet onaardig, maar wel iets kleiner dan verwacht.
staal zegt
Ik geloof niet dat dit het gaat worden, te lange laadtijd, actieradius is beperkt. Ik ben benieuwd hoe snel men overgaat naar waterstof.
E34M5Touring zegt
Hier in de regio rijden er sinds kort een paar. Gelukkig allemaal in een leuke kleur want dat heeft ie wel nodig vind ik. Maar best een nette bak. Zou het niet snel kopen maar het ziet er niet verkeerd uit.
crepito zegt
Toch zonde dat de Bolt zo slecht wordt verkocht, niet aantrekkelijk genoeg ofzo. Ze zijn met flinke kortingen al te krijgen las ik.
20% van de Amerikanen zegt bij zijn volgende auto voor een EV te gaan. Genoeg mensen zijn er dus wel ‘klaar voor’. Dat mag dus geen reden zijn voor de tegenvallende verkoop van de Bolt.
Met de huidige dramatische productiesnelheid van de Model 3, verkoopt het de laatste 2 maanden er al 6(!) keer zo veel van als de Chevy Bolt in de US.
janmetdelangeachternaam zegt
Laatst in gereden voor werk. Verassend vlot en rijdt dus ook best leuk. Verder wel typisch Opel met die lelijke plastic knopjes.