
General Motors heeft een uiterst beroerd eerste half jaar achter de rug: op de valreep riep het nog eens 8,5 miljoen auto’s terug, en ook liet het concern weten $1.000.000 gereserveerd te hebben per verkeersdode die aan de defecten is toe te schrijven.
Met de laatste recall, die zes modellen op de Amerikaanse markt van tussen 1997 en 2014 omvat, komt het totaal aantal teruggeroepen auto’s dit jaar uit op bijna 30 miljoen, waarbij problemen met het contactslot de hoofdoorzaak vormde. In totaal hebben de problemen GM dit jaar al 2,5 miljard dollar gekost, nog los van alle imagoschade door de slechte pers.
Bovenstaande is nogal wat op het bordje van de nieuwe CEO, Mary Barra, die vastbesloten lijkt schoon schip te maken. Waarschijnlijk worden er geen risico’s genomen, en zal er bij het aan de oppervlakte komen van problemen sneller tot een terugroepactie worden overgegaan, aangezien de beerput nu toch al open is. Even door de zure appel heen bijten en met een schone lei beginnen lijkt ons ook verstandig, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Overigens betaalt GM bonussen (incentives) aan dealers die haast maken met het vervangen van de contactsloten.
De genoemde compensatie van een miljoen is een ondergrens, die gisteren door een juridisch specialist in dienst van GM werd vastgesteld. In totaal zijn er nu 13 doden die rechtstreeks aan de contactslotproblemen (GM noemt het inadvertent ignition key rotation, uitleg HIER) zijn toe te schrijven, maar we hebben ook veel grotere aantallen gelezen.
Veel uitwerking op de koers van het aandeel hebben de problemen overigens niet. GM sloot gisteren op de New York Stock Exchange op $36,30, een daling van ongeveer 10% in een half jaar tijd. Op het internet is The General momenteel de onvermijdelijke kop van Jut, maar dat zal hun minste zorg zijn:
-edit: nutteloze bijdrage-
OT Wel een grote blunder voor zo’n groot concern, vraag me toch altijd af hoe zoiets kan gebeuren, gezien alle tests die nieuwe onderdelen/modellen ondergaan.
@krokant:
Gefeliciteerd met je achterlijke seksistische opmerking, chapeau.
Als je even de moeite had genomen om de tekst te lezen dan had je geweten dat deze dame de puinhopen van haar mannelijke voorgangers mag opruimen.
Maar ja, daar had je de tijd niet voor hè….
Amerika, daar waar alles te koop is.
@viezefreddyw:
Daar krijg je tenminste nog een fatsoenlijke vergoeding als je partner door een tragisch ongeval om het leven is gekomen.
Je partner krijg je er niet mee terug, maar het jankt iets makkelijker met een miljoen op de bank.
dus de motor slaat af en daarom zijn er ongelukken gebeurd… ? of begrijp ik ’t nou verkeerd… ? zullen wel een boel dooien vallen dan, in de VS, waar APK niet bestaat…
Lees dit artikel eens door, daar staat het in hoofdlijnen uitgelegd.
@rnej: zo grappig is dat niet. Geen motor = geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging.
@endofline: zeg ik dat het grappig is dan? het is begrijpelijk dat er ongelukken gebeuren, maar zonder stuur- en rembekrachtiging kan je toch nog steeds tot stilstand komen? ik ga er dan maar vanuit dat het op erg lullige momenten gebeurde… trieste zaak :(
@rnej:
Yep, mijn auto heeft geen rem en stuurbekrachtigng en remt een stuurt als een dolle.
Nadeel van een auto met stuurbekrachtiging is dat als het uitvalt hij veel zwaarder stuurt dan wanneer hij geen stuurbekrachtiging zou hebben. Voor rembekrachtiging geldt dat als je rekent op die bekrachtiging je wel ineens als een halve tamme moet trappen als het niet werkt.
Persoonlijk vind ik rembekrachtiging niet echt nodig en vind ik het pedaalgevoel fijner zonder, ik kan me echter wel voorstellen dat niet iedereen zin heeft om kracht te moeten zetten om te remmen. Zie hier de populariteit van systemen die het remmen van je overnemen.
@tupperware: ik heb alleen stuurbekrachtiging, maar wel een keer door een defecte bobine een bergweggetje af gerold zonder bekrachtiging met een autootje van minder dan 1000 kg.. word je idd niet blij van.. kan me voorstellen dat de wat kleinere mensen er moeite mee hebben om een auto dan nog een bocht om te krijgen..
Als je dit voorval in een Amerikaanse serie zou stoppen, zouden de kijkers klagen dat het te ver van de waarheid staat.
Het probleem is dus dat tijdens het rijden je sleutel kan draaien (van 1 of I af). Je auto doet het nog, maar andere zaken doen het dan niet meer: zoals de airbag. Vervolgens crash je en doet je airbag het niet. Vrij slordig inderdaad: maar het zijn dingen waar je niet zo snel achter komt bij het testen.
Ik kan me de gesprekken tussen de managers al voorstellen: De airbag-gozer verwijt de elektische-switchboard-gozer dat zn airbag de onstekings-impuls niet meer krijgt.
Maar goed; vervolgens crashen die mensen dus. Lullig voor de doden. Wie bepaalt er vervolgens of ze nog hadden geleefd als de Airbag wel was gekomen? En zijn er dan ook gevallen waar niet met zekerheid gezegd kan worden dat niemand na de crash sleutelje heeft terug gedraaid en dat er een ander probleem was met de airbag. En wat nou als men verdacht is dat men te hard heeft gereden ten tijde van de crash: als deze persoon zich aan de regels had gehouden, was ie nu niet dood. Waren de banden nog in orde? Had ie zn gordel om? Zijn er fouten gemaakt in het politierapport? Is de auto onderhouden zoals is voorgeschreven?
En misschien nog leuker: hoe zou zoiets in Europa worden geregeld?
Je wilt in de VS geen auto’s aan de man brengen.
Sinds het schandaal uit begin zestiger jaren, waarbij Chevrolet’s Corvair door het slijk werd gehaald door Ralph Nader (eigenlijk Nadir – een zoon van Libanese immigranten en advocaat) en was de beer los in de VS.
Aansprakelijkheid, garantie claims, soms op het onredelijke af en een garantie op je voertuig van 214 jaar zijn daar gewoon.
Dat mag leuk klinken voor de consument, maar uiteindelijk betaal je het toch zelf, omdat ieder producent een X-percentage op zijn kostprijs doorberekent voor de lange garantie termijn.
Dit is mede een oorzaak geweest waarom Franse en Italiaanse producenten deze markt hebben verlaten, maar tevens de “urban legends” die in de VS over bepaalde automerken de ronde doen.
Audi’s schijnen daar uit zichzelf te starten en een zwembad op te zoeken om zichzelf te verdrinken. – een urban legend over een Audi met kortsluiting die zichzelf in een zwembad deponeerde.
Verder -maar dat zullen ze nooit toegeven- is de winstmarge voor de Duitse merken daar niet geweldig, door de machtige consumenten organisaties en organisaties als JD Power met hun onderzoeken sta je als producent altijd onder druk.
Het volume, dat is wat de Amerikaanse markt interessant maakt. Maar je echte winst, die maak je ergens anders.
@desjonnies: Mwah…Dat de consumentenbescherming in de VS soms een beetje doorslaat in belachelijke schadeclaims valt niet te ontkennen, maar dat de amerikanen dat uiteindelijk zelf moeten betalen vind ik nogal meevallen als je de prijzen van auto’s daar bekijkt (ook brutoprijzen). Zoals je al zegt is de concurrentie hard omdat de verschillende merken hun graantje mee willen pikken van die grote markt en dat drukt de prijzen.
En de duitse (premium) merken verdienen toch een flinke boterham daar, al is het maar omdat de Amerikanen iets meer dan wij Europeanen de dikste versies kopen van de modellijn met de nodige opties erbij waar die duitsers toch lekker op kunnen verdienen. Dat geldt natuurlijk vooral voor Mercedes, BMW en tegenwoordig waarschijnlijk Porsche. Audi is in de VS aan een opmars bezig maar verkoopt nog altijd aanzienlijk minder dan Merc en BMW (en ik schat zelf in relatief ook minder dikke modellen).
De Fransen en Italianen zijn daar niet uit weelde vertrokken, dat zie je nu ook aan dat FIAT graag terug wil met Alfa (en ja, tegenwoordig hebben ze Chrysler erbij dus dat helpt). PSA is eigenlijk al een beetje over en Renault heeft nog twee lifelines in Nissan en de Franse overheid maar dat zie ik op de lange termijn ook wel fout gaan. Als je met die grootste concerns moet concurreren is aanwezigheid op de amerikaanse markt stiekem wel een must tegenwoordig.
@desjonnies: hoezo is de winstmarge van de Duitse fabrikanten daar niet fantastisch? Voor VW gaat dat inderdaad op maar voor BMW, Audi en Mercedes toch niet? Op de Amerikaanse markt zijn het niet de kleine motoren of de spaardiesels die het best verkopen maar de full options modellen met de dikke motoren. Precies dat waar de grootste marge op zit: op de opties en de dikke motoren.